Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

#1096
Sea Naval Solutions wil nieuwe mijnbestrijdingsvaartuigen in België en Frankrijk bouwen

Vorig jaar presenteerde Sea Naval Solutions zich plotseling als een van de deelnemers aan het programma voor de vervanging van de Belgische en Nederlandse mijnenjagers. Afgelopen donderdag gaf het Belgisch-Franse team tekst en uitleg over de plannen. Centraal in die plannen staat de grootste scheepswerf van België EDR.



CitaatModel van het moederschip dat door Sea Naval Solutions is voorgesteld, ontworpen door Chantiers de l'Atlantique. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Veertig jaar geleden verdween de kennis van nieuwbouw van marineschepen uit België. De marineschepen die daarna toegevoegd werden aan de Belgische marine waren schepen uit Frankrijk en Nederland. Er is een kans dat nieuwbouw deels terugkomt in België want de combinatie Damen en Imtech biedt dat aan, maar ook Sea Naval Solutions.
Laatst genoemde bestaat uit Thales Belgium, Chantiers de l'Atlantique en Socarenam (beide Frankrijk), en het Antwerpse Engine Deck Repair (EDR).
In het havenhuis van Antwerpen, niet toevallig op steenworp afstand van het terrein van EDR, presenteerde Sea Naval Solutions de plannen ten overstaan van de Belgische en Nederlandse pers. Niet alleen details van het voorstel werden gedeeld, ook bleek de enorme ambitie van EDR om op hun terrein de twaalf mijnenbestrijdingsvaartuigen af te bouwen en zich daarna te vestigen als internationale speler op gebied dit soort schepen.


CitaatHet overzicht van moederschip met toolbox. (Beeld: Sea Naval Solutions)

Frans ontwerp, Nederlandse radar, Zweedse drones
Om zover te komen heeft EDR kennis uit het buitenland nodig. Dat krijgt het van de scheepsbouwer Chantiers de l'Atlantique (voorheen STX) dat vooral bekend is van de bouw van grote cruiseschepen, maar ook helikoptercarriers en fregatten. Dit bedrijf is ook hoofdaannemer van Sea Naval Solutions. Ontwerpers van Chantiers de l'Atlantique ontwierpen het moederschip. Het is een volledig nieuw ontwerp, waarbij wel gebruik is gemaakt van kennis van LHD's, fregatten en kleinere schepen. Het schip is 91 meter lang, heeft een waterverplaatsing van ongeveer 3.000 ton en haalt met een dieselelektrische voortstuwing 16 knopen. Aan boord is ruimte voor 63 personen, de bewapening bestaat uit een 30mm kanon van FN Herstal.
Er is een opvallend verschil met de eerste illustraties van het moederschip, dat kwam een jaar geleden in de media. Nu is de fictieve radar vervangen door een dome. Donderdag werd bevestigd dat het inderdaad de NS50 radar uit Hengelo is die op het schip zal komen. Deze radar presenteerde Thales in oktober. Een andere sensor van Thales is de Mirador, deze staat momenteel op de LCF'en.

Waar Sea Naval Solutions de afgelopen tijd veel aan heeft gewerkt, bevindt zich aan de achterzijde, namelijk de Launch and Recovery System (LARS) van de onbemande vaartuigen. Het systeem wordt momenteel nog getest, maar is volgens de aanbieders beter dan een haak, omdat er geen bemanning aan boord is om de haak in te klikken (zoals nu bijvoorbeeld bij RHIB's gebeurt). Met de LARS worden de Unmanned Surface Vessels (USV's) te water gelaten. Deze 12 meter lange autonome USV's zijn van Thales en kunnen diverse drones meenemen die ze in het mijnengebied in het water laten glijden. Er zijn twee USV's aan boord, deze kunnen met ieder een gesleepte sonar door een mijnengebied. Doordat er van meerdere sonars tegelijk gebruik wordt gemaakt, kunnen zij een 3D beeld samenstellen. De detectie en classificatie van mijnen gebeurt geheel automatisch.  De door Sea Naval Solutions voorgestelde onderwaterdrones zijn van Thales en Saab. Ook de onbemande helikopter is van Saab. Het Combat Management Systeem (CMS), dat er voor zorgt dat men in de commandocentrale een beeld krijgt van de omgeving, de wapens en drones kan inzetten, is gebaseerd op Tacticos. Dit CMS dat ontwikkeld is in Hengelo, is volgens Thales het enige volledige pakket op de markt voor mijnenbestrijding.


CitaatHet rood gekleurde deel van het schip wil Sea Naval Solutions in Antwerpen bouwen en installeren, de rest in Frankrijk bij Socarenam. (Beeld: Sea Naval Solutions)

Bouw in Frankrijk en België
Waar is Socarenam in dit verhaal? De bouwer van de twee nieuwste Belgische marineschepen, de patrouillevaartuigen Pollux en Castor. Socarenam is door EDR en Chantiers de l'Atlantique bij dit project gehaald om de twaalf rompen te bouwen. Zij kunnen dat snel en hebben de ruimte en ervaring om dat te doen. De bouw van het eerste schip moet namelijk al in 2022 beginnen. Dan begint het toch wat complex te worden. Want Chantiers de l'Atlantique zal het personeel van EDR een training volgen, vervolgens zal EDR naar Socarenam gaan om de bouw van de rompen te begeleiden. De rompen worden naar Antwerpen verscheept, waar EDR dan de opbouw (deels staal, deels aluminium) en de LARS heeft gemaakt. Zij zullen dan in Antwerpen de opbouw, wapens, sensoren, de LARS en elektriciteit installeren.

Volgens Stijn van Doninck, CEO van EDR, zal EDR gaandeweg meer zelf doen. "Wij zullen bij het eerste schip een leerschool doorlopen, maar het is de bedoeling dat op een bepaald moment Chantiers de l'Atlantique minder en minder actief wordt. En dat is eigenlijk overal dat op een bepaald moment nieuwe technologieën toegepast moeten worden, dat zal Engine Deck Repair doen, samen met Thales België. Die twee partijen trekken het hele dossier en wij zullen met ondersteuning in het begin hopelijk zo snel mogelijk gespecialiseerd genoeg zijn om dat met deze partijen te kunnen doen." Ook zal de leiding van het project langzaam door EDR worden overgenomen. Gelet op de ambities van EDR is dat ook begrijpelijk. Maar dat betekent wel dat de Antwerpse scheepswerf enorme stappen moet maken.


CitaatStijn van Doninck, CEO van Engine Deck Repair. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

EDR
Sinds de oprichting zo'n twintig jaar geleden groeide EDR uit tot het grootste scheepsherstellingsbedrijf in België en heeft het sinds 2014 een groot terrein van 37 hectare met o.a. zes droogdokken tot haar beschikking. Ooit behoorde de grond van EDR toe aan een bloeiende scheepswerf met 9.000 werknemers. De bouw van marineschepen is verleden tijd in België, maar EDR wil dat weer terugbrengen. Om zover te komen, moet er nog het nodige gebeuren zo bleek tijdens een bezoek aan het bedrijf na afloop van de persconferentie. Het terrein werd lang verwaarloosd. Er zijn geen verharde wegen, veel gebouwen zijn oud en terwijl hard wordt gewerkt aan binnenliggende schepen, is de omgeving rommelig. Maar EDR werkt aan een ingrijpend renovatieproject dat in 2022 af moet zijn. Vier droogdokken worden opgeknapt, de wegen verhard, de bedrijfsveiligheid wordt verbeterd, de stroomvoorziening wordt aangepakt en er worden nieuwe gebouwen neergezet.


CitaatHet terrein van Engine Deck Repair werd jarenlang verwaarloosd. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)


CitaatDe nieuwe hal, het 'werkhuis', hier kan de bovenbouw van de mijnenbestrijdingsvaartuigen worden gebouwd. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

Een paar nieuwe gebouwen zijn al in gebruik. "In dit werkhuis van 10.000 vierkante meter kan straks de opbouw worden gemaakt en geplaatst," zegt Van Doninck trots. "De Belgische bedrijven waar de andere consortia voor mijnenbestrijdingsvaartuigen mee werken, zitten op een terrein dat kleiner is dan alleen dit werkhuis." Volgens Van Doninck is het belangrijkste af als de bouw van de mijnenbestrijdingsvaartuigen gaat beginnen. Ook als het gaat om de beveiliging van het terrein, zegt van Doninck, een beveiliging die ogenschijnlijk momenteel niet in de buurt komt van marinewerven in bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland. Maar de eerste stappen zijn gezet. Van Doninck: "We maken al gebruik van pasjes om het nieuwe werkhuis in te kunnen komen. En er hangen camera's.


CitaatLaunch and Recovery System (LARS) waar Sea Naval Solutions momenteel mee aan het testen is. De installatie klapt naar achteren, de USV hangt in het frame en wordt in het water gelegd. (Foto: Jaime Karremann/ Marineschepen.nl)

2,3 miljard voor België
Sea Naval Solutions hoopt met het binnenhalen van de order de marine-industrie in België weer op te bouwen en zegt dat in de komende twintig jaar 2,3 miljard euro terug zal stromen in de Belgische economie. Dit geschatte bedrag is mede gebaseerd op projecten die volgen na de bouw van de mijnenbestrijdingsvaartuigen.
Concurrenten Damen-Imtech en Naval Group-ECA schermen met respectievelijk 1,9 miljard en 2,1 miljard euro.

Februari - april
Volgens de oorspronkelijke planning zou België eind december 2018 bekend maken welk consortium de schepen mag bouwen. Er is nu een vertraging, maar de val van het Belgische kabinet zal geen grote problemen leiden, zo is de verwachting. De huidige regering mag in ieder geval tot half april over dit project een besluit nemen. Er is intussen wel haast, want de vervanging van BNS Godetia kan niet langer op zich laten wachten. Als België kiest voor Sea Naval Solutions, zal het de volgende dag direct van start gaan, volgens Van Doninck, en begint in 2022 de bouw van het eerste schip. Als het aan hem ligt, in Antwerpen.

[Bron: Marineschepen.nl @ Artikel

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 04/02/2019 | 15:55 uur
Je krijgt ook een heel wat betere relatie met DAMEN als je zegt van..weet je. We pakken wat je hebt ontworpen en passen dat wel aan. Het is natuurlijk van de zotte dat er in dit kleine scheitlandje ter grootte van een speldenknop blijkbaar 2 clubs bezig zijn met het ontwikkelen van dezelfde klasse schepen. A la omega en opvolger M &LCF.

Ik hoop voor de KM dat ze eens heel hard op hun bek gaan.

Normaal ontwierp DMO een concept met daarin alle eisen en op de hand daarvan maakte Damen een offerte en ook de ontwerp ploeg daar keek er nog eens goed naar of alles mogelijk was.
Daar rolde dan een ontwerp uit zoals het LCF, dit voldeed 100% aan de eisen van de KM en DMO maar het nadeel voor de Schelde / Damen was dat het niet exporteerbaar was /is want veel te duur.

De Fransen bouwen een andere manier, de marine stelt de eisen op en de werf ontwikkeld op basis daarvan een schip. Daar komt dan een prijs bij maar er word al rekening gehouden met eventuele export orders (Naval Group is een staatsbedrijf).

Naar mijn inzicht moet Nederland eigenlijk naar eenzelfde traject ; DMO /KM leveren een pakket van eisen (met een ruw ontwerp) en op basis daarvan moet Damen een ontwerp + offerte maken en rekening houden met de mogelijkheden voor export orders (meerdere wapen systemen keuzes, andere SEWACO opties en noem het maar op dat je wilt aanpassen).

Eigenlijk is het Omega in de huidige vorm een goede start voor zo'n traject, een redelijk afgestemd ontwerp waar zowel Nederland iets mee kan operationeel als Damen op export gebied. En belangrijk punt een goede prijs. Maar Nederland moet wel optreden als launch customer om ook te laten zien dat we achter onze producent en zijn ontwerp staan.

Dit verhaal kan voor alle projecten op gaan : MCMV's, fregatten, onderzeeboten, LPD's of AOR's. Zolang het maar aan twee kanten gebruikt kan worden.
En natuurlijk kan de Nederlandse variant meer kosten dan een variant voor de export, dit is afhankelijk van de keuzes die een klant maakt.

Huzaar1

#1094
Citaat van: Flyguy op 04/02/2019 | 13:33 uur
Ik had het er net over bij de bakkieautomaat, we kamen ongeveer op een voorstel zoals jij uit. Als je kijkt naar wat er mogelijk is binnen de SIGMA familie is het bijzonder dat er niks vanaf de plank genomen is. Het is wel zo dat het concept lijkt op een SIGMA qua opbouw, maar dan een beetje hoog.

De OPV's gaan deze dingen zeker niet vervangen, zo plant de KM niet. Dat maakt het huidige project naar mijn mening nog steeds een aparte bedoeling en een gemiste kans, maar ja we hebben het uitbesteed dus dan moeten we maar incasseren.

Ik begrijp inmiddels hoe de marine opereert, athans de dominantie tot in de besluitvorming aan toe ia een Marine aangelegenheid. De Marine heeft als enige KMD ook haar eigen show -van ontwerp tot bouw - in de hand. Ik weet hoe er over het MCM wprdt gedacht.. het niet in control zijn.. is ongemakkelijk : ).

De Nederlandse Marine is.. nou ja ik heb tegenstrijdige gedachten. Hun dominantie, invloed en consolidatie van hun macht is binnen de krijgsmacht indrukwekkend. Dat staat als een huis. Maar dit heeft gezorgd voor tunnelvisie. Voor de KM way or the highway. En als de politiek/militaire top nu iets meer controle /inhoudelijk inzicht , awareness en pressiemiddelen had gehad op Defensie/marine.. dan hadden ze die Sigma's door de strot geduwd van de KM. Interesseert me geen zak dat die ene roeispaan een meter hoger hangt dan de KM wil en ze liever vierkante raampjes hebben dan ronde of wel komtargument die mensen ook bedenken.

Dan wij weer bij de Belgen. Want door dit stijfpootgedrag gaan we een klasse schepen bouwen die van de zotte is omdat A. Onze marines klein zijn
B. De rest van de zichzelf serieus nemende marine wereld dit blijkbaar doet vanaf conventionele of random achtige schepen en dat kan gewoon. De nieuwe uit metaal gebouwde schepen laten direct zien dat de klasse achterhaald is.

We hebben straks drijvende plattformen zonder exhte noodzaak daaraan... jeej. Met bauer aan het roer zal hij zichzelf wel zien als de messias van de KM maar ik hoop dat de stekker eruit gaat..

Dat gaat ie niet.

Want over 10 jaar dobberen er 12 frans-belgische bootjes in en om de noordzee en lacht iedereen ons uit.

Dit is echt een heel groot voorbeeld van verspilling van schaarse geld en middelen.

Je krijgt ook een heel wat betere relatie met DAMEN als je zegt van..weet je. We pakken wat je hebt ontworpen en passen dat wel aan. Het is natuurlijk van de zotte dat er in dit kleine scheitlandje ter grootte van een speldenknop blijkbaar 2 clubs bezig zijn met het ontwikkelen van dezelfde klasse schepen. A la omega en opvolger M &LCF.

Ik hoop voor de KM dat ze eens heel hard op hun bek gaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Flyguy op 04/02/2019 | 13:33 uur
Ik had het er net over bij de bakkieautomaat, we kamen ongeveer op een voorstel zoals jij uit. Als je kijkt naar wat er mogelijk is binnen de SIGMA familie is het bijzonder dat er niks vanaf de plank genomen is. Het is wel zo dat het concept lijkt op een SIGMA qua opbouw, maar dan een beetje hoog.

De OPV's gaan deze dingen zeker niet vervangen, zo plant de KM niet. Dat maakt het huidige project naar mijn mening nog steeds een aparte bedoeling en een gemiste kans, maar ja we hebben het uitbesteed dus dan moeten we maar incasseren.

De KM wil niets weten van de SIGMA's, Damen heeft het voorstel al neergelegd voor de Holland klasse maar de KM heeft het toen ook afgewezen. Dat gaat nu ook gebeuren als het aangeboden word.

Helaas is de KM op dat gebied koppig.

Ik ben het met Huzaar eens dat het MCMV verhaal anders had kunnen worden opgelost. Ik denk alleen meer aan 4 MRAV 3600's daarmee ook direct de 2 HOV's vervangen uitgerust met een enkele 30 mm en 2 12,7 mm's. Deze 4 schepen gebruiken in de taak die België heeft van het RDS en indien nodig uitrusten met een HOV of MCMV module. Eventueel nog een ELINT module om Russische/ Chinese schepen te ''begeleiden''.

Voor de verre afstand een 4 tal lichte fregatten (vMFF hull zonder ASW focus) en bijvoorbeeld alleen een 127 mm kanon + 8 cells mk41 ESSM (8 optioneel) + ASuW's +ASW torps en een CIWS.
Ik kom weer terug op de Light variant van wat Italie doet met de PPA's. :angel: Het concept er achter, niet een exacte kopie.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 04/02/2019 | 10:11 uur
Ik denk, voorgevoel dat dit ook de OPV's gaat vervangen.
En ik denk dat de kanonnen van de OPV's op de nieuwe M's komen   :angel: :angel: , tenzij die worden vervangen.
Nadat ik tot de conclusie ben gekomen dat dit project eigelijk aardig onzinnig is, te grote boten met te weinig bewapening die niets meer kunnen dan een OPV kan + mijnenjagen denk ik dat deze keuze de kans der kansen vermorzeld om de NL marine direct terug te brengen naar een waardig slagvaardig clubje.

Ik heb de Damen sigma voorbij zien komen, en dát is precies wat ik denk dat NL kan gebruiken en wat toevoegt. Dit project had gewoon door de strot ( sorry Stoonbrace ) van de Belgen geduwd moeten worden met een schouderklopje erbij, wacht maar, dit is wat je wil..

Dan zou de productie run eruit zien:

NL
-OPV's eruit (4x )
-huidige mijnenjagers eruit 6x
-M Fregatten eruit (2x)

Nieuw te bouwen
-4 x licht Sigma boot met dronekist voor mijnenjacht
-4x zware sigmaboot met bijna alle toeters en bellen van een fregat maar met een lichtere voetafdruk.
-4x M-fregat opvolger

BE

-Mijnenjagers eruit (5x)
-M fregatten eruit (2x)

nieuw te bouwen
-4x lichte Sigma variant met dronekist
(of 2 van bovnstaande en 2x zware sigma variant idem als NL of naar wens)
-2x nieuwe fregat

En voila..

Voor ik denk niet al te veel meer geld dan nu wordt uitgegeven.

Akkoord. Duw maar door onze strot.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 04/02/2019 | 10:11 uur
-4 x licht Sigma boot met dronekist voor mijnenjacht
-4x zware sigmaboot met bijna alle toeters en bellen van een fregat maar met een lichtere voetafdruk.

interessante gedachte !


Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 04/02/2019 | 10:11 uur
Ik denk, voorgevoel dat dit ook de OPV's gaat vervangen.
En ik denk dat de kanonnen van de OPV's op de nieuwe M's komen   :angel: :angel: , tenzij die worden vervangen.
Nadat ik tot de conclusie ben gekomen dat dit project eigelijk aardig onzinnig is, te grote boten met te weinig bewapening die niets meer kunnen dan een OPV kan + mijnenjagen denk ik dat deze keuze de kans der kansen vermorzeld om de NL marine direct terug te brengen naar een waardig slagvaardig clubje.

Ik heb de Damen sigma voorbij zien komen, en dát is precies wat ik denk dat NL kan gebruiken en wat toevoegt. Dit project had gewoon door de strot ( sorry Stoonbrace ) van de Belgen geduwd moeten worden met een schouderklopje erbij, wacht maar, dit is wat je wil..

Dan zou de productie run eruit zien:

NL
-OPV's eruit (4x )
-huidige mijnenjagers eruit 6x
-M Fregatten eruit (2x)

Nieuw te bouwen
-4 x licht Sigma boot met dronekist voor mijnenjacht
-4x zware sigmaboot met bijna alle toeters en bellen van een fregat maar met een lichtere voetafdruk.
-4x M-fregat opvolger

BE

-Mijnenjagers eruit (5x)
-M fregatten eruit (2x)

nieuw te bouwen
-4x lichte Sigma variant met dronekist
(of 2 van bovnstaande en 2x zware sigma variant idem als NL of naar wens)
-2x nieuwe fregat

En voila..

Voor ik denk niet al te veel meer geld dan nu wordt uitgegeven.

Ik had het er net over bij de bakkieautomaat, we kamen ongeveer op een voorstel zoals jij uit. Als je kijkt naar wat er mogelijk is binnen de SIGMA familie is het bijzonder dat er niks vanaf de plank genomen is. Het is wel zo dat het concept lijkt op een SIGMA qua opbouw, maar dan een beetje hoog.

De OPV's gaan deze dingen zeker niet vervangen, zo plant de KM niet. Dat maakt het huidige project naar mijn mening nog steeds een aparte bedoeling en een gemiste kans, maar ja we hebben het uitbesteed dus dan moeten we maar incasseren.

Parera

#1088
Citaat van: Huzaar1 op 04/02/2019 | 10:37 uur
Prima, maar ik begreep dat dat kleinere kaliber direct gbruikt werd als CIWS... dus dan weer 2 kanons?

Ja eigenlijk wel, maar het verschil is dat het hoofdwapen systeem inzetbaar is tegen zee en landdoelen op (zeer) grote afstand als aanvulling op raketten. En het secondaire systeem inzetbaar is tegen lucht en zeedoelen (ook beperkt tegen land doelen indien binnen bereik).

Het 127 mm kanon (127/64 LW) heeft onder deks 4 drums met elk 13 + 1 rounds, hiermee kan je in theorie 4 type's munitie dragen. Onder dit dek zit nog eens een groot magazijn van waaruit de munitie automatisch geladen kan worden in een van de drums. Het exacte aantal uit het magazijn kan ik zo snel niet terug vinden.

Het geplande 76 mm kanon (volgens tekeningen) de ''Sovraponte'' variant heeft geen dek-penetratie en daardoor dus ideaal voor kleine schepen of op hangaars maar dit heeft ook beperkingen voor de munitie voorraad. Hiervan is het exacte aantal ook niet (openbaar) bekend, ik heb schattingen gezien van 12 maar ook 80 rounds.

De Italianen gebruiken dezelfde opstelling op hun nieuwe PPA fregatten, 127mm als hoofd systeem en 76 mm sovraponte als secondaire / CIWS. Dit word wel aangevuld met raketten voor korte en middel-lange afstand en 2 25 mm kanonnen. In onze systemen zou dat uitkomen op 127 mm hoofd / 76 mm CIWS / ESSM + SM-2 en 2 30 mm Marlins.

Ik zie het eigenlijk zo:
- 127 mm als hoofd systeem voor de combatants voor middel -hoog geweldsspectrum.
- 76 mm als hoofd systeem voor de combatants voor laag - middel geweldsspectrum en secondair /CIWS voor de combatants voor middel -hoog geweldsspectrum en als CIWS op de grote ondersteuningseenheden.
- 30 mm als hoofd systeem voor de kleine bovenwater eenheden (MCMV) voor laag geweldsspectrum. Bij middel en hoog gaan ze toch onder escorte en op de Noordzee is 30 mm ruim voldoende.
- 12,7 mm standaard op elk platform als back-up / close range.

Hadden we bij de OPV bouw voor 57 mm gekozen dan was die voor mij compleet in de plek van 76 mm gekomen.

De webiste van Leonardo de producent van de kanons en de munitie, als je er interesse in hebt om te lezen.
https://www.leonardocompany.com/en/product-services/sistemi-difesa-defence-systems-3/munizioni-ammunition
https://www.leonardocompany.com/en/product-services/sistemi-difesa-defence-systems-3-sistemi-navali-marittimi/sistemi-arma-navali-naval-weapon-systems

Huzaar1

Prima, maar ik begreep dat dat kleinere kaliber direct gbruikt werd als CIWS... dus dan weer 2 kanons?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1086
Citaat van: Huzaar1 op 04/02/2019 | 10:23 uur
Waarom in hemelsnaam 1 kaliber? Toch niet weer dat logistieke riedeltje he.

Aan de ene kant nee, maar aan de andere kant ja.

Het kaliber 76 mm is niet meer van deze tijd als hoofd wapen systeem, net als jij aangaf dat 90 en 105 mm ''oud'' is voor landoptreden.
Daarnaast heeft het 127 mm kanon veel meer bereik, marineschepen.nl omschreef het mooi in een artikel rondom de LCF kanons vervanging:

Citaat
Dat kaliber is belangrijk voor vuursteun bij amfibische operaties, één van de eisen. Want met een lichter wapen is niet alleen het bereik vaak minder, maar is bovenal het effect op land te klein. Een beetje tegenstander wordt niet warm of koud van 76 mm granaten.


Citaat
Range (max)
- 16000m standard ammo
- 20000m with extended range OTO SAPOMER Ammunition
- 40000m with guided long range (GLR)
- OTO Vulcano 76 ammo (in development)

76 mm Vulcano moet 30 km bereik krijgen zonder extra aandrijving en in GLR moet het meer dan 40 km kunnen bereiken. Het 127 mm Vucano met GLR zou meer dan 100 km bereik (moeten) hebben.


En het is toch handiger dat er op de ''grote'' schepen gewerkt word met 1 standaard voor de hoofdbewapening? Dat is handig voor de logistiek en ook voor de inkoop doordat we grotere aantallen kunnen aanschaffen.

Huzaar1

https://marineschepen.nl/nieuws/Voorstel-Damen-vervanging-mijnenjagers-240119.html


Kijk de link, en de reacties. Ik las dit net door, en als ik de reacties lees dan trokken ze al, of inmiddels zal dit vast het geval zijn, de conclusie dat het waardeloze toevoeging is. In feite, en zo had ik er nog niet naar gekekeken, zijn dit 6x nieuwe OPV's maar logger, groter, nog lichter bewapend en dan met Mijnenjaag capaciteit. Maar zonder helidek  :cute-smile:

Het gerucht van OPV uitdienststelling wordt daar ook aangegeven.
Ik begrijp niet waar de Marine hier nu mee bezig is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 04/02/2019 | 10:11 uur
Ik denk, voorgevoel dat dit ook de OPV's gaat vervangen.

oooooooooo noooooooooo...  :confused: :omg: :neutral: :mad: :dead:

En deze moeten dan ook op Piraten jacht ingezet worden en achter de drugsdealboten aan ? ... dat gaat niet goed komen met 15 knopen en geen echte heli capaciteit.
Lijk me niet de juiste keuze.

of er moeten ipv 2 vervangers voor de Mfregatten gekozen worden voor 4 of 5 stuks ... maar dat zal zeer waarschijnlijk niet gebeuren.

Als de gedachte daadwerkelijke is om straks ook de OPV te vervangen, dan ga je er flink op achteruit ! met de huidige ontwerpen. Deze gedachte kan alleen een voordeel worden als de mijnenjagers en OPV's vervangen worden door een schip met enige bewapening(smogelijkheden), dus een licht fregat met extra bergruimte.
Bijvoorbeeld een concept als het Damen XO Crossover 115.       

Huzaar1

Waarom in hemelsnaam 1 kaliber? Toch niet weer dat logistieke riedeltje he.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

De 76 mm's van de OPV's zijn al tweedehands overgenomen van de Denen als ik me het goed herinner. En voor de LCF's komen ook nieuwe kanons, liever 1 kanon kaliber voor alle surface combatants en dat mag van mij naar 127 mm. De OPV's konden ook goed met 57 mm door het leven, die hadden dan nu ook mooi op de MCMV's gepast.