Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

De Belgische defensie commissie uit de kamer is op 13 Maart bij elkaar gekomen en hier zijn kamervragen gesteld rondom het project vMFF en vMCMV.

Uit de antwoorden blijkt dat het eerste (Belgische) vMCMV eind 2023 word opgeleverd en vanaf 2025 worden de overige 11 schepen opgeleverd om de beurt voor elk land 1, waarbij de laatste in 2030 word afgeleverd. Er staat ook info in rondom het vMFF project, dit zal ik in het juiste topic plaatsen.

De vragen rondom de vMCMV's staan geschreven bij punt 6.


Hier het hele document
https://www.lachambre.be/doc/CCRA/pdf/54/ac1053.pdf

Parera

#1272
Het is zoals het is daar gaan we niets aan veranderen. Nu had ik het ontwerp van Damen natuurlijk graag gezien maar helemaal ontevreden met deze uitkomst ben ik niet.

We weten dat Naval Group goede marineschepen bouwt, ECA is ook een bedrijf dat goed materiaal levert. En de cijfers die ze gepresenteerd hebben zijn veel belovend, ze hebben beloofd om nog 18 extra schepen te mogen bouwen binnen het consortium naast de 12 geplande schepen. Veel van deze beloftes moeten natuurlijk nog wel waargemaakt worden maar dat is een ander verhaal.

Dan hebben we nog het scheepsontwerp, er is zeer weinig bekend over het aanbod van Naval Group maar we weten dat het ''iets groter'' is dan de huidige tripartite klasse mijnenjagers terwijl de andere twee aangeboden ontwerpen vele malen groter waren. Daarmee krijgen we dus geen ''oversized'' schepen en iets wat meer in de buurt komt van echte mijn bestrijders.

Het voordeel dat we nu hebben bij de keuze voor Naval Group is dat de Nederlandse defensie Damen Schelde kan ''compenseren'' voor het verlies van deze aanbesteding door het direct gunnen van de vOZB, vMFF en bouw van het CSS. Is dit misschien ook de reden van het vertragen van de B-brief van de vOZB ? Men heeft afgewacht wat er met het vMCMV ging gebeuren?

Hieronder nog eens alle info die bekend is rondom het aanbod van Naval Group, in mijn ogen geen verkeerd MCM moederschip maar het blijft een Frans ontwerp.









Tevreden met de uitkomst ? Nee!
Opgelucht dat het niet naar het faalproject EDR gaat? Ja!

Huzaar1

Het worden er maar 4?????
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Ik schijt ook balen van ons vertrouwen en onze passiviteit.

Ach ja, het zij zo. Facking hell.

MasterChief1971

Ik wist trouwens niet dat Slootdorp als een prachtwijk vol kansenparels werd gezien....
Zo leer ik nog eens wat.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

MasterChief1971

Zoals het gaat, gaat het. Waar ik balen van schijt is dat onze top en onze politiek, niet verder kijkt naar wat mogelijk is.
Du moment dat magnetisme niet meer uitmaakt want toolbox had men gelijk veel ambitieuzer moeten denken. En met vGodetia had je die Belgen wellicht meegekregen ook.
Nee, we laten het proces zijn werk doen. Een proces dat uitgevoerd wordt (ondergaan is een beter woord) door een conservatieve specialistenkliek die per definitie niets moet hebben van grote boten of grotere bemanningen.
En daardoor blijven we in een soort vergrote PELI/MERC/MCMV hangen.
Waarbij hún politiek ook nog eens de dikkoppen vergeet want 1830 en ónze politiek wederom vertrouwt op het proces.

Áls dit waar is (nog geen bevestiging gezien) is dit gewoonweg walgelijk.
Wat erger is, is dat het niet ophoudt. Niet vanzelf....
Elke keer weer. En niemand leert ervan.

BTW. Ik ken de MD, heb er op drie bootjes rondgevaren maar ik ben niet blind voor fouten en nadelen.

Sterker nog: als er 2 gecanceld worden blijft er wellicht geld over voor iets wat breder inzetbaar is. XO's of zo.
Bijkomend voordeel: die Belgen willen amfibisch meetellen. Dat kan met een XO!
Kunnen ze er ook 2 cancelen!

Nja. Wellicht te logisch....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Kevon

Echt... dit is zeer triest ja... niet jou opmerking flyguy, die is perfect omschreven

Citaat van: Flyguy op 14/03/2019 | 21:22 uur
Nou gents, klaar voor?



Zr.Ms. Slootdorp
Zr.Ms. Lelystad
Zr.Ms. Schilderswijk
Zr.Ms. Julianadorp
5 en 6 cancelled

;D
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Flyguy

Nou gents, klaar voor?



Zr.Ms. Slootdorp
Zr.Ms. Lelystad
Zr.Ms. Schilderswijk
Zr.Ms. Julianadorp
5 en 6 cancelled

;D

Kevon

DEN HAAG - De Nederlandse scheepsbouwer Damen grijpt naast de lucratieve order voor nieuwe mijnenjagers. De opdracht gaat naar een Frans-Belgisch consortium, zo zal de ministerraad binnenkort bekendmaken.

Het is een dubbel verlies voor Nederlandse bedrijven. Immers: ook Thales, dat met z'n radarsysteem meedeed in een concurrerend consortium, valt buiten de boot.

Het gaat om de ontwikkeling en bouw van mijnenbestrijdingsvaartuigen voor de Nederlandse en Belgische marine. Beider zeemachten nemen elk zes systemen af, bestaande uit een moederschip van tachtig meter lang met onbemande onderzeeërtjes en vliegende drones om de zeemijnen op te sporen.

Zure uitkomst

De keuze voor een Frans-Belgische bouwer is niet geheel verrassend, aangezien België de leiding heeft over het project. Toch is de uitkomst zuur, vanzelfsprekend voor Thales en Damen die 2 miljard euro mislopen, maar ook voor het kabinet. Dat zette immers in november nog plechtig uiteen hoe voortaan de Nederlandse industrie voorrang zou krijgen bij grote defensie-orders. ,,En wat zien we? De eerste smak geld gaat naar het buitenland", zegt een betrokkene. Extra zuur is dat de Frans-Belgische bouwer amper Nederlandse bedrijven bij het project betrekt.

België wil al in 2023 met de nieuwe mijnenbestrijders varen. Bij onze Koninklijke Marine komen ze een jaar later in de vaart. De Belgische en Nederlandse krijgsmachten werken bij de aanschaf van nieuwe schepen vergaand samen. Behalve de mijnenjagers kopen ze ook gezamenlijk vier nieuwe multipurpose-fregatten. Bij project, onder Nederlandse leiding, drijft de gezamenlijke 4 miljard euro waarschijnlijk wel naar Damen. Dat voert momenteel nog een felle strijd met het Franse Naval voor de bouw van vier nieuwe onderzeeboten voor de Nederlandse marine. Naval maakt deel uit van het winnende consortium voor de nieuwe mijnenjagers.

De Nederlandse marine heeft nu zes klassieke mijnenjagers in de vaart. Die zoeken met sonarapparatuur en mini-onderzeeërs de zee af naar mijnen en andere explosieven en maken die onschadelijk. Ook worden ze ingezet bij het zoeken naar scheepswrakken en vermisten containers. De schepen stammen uit de jaren tachtig en zijn verouderd.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Kevon

Wie in angst leeft, zal in angst sterven

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Eindelijk witte rook voor miljardendossier rond mijnenvegers?

https://www.knack.be/s/r/c/1440861 via @knack

Parera

#1262
Alles beter dan SNS  :silent: Naval Group heeft in elk geval kennis van nieuwbouw en ECA van de mcm middelen.
En nog een voordeel hun boot was de kleinste van alle 3, dus geen oversized MCMV's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Fransen in poleposition voor mijnenjagers

14 maart 2019

Het Franse consortium van de militaire scheepsbouwer Naval Group en de maritiemedronespecialist ECA beschikken over de beste papieren om het contract van 2 miljard euro voor de bouw van twaalf mijnenjagers binnen te halen.

Het laatste grote aankoopdossier voor het leger staat vrijdag op de agenda van het kernkabinet. Het gaat om de bouw van twaalf nieuwe mijnenjagers: zes voor het Belgische leger en zes voor de Nederlandse marine. Alles samen is het contract goed voor zo'n 2 miljard euro. De Nederlandse regering gaat er alvast vanuit dat er uiterlijk tegen 16 april, veertig dagen voor de verkiezingen van 26 mei, een beslissing wordt genomen , zo blijkt uit een brief van de Nederlandse staatssecretaris voor Defensie Barbara Visser aan de Tweede Kamer. Minister van Defensie Didier Reynders (MR) wilde niet reageren.

Volgens militaire en politieke bronnen is het Franse consortium Naval & Robotics als beste keuze uit de evaluaties gekomen. Er zijn drie kandidaten. Naast Naval & Robotics hebben ook het Frans-Belgische Sea Naval Solutions en de Nederlands-Belgische groep Damen-Imtech een offerte ingediend. Cruciaal in de drie offertes is de drone-technologie die wordt aangeboden om aan maritieme mijnbestrijding te doen.

Compensaties

Die drone-technologie speelt ook een belangrijke rol in de voorstellen voor economische compensaties – in het kader van de zogenaamde essentiële veiligheidsbelangen - die de drie groepen hebben gedaan. De groep Naval & Robotics heeft beloofd om een excellentiecentrum rond mijnbestrijding uit te bouwen, wat al een specialiteit is van het Belgische leger. Daarbij wil Naval & Robotics samenwerken met de Belgische universiteiten, onderzoeksinstellingen en de KMO's DotOcean, Space Applications, BATS en AKKA.

Daarnaast zal er in Zeebrugge een dronefabriek van 5.000 vierkante meter worden gebouwd, waar de onderwaterdrones zullen worden gemaakt, en waar ook het onderhoud zal gebeuren. Er zijn al samenwerkingsakkoorden getekend met bijna 40 Belgische bedrijven, waaronder het Zeebrugse bedrijf Flanders Ship Repair, dat gespecialiseerd is in scheepsherstellingen en industriële onderdelen. Het consortium schat de economische return voor de Belgische economie op 2,1 miljard euro over twintig jaar. De economische return zou voor 50 procent naar Vlaanderen gaan, voor 35 procent naar Wallonië, en de rest naar Brussel. Er is sprake van de creatie van 350 nieuwe jobs.

Onderonsje

Toch vreest het Vlaamse bedrijfsleven dat de economische compensaties opnieuw een Frans-Waals onderonsje worden, nadat dat eerder ook al voor het Franse Scorpion-programma is gekozen voor de aankoop van bijna 500 pantservoertuigen voor 1,1 miljard euro.

Als Naval Group het contract voor de mijnenjagers binnenhaalt, zou dat betekenen dat twee van de drie grote legeraankoopdossiers, waarvoor de regering-Michel een kleine 10 miljard euro opzij heeft gezet, naar Frankrijk gaan. In Vlaamse kringen is al langer te horen dat dit een politieke deal zou zijn tussen premier Charles Michel en zijn Franse evenknie Emmanuel Macron, nadat de Fransen naast het contract voor de nieuwe gevechtsvliegtuigen hebben gegrepen. De keuze is daar gegaan naar de F-35's van het Amerikaanse Lockheed Martin.

Wim Van de Velden, 
Redacteur Politiek & Economie

Marc De Roo,
Redacteur Ondernemen

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/federaal/fransen-in-poleposition-voor-mijnenjagers/10107439.html

Parera

Vandaag (13-03-2019) worden er in het Belgische parlement kamervragen gesteld in de defensie comissie over de vervanging van de MCMV's. Afwachten of er dus iets bekend word gemaakt.




Parera

#1259
Citaat van: Thomasen op 12/03/2019 | 15:51 uur
Ik schrijf ook niet dat dat niet zo is. Naar verluid weten maar een paar mensen wat de uitkomst is. Maar het betekent in ieder geval dat het niet moet kloppen dat puur op politieke gronden een aanbieder is gekozen.
Ik houd eigenlijk al redelijk lang kans met de winst voor EDR puur en alleen omdat dit de enigste grote scheepswerf is die België op dit moment kent. Het land kent nog een aantal wat kleinere werven die zich veel bezighouden met visserij en kleine kustvaartuigen onderhouden maar geen die in staat is schepen van + 100 m te onderhouden. En de kans om dan ook een militaire scheepsindustrie op te bouwen is heel interessant voor de Belgen. Ik ben het ook volledig met ze eens dat ze die kans moeten pakken (dat zou Nederland ook doen in die positie), maar dat betekend niet dat ik vertrouwen heb in het concern / het bedrijf.

Ik hoop dat bij keuze voor SNS er door Damen (en Naval Group) gewoon een zaak van gemaakt word en er op tafel moet komen waarom SNS het beste aanbod heeft gedaan.
Is het puur een compensatie order maar wel een slechter bod dan vind ik dat wij als NL ons moeten terug trekken uit deze overeenkomst en kwaliteit boven vriendjes maken moeten stellen.

En als laatste punt vind ik het ontwerp van SNS totaal ongeschikt, veel te groot, zwaar en een enorm complex systeem voor de USV's.

Citaat van: StrataNL op 12/03/2019 | 17:00 uur
Voor een MCM moederschip vind ik de NS-50 perfect aansluiten, geen overkill wat mij betreft. Vooral omdat ze waarschijnlijk vooral zelfstandig gaan opereren en met UAV's.

Begrijp me niet verkeerd, met de combinatie MCM moederschip en NS-50 is niks mis.
De combinatie NS-50 met de huidige vertoonde bewapening van de MCM moederschepen is van alles mis in mijn ogen.

In vroege studies van de Nederlandse DMO (?) is duidelijk te zien dat men uitging van een CIWS op de boeg in de vorm van de Goalkeeper. Er is zelfs een vaag ontwerp waarbij het lijkt dat er ruimte is voor een VLS + 30 mm marlin op de boeg. In de vroege ontwerpen van Damen staat op een versie een 35 mm Oerlikon met de tekst ''CIWS'' en op een andere versie was zelfs sprake van een 57 mm kanon.

Dat we nu kiezen voor 30 mm + 2x 12,7 mm is dan zwaar afgezwakt, waardoor de NS-50 radar (in mijn ogen) een over kill is voor de wapen capaciteit op deze schepen. Dat ze een goede radar nodig hebben om om zich heen te kijken is een goed idee. Voor het onbemande vaartuig hebben ze geen radar nodig, de USV's beschikken zelf ook over (civiele navigatie) radars om het verkeer om zich heen te controleren. Het kan geen kwaad om 180 ver te kunnen kijken maar het voegt niets toe op ''militair'' gebied, het word eigenlijk alleen gebruikt als overpowered 4D navigatie radar.

Citaat van: Umbert op 12/03/2019 | 17:30 uur
Opzich geen probleem toch vooral als ze het radarbeeld kunnen delen zal dit een mooie opsteker zijn voor sommige anderen die nog niet zover zijn.
Het is geen probleem maar de schepen hadden het qua wapen inzet net zo goed kunnen redden met een SCOUT mk3 van Thales aangevuld door een of twee civiele navigatie radars.
https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/database/d7/asset/document/scout_mk3-v01.pdf