Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 05/04/2018 | 14:29 uur
Met de rest van je post ben ik best eens... Met bovenstaand...
Ja, dat gebeurt zo wel eens...  :angel:
Waarom niet (zijn 'we' minderwaardig dan?)  :sick:
Ach zo, ja, nu snap ik 'em weer  :silent:

conclusie: af en toe kan je die ongelooflijk sterke drang niet weerstaan  :-*

Nee, totaal niet. Ik ben gewoon recht voor z'n raap.
Zou hetzelfde zijn als dat Nederland nu even een internationaal cavalerie verband gaat aanvoeren met haar 18 lease tanks zeg maar, waar ligt de geloofwaardigheid dan bedoel ik. Meedoen om het meedoen is dit dus, en dat lijkt me een verspilling van geld en recources. Het kan wel dus, maar moet je het willen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Huzaar1 op 05/04/2018 | 14:13 uur
Ik denk dat we gewoon een drijvend stuk staal moeten / gaan hebben, met een toffe grote hut voor de Belgen die commandant willen doen ( wanneer leidt een Belg overigens een internationale club schepen? , moet je dat willen? nihil maritieme ervaring tegenover Fransen, Britten, Amerikanen, Nederlanders? )
Met de rest van je post ben ik best eens... Met bovenstaand...
Ja, dat gebeurt zo wel eens...  :angel:
Waarom niet (zijn 'we' minderwaardig dan?)  :sick:
Ach zo, ja, nu snap ik 'em weer  :silent:

conclusie: af en toe kan je die ongelooflijk sterke drang niet weerstaan  :-*

Huzaar1

Misschien ligt het aan mij, maar als er 180 miljoen euro de boot is.. dan is er echt totaal geen ruimte / geld voor alles wat er in de afgelopen 10 pagina's is besproken. Alleen de uitrusting, onderwater drones, bovenwater drones, en UAV's en dan ook nog eens camera's, duikpakken, helmen en al het geneuzel gaat de helft of niet meer van het budget per boot opslokken. Dat moet ook allemaal in de prijs. Akkoord, het worden moederschepen.

Ik denk dat we gewoon een drijvend stuk staal moeten / gaan hebben, met een toffe grote hut voor de Belgen die commandant willen doen ( wanneer leidt een Belg overigens een internationale club schepen? , moet je dat willen? nihil maritieme ervaring tegenover Fransen, Britten, Amerikanen, Nederlanders? ) met daar aan boord alle plek om met die apparatuur te gaan werken.

Niet meer, niet minder. Geen 76mm kanonnen en VLS en radar systemen, helikopterdek wellicht mogelijk ,
Wel ruimte voor alle apparatuur, moderne mijnenjager apparatuur, goede degelijke communicatie structuur en wellicht een 25/30mm kanon
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 05/04/2018 | 13:02 uur
Niet alleen de Carib. De schepen moeten wmb ook richting de Indian Ocean en Azie kunnen.

Dat uiteraard ook maar de ''basis'' voor onze MCM taken ligt binnen het konikrijk en de Noordzee. Dat we door die eisen wereldwijd kunnen opereren maakt het natuurlijk alleen maar beter, ik denk zelfs met een klein pakket aan bewapening dat ze beperkt inzetbaar zijn voor het ondersteunen van SOF operaties (ophalen van personen of verkenningen).

Parera

Citaat van: Thomasen op 05/04/2018 | 12:55 uur
Er zit wel een verschil in het 'hoe'.
Zoals gezegd, een Urania komt ook aan de overkant. Echter er zit een verschil tussen een oversteek kunnen maken en dit onder operationele omstandigheden kunnen doen.
En dat is wat ik eerder schreef,  er zijn minimale eisen waar je aan moet voldoen, en dan kun je oversteken.

Wil je dat echter onder operationele omstandigheden, dus ook in case of neccessity kunnen doen, heb je gewoon ook met ander weer te maken. Dan neem je niet de zuidelijke route in de zomer, maar zit je misschien vol in een herfst of winter storm.

Toch lijkt het me zeer interessant en nuttig als we deze capaciteit toevoegen nu we toch overstappen naar schepen van 80 m of langer. Hierdoor is zeker ruimte voor meer brandstof en liggen genoeg taken in de West voor de mijnbestrijding zeker als ze ook nog eens andere taken zoals patrouille, noodhulpverlening en hydrografie taken kunnen uitvoeren. Daarom heb ik eerder al gezegd om ook de HOV's en Mercuur te vervangen door deze nieuwe klasse vaartuigen. Daarmee komen we op 9 stuks uit dus twee keer de vierslag + 1 extra mochten we dan nog capaciteit uitbreiding zoeken hoeven er ook nog maar 3 extra bij om uit te komen op de 12 stuks die we ooit hadden.

Parera

#596
CitaatElbit Systems demonstrated unique capabilities of its Seagull USV during an international ASW exercice

Elbit Systems Unmanned Surface Vessel (USV), the Seagull,™ participated in a joint Anti-Submarine Warfare (ASW) exercise of the Israeli and the French navies held recently in the Mediterranean.



Under the Israeli Navy command, an ASW force that included two Israeli ASW vessels, a frigate and an ASW helicopter of the Marine National and the Seagull, performed ASW missions against an Israeli Navy submarine. The joint force has simultaneously operated manned and unmanned surface and airborne vessels, practicing advanced means and tactics for submarine detection and deterrence.

In addition to ASW capabilities, the Seagull features switchable, modular mission payload suites and can perform Mines Counter Measures (MCM) missions, Electronic Warfare (EW), Maritime Security (MS), Hydrography and other missions using the same vessel, mission control system and data links. Seagull offers navies a true force multiplier delivering enhanced performance to naval operations, reducing risk to human life and dramatically cutting procurement and operating costs.

[Source: Navy recognition @ article ]



Toffe vaartuigen en een van de kanshebbers in onze MCM-Toolbox voor de nieuwe MCMV's. Daarbij komt nog dat het bootje zelf ook in Nederland gebouwd word! Een ''Force multiplier'' dat naast mijnenruimen ook nog ingezet kan worden voor ASW, hydrografie, EW, patrouille en andere taken. Tijdens testen op de Noordzee behaalde de USV een snelheid van 35 knopen met seastate 6 / 1,5 m hoge golven.


Parera

We kunnen ook nog kijken naar andere ontwikkelingen / mogelijkheden maar een verhoogde zelf verdediging is zeker noodzakelijk op dit nieuwe type schip in mijn ogen.
Er word hier niet echt gesproken over een traditionele mijnenveger of jager maar over een nog niet breed gebruikt concept, we zien in Azië een aantal van dit soort schepen opduiken maar daar word mijnbestrijding als toevoeging gezien en niet als hoofdtaak van de schepen.

Ook op de renders /modellen van de tot op heden bekende aanbieders zien we al 30 tot 57 mm kanons staan getekend op de boeg, iets dat we bij onze huidige schepen niet hebben maar in het buitenland al jaren gebruikelijk is zeker als je kijkt naar scandinavie daar is een 40 of 57 mm kanon de ''way to go''. En misschien is een VLS met ESSM wel iets te overdreven maar er moet in elk geval gekeken worden naar lucht verdediging (van het geleide eskader) en ook naar ASuW.

We zien bij de Amerikanen de ontwikkeling van naval hellfire's voor op de LCS's waar tot op heden nog geen groen licht voor is enkel test fase's.

Daarnaast hebben we gezien dat Rafael, Israel een maritieme variant heeft ontwikkeld van hun SPIKE AT raket, iets dat misschien ook wel interessant kan zijn voor deze klasse schepen.



Ace1

Citaat van: msas op 31/03/2018 | 09:15 uur
. Ai, dat maakt het alleen maar moeilijker om 6 schepen voor 1 miljard euro te verkrijgen.

interessant je kostenopgave voor een VLS-systeem. Geeft voor mij duidelijk weer dat dit geen serieuze optie is voor dit project.

Een Ram systeem of een maritieme versie van de  RBS 70 NG Remote Weapon System (RWS) zou wel mogelijk zijn.

https://saab.com/land/ground-based-air-defence/air-defence-missile-systems/mshorad/




Parera

#593
Citaat van: Huzaar1 op 31/03/2018 | 14:25 uur
Vls op een mijnenjager.. ok het is tijd dat we wat lucht uit de banden laten lopen.

Het worden geen mijnenjagers of mijnenvegers maar ''Moederschepen'' met verschillende tools om op verschillende manieren mijnen en andere explosieven op te ruimen. Daarnaast krijgen de schepen ook een commando functie voor als ze in grotere verbanden zoals de SNMCMG's varen (Belgische wens i.v.m. vervanging van de Godetia). Enkel om die reden zou je het kunnen overwegen om extra verdedigings-middelen aan boord te plaatsen en nee dan spreken we hier niet over een strike length mk41 VLS met TLAM's of SM-3's maar gewoon met ESSM's er in en enkel over 8 cells of zelfs een mk56 VLS.

Een Self-Defence module mk41 VLS heeft maar een diepte van iets meer dan 5.2 en is daarmee juist geschikt voor kleinere schepen (korvetten). Het formaat van de nieuwe schepen van +/- 80 m komt heel erg in de buurt van een normaal korvet dus zou geen vreemde keuze zijn. En ik zeg ook niet leg er direct bij aankoop mk41's in nee, misschien kunnen we kijken naar provisions for zodat we in de toekomst dit kunnen toevoegen aan de schepen.

Daarnaast hebben de Finnen op hun mijnenleggers ook een 8 cells Umkhonto-IR VLS, dit zijn wel iets andere schepen maar het formaat is redelijk gelijk aan onze nieuwe schepen.

Huzaar1

Vls op een mijnenjager.. ok het is tijd dat we wat lucht uit de banden laten lopen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: msas op 31/03/2018 | 09:15 uur
. Ai, dat maakt het alleen maar moeilijker om 6 schepen voor 1 miljard euro te verkrijgen.

interessant je kostenopgave voor een VLS-systeem. Geeft voor mij duidelijk weer dat dit geen serieuze optie is voor dit project.
Het uitvoeren met VLS's op dit moment misschien niet maar de ''prepared for but not fitted'' optie is niet zo heel duur enkel rekening houden met de ruimte die je nodig hebt en aanvoer van stroom en kabels naar o.a. het CMS. Al zie ik het niet snel gebeuren dat we VLS's krijgen aan boord van deze nieuwe schepen.

msas

CitaatDie 180 miljoen waren al euro's het dollar bedrag was 220 miljoen.
. Ai, dat maakt het alleen maar moeilijker om 6 schepen voor 1 miljard euro te verkrijgen.

interessant je kostenopgave voor een VLS-systeem. Geeft voor mij duidelijk weer dat dit geen serieuze optie is voor dit project.

Parera

Citaat van: msas op 30/03/2018 | 19:25 uur
Een klein jaar geleden de Atlantische oceaan nog overgestoken in een 11m grote zeilboot. Geen moment onveilig gevoeld, dus met zo'n grote marine schuit van 80m moet het geen enkel probleem zijn.

Ik zit eerder mezelf af te vragen of er voor 1 miljard euro wel 6 van dergelijke schepen gebouwd kunnen worden. per schip is dan 166 miljoen euro beschikbaar en dat is niet heel veel. Zeker nu ik hieronder lees dat ze in Azië 180 miljoen dollar betalen voor een even groot schip met weliswaar meer snelheid en een VLS, maar ook met lagere lonen en wellicht meer overheidssubsidies?

Die 180 miljoen waren al euro's het dollar bedrag was 220 miljoen.  De prijs van een mk41 VLS strike length (zoals we die in de LCF's hebben) kost op dit moment 17,5 miljoen dollar (14,2 miljoen euro) per stuk met daarin in begrpen reserve onderdelen, onderhouds en test apparatuur, documentatie, training en ondersteuning. De info heb ik via de FMS van 4 stuks mk41 VLS Strike lengths aan de Finnen tbv hun nieuwe schepen a 70 miljoen dollar voor 4 stuks. Een self-defence variant (enkel voor ESSM) van de mk41 VLS zal dus iets goedkoper zijn maar zal misschien uitkomen op 10 miljoen euro per stuk met 8 cellen er in.

msas

Een klein jaar geleden de Atlantische oceaan nog overgestoken in een 11m grote zeilboot. Geen moment onveilig gevoeld, dus met zo'n grote marine schuit van 80m moet het geen enkel probleem zijn.

Ik zit eerder mezelf af te vragen of er voor 1 miljard euro wel 6 van dergelijke schepen gebouwd kunnen worden. per schip is dan 166 miljoen euro beschikbaar en dat is niet heel veel. Zeker nu ik hieronder lees dat ze in Azië 180 miljoen dollar betalen voor een even groot schip met weliswaar meer snelheid en een VLS, maar ook met lagere lonen en wellicht meer overheidssubsidies?

Parera

Citaat van: Thomasen op 30/03/2018 | 17:23 uur
Urania heeft de oversteek ook al een paar keer gemaakt. En meen dat het met een Alkmaar ook gebeurt is. Kan allemaal prima.
Maar als je als eis stelt de oversteek te kunnen maken en je wilt dat onder enigszins operationele omstandigheden doen, dan komen daar wel wat zaken bij kijken.
Daarom beter nu bij het begin dan later er achter komen '' hadden we maar''. Het vereist wat planning maar om het nou te omschrijven als het is moeilijk nee.