Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/11/2017 | 06:45 uur
Herhaling van mijn Reactie #275 Gepost op: 31/08/2017

Penny wise pound foolish oplossing, de LSV/R 16000 is wat mij betreft te klein met onvoldoende lading capaciteit. Kijk dan in dezelfde serie naar de LSV/R 20000 al zou ik bij dit model de specificaties: bereik en snelheid iets aangepast willen zien (snelheid van 18 naar 20kts en bereik van 6000 naar >10000nm)

Bedenk dat bij een tanker (in vredes tijd) een aanzienlijk percentage van de F76 als minimum aan boord dient te blijven (41%), de LSV/R 16000 heeft dus een significante hoeveelheid minder brandstof af te geven dan 5100 ton. (5100-2091 = 3009 ton)

Bedenk dat een enkele BOZ (1 schip) maar zo een paar honderd ton F76 is en dat je nooit te veel brandstof tot je beschikking kan hebben.

De LSV/R 16000 is de beste keuze als je op budget gaat kopen, een goedkope tanker met de basis capaciteit. Ga je echt aankopen doen op basis van de benodigde capaciteit zal je een maatje groter moeten naar de LSV/R 20000. Maar dan kom je met het relatief kleine bereik en de mogelijke lage snelheid. Al is die snelheid voor mij nog niet het probleem, gezien dat het JSS (18 knots) en de LPD's (19 knots) ook niet sneller kunnen varen.

Harald

#337
Navantia lays keel for first RAN replenishment vessel

Spanish shipbuilder Navantia held a keel-laying ceremony for the first of two auxiliary oiler replenishment (AOR) vessels ordered by the Royal Australian Navy (RAN) at its Ferrol yard on 17 November.

According to Navantia the launch of the first oiler is planned for the third quarter of 2018, with hand-over due approximately a year later. Dates for the sister ship will be about nine months behind.

Based on the Spanish Armada's supply ship SPS Cantabria , the oilers will be 173.8 m long and have a fully laden weight of 9,930 tonnes. They will have a top speed of 20 kt and have accommodation for 196, although the standard crew number will be 130

http://www.janes.com/article/75795/navantia-lays-keel-for-first-ran-replenishment-vessel

Dus totale bouwtijd voor een AOR is 1 jaar en dan de opwerk tijd erbij, dus totaal 2 jaar.
Stel ; ontwerp (enigszins van de plank), uitwerking, bestellen materiaal e.d. 1,5 jaar. Start ontwerp : midden 2018 -> oplevering in 2020 -> ingebruikname en inzetbaar 2021
   

Extra info :
https://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/2017/november-2017-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/5735-navantia-lays-the-keel-of-first-aor-vessel-for-royal-australian-navy-hmas-supply.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#336
Citaat van: Parera op 20/11/2017 | 01:03 uur
Als ik kijk naar een pure tanker die niet te duur mag zijn zeg ik de LSVR 16000. Een relatief kleine crew van 43 man standaard oplopend tot 207 man (116 opstappers + 48 gewonden). Al is een kleine 90 mensen niet het probleem om te werven lijkt mij binnen 2 a 3 jaar moet dat lukken.

- 5100 ton F76 Diesel
- 450 ton F45 heli brandstof
- 360 m2 droge opslag
- 300 m2 munitie opslag
- 135 lanemeters voor voertuigen (indien aangepast voor die rol)
- +/- 60 20 voets containers
- 2 NH-90 helikopters


Herhaling van mijn Reactie #275 Gepost op: 31/08/2017

Penny wise pound foolish oplossing, de LSV/R 16000 is wat mij betreft te klein met onvoldoende lading capaciteit. Kijk dan in dezelfde serie naar de LSV/R 20000 al zou ik bij dit model de specificaties: bereik en snelheid iets aangepast willen zien (snelheid van 18 naar 20kts en bereik van 6000 naar >10000nm)

Bedenk dat bij een tanker (in vredes tijd) een aanzienlijk percentage van de F76 als minimum aan boord dient te blijven (41%), de LSV/R 16000 heeft dus een significante hoeveelheid minder brandstof af te geven dan 5100 ton. (5100-2091 = 3009 ton)

Bedenk dat een enkele BOZ (1 schip) maar zo een paar honderd ton F76 is en dat je nooit te veel brandstof tot je beschikking kan hebben.

Parera

#335
Citaat van: Flyguy op 19/11/2017 | 23:57 uur
Klopt. Het idee voor een AOR ligt als sinds het vertrek van de Amsterdam in het verschiet. Het werd echt serieus toen de Doorman dreigde te vertrekken, en ook toen deze bleef is het een hot topic binnen czsk gebleven.

Men had tentijden van de aanstaande verkoop van de DMAN inderdaad al plannen voor een kleiner schip op tafel liggen maar ik weet niet hoever deze plannen doorontwikkeld zijn binnen DMO / Damen. Ik verwacht dat de nieuwe tanker eentje word uit de serie van Damen zoals op de website staat. Afhankelijk van de eisen het model verwacht ik een keuze uit de 16000 / 19000 of 20000.
Waarbij de 20000 ik aan twijfel, hoewel de capaciteit goed is weet ik niet of dit model in het budget past.

Als ik kijk naar een pure tanker die niet te duur mag zijn zeg ik de LSVR 16000. Een relatief kleine crew van 43 man standaard oplopend tot 207 man (116 opstappers + 48 gewonden). Al is een kleine 90 mensen niet het probleem om te werven lijkt mij binnen 2 a 3 jaar moet dat lukken.

- 5100 ton F76 Diesel
- 450 ton F45 heli brandstof
- 360 m2 droge opslag
- 300 m2 munitie opslag
- 135 lanemeters voor voertuigen (indien aangepast voor die rol)
- +/- 60 20 voets containers
- 2 NH-90 helikopters

Zoals ik al eerder geopperd heb zou een tweede tanker van dezelfde klasse ook niet overbodig zijn, zeker als we deze (indien nodig) kunnen delen (zoals voorbeeld KD) met de Belgen.
Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 22:50 uur
Het is hier nog niet naar voren gebracht.
Het is mogelijk dat de verwerving/aanschaf van een "tanker" reeds enige tijd in het verschiet lag, maar in de richting van de buitenwereld is verzwegen.
Opmerkelijk, omdat medio dit jaar Harssens een aanvang gemaakt is met de bouw van de "Poolster".
Dit is een mock-up van een bevoorrader waar bemanningen in de praktijk opgeleid worden in de diverse soorten bevoorrading op zee.
Daar waar in het verleden geoefend werd op HMS Raleigh, gaat dat nu geschieden in eigen land.

Dit zal deels te maken hebben met de relatief hoge reis/verblijf kosten in Cornwall. Daarnaast word de nieuwe ''Poolster'' natuurlijk gedeeld met de Belgen waardoor er een grotere gebruikers groep is dan enkele jaren geleden.

Daarnaast is HMS Raleigh ook niet de modernste trainer meer en komt het totaal niet overeen met de situatie op de KD en waarschijnlijk die van de nieuwe tanker.



CitaatHMS Raleigh via twitter.com@FeenstraHf



CitaatZeemanschap trainer ''Poolster'' in aanbouw via twitter.com@FeenstraHf

Flyguy

Klopt. Het idee voor een AOR ligt als sinds het vertrek van de Amsterdam in het verschiet. Het werd echt serieus toen de Doorman dreigde te vertrekken, en ook toen deze bleef is het een hot topic binnen czsk gebleven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 22:50 uur
Het is hier nog niet naar voren gebracht.
Het is mogelijk dat de verwerving/aanschaf van een "tanker" reeds enige tijd in het verschiet lag, maar in de richting van de buitenwereld is verzwegen.
Opmerkelijk, omdat medio dit jaar Harssens een aanvang gemaakt is met de bouw van de "Poolster".
Dit is een mock-up van een bevoorrader waar bemanningen in de praktijk opgeleid worden in de diverse soorten bevoorrading op zee.
Daar waar in het verleden geoefend werd op HMS Raleigh, gaat dat nu geschieden in eigen land.

Ik had het gelezen... aardige kans dat de nieuwe bevoorrader dan weer de naam Zuiderkruis zal dragen.  ;D

Lex

Het is hier nog niet naar voren gebracht.
Het is mogelijk dat de verwerving/aanschaf van een "tanker" reeds enige tijd in het verschiet lag, maar in de richting van de buitenwereld is verzwegen.
Opmerkelijk, omdat medio dit jaar Harssens een aanvang gemaakt is met de bouw van de "Poolster".
Dit is een mock-up van een bevoorrader waar bemanningen in de praktijk opgeleid worden in de diverse soorten bevoorrading op zee.
Daar waar in het verleden geoefend werd op HMS Raleigh, gaat dat nu geschieden in eigen land.

Reinier

Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 18:05 uur
Tja, kijk eens naar de reden[en] waarom de politiek tegen de wens van de KM in, gekozen heeft voor deze eenheden.

Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 18:05 uur
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Er is een breed verschil in taakstelling tussen beide eenheden.
En als we kijken naar de inzet van het JSS, deze is tot op heden enkel en alleen ingezet voor de zogenaamde humanitaire taken (daar is niets mis mee) maar een volledig opwerkprogramma volgen moet nog gebeuren.
Daarnaast is het mogelijk dat de eenheid in 2018 in onderhoud gaat, teneinde te blijven voldoen aan de eisen gesteld door Lloyds.
Eens, er was toen, en nu nog steeds, behoefte aan een bevoorrader. Het werd de JSS, die naar mijn weten, nog vrij weinig rol heeft kunnen spelen van bevoorrader.
Goed dat deze er nu gaat komen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/11/2017 | 19:42 uur
Als het fregattenbestand niet meer dan verdubbeld lijkt mij een derde tanker niet zo spannend (tenzij het JSS niet of nauwelijks in haar tanker rol beschikbaar is)

In de jaren negentig, met 14 fregatten (en 22 op papier) hadden we voldoende aan twee.

Daarbij moeten we wel aan de 12 fregatten komen ja, en het JSS verwacht ik vaak op pad zeker omdat ook de Duitsers hierop aanspraak kunnen gaan maken blijft toch maar voor de helft bij NL dan als we pech hebben. Een halve tanker heb je niets aan daarom een tweede erbij van de nieuwe klasse + het JSS ook met de kijk naar de vervanging van de 2 LPD's samen met de Duitsers (volgens Duitse plannen) door 2 LHD's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 19/11/2017 | 19:38 uur
Ik hoop dan ook dat deze nieuwe tanker goedkoop word en dat men eind jaren 20 besluit een 2e te kopen van dezelfde serie.

De basis zal zeker van de plank komen met hier en daar aanpassingen door DMO.

Als het fregattenbestand niet meer dan verdubbeld lijkt mij een derde tanker niet zo spannend (tenzij het JSS niet of nauwelijks in haar tanker rol beschikbaar is)

In de jaren negentig, met 14 fregatten (en 22 op papier) hadden we voldoende aan twee.

Parera

Citaat van: Reinier op 19/11/2017 | 17:40 uur
Suf... het was 10 jaar geleden een gigantische dwaling om de JSS te bestellen (en de OPV's).
Voor het geld van de JSS hadden we 2 normale bevoorraders kunnen kopen. Ik zie het nu ook dat ze nu als nog een nieuwe bevoorrader gaan bestellen, indirect toe geven dat de JSS een onnodige aanschaf is geweest.

Ik hoop dan ook dat deze nieuwe tanker goedkoop word en dat men eind jaren 20 besluit een 2e te kopen van dezelfde serie.

Citaat van: Harald op 19/11/2017 | 19:23 uur
Klopt, misschien (in mijn optiek) nu een te lange procedure, hopelijk kunnen ze de procedure in de tijd inkorten , versnellen.

"Wishfull thinking"  ;)  laat Defensie/DMO/KM samen met Damen een maand tegen elkaar aan kletsen, drainstormen en schetsen. De eisen, wensen op tafel, kijken wat er van de plank gebruikt kan worden en zo samen het ontwerpproces in. Maar goed, ....

De basis zal zeker van de plank komen met hier en daar aanpassingen door DMO.

Harald

Citaat van: Lex op 19/11/2017 | 18:49 uur
Het circus omtrent de verwerving van het nieuwe vaartuig zal aankomende week een aanvang moeten hebben.
Dan komt de Defensie begroting 2018 in de plenaire behandeling. als het goed is, volgt zsm de A-brief. En aangezien het in dit topic gaat over de mogelijke aanschaf van een nieuw bevoorradingsschip, spreek ik doelbewust over brief.
Dan gaat een traject van start en is het afwachten in hoeverre en hoelang dit zal verlopen.
Het zal gedurende dit traject duidelijk worden hoe de uiteindelijke configuratie zal worden; vergeet niet dat de politieke partijen ook hun zegje mogen doen/ cq de [on]wenselijkheid tentoon spreiden.
Klopt, misschien (in mijn optiek) nu een te lange procedure, hopelijk kunnen ze de procedure in de tijd inkorten , versnellen.

"Wishfull thinking"  ;)  laat Defensie/DMO/KM samen met Damen een maand tegen elkaar aan kletsen, drainstormen en schetsen. De eisen, wensen op tafel, kijken wat er van de plank gebruikt kan worden en zo samen het ontwerpproces in. Maar goed, ....

Lex

Citaat van: Harald op 19/11/2017 | 18:26 uur
Laten we het van de positieve kant bezien, kijk eens wat we nu extra met de JSS kunnen. Hier hebben we al de laatste tijd op DF over gesproken.
En nu een AOR erbij naast de JSS.
Het is dus wel duidelijk geworden dat 1 JSS ook niets is en dat er voor bevoorrading minimaal 2 schepen nodig zijn om continuïteit te kunnen geven. Daarbij nog dat de KM eigenlijk gewoon een bevoorrader mist en deze krijgen ze nu. Hoe sneller hoe beter. Nu wel benieuwd voor welk basis ontwerp ze gaan; de 20.000 tons ? ... Hopelijk wel.
Het circus omtrent de verwerving van het nieuwe vaartuig zal aankomende week een aanvang moeten hebben.
Dan komt de Defensie begroting 2018 in de plenaire behandeling. als het goed is, volgt zsm de A-brief. En aangezien het in dit topic gaat over de mogelijke aanschaf van een nieuw bevoorradingsschip, spreek ik doelbewust over brief.
Dan gaat een traject van start en is het afwachten in hoeverre en hoelang dit zal verlopen.
Het zal gedurende dit traject duidelijk worden hoe de uiteindelijke configuratie zal worden; vergeet niet dat de politieke partijen ook hun zegje mogen doen/ cq de [on]wenselijkheid tentoon spreiden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 19/11/2017 | 18:26 uur
Nu wel benieuwd voor welk basis ontwerp ze gaan; de 20.000 tons ? ... Hopelijk wel.

Ik ook.

Na verwachting zullen we het nu snel weten. Ik hoop ook op een forse dame en het 20K ton concept van Damen is, met wat zelfbeschermingsmiddelen en kleine KM/NAVO aanpassingen, wat mij betreft een interessante mogelijkheid.

Harald

Laten we het van de positieve kant bezien, kijk eens wat we nu extra met de JSS kunnen. Hier hebben we al de laatste tijd op DF over gesproken.
En nu een AOR erbij naast de JSS.
Het is dus wel duidelijk geworden dat 1 JSS ook niets is en dat er voor bevoorrading minimaal 2 schepen nodig zijn om continuïteit te kunnen geven. Daarbij nog dat de KM eigenlijk gewoon een bevoorrader mist en deze krijgen ze nu. Hoe sneller hoe beter. Nu wel benieuwd voor welk basis ontwerp ze gaan; de 20.000 tons ? ... Hopelijk wel.