Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/11/2017 | 14:42 uur
Laten w vooropstellen dat je nooit genoeg stealth eigenschappen kunt bezitten...

Tjsah, lege claim. Wat nu stealth is is over 20 jaar geen stealth meer. En je kunt het er maar 1 x op plakken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 09/11/2017 | 14:27 uur
De KLU wilde toch perse dit toestel juist vanwege de Stealth eigenschappen ?

Laten w vooropstellen dat je nooit genoeg stealth eigenschappen kunt bezitten...

Oorlogsvis

De KLU wilde toch perse dit toestel juist vanwege de Stealth eigenschappen ?

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 08/11/2017 | 21:14 uur
Israel lost dit in haar F-35I's op door een flink deel van de circa 650 kg aan radar absorberende materialen niet toe te passen.

Citaat van: Huzaar1 op 09/11/2017 | 12:28 uur
betreft dat stealth geneuzel.. als dat nog maar effectief is voor 20 jaar.. en we moeten er 50 jaar mee doen.
Vliegen we dus 30 jaar lang rond met 650 kilo aan dom ballast? Of wordt dan het zooitje eraf gepeuterd?

Deze gewichtsbesparing is dan een van de best bewaarde geheimen. Er wordt constant vermeld dat de F-35A en F-35I Adir hetzelfde leeggewicht hebben.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

betreft dat stealth geneuzel.. als dat nog maar effectief is voor 20 jaar.. en we moeten er 50 jaar mee doen.
Vliegen we dus 30 jaar lang rond met 650 kilo aan dom ballast? Of wordt dan het zooitje eraf gepeuterd?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: JdL op 09/11/2017 | 11:48 uur
Wat ik me wel afvraag is hoe de Noren het gaan doen, zij hebben nu de IRIS-T voor de F-16 maar die kan toch voorlopig nog niet onder de F-35 hangen?

Noorwegen kreeg al in 2015 goedkeuring voor aanschaf van de AIM-9X. Als Duitsland toch overgaat tot aanschaf van de F-35(A), dan lijkt mij de kans groot dat zij graag de IRIS-T als WVR wapen willen behouden. Omdat er meer Europese wapens worden geïntegreerd, zou ik niet weten waarom dat niet met de IRIS-T zou kunnen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

JdL

Citaat van: Zander op 09/11/2017 | 11:05 uur
Zitten er ook geen nieuwe wapens in de planning voor de KLU?
het lijkt erop dat we zoals gewoonlijk achter de VS aanlopen en hun hele wapenpakket zullen overnemen voor zover dat al niet onder de F-16AM/BM hangt.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

JdL

Citaat van: Sparkplug op 09/11/2017 | 11:19 uur
De nieuwe AirForces Monthly schrijft hierover. De F-22 en F-35 ontbreekt het eigenlijk aan geavanceerde bewapening. Vooral de VS moet meer gaan ontwikkelen. Zeker op air-to-air gebied.
Heb het stuk ook gelezen, platform- ipv wapenfocus. de oplossing ligt ergens in het midden van die twee denk ik.
Zonde dat het erop lijkt dat de Klu zich al op de AIM-120D heeft gestort, hetzelfde geldt voor de AIM-9X.
Wat ik me wel afvraag is hoe de Noren het gaan doen, zij hebben nu de IRIS-T voor de F-16 maar die kan toch voorlopig nog niet onder de F-35 hangen?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Sparkplug

Citaat van: JdL op 09/11/2017 | 10:59 uur
De Britten hebben dan ook in mijn ogen een veel capabeler F-35 dan wij door Meteor, ASRAAM, SPEAR enz...

De nieuwe AirForces Monthly schrijft hierover. De F-22 en F-35 ontbreekt het eigenlijk aan geavanceerde bewapening. Vooral de VS moet meer gaan ontwikkelen. Zeker op air-to-air gebied.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

Citaat van: JdL op 09/11/2017 | 10:59 uur
De Britten hebben dan ook in mijn ogen een veel capabeler F-35 dan wij door Meteor, ASRAAM, SPEAR enz...

Zitten er ook geen nieuwe wapens in de planning voor de KLU?
People are sheep

JdL

Citaat van: Poleme op 08/11/2017 | 21:45 uur

Je kunt je air-to-air vaardigheden / capaciteiten dus ook opkrikken door andere bewapening te kiezen zoals de ASRAAM, IRIS-T of de opvolger van de Python-5, welke een gecombineerde infrarood / actieve radar geleiding heeft.
De Britten hebben dan ook in mijn ogen een veel capabeler F-35 dan wij door Meteor, ASRAAM, SPEAR enz...
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Poleme

Citaat van: A.J. op 08/11/2017 | 22:09 uur
Dus is het geen argument.
De Rafale F1 vloog toen al.  De F4 variant is hoofdzakelijk een opwaardering qua avionica capaciteiten, denk bijvoorbeeld aan inwisseling van de PESA (Passive Electronically Scanning Array) naar de actieve AESA radar.  Dus de F4 variant is geen totale clean sheet ontwerp, in tegenstelling tot de F-35A.
  Zowel Dassault als Eurofighter zeiden dat ze na 2010 hun jagers konden aanbieden met krachtiger motoren.  Van de 16.860 lbs M88 naar een variant die rond de 20.000 lbs zou leveren en een maximaal groei-potentieel van 23.000 pond (lbs).
Eurofighter zou de 20.250 lbs EJ200 rond 2010 vrij gemakkelijk naar de 23.000 lbs leverende EJ230 kunnen opvoeren. Na circa 2015 zou zelfs een 27.000 lbs sterke EJ 270 motor  mogelijk zijn.
Dit zou dan supercruise prestaties opleveren, maar de KLu was daar niet in geïnteresseerd.

Voor de duidelijkheid: een Rafale F1/F2 met 16.860 lbs motoren heeft vlieg prestaties die zeer veel overeenkomen met dat van het F-35A ontwerp in 2001/02.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

Citaat van: Poleme op 08/11/2017 | 21:49 uur
Nee ik zit niet te zeuren.
De KLu had inderdaad de papieren Rafale F4, maar dit is een opwaardering / evolutie van de F1/F2 en de Typhoon Tranche 3 op het oog.
Maar in de kandidaten evaluatie werden de vlieg prestaties van de Rafale F1/F2 vergeleken met wat later de F-35A zou worden.
Punt uit.

Dus is het geen argument.

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 08/11/2017 | 21:45 uur
In het Within Visual Range (WVR) bereik, werd de AIM-9M Sidewinder vervangen door de infrarood geleide ASRAAM.  De ASRAAM won de evaluatie van de AIM-9X en Python-4.
De AIM-9X wordt ook wel de 10 mile missile with a 20 mile sensor genoemd, heeft een bottleneck door zijn 127 mm dikke romp, terwijl de concurrenten rond de 160 mm dik zijn.
De ASRAAM werkt radicaal anders dan andere WVR missiles, die de focus leggen op maximale wendbaarheid.
Bij de ASRAAM ligt de focus op een maximale snelheid en bereik, zodat deze raket zijn tegenstander al in de pre-merge kan raken.
Met de pre-merge wordt bedoeld, voordat de jachtvliegtuigen in een kring gevecht / dogfight geraken.  Met andere woorden de ASRAAM is eigenlijk een infrarood geleide bijna- BVR raket.  En er zijn nogal wat jachtvliegers die onaangenaam werden verrast door tegenstanders uitgerust met deze ASRAAM.
Je kunt je air-to-air vaardigheden / capaciteiten dus ook opkrikken door andere bewapening te kiezen zoals de ASRAAM, IRIS-T of de opvolger van de Python-5, welke een gecombineerde infrarood / actieve radar geleiding heeft.

In het volgende decennium komt de AIM-132 ASRAAM Block II. Ben benieuwd hoe deze zich zal verhouden t.o.v. de AIM-9X Block II. Wie weet wordt integratie van de IRIS-T op de F-35 ook mogelijk.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: A.J. op 08/11/2017 | 21:30 uur
Jij had het eerder over de Rafale F4 en je zit nu te zeuren dat in 2002 de JSF een papieren vliegtuig was... De F4 ligt nog maar net op de tekentafel...
Nee ik zit niet te zeuren.
De KLu had inderdaad de papieren Rafale F4, maar dit is een opwaardering / evolutie van de F1/F2 en de Typhoon Tranche 3 op het oog.
Maar in de kandidaten evaluatie werden de vlieg prestaties van de Rafale F1/F2 vergeleken met wat later de F-35A zou worden.
Punt uit.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.