US Combat Ship Decision Coming in 'Very Near Future'

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 09/11/2014 | 10:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#162
Citaat van: Parera op 20/02/2018 | 11:35 uur
Ik zie die modified LCS's er puur in omdat het programma ook zo begonnen is door de LCS's zwaarder te bewapenen en beter uit te rusten voor echte combat operations. Dat het nu uitgelopen is tot een fregat is alleen maar mooi. Maar daardoor verwacht ik dat de LCS's grote kans maken, deze basis is al in gebruik en ''proven'' binnen de USN.

De FREMM is in mijn ogen te groot voor de Yanks met hun bijna 7000 ton komen ze in de buurt van de DDG's. Het ontwerp op basis van de cutter is in mijn ogen kansloos omdat het zeer licht bewapend is, nog minder dan de huidige opties die er liggen binnen de LCS's.

Doodzonde dat vMFF oeverloos is uitgesteld, voor wat wij nu weten zou het goed in buurt komen van de Amerikaanse wensen en eisen... als zou 26 kts roet in het eten hebben kunnen gegooid, maar helaas.

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 20/02/2018 | 11:10 uur
Ik denk ook dat de Spanjaarden de troef in handen hebben...
Het lijkt me een goed ontwerp, degelijke lijnen, klassieke CODOG-propulsie met een 28+ kn snelheid.
Ook het bemanningsconcept lijkt met 250 meer op zijn Amerikaans.
Feit dat de sensoren en bewapening ook Amerikaans zijn en bijgevolg reeds in gebruik zal zeker ook positief wegen in het verdere selectieprocess.

Bij die twee "modified LCS"-modellen knap ik af...

De FREMM zie ik ook een kans maken, maar daar zullen ze de sensor/wapen configuratie moeten aanpassen.
Met OTO-producten moeten ze niet afkomen gezien de USN de 5" Mk45 Mod4 gebruiken en in de plaats van Aster zal het ook wat anders moeten worden.

Ik zie die modified LCS's er puur in omdat het programma ook zo begonnen is door de LCS's zwaarder te bewapenen en beter uit te rusten voor echte combat operations. Dat het nu uitgelopen is tot een fregat is alleen maar mooi. Maar daardoor verwacht ik dat de LCS's grote kans maken, deze basis is al in gebruik en ''proven'' binnen de USN.

De FREMM is in mijn ogen te groot voor de Yanks met hun bijna 7000 ton komen ze in de buurt van de DDG's. Het ontwerp op basis van de cutter is in mijn ogen kansloos omdat het zeer licht bewapend is, nog minder dan de huidige opties die er liggen binnen de LCS's.

ARM-WAP

Ik denk ook dat de Spanjaarden de troef in handen hebben...
Het lijkt me een goed ontwerp, degelijke lijnen, klassieke CODOG-propulsie met een 28+ kn snelheid.
Ook het bemanningsconcept lijkt met 250 meer op zijn Amerikaans.
Feit dat de sensoren en bewapening ook Amerikaans zijn en bijgevolg reeds in gebruik zal zeker ook positief wegen in het verdere selectieprocess.

Bij die twee "modified LCS"-modellen knap ik af...

De FREMM zie ik ook een kans maken, maar daar zullen ze de sensor/wapen configuratie moeten aanpassen.
Met OTO-producten moeten ze niet afkomen gezien de USN de 5" Mk45 Mod4 gebruiken en in de plaats van Aster zal het ook wat anders moeten worden.


Parera

Citaat van: Thomasen op 19/02/2018 | 00:11 uur
Allen interessante schepen. Denk zelf dat Navantia het beste aanbod heeft. Maar alle offers gaan wel wat moois voortbrengen.

Ja mijn top 3 zou ook zijn (niet in volgorde)
- Navantia
- Lockheed Martin
- Austal



Parera

#158
Navy awards design contracts for future frigate


CitaatA rendering of Lockheed Martin's concept for FFG(X), debuted at Surface Navy Association's National Symposium in January. (Courtesy of Lockheed Martin)

WASHINGTON —The Navy has awarded $15 million contracts to five companies for conceptual designs for the FFG(X) program.

Huntington Ingalls, Lockheed Martin, Austal USA, General Dynamics Bath Iron Works, and Italian shipbuilder Fincantieri have all been asked to submit mature designs over the next 16 months before the Navy drops down to a single detailed design and construction contract.

All the contracts contain options that could grow the value to between $22 million and $23 million, according to the contract announcement. The work is expected to be complete by June, 2019.

The U.S. Navy intends to award the contract for the first FFG(X) in 2020. It will buy one in 2020 and one in 2021, followed by two each year after that, according to the Navy's most recent 30-year shipbuilding plan. The U.S. Navy's requirement is for 52 small-surface combatants, the bulk of which will be LCS.

Both Austal and Lockheed Martin are competing amped up versions of their littoral combat ships. Huntington Ingalls is offering a version of the Coast Guard's National Security Cutter. Fincantieri is offering its FREMM design. General Dynamics is offering a patrnership with Spanish shipbuilding Navantia, for its F100 frigate.

The Navy is looking for builders to balance value and capabilities, according to a statement, the Naval Sea Systems Command.

"Throughout the accelerated acquisition process for FFG(X), the Navy will incentivize industry to balance cost and capability and achieve the best value solution for the American taxpayer," the statement reads.

[Source: https://www.defensenews.com/naval/2018/02/16/navy-awards-design-contracts-for-for-future-frigate]

Een korte impressie van de overgebleven ontwerpen:

Austal: Modified LCS


Lockheed Martin: Modified LCS


Huntington Ingalls: Modified National Security Cutter


Fincantieri: Modified FREMM


Navantia: Modified F-100





ARM-WAP

Fincantieri to Adapt FREMM Frigate for U.S. Navy

BY MAREX 2018-01-12 09:57:03

Fincantieri Marine Group announced further details on its plans to adapt its "Best-in-Class" FREMM frigate, already in service for the Italian Navy since 2012, to design the U.S. Navy's new guided-missile frigate, FFG(X).

Fincantieri will lead an experienced industry team, including Gibbs & Cox and Trident Maritime Systems, to design and build these multi-mission ships capable of conducting anti-surface, anti-submarine, and electronic warfare and air defense operations.

As design partners, Gibbs & Cox, will leverage their experience modifying proven hull, mechanical and electrical systems to U.S. Navy standards. Trident Maritime Systems will serve as the Electric and Propulsion System Integrator with responsibility to design, specify and integrate these ship systems and components.

"We've assembled a world-class team of partners to customize to American design standards and deliver an advanced, flexible and highly reliable ship to the U.S. Navy for their current and future needs," said Francesco Valente, president and CEO of Fincantieri Marine Group. "Our American shipyards are tailor-made for building small surface combatants and we have a strong, established and reliable U.S. supply chain."

The Fincantieri FFG(X) design is based on FREMM, the most capable and modern off-the-shelf frigate available in the world for the range of capabilities required by the U.S. Navy. Fincantieri is building 10 FREMMs for the Italian Navy, six of which have been delivered and have already accumulated 30,000 hours and 200,000 nautical miles in real-world operations.

The Fincantieri-led team would construct the FFG(X) ships at its American shipyards, including Fincantieri Marinette Marine in Marinette, Wisconsin, which was modernized for serial production in order to build the U.S. Navy's Littoral Combat Ship.

Bron: https://www.maritime-executive.com/corporate/fincantieri-to-adapt-fremm-frigate-for-u-s-navy#gs.9d0TWS0 

Verder ook nog een YouTube over enkele FFG(X) contenders met Navantia, Thyssen-Krupp, Fincantieri:
https://www.youtube.com/watch?v=31YL7i4OQPo

8'15" - de nieuwe Hellfire surface-surface module met 24 verticaal gelanceerde missiles (dat waren dan de grote luiken op het voordek van het Lockheed-Martin design).
10'20"- de Mk48 30mm Gun Mission Module


Parera

Citaat van: Thomasen op 10/01/2018 | 13:21 uur
Inderdaad, lijkt niet echt vooruitgang op het Freedom class frigate.
Ook niet heel overtuigend qua bewapening, zeker gezien de kosten.
Beter gezegd, het is de freedom klasse alleen wat langer. Op het gebied van wapens inderdaad niets dat echt spannend is wel opvallend dat er twee VLS systemen in te lijken zitten maar dat zal niet zo zijn.

- 57 mm mk110 kanon op de boeg
- 16 cells mk41 VLS (diepte onbekend) mogelijk enkel ESSM
-  2 topside deck launchers voor een ASuW raket
- 4 Nulka decoy launchers op de brug
- 1 HEL CIWS achter de hoge opbouw
- 1 SEARAM CIWS
- enkele .50 cal's

Klinkt in mijn ogen meer als een korvet omdat ook de torpedobuizen ontbreken maar wel voorzien is van een towed array sonar (ASW signaal van het schip zelf is erg leuk met die waterjets).

Harald

#155
Citaat van: ARM-WAP op 10/01/2018 | 10:55 uur
Te gek voor woorden, dat "prijskaartje" voor die next-generation frigate.
En dan al zeker wanneer de USN d.m.v. "economies of scale" de prijs van een hele fregattenreeks toch omlaag zou moeten krijgen...
.../...
En Damen krijgt gegarandeerd ook zoiets veuls goedkoper klaar.

Damen heeft samen met Alion CAN een goed ontwerp neergelegd in het Canadese Fregat (CSC) vervangingsprogramma. Alion is voor de USN geen onbekende.

Alion USA ;
Alion Science and Technology has been awarded a $145m contract by the US Naval Sea Systems Command to support the management of design, construction, outfitting and testing of the US Navy's Arleigh Burke-class warships, DDG 51.

The contract will see the company assist in ensuring current production and planned ships cost-effectively meet mission requirements.

Under the five-year contract, the Alion Team will provide expertise in ship production planning and engineering; systems engineering; combat systems test engineering; post delivery planning; engineering services; configuration and data management and logistics support.


Alion to assist Navy's DDG-51 program
https://www.upi.com/Defense-News/2016/08/09/Alion-to-assist-Navys-DDG-51-program/3881470737545/

Alion's Solution for Canada


walter leever

De foto's tonen een schip wat heul errug sterk doet denken aan de LCS-1(Freedom),eigenlijk is het bijna hetzelfde.

Nou hadden ze eens de kans bij LockMart om iets anders te doen komen ze met dit. :dead:

Huzaar1

#153
Citaat van: Harald op 10/01/2018 | 11:00 uur
Lockheed Martin Unveils its FFG(X) Frigate Design   (voor diverse foto's, zie onderstaande link)

At the Surface Navy Association's (SNA) 2018 National Symposium currently held near Washington DC, Lockheed Martin unveiled the design of the frigate it is proposing for the U.S. Navy FFG(X) requirement.

.../...

The scale model unveiled at SNA 2018 features 8x anti-ship missiles fitted forward, below the bridge. Moving away from the bridge and toward the bow there 16x Mk 41 VLS cells for ESSM and/or Standard Missiles. There are also two spaces intended for Surface to Surface Missile Module (SSMM) with Longbow Hellfire missiles similar to what is fitted aboard LCS (those are intended to counter swarm attacks). The main gun is a BAE Systems Bofors Mk110 57mm as per the RFI.

.../...

As we progress towards the stern of the ship, note the presence of a laser weapon system on the starboard side of the ship. There is a SeaRAM launcher on top of the helicopter hangar as per the Navy RFI.

.../...

The propulsion system remains unchanged with 4x waterjets. However we noted one last addition on the frigate's hull: the presence of bilge keels. They increase hydrodynamic resistance to rolling, making the ship roll less. Bilge keels are passive stability systems.

.../...

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2018/sna-2018/5841-sna-2018-lockheed-martin-unveils-its-ffg-x-frigate-design.html

Jezus christus. De Amerikanen hebben heel erg veel moeite met het loslaten van de jaren 90 in hun ontwerp of wat is dit.
Die boot lijkt echt totaal niet op een modern schip. De wapensystemen zijn geplaatst alsof ze er 5 min geleden zijn opgeplakt door de modelbouwer die dit bootje in elkaar heeft gezet voor de beurs. Heel stealthy dit...
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 10/01/2018 | 11:00 uur
Lockheed Martin Unveils its FFG(X) Frigate Design  
At the Surface Navy Association's (SNA) 2018 National Symposium currently held near Washington DC, Lockheed Martin unveiled the design of the frigate it is proposing for the U.S. Navy FFG(X) requirement.
Afgaande op de (overigens goede) foto's (en tekst)...
- Geen aktieve fin-stabilisers dan (bilge keels)
- Iemand een idee wat die 4 recht opstaande dingen zijn bovenop de brug? (Naval) Hellfire launchers?
- Idem voor de ruimte tussen de 57mm en de VLS... Nog meer VLS?

- De plaatsing van de brug is laag en doet me denken aan die van de Canadese fregatten. Daarbovenop lijken me dan de air intakes van de gasturbines (GT's) geplaatst te  zijn en dan heb je nog eens een groot stuk bovenbouw rondom de funnel exhausts van de GT's (eventuele diesels?).
- Voor RAS/BeVo Fuel lijkt een voorziening te zijn bovenop de hangar. 'k Vraag me af of er dan ook e.e.a. voorzien is voor Heavy Jackstay

Harald

Lockheed Martin Unveils its FFG(X) Frigate Design   (voor diverse foto's, zie onderstaande link)

At the Surface Navy Association's (SNA) 2018 National Symposium currently held near Washington DC, Lockheed Martin unveiled the design of the frigate it is proposing for the U.S. Navy FFG(X) requirement.

.../...

The scale model unveiled at SNA 2018 features 8x anti-ship missiles fitted forward, below the bridge. Moving away from the bridge and toward the bow there 16x Mk 41 VLS cells for ESSM and/or Standard Missiles. There are also two spaces intended for Surface to Surface Missile Module (SSMM) with Longbow Hellfire missiles similar to what is fitted aboard LCS (those are intended to counter swarm attacks). The main gun is a BAE Systems Bofors Mk110 57mm as per the RFI.

.../...

As we progress towards the stern of the ship, note the presence of a laser weapon system on the starboard side of the ship. There is a SeaRAM launcher on top of the helicopter hangar as per the Navy RFI.

.../...

The propulsion system remains unchanged with 4x waterjets. However we noted one last addition on the frigate's hull: the presence of bilge keels. They increase hydrodynamic resistance to rolling, making the ship roll less. Bilge keels are passive stability systems.

.../...

https://www.navyrecognition.com/index.php/news/naval-exhibitions/2018/sna-2018/5841-sna-2018-lockheed-martin-unveils-its-ffg-x-frigate-design.html


ARM-WAP

Te gek voor woorden, dat "prijskaartje" voor die next-generation frigate.
En dan al zeker wanneer de USN d.m.v. "economies of scale" de prijs van een hele fregattenreeks toch omlaag zou moeten krijgen...
Dat moet veel beter kunnen.
Me dunkt dat USN/congress-senate/Dept. of Defense dringend eens een lijvige delegatie moet sturen naar het buitenland. De oogkleppen zouden snel afvallen.
De FREMMs waren en zijn volgens mij heden nog steeds niet zo duur - zeker wanneer je er een 30-tal of zo zou van afnemen.
En Damen krijgt gegarandeerd ook zoiets veuls goedkoper klaar.

Harald

Navy's cruiser replacement won't be a cruiser, says surface warfare chief
( Misschien wordt juist het fregatten bestand uitgebreid met een next-generation frigate + versie .., goedkoper en meer schepen dan 1 op 1 vervanging van de cruisers )

The U.S. Navy's surface fleet is developing a new class of ship that will replace the cruisers — but it's not another cruiser.

The Navy's director of surface warfare, Rear Adm. Ronald Boxall, told a crowd at the Surface Navy Association's annual symposium that his team is building over the next year a capabilities document that will sketch out the next surface combatant, one that integrates new sensors and technologies that will make it relevant into the future.

"People are always asking: 'What's the next cruiser?' " Boxall said. "What I'm telling you is that it might not be a cruiser. What we are looking for is what do we need our surface ships to do at the big level, what do we need to do at the small level and what do we need to do with unmanned because it is a different Navy out there.

.../...

https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/surface-navy-association/2018/01/09/surface-warfare-director-cruiser-replacement-wont-be-a-cruiser/

Harald

The Navy's next-generation frigate comes with a big price tag
( Misschien ook het aangeboden ontwerp voor Canada door Damen maar eens meenemen in hun vergelijkingen ... )

The Navy's next-generation frigate could end up costing just shy of a billion dollars per hull, the Naval Sea Systems Command program manager said Tuesday.

Regan Campbell said the Navy had set an upper limit of $950 million per ship, about half the cost of a Flight IIA Arleigh Burke-class destroyer and nearly double the cost of the littoral combat ship. USNI News was first to report the Navy's cost estimate.

Moving forward on the FFG(X) is among the Navy's top priorities in 2018. The ship is slated to have between 16 and 32 vertical-launch missile tubes and an over-the-horizon, anti-surface missile capability.

The cost estimate surprised some analysts, who thought the number might be lower given previous signals from the Navy. The price tag could also push out some of the high-profile contenders who were interested in the bid.

.../...

https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/surface-navy-association/2018/01/10/the-navys-next-generation-frigate-comes-with-a-big-price-tag/