Geen F-16 NL demo in 2015 (ivm operationele inzetbaarheid voor missies)

Gestart door Harald, 30/01/2015 | 12:29 uur


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 01/02/2015 | 11:42 uur
Volgens mij is/was het onderwerp ook "demo".

Dat is het ook, jij maakt het zwaarder dan het is.

Ros

Citaat van: Nikehercules op 31/01/2015 | 23:57 uur
Jij legde de link met de geschiktheid voor airshows, dat is natuurlijk niet relevant. Maar natuurlijk heeft een F-35 meer in zijn mars dan een paar passes over het veld.

Volgens mij is/was het onderwerp ook "demo".

Nikehercules

Citaat van: Poleme op 01/02/2015 | 01:02 uur
;D  Op de F-35 zitten op dit moment nogal flink wat vlieg restricties in verband met o.a. hardnekkige motor problemen en wat aërodynamische probleempjes.
Dus dat wordt geen indrukwekkende vlieg demo.

Dat wordt allemaal verholpen, dus met die demo zit het wel snor.

Citaat van: Poleme op 01/02/2015 | 01:02 uur
Terug naar de F-16 NL demo.  Kijk niet raar op als er nooit meer F-16 vlieg demo's worden gegeven.  Er is meer dan genoeg echt werk te verzetten.

Dat zou zomaar kunnen. En hoe zonde ook, het is langzamerhand ook niet meer te verantwoorden.

Slecht voor de Luchtmachtdagen, zonder demo hebben we buitenlandse deelnemers weinig meer te bieden in return. Maar ook dat is geen core-buisiness van de KLu.

Poleme

Citaat van: Nikehercules op 31/01/2015 | 23:57 uur
Jij legde de link met de geschiktheid voor airshows, dat is natuurlijk niet relevant. Maar natuurlijk heeft een F-35 meer in zijn mars dan een paar passes over het veld.
;D  Op de F-35 zitten op dit moment nogal flink wat vlieg restricties in verband met o.a. hardnekkige motor problemen en wat aërodynamische probleempjes.
Dus dat wordt geen indrukwekkende vlieg demo.

Terug naar de F-16 NL demo.  Kijk niet raar op als er nooit meer F-16 vlieg demo's worden gegeven.  Er is meer dan genoeg echt werk te verzetten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Nikehercules op 31/01/2015 | 23:57 uur
Jij legde de link met de geschiktheid voor airshows, dat is natuurlijk niet relevant. Maar natuurlijk heeft een F-35 meer in zijn mars dan een paar passes over het veld.

Er zijn nu eenmaal mensen die hun "verlies" niet kunnen verkroppen en dit ook niet snel zullen toegeven, zelfs niet als de F35 zich zal bewijzen als een succesverhaal.

Nikehercules

Citaat van: Ros op 31/01/2015 | 21:38 uur
Wat is niet relevant, het verschil in gewicht of het niet geschikt zijn/ontworpen voor dogfights ?

Jij legde de link met de geschiktheid voor airshows, dat is natuurlijk niet relevant. Maar natuurlijk heeft een F-35 meer in zijn mars dan een paar passes over het veld.

Reinier

Citaat van: ThePostOnline1 op 31/01/2015 | 21:00 uur
Bovendien is het duur om een testtoestel over te laten vliegen uit de VS. Volgens een betrokken ingenieur kost het zo'n 5 tot 10 miljoen euro. Het vliegtuig moet in de lucht worden bijgetankt en de huidige tankervliegtuigen van Nederland zijn daar niet voor gecertificeerd.

http://nieuws.thepostonline.nl/2015/01/30/overvliegen-jsf-voor-lawaaitest-te-duur-en-onzinnig/
Weet je wat nog goedkoper is?
Ze allemaal in de verpakking in de VS laten en er vooral er niet mee gaan vliegen, spaarlampen ophangen in de hangar en je versleten sokken laten stoppen door je grootje!

We geven g#tverd@mme €4,5 mld aan die dingen uit, er wordt al 20 jaar over gemiept: wel of niet aanschaffen, goed jachtvliegtuig maar niet in dogfights, Amerikaans spul maar toch liever Europees, 80.000 bejaarden in hun poepluiers zonder rollator.

Ik word moe van al dat gezeik over die hele JSF en wat het allemaal niet kost.
Vlieg dat k*tding over in 2016; ik wil het nu wel eens een keer zien vliegen en ik denk samen met mij nog tig duizend mensen.

Nederlandse tankvliegtuigen niet gecertificeerd? So what? Steekt er nooit een Amerikaanse, Britse of Italiaanse tanker de plas over met daar achter hun JSF's?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van:  nieuws.thepostonline.nl Vandaag om 09:00
'Overvliegen JSF voor lawaaitest te duur en onzinnig'

Het is onzin om Defensie al in 2016 een Joint Strike Fighter (JSF) naar Nederland te laten halen om omwonenden van vliegbases Leeuwarden en Volkel alvast het geluid van het nieuwe jachtvliegtuig te laten ervaren. Dat zeggen betrokkenen bij het JSF-project tegen De Telegraaf.

De motor van de test-JSF klinkt volgend jaar hoogstwaarschijnlijk anders dan die van de toestellen die omwonenden van Leeuwarden en Volkel zullen horen. Mogelijk worden er andere motoren onder de vliegtuigen gehangen of worden de huidige aangepast.

Bovendien is het duur om een testtoestel over te laten vliegen uit de VS. Volgens een betrokken ingenieur kost het zo'n 5 tot 10 miljoen euro. Het vliegtuig moet in de lucht worden bijgetankt en de huidige tankervliegtuigen van Nederland zijn daar niet voor gecertificeerd.

http://nieuws.thepostonline.nl/2015/01/30/overvliegen-jsf-voor-lawaaitest-te-duur-en-onzinnig/

Uit de afdeling BS berichten, zeker van 'betrokkenen" bij het JSF-project...

Ros

Citaat van: Nikehercules op 31/01/2015 | 16:49 uur
Buiten dat het totaal niet relevant is trek je het nu volkomen in het belachelijke. Wat ik van jou trouwens wel gewend ben maar toch...

Wat is niet relevant, het verschil in gewicht of het niet geschikt zijn/ontworpen voor dogfights ? En als demo een fly-past maken is helemaal niet zo vreemd.


Ace1

Citaat van: Poleme op 31/01/2015 | 01:20 uur
Komop KLu.  Ik wil een demo F-35A zien!

Er vliegen al dik 100 van die 'JSF's rond, 'dus dat moet toch kunnen', ja toch?

'Overvliegen JSF voor lawaaitest te duur en onzinnig'

Het is onzin om Defensie al in 2016 een Joint Strike Fighter (JSF) naar Nederland te laten halen om omwonenden van vliegbases Leeuwarden en Volkel alvast het geluid van het nieuwe jachtvliegtuig te laten ervaren. Dat zeggen betrokkenen bij het JSF-project tegen De Telegraaf.

De motor van de test-JSF klinkt volgend jaar hoogstwaarschijnlijk anders dan die van de toestellen die omwonenden van Leeuwarden en Volkel zullen horen. Mogelijk worden er andere motoren onder de vliegtuigen gehangen of worden de huidige aangepast.

Bovendien is het duur om een testtoestel over te laten vliegen uit de VS. Volgens een betrokken ingenieur kost het zo'n 5 tot 10 miljoen euro. Het vliegtuig moet in de lucht worden bijgetankt en de huidige tankervliegtuigen van Nederland zijn daar niet voor gecertificeerd.

http://nieuws.thepostonline.nl/2015/01/30/overvliegen-jsf-voor-lawaaitest-te-duur-en-onzinnig/

Reinier

Citaat van: Poleme op 31/01/2015 | 01:20 uur
Komop KLu.  Ik wil een demo F-35A zien!

Er vliegen al dik 100 van die 'JSF's rond, 'dus dat moet toch kunnen', ja toch?
Nog 1 jaar wachten!  8)

Op Leeuwarden en Volkel

En meer Nederland: in 2016 is er voor het eerst een echte F-35 in ons land te zien, zo maakt minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert op 26 januari bekend. "In het testprogramma ruimte is gevonden om een F-35 naar Nederland te laten komen rondom de Luchtmachtdagen op Leeuwarden, in juni 2016." Voorwaarde is nog wel dat de startbanen in Leeuwarden en Volkel geschikt zijn gemaakt voor de ontvangst van de Lightning II. De relatief korte periode dat de JSF in 2016 in Nederland is, wil Hennis maximaal benutten om tests en metingen uit te voeren, onder andere voor het geluid. "Ze komen niet voor de show."

http://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2015/01/f35

Nikehercules

Citaat van: Ros op 31/01/2015 | 14:28 uur
Zeer benieuwd. Het verschil in gewicht tussen de F-16 en F-35 gaat zeker een rol spelen. De F-35 is ook niet ontwikkeld als toestel om luchtgevechten te voeren zoals de F-16 het wel is. Van links naar rechts over het veld vliegen en weer terug.....is ook een demo  :crazy:

Buiten dat het totaal niet relevant is trek je het nu volkomen in het belachelijke. Wat ik van jou trouwens wel gewend ben maar toch...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#11
Citaat van: Ros op 31/01/2015 | 14:28 uur
Zeer benieuwd. Het verschil in gewicht tussen de F-16 en F-35 gaat zeker een rol spelen. De F-35 is ook niet ontwikkeld als toestel om luchtgevechten te voeren zoals de F-16 het wel is. Van links naar rechts over het veld vliegen en weer terug.....is ook een demo  :crazy:

F18's laten ook een aardige show zien, wat niet wegneemt dat ik graag de eerste F35A demo zou willen beleven, natuurlijk met full after burner.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/01/2015 | 14:10 uur
Aangezien me er van uitgaat dat de vliegeigenschappen van de F35A zullen liggen tussen de van een F16C en een F18E zal een interessante demo m.i. geen enkel probleem opleveren.

Zeer benieuwd. Het verschil in gewicht tussen de F-16 en F-35 gaat zeker een rol spelen. De F-35 is ook niet ontwikkeld als toestel om luchtgevechten te voeren zoals de F-16 het wel is. Van links naar rechts over het veld vliegen en weer terug.....is ook een demo  :crazy: