Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

RTB

Blackhawks naast de NH90 blijf ik een raar idee vinden. Ga dan gewoon voor de NH90 TTH, druk je de vliegkosten van de huidige NH90's ook nog eens omlaag. En een deel van de investering vloeit weer terug in de Nederlandse economie via Fokker.

Ik zou zelf wel iets zien zitten in een hi-lo mix van enkele HH-47 Chinooks voor CSAR en een tiental H145M voor het lichtere SOF-werk, maar dan moet de maritieme inzet wel volledig naar de NFH's.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2020 | 16:11 uur
Ik denk dat voor wen vv puma de blackhawk simpelweg de beste keus is.

De Blackhawk familie is een prachtige helikopter familie maar tegen de tijd dat wij de cougars gaan vervangen zijn die dingen ook tegen het eind van hun levensduur.

Daarom zou ik me kunnen voorstellen dat we Blackhawks gaan leasen en vervolgens de vervanger van de Blackhawk aanschaffen als die in productie is.

Huzaar1

Ik denk dat voor wen vv puma de blackhawk simpelweg de beste keus is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: StrataNL op 23/07/2020 | 12:04 uur
Verder alles goed?

Cougar is ook geen zware transportheli, valt in ongeveer dezelfde categorie als NH90.
De huidige Cougars zijn inderdaad beter ingericht voor maritiem (troepen)transport dan de NH90.

Osprey is geen reëel alternatief, te duur in aanschaf, onderhoud en te groot.
AW101 voldoet wel aan de wensen (zie recente inzet op JWitt) maar driemotorig en te duur.
Idem voor de Sikorsky CH-148 Cyclone.

Airbus heeft aangegeven dat de introductie van de vervanger van de Super Puma familie niet voor 2030 zal geschieden.
De enigste (naar mijn mening) realistische opties zijn daarom nieuwe H225's, S-70A's of NH90's.
Ik zeg ook dat de V-22 de ideale vervanger is maar ik weet dat deze niet binnen ons budget past, qua capaciteit precies wat we zoeken maar qua kosten totaal niet haalbaar.

Ik ben ook bang dat we op dit moment vrij weinig keuze hebben, zoals ik al eerder aan gegeven heb moeten we misschien zelfs denken aan het kopen/leasen van een interim toestel totdat er wel een goede vervanger op de markt is (2030 - 2040) en tot die tijd gebruik maken van een nieuwer alternatief dan de huidige cougars.

We moeten ook maar afwachten wat de Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA) van de US Army en USMC gaat brengen, misschien zit daar een alternatief tussen voor de langere termijn of anders een oplossing van Europese makelij.

Een oplossing kan zijn het leasen van 12 H225M's en daarna de opvolger aanschaffen afhankelijk van de toestellen die dan beschikbaar zijn en binnen onze wensen/budget passen.

StrataNL

Citaat van: Parera op 23/07/2020 | 11:36 uur
Buiten om de SOF taken is er naar mijn weten ook wel behoefte vanuit de KM voor (zware) transport taken met helikopters, iets wat de NH90 niet geschikt voor is maar de Cougar juist wel. Dat is capaciteit die dan zal verdwijnen of anders ingevuld moet worden.

Om die reden zou je kunnen zeggen dat de V-22 de ideale cougar vervanging is ;

  • CV-22B voor SOF taken
  • MV-22B voor (maritieme) transport taken

Verder alles goed?

Cougar is ook geen zware transportheli, valt in ongeveer dezelfde categorie als NH90.
De huidige Cougars zijn inderdaad beter ingericht voor maritiem (troepen)transport dan de NH90.

Osprey is geen reëel alternatief, te duur in aanschaf, onderhoud en te groot.
AW101 voldoet wel aan de wensen (zie recente inzet op JWitt) maar driemotorig en te duur.
Idem voor de Sikorsky CH-148 Cyclone.

Airbus heeft aangegeven dat de introductie van de vervanger van de Super Puma familie niet voor 2030 zal geschieden.
De enigste (naar mijn mening) realistische opties zijn daarom nieuwe H225's, S-70A's of NH90's.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 23/07/2020 | 11:20 uur
Gelukkig maar.

SOF wel, de heli's die ze brengen niet. De maritieme behoefte heeft giga gevolgen voor het eindproduct dat hoofdzakelijk voor land inzet zal worden ingezet. Maakt het ook veel duurder want meer inspecties en meer onderhoud en meer bijzondere materialen en coatings etc. Indien er echt iets maritiems dient te gebeuren kan de Marine prima met MARSOF uit de voeten en een Maritieme NH90.

Buiten om de SOF taken is er naar mijn weten ook wel behoefte vanuit de KM voor (zware) transport taken met helikopters, iets wat de NH90 niet geschikt voor is maar de Cougar juist wel. Dat is capaciteit die dan zal verdwijnen of anders ingevuld moet worden.

Om die reden zou je kunnen zeggen dat de V-22 de ideale cougar vervanging is ;

  • CV-22B voor SOF taken
  • MV-22B voor (maritieme) transport taken

Huzaar1

Citaat van: Lex op 22/07/2020 | 23:15 uur
Okay, dat is dan duidelijk.
Maar blijft de vraagstelling, waarom niet maritiem? SOF moet toch overal inzetbaar zijn?

Gelukkig maar.

SOF wel, de heli's die ze brengen niet. De maritieme behoefte heeft giga gevolgen voor het eindproduct dat hoofdzakelijk voor land inzet zal worden ingezet. Maakt het ook veel duurder want meer inspecties en meer onderhoud en meer bijzondere materialen en coatings etc. Indien er echt iets maritiems dient te gebeuren kan de Marine prima met MARSOF uit de voeten en een Maritieme NH90.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Ace1 op 22/07/2020 | 23:37 uur
AW101 is een kist die nog meer problemen heeft dan de NH90 dan kun je beter voor de Airbus  Helicopters H225M of de Sikorsky CH-148 Cyclone gaan.

De H225M is ook een optie al ben ik daar geen grote fan van. De meest ideale maritieme transport / SOF helikopter is gewoon de V-22 maar daar hangt een stevig prijskaartje aan en ook is het een grote helikopter.

Ace1

Citaat van: Parera op 22/07/2020 | 22:44 uur
Dat is geen probleem maar dan zal de maritieme taak van de cougars apart vervangen moeten worden. Daarmee krijg je dus 2 heli's die er 1 vervangen.

Dat kan met extra NH90's maar ook met een alternatief toestel. Mijn voorkeur gaat uit naar een groter maritiem transport kist (AW101 of V22 als voorbeeld).

AW101 is een kist die nog meer problemen heeft dan de NH90 dan kun je beter voor de Airbus  Helicopters H225M of de Sikorsky CH-148 Cyclone gaan.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2020 | 23:01 uur
Ik bedoel de cougar
Okay, dat is dan duidelijk.
Maar blijft de vraagstelling, waarom niet maritiem? SOF moet toch overal inzetbaar zijn?

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2020 | 22:05 uur
Aub geen maritieme onzin in behoeftestelling vv puma.
Wat is de relatie tot Puma?

Parera

#452
Citaat van: Huzaar1 op 22/07/2020 | 22:05 uur
Aub geen maritieme onzin in behoeftestelling vv puma. Krijg je weeeer een onmogelijke uitkomst.

Dat is geen probleem maar dan zal de maritieme taak van de cougars apart vervangen moeten worden. Daarmee krijg je dus 2 heli's die er 1 vervangen.

Dat kan met extra NH90's maar ook met een alternatief toestel. Mijn voorkeur gaat uit naar een groter maritiem transport kist (AW101 of V22 als voorbeeld).

Huzaar1

Aub geen maritieme onzin in behoeftestelling vv puma. Krijg je weeeer een onmogelijke uitkomst.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: bergd op 21/07/2020 | 16:28 uur
Wat mij betreft sla je wel de spijker op zijn kop dat de vervanger maritiem inzetbaar moet zijn
Als je gaat kijken naar wat de beste /meest ideale keuze zou zijn dan is dat een helikopter die onder alle omstandigheden ingezet kan worden vanaf land en zee maar ook denkend aan extreme kou en woestijn omstandigheden.

Er liggen eigenlijk meerdere opties op tafel:
- Een ''overal inzetbare helikopter''
- Een helikopter die alleen inzetbaar is vanaf land
- Het niet vervangen van de Cougars is ook nog een optie

Het is heel erg lastig om te bepalen welk type heli de Cougars moet gaan vervangen omdat we niet weten welke eisen defensie aan de vervanger gaat stellen.