Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/04/2019 | 10:32 uur
F-35 on track to hit 80% mission capability rate by September 2019


Lijkt mij een prima inzetbaarheid, Dit getal handhaven over de komende decennia zal wellicht een uitdaging zijn.

Vertaald naar 37 en 52 F35A's voor de KLu zou dit respectievelijk betekenen: 29,6 en 41,6 kisten inzetbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/04/2019 | 11:12 uur
Uit de oude doos, maar toch een nieuw artikel, de moeite van het lezen waard...

The Only Man Who Flew Both The F-22 And The YF-23 On Why The YF-23 Lost

Test Pilot Paul Metz gives an in-depth brief on the YF-23 and the Advanced Tactical Fighter program, including his thoughts on why the F-22 won.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/27309/the-only-man-who-flew-both-the-f-22-and-the-yf-23-on-why-the-yf-23-lost
Interessant Jurrien.

Paul Metz gaf begin jaren 90 eens een interview en zei dit toen ook al.   Iemand uit het Pentagon was het daar mee eens en voegde toen toe dat de YF-23 betere supercruise (supersonische kruisvlucht) prestaties en steelser / meer Low Observable was dan de YF-22.  De F-22 werd volgens de official uit het Pentagon gekozen, omdat de F-23 moeilijker te bouwen, riskanter om te ontwikkelen en duurder om aan te schaffen en te exploiteren was.

De official zei vervolgens dat de YF-23 voortleeft in een ander programma, maar wilde niet zeggen in welk programma.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Wellicht niet helemaal het geschikte topic..

MIT And NASA Unveil Radical New Airplane Wing Design

https://interestingengineering.com/mit-and-nasa-unveil-radical-new-airplane-wing-design

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Uit de oude doos, maar toch een nieuw artikel, de moeite van het lezen waard...

The Only Man Who Flew Both The F-22 And The YF-23 On Why The YF-23 Lost

Test Pilot Paul Metz gives an in-depth brief on the YF-23 and the Advanced Tactical Fighter program, including his thoughts on why the F-22 won.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/27309/the-only-man-who-flew-both-the-f-22-and-the-yf-23-on-why-the-yf-23-lost

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 06/04/2019 | 00:35 uur
Onderbouw dan a.u.b. waarom volgens jou dan een CVW het beste af is met 2 F-18E/F block 3 squadrons en 2x F-35C squadrons ?

Ik vindt juist dat men de F-35C moet annuleren, zie:

                                                   Optie 1                             Optie 2                             Optie 3

gemiddeld bereik                      1.343 km  ( 80)                 1.461 km  ( 87)                 1.671 km  ( 99)

gemiddelde nuttige lading          3.830 kg   ( 66)                 7.221 kg   (125)                5.373 kg   ( 93)

aantal jaren om dit te bereiken       nooit                              15 jaar                             5 jaar

Luchtvloot samenstellingen op vliegdekschepen:

Optie 1:  6x EA-18G Growlers,   24x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      20x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 61 kisten  (72 = index t.o.v. USS Nimitz, 1986)

Optie 2:  6x EA-18G Growlers,   36x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      10x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 63 kisten.  (74)
                                                                                                                 
Optie 3:  6x EA-18G Growlers,   44x F-18E/F Super Hornets,   12x UCAV's,   4x K-UCAV's* ,        5x E-2D Hawkeye's = 71 kisten.   (84)
             
link:  https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=21921.msg439429#msg439429       Reactie #309


Maar !!!, de F-18E/F Super Hornet was oorspronkelijk bedoelt als een "overbrugging naar 2025".  De US Navy geloofde nooit dat de JSF System Development & Demonstration (SDD) al in 2012 zou zijn afgelopen.  De F-18E/F 'Super Bug' zou dan dienen als interim tussen F-18C/D, uitgefaseerde F-14D Tomcats en A-6E intruders en tijdens transitie naar F-35C.

Omdat in 2027 per CVW maar 2 squadrons Super Hornet Block III zijn. Zie link in reactie #3406 en citaat in reactie #3409. De kwantiteit nieuwe Block III en de oudere Block II met Block III upgrades zijn niet genoeg om alles gevuld te krijgen. Zeker niet voor de genoemde opties 2 en 3. De US Navy stopt namelijk niet alles in de actieve VFA-squadrons (er zijn niet eens genoeg actieve VFA squadrons). Er blijft een hoop in reserve en onderhoud. En dan hebben de CVW's ook nog steeds te maken met vier USMC F-35C squadrons.

De oorspronkelijke US Navy order van 260 x F-35C is zelfs omhoog gegaan naar 273 stuks. Daar zijn zij nog steeds niet van afgeweken.

Onderverdeling oorspronkelijke F-35B/F-35C order van 680 stuks:
340 x F-35B USMC
80 x F-35C USMC
260 x F-35C USN

Onderverdeling huidige F-35B/F-35C order van 693 stuks:
353 x F-35B USMC
67 x F-35C USMC
273 x F-35C USN

De ontwikkeling van de F135 motor upgrades loopt en GE is nu ook bezig met een alternatief. Allemaal om de prestaties extra te verhogen. Verder begint deze maand de uitrol van Block 4 en dat loopt tot eind 2024. Block 4 geeft onder andere op het gebied van air-to-air en ASuW extra slagkracht. De US Navy pakt alles anders aan dan USAF en USMC, maar dat betekent niet dat zij niet achter de F-35C staan. Zowel NAS Lemoore als MCAS Miramar zijn druk bezig met de F-35C opzet. Later komt de oostkust.

Citaat van: Poleme op 06/04/2019 | 00:35 uur
De toenemende Chinese dreiging vraagt echter om een "air superiority" type met een veel groter bereik en een grotere nuttige lading.
De US Air Force is op zoek naar een F-22A Raptor en F-15C Eagle vervanger met vergelijkbare specificaties in het "Penetrating Counter Air / PCA" programma.
Het PCA project moet in de jaren 30 een nieuwe kist in dienst kunnen stellen.
De Japanse luchtmacht heeft ook behoefte aan een nieuwe luchtoverwicht-jager met een grote nuttige lading en een veel groter bereik dan huidige types zoals hun F-2 en F-15J.
Zie ook Jurrien Visser's post hier beneden met de Navy's Next-Generation Fighter Analysis betreffende de F/A-XX, die in de jaren 30 de F-18 Hornet moet vervangen.

Zien wat er uit de US Navy alternatieven analyse komende zomer komt. Het zal er mede van afhangen hoe snel de F/A-XX kan worden ontwikkeld.

De ene helft van de F-15J kwantiteit wordt door de F-35 vervangen en de andere helft van de F-15J wordt inderdaad samen met de F-2 door de toekomstige 'F-3' vervangen.


A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

#3324
Citaat van: Sparkplug op 04/04/2019 | 09:37 uur
Als onderstaande quote uit het artikel klopt, dan valt dat op zich wel mee.

De US Navy houdt een behoorlijk aantal Super Hornets in reserve. Sowieso hebben de CVW's vier USMC squadrons (nu Hornet en straks F-35C) nodig voor de opvulling. De US Navy deactiveerde in de jaren 90 iets te veel squadrons, waardoor de USMC nodig was.

Weet dat sommigen het niet met mij eens zijn, maar op dit moment is naar mijn mening een CVW het beste af met 2 x F/A-18E/F Block III en 2 x F-35C.
Onderbouw dan a.u.b. waarom volgens jou dan een CVW het beste af is met 2 F-18E/F block 3 squadrons en 2x F-35C squadrons ?

Ik vindt juist dat men de F-35C moet annuleren, zie:

                                                   Optie 1                             Optie 2                             Optie 3

gemiddeld bereik                      1.343 km  ( 80)                 1.461 km  ( 87)                 1.671 km  ( 99)

gemiddelde nuttige lading          3.830 kg   ( 66)                 7.221 kg   (125)                5.373 kg   ( 93)

aantal jaren om dit te bereiken       nooit                              15 jaar                             5 jaar

Luchtvloot samenstellingen op vliegdekschepen:

Optie 1:  6x EA-18G Growlers,   24x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      20x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 61 kisten  (72 = index t.o.v. USS Nimitz, 1986)

Optie 2:  6x EA-18G Growlers,   36x F-18E/F Super Hornets,   6x UCAV's,      10x F-35C's,          5x E-2D Hawkeye's = 63 kisten.  (74)
                                                                                                                 
Optie 3:  6x EA-18G Growlers,   44x F-18E/F Super Hornets,   12x UCAV's,   4x K-UCAV's* ,        5x E-2D Hawkeye's = 71 kisten.   (84)
             
link:  https://www.defensieforum.nl/Forum/index.php?topic=21921.msg439429#msg439429       Reactie #309


Maar !!!, de F-18E/F Super Hornet was oorspronkelijk bedoelt als een "overbrugging naar 2025".  De US Navy geloofde nooit dat de JSF System Development & Demonstration (SDD) al in 2012 zou zijn afgelopen.  De F-18E/F 'Super Bug' zou dan dienen als interim tussen F-18C/D, uitgefaseerde F-14D Tomcats en A-6E intruders en tijdens transitie naar F-35C.

De toenemende Chinese dreiging vraagt echter om een "air superiority" type met een veel groter bereik en een grotere nuttige lading.
De US Air Force is op zoek naar een F-22A Raptor en F-15C Eagle vervanger met vergelijkbare specificaties in het "Penetrating Counter Air / PCA" programma.
Het PCA project moet in de jaren 30 een nieuwe kist in dienst kunnen stellen.
De Japanse luchtmacht heeft ook behoefte aan een nieuwe luchtoverwicht-jager met een grote nuttige lading en een veel groter bereik dan huidige types zoals hun F-2 en F-15J.
Zie ook Jurrien Visser's post hier beneden met de Navy's Next-Generation Fighter Analysis betreffende de F/A-XX, die in de jaren 30 de F-18 Hornet moet vervangen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Navy's Next-Generation Fighter Analysis Due Out this Summer

https://shar.es/am8mKC

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/04/2019 | 22:43 uur
Nog niet zolang geleden leek de Super Hornet ten dode opgeschreven, nu lijken ze spring levend en nemen ze wellicht een aanzienlijk hap uit de F35C- of zelfs uit de FA/XX taart.

Als onderstaande quote uit het artikel klopt, dan valt dat op zich wel mee.

CitaatThe service expects to reach initial operational capability with the new Super Hornets in 2021 and have one squadron of Block III jets per carrier air wing by 2024. This is set to grow to two squadrons in each carrier air wing three years after that.

De US Navy houdt een behoorlijk aantal Super Hornets in reserve. Sowieso hebben de CVW's vier USMC squadrons (nu Hornet en straks F-35C) nodig voor de opvulling. De US Navy deactiveerde in de jaren 90 iets te veel squadrons, waardoor de USMC nodig was.

Weet dat sommigen het niet met mij eens zijn, maar op dit moment is naar mijn mening een CVW het beste af met 2 x F/A-18E/F Block III en 2 x F-35C.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Boeing in $4 billion deal for F/A-18E/F Block III Super Hornets  (dit zal idd waarschijnlijk ten koste gaan van de F-35C )

Boeing has secured a three-year contract for 78 F/A-18E/F Block III Super Hornets, with a total contract value of approximately $4 billion.

"Boeing will begin converting existing Block II Super Hornets to Block III early in the next decade," says a company statement. "The fighter's life also will be extended from 6,000 hours to 10,000 hours."

The company says that the multi-year contract will save a minimum of $395 million, as it allows for the scheduling of future production.

"This multiyear contract will provide significant savings for taxpayers and the U.S. Navy while providing the capacity it needs to help improve readiness," says Dan Gillian, vice president of F/A-18 and EA-18G programs.

"A multi-year contract helps the F/A-18 team seek out suppliers with a guaranteed three years of production, instead of negotiating year to year. It helps both sides with planning, and we applaud the US Navy on taking the appropriate steps needed to help solve its readiness challenges."

The Block III upgrade package includes a range of structural and sensor upgrades, but it crucially adds the ability to receive and transfer large amounts of sensor data with other Super Hornets and the Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye.

It also adds a second-generation infrared search and track (IRST) sensor, allowing the Super Hornet to detect and track enemy aircraft without giving away its own position by using its radar. The IRST is able to detect even targets stealthy to radar at long ranges, but a single sensor on one aircraft does not provide enough clarity to provide targeting information to a guided missile.

The Block III package also adds the Rockwell Collins Tactical Targeting Network Technology (TTNT) radio and an advanced processor. Those upgrades allow two or more F/A-18E/Fs to share IRST sensor data, giving a single fighter enough information to use for a targeting solution.

The addition of conformal fuel tanks increase's the aircraft's range, and the Block III also has a reduced radar cross section (RCS).

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-in-4-billion-deal-for-fa-18ef-block-iii-s-456800/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/04/2019 | 22:39 uur
Here's Where Boeing Aims To Take The Super Hornet In The Decades To Come

The Block III program will take deliveries of new and revamped jets out to 2033 and Boeing also sees big potential for export sales and more upgrades.


Nog niet zolang geleden leek de Super Hornet ten dode opgeschreven, nu lijken ze spring levend en nemen ze wellicht een aanzienlijk hap uit de F35C- of zelfs uit de FA/XX taart.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Here's Where Boeing Aims To Take The Super Hornet In The Decades To Come

The Block III program will take deliveries of new and revamped jets out to 2033 and Boeing also sees big potential for export sales and more upgrades.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/27272/heres-where-boeing-aims-to-take-the-super-hornet-in-the-decades-to-come