Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

#481
Citaat van: Thomasen op 04/12/2017 | 12:09 uur
Misschien een midget submarine, die kan je misschien wel een zuur momentje geven.

Ook al maak je maar een klein gat in de romp, voor een sub is dat al een ramp en zal de boot mogelijk boven water moeten komen om zich zelf in veiligheid te brengen waarmee de missie geslaagd is. Het is niet vergelijkbaar met een torpedo maar het kan natuurlijk wel goed werken, het zelfde effect als dieptebommen ooit hadden.

Misschien is het een idee om de nieuwe moederschepen uit te rusten met een kleine ASW sonar en de Black Scorpion midget torpedo van Leonardo? Waardoor het echte multipurpose schepen worden gespecialiseerd in de ''onderwater taken''.

StrataNL

Citaat van: Thomasen op 04/12/2017 | 00:42 uur
Lijkt me een zeer theoretisch geval.
Het lanceren van zo'n seafox is ook nogal een dek operatie, en daarna gaat het ding op lage snelheid naar zijn doel, dat nooit te ver van het schip kan liggen, want blijft vastzitten met een draadje. Tegen die tijd heeft die sub het MCM schip wel op weg naar beneden voorbij zien komen.
Inderdaad, als je geluk hebt richt je wat schade aan maar meer zul je er niet mee kunnen doen. Hoe lang is dat draadje? 1000m?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Thomasen op 04/12/2017 | 00:42 uur
Lijkt me een zeer theoretisch geval.
Het lanceren van zo'n seafox is ook nogal een dek operatie, en daarna gaat het ding op lage snelheid naar zijn doel, dat nooit te ver van het schip kan liggen, want blijft vastzitten met een draadje. Tegen die tijd heeft die sub het MCM schip wel op weg naar beneden voorbij zien komen.

Waarschijnlijk is het in een simpele test uitgetest met het scenario ''what if''. Een Seafox komt tijdens mijnenjacht bij toeval een vijandige onderzeer tegen wat kan het dan doen?
Maar het is wel een interessant geval van de Zweden, het zal net je kans zijn om een vijandige boot te stoppen.

Parera

Citaat van: StrataNL op 03/12/2017 | 13:26 uur
Vraag me af of de 1.4kg warhead van de Seafox in staat is de drukhuid te penetreren. (hoge rekgrens staal).

Misschien niet de complete drukhuid naar binnen maar als je al een goede lekkage maakt aan de buitenste laag dan gaat het water vanzelf zijn weg wel vinden de boot binnen.
En de Zweden noemen het niet voor niets beperkte ASW capaciteit.

StrataNL

Citaat van: Parera op 02/12/2017 | 23:34 uur
Interessante video over de huidige en mogelijk toekomstige MCM capaciteiten van de Zweden.
De Zweden hebben de Seafox UUV uitgetest in een ASW scenario en zijn er achter gekomen dat een seafox een beperkt ASW wapen is voor bruinwater operaties tegen vijandige onderzeeboten op die op de bodem zweven. Door de explosieve kop van de seafox te laten ontploffen tegen de huid van de onderzeeboot aan maak je een gat in de boot.

Simpel maar effectief wapen en tactiek die ook voor NL mogelijk is.
Vraag me af of de 1.4kg warhead van de Seafox in staat is de drukhuid te penetreren. (hoge rekgrens staal).
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Interessante video over de huidige en mogelijk toekomstige MCM capaciteiten van de Zweden.
De Zweden hebben de Seafox UUV uitgetest in een ASW scenario en zijn er achter gekomen dat een seafox een beperkt ASW wapen is voor bruinwater operaties tegen vijandige onderzeeboten op die op de bodem zweven. Door de explosieve kop van de seafox te laten ontploffen tegen de huid van de onderzeeboot aan maak je een gat in de boot.

Simpel maar effectief wapen en tactiek die ook voor NL mogelijk is.


ARM-WAP

Citaat van: AadvdW op 01/12/2017 | 15:19 uur
Het ontwerp en de bouw van de nieuwe mijnenjagers wordt Europees aanbesteed...
https://marineschepen.nl/nieuws/europese-aanbesteding-voor-nieuwe-mijnenbestrijdingsvaartuigen-011217.html
Vind ik alvast goed... Indien het lastenboek goed geschreven is zal deze klasse overeenstemmen met wat beide marines willen, wie ze ook bouwt en oplevert.
En wat concurrentie kan de zaak zeker geen kwaad doen. Kwestie van de prijzen wat "reeel" te houden.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/12/2017 | 17:00 uur
De opleidingen krijgen het maar druk medio jaren twintig, best pittig, drie volledig nieuwe types, gelijktijdig of elkaar rap opvolgend en dat met zo weinig personeel.
Zo'n beetje de hele vloot is niet helemaal inzetbaar van 2015 tot aan 2030. Nu door ellendige ouwe meuk, dan door op te werken schepen.


Dat krijg je van uitstel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#473
Citaat van: Flyguy op 01/12/2017 | 16:46 uur
Tering hé, EU aanbesteding daar moet je blij mee zijn. Ook fijn om te zien dat het ook nog maar eens naar 2025 is verschoven, megga.


De opleidingen krijgen het maar druk medio jaren twintig, best pittig, drie volledig nieuwe types, gelijktijdig of elkaar rap opvolgend en dat met zo weinig personeel.

Flyguy

Tering hé, EU aanbesteding daar moet je blij mee zijn. Ook fijn om te zien dat het ook nog maar eens naar 2025 is verschoven, megga.


Volgende keer het project weer binenn de KM regelen aub.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/12/2017 | 15:38 uur
Daarbij dan eindelijk het hoge woord er uit : De eerste vervanger zal in 2025 in dienst van de KM komen en bij de Belgen al in 2023.

42 jaar (!) na de indienststelling van de eerste Alkmaarklasse...

Parera

Citaat van: AadvdW op 01/12/2017 | 15:19 uur
Het ontwerp en de bouw van de nieuwe mijnenjagers wordt Europees aanbesteed...

https://marineschepen.nl/nieuws/europese-aanbesteding-voor-nieuwe-mijnenbestrijdingsvaartuigen-011217.html

Dit was al soort van bekend maar dit betekend nog steeds niet dat de eisen geschreven kunnen worden naar 1 werf toe :silent: Daarnaast was al bekend dat zowel Saab als Damen een ontwerp gaan aanbieden. Wie de overige zullen zijn is niet bekend al verwacht ik dat het Franse Naval Group ook zeker mee gaat doen en misschien nog wel een Duitse en Italiaanse werf.

Het Guardion systeem dat genoemd word kan ook opgenomen worden in het eisen pakket en eventueel door een werf als optioneel. Voordeel kan ook zijn dat de prijs een stuk lager uitvalt door dat er een concurrerend bod gedaan moet worden ipv zomaar een prijs omdat je toch de enigste kanshebber bent.

Daarbij dan eindelijk het hoge woord er uit : De eerste vervanger zal in 2025 in dienst van de KM komen en bij de Belgen al in 2023.

AadvdW

#469
Het ontwerp en de bouw van de nieuwe mijnenjagers wordt Europees aanbesteed...

https://marineschepen.nl/nieuws/europese-aanbesteding-voor-nieuwe-mijnenbestrijdingsvaartuigen-011217.html

Parera

#468
Citaat van: StrataNL op 01/12/2017 | 09:03 uur
Als je het van tevoren gewoon meeneemt in het ontwerp kan een self defence launcher prima volgens mij.

Er zijn 2 opties voor self defense launchers;

- mk41 SDLS inbouwen, hier in passen alleen ESSM's maar 8 cellen is meer dan genoeg.
- mk56 GMVLS, deze kan op het dek gemonteerd worden en kan modulair geplaatst worden wanneer het nodig is. De Denen gebruiken dit systeem al jaren voor hun STANFLEX en op hun Huitfeldt klasse fregatten. Deze kan worden gekocht in 3 varianten : 4 / 12 / 32 raketten. Dit is een doorontwikkeling van de mk48 zoals in gebruik op de huidige M-fregatten.

De mk41 moet in het dek gebouwd worden en de mk56 word op het dek geplaatst, beide kun je in een soort ''kuip'' op de boeg achter het kanon plaatsen.
Mijn voorkeur gaat uit naar de mk41 omdat deze ook op beide nieuwe fregat klasses gebruikt gaan worden en daarmee kun je weer iets doen aan de standarisatie binnen de KM.


StrataNL

Als je het van tevoren gewoon meeneemt in het ontwerp kan een self defence launcher prima volgens mij.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation