Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

En weer een operationele Meteor gebruiker erbij.

Typhoons launch with new missile

https://www.gov.uk/government/news/typhoons-launch-with-new-missile
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

Citaat van: Parera op 10/12/2018 | 01:44 uur
According to open sources, the Kinzhal missile was designed on the basis of Iskander ground-based missile defense systems.

Jaja... Goed gedaan TASS...

Overigens in dit topic is er eerder dit jaar nog een filmpje geplaatst. Anyway, het is en blijft een gemodde Iskander en ik verwacht er vrij weinig van.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 10/12/2018 | 11:05 uur
Het wordt kleiner en het past intern. Nou, ben benieuwd.

precies !, om een Kh-47M2 Kinzhal (zie hieronder op de foto onder een Mig-31) te verkleinen en dan intern mee te kunnen nemen, zal er heel veel aangepast moeten worden. Dan spreek je over een nieuw type raket en de prestaties zullen sterk afnemen. Is dan niet meer te vergelijken met een Kinzhal. 


Sparkplug

Citaat van: TASS op 10/12/2018 | 01:44 uur
Su-57 Jets will be Equipped with Hypersonic Missiles Similar to Kinzhal

"In accordance with Russia's State Armament Program for 2018-2027, Su-57 jet fighters will be equipped with hypersonic missiles. The jet fighters will receive missiles with characteristics similar to that of the Kinzhal missiles, but with inter-body placement and smaller size," the source said.

[Source: TASS.com ]

Het wordt kleiner en het past intern. Nou, ben benieuwd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Wordt een grote banaan voor een fighter.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Su-57 Jets will be Equipped with Hypersonic Missiles Similar to Kinzhal

MOSCOW/TASS/. Russia's fifth-generation jet fighter Su-57 will be equipped with hypersonic missiles with characteristics similar to that of the Kinzhal missile, a source in the aircraft industry told TASS on Thursday.

"In accordance with Russia's State Armament Program for 2018-2027, Su-57 jet fighters will be equipped with hypersonic missiles. The jet fighters will receive missiles with characteristics similar to that of the Kinzhal missiles, but with inter-body placement and smaller size," the source said.

The source did not provide details on specific characteristics of the new missiles or clarifications on when they will be tried.

No official confirmation of this information was obtained by TASS.

Russian Aerospace Defense Forces' MiG-31K jet fighters are equipped with Kinzhal hypersonic missiles. Kinzhal missiles are practically impossible to detect with moden air defense systems. Their range exceeds 2,000 km.

According to open sources, the Kinzhal missile was designed on the basis of Iskander ground-based missile defense systems.

[Source: TASS.com ]

A.J.

Citaat van: Poleme op 08/12/2018 | 19:40 uur

Die F-15 Eagle moest vervangen worden door het Advanced Tactical Fighter (ATF) programma.
De ATF kreeg niet alleen een veel betere active phased array AESA radar, maar daarnaast ook een passief 360 graden rondom 'luisterend' radarstraling peil apparaat (ALR-94).
De F-22A kan net als de modernere F-15 varianten op actieve radar wijze bepalen of dat echo op zeg 70 km afstand een F-16 of een MiG-29 of Sukhoi-27 is.
Het ALR-94 speelt een even, of waarschijnlijk een belangrijkere rol dan de actief uitzendende AESA radar.  Door 360 graden rondom passief tot op een afstand van ca. 465 km radar contacten te kunnen opsporen, volgen, lokaliseren en te identificeren.  Dus je hoeft een tegenstander niet meer noodzakelijkerwijs 'aan te stralen', wat alleen maar je positie verraad en je mogelijkheden tot manoeuvreren beperken.

Hier maak je een denkfout, de ALR kan in de lucht een richting bepalen, geen afstand. Het systeem werkt wel samen met de AESA radar die door de ALR in de juiste richting gezet wordt en daardoor maar een hele korte smalle puls nodig heeft om de afstand te bepalen. Wat ook een mogelijkheid is is om mbv de link-16 met meerdere toestellen en de verschillende ALR's te trianguleren om zo een relatief grove afstand te bepalen, dit kun je eventueel ook alleen doen door grote bochten te gaan trekken en daarmee te trianguleren onder verschillende hoeken maar dat bljift een hele grove methode, daar krijg je geen voldoende nauwkeurige gegevens mee waarop je kunt vuren. Daarbij ziet de ALR niet wat voor toestel het is maar ziet de radarkarakteristieken en adhv die gegevens kun je een inschatting maken welke radar het is en in welk toestel daar bij kan horen.

Citaat
Die vaardigheden komen ook goed van pas in de Surpression of Enemy Air Defenses (SEAD) taak.  Dus luchtdoel artilleristen kunnen bij wijze van spreken op 5 december beter nog meer bidden voor hun beschermheilige Santa Barbara.  ;D
De verschillende info uit off-board en on-board sensoren worden in de F-22A en F-35 ook nog eens gefuseerd tot een groot beeld in een Network Centric Warfare, beter gezegd Network Enabled Capabilities stelsel.

Barbara is overigens 4 december en voor vnl. de artilleristen, mijnwerkers, EOD en genisten maar dat terzijde.

En ja, op het moment dat systemen op de grond staan kun je wel redelijk nauwkeurig een afstand bepalen aangezien het aardoppervlak het nulpunt is. Verder kan een systeem niet weg staan.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2018 | 20:22 uur
Na verluid wordt de FA/XX (de opvolger van de F18E/F van de USN) groter dan de F14A.

Als het maar niet zo groot als de (R)A-5 Vigilante wordt  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 08/12/2018 | 19:40 uur
Ik denk dat een 'bakbeest' zoals de lange en grote Chinese J-20 daarin een wegwijzer is.

Na verluid wordt de FA/XX (de opvolger van de F18E/F van de USN) groter dan de F14A.

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 08/12/2018 | 19:40 uur
Toen de eerste F-15A Eagle's met hun zeer goede APG-63 radar, betere IFF, AIM-7F Sparrows en all-aspect AIM-9Lima's op Soesterberg kwamen, bleek dat al qua WVR en BVR een hele grote stap voorwaarts ten opzichte van de F-4D's en -E's met hun veel minder betrouwbare, veel beperktere AIM-9 head-on only Sidewinders.   En AIM-7 Sparrows die toen niet eens tegen lager vliegende tegenstanders konden worden ingezet, want dan hadden de radars van de F-4D & E teveel last van grond-clutter.

Het was zelfs zo erg dat de USAF in 1967 de F-4 squadrons in Zuid-Oost Azië liet voorzien van de AIM-4D Falcon als AIM-9B vervanger (USN/USMC gebruikten toen de betere AIM-9D en de AIM-9G was net nieuw). Dat hadden ze beter niet kunnen doen. De USAF verving vervolgens de AIM-4D Falcon met de AIM-9E en uiteindelijk de AIM-9J in 1972.

Citaat van: Poleme op 08/12/2018 | 19:40 uur
Eind jaren 90, besloten India, China, Maleisie en Indonesia tot aanschaf van Su-27 - Su-30 Flankers.
In Australia gilden verscheidene individuen en groepen dat hun F-18A/B Hornets inferieur waren tegenover de Flanker familie.
Op 1 vs 1 niveau is de Flanker inderdaad superieur qua snelheid, acceleratie en wendbaarheid.
De Aussie luchtmacht had de kans om haar oude F-111 Aardvark's te vervangen door de F-15E Strike Eagle.
Een uitmuntend jachtbommenwerper.  En haal je de Conformal Fuel Tanks van haar romp-flanken dan heb je een uitstekende air superiority jager, die kinetisch wat beter is dan de Flanker familie.

Die F-15 Eagle's kwamen er nooit.
De F-18A/B's kregen een betere radar, betere EOV/ ECM; de AIM-7F Sparrow werd ingeruild voor de AIM-120B (AMRAAM project).  De oude AIM-9Lima werd toen al vervangen door de bijna-BVR infrarood geleide ASRAAM in combi met een Helmet Mounted Display.  Er kwam ook een 20 kg zwaar radarstraling lokalisatie apparaat in de F-18A/B+ HUG.
Hierdoor kon deze opgewaardeerde F-18 over 120 graden van de frontale sector, ook over circa 66 % van de SEAD capaciteiten van de aloude F-4G Wild Weasel beschikken.
En deze radar peiler had ook zijn taken in de passieve BVR inzet tegen mogelijke Flankers.

Toen de RAAF midden jaren 80 de Hornet kreeg, kregen zij direct de beschikking over de AIM-7M (introductie 1982) en AIM-9M (introductie 1982). Wel vreemd dat het hier in Europa zo lang duurde voordat de AIM-9M kwam.

http://www.australiandefence.com.au/C4E950A0-F806-11DD-8DFE0050568C22C9
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

#2946
Citaat van: A.J. op 07/12/2018 | 20:24 uur
Die hele manoeuvreerbaarheid is ook helemaal niet zo interessant meer, wat nu telt is wie er het eerst gezien gaat worden en wie het langst onzichtbaar blijft en ik weet wel wie de beste kaarten in handen heeft vwb sensorpakket en low visibility (stealth).

Maar ja, nu krijgen we weer verhalen over oa Vietnam wsl...
Vietnam ?  Welnee, kom we gaan naar de "turkey shoot" boven de Marianen, in de Filippijnse Zee,  in WO 2.  Driehonderd vijfenzeventig (375) kisten van de Japanse marine werden neergeschoten, tegenover slechts 41 verloren kisten van de US Navy.  Dit kwam niet omdat de Amerikaanse jachtvliegtuigen en hun vliegers op individueel, sectie of squadron niveau zo superieur waren.  Maar omdat de Yanks in die slag ten opzichte van de Jap beschikten over een superieur command, control en intell dominantie.
In grote lijnen, hetzelfde deed zich voor in de lucht-oorlog boven de Be'ka vallei begin jaren 80, tussen Israel en Syrie.

Toen de eerste F-15A Eagle's met hun zeer goede APG-63 radar, betere IFF, AIM-7F Sparrows en all-aspect AIM-9Lima's op Soesterberg kwamen, bleek dat al qua WVR en BVR een hele grote stap voorwaarts ten opzichte van de F-4D's en -E's met hun veel minder betrouwbare, veel beperktere AIM-9 head-on only Sidewinders.   En AIM-7 Sparrows die toen niet eens tegen lager vliegende tegenstanders konden worden ingezet, want dan hadden de radars van de F-4D & E teveel last van grond-clutter.
Boven Vietnam had men nog niet de E-3A Sentry, nu wel.   Dit type krijgt nooit veel aandacht, maar bijvoorbeeld o.a. in de Golfoorlog van 1991 speelde de E-3 Sentry een cruciale rol !  Idem dito voor de Israelische E-2 Hawkeye's tijdens de slag om de Be'ak vallei.   Want kan niet alleen op lange afstand detecteren, volgen, maar ook identificeren of je een vriendje of vijand bent.

Die F-15 Eagle moest vervangen worden door het Advanced Tactical Fighter (ATF) programma.
De ATF kreeg niet alleen een veel betere active phased array AESA radar, maar daarnaast ook een passief 360 graden rondom 'luisterend' radarstraling peil apparaat (ALR-94).
De F-22A kan net als de modernere F-15 varianten op actieve radar wijze bepalen of dat echo op zeg 70 km afstand een F-16 of een MiG-29 of Sukhoi-27 is.
Het ALR-94 speelt een even, of waarschijnlijk een belangrijkere rol dan de actief uitzendende AESA radar.  Door 360 graden rondom passief tot op een afstand van ca. 465 km radar contacten te kunnen opsporen, volgen, lokaliseren en te identificeren.  Dus je hoeft een tegenstander niet meer noodzakelijkerwijs 'aan te stralen', wat alleen maar je positie verraad en je mogelijkheden tot manoeuvreren beperken.
Die vaardigheden komen ook goed van pas in de Surpression of Enemy Air Defenses (SEAD) taak.  Dus luchtdoel artilleristen kunnen bij wijze van spreken op 5 december beter nog meer bidden voor hun beschermheilige Santa Barbara.  ;D
De verschillende info uit off-board en on-board sensoren worden in de F-22A en F-35 ook nog eens gefuseerd tot een groot beeld in een Network Centric Warfare, beter gezegd Network Enabled Capabilities stelsel.

Eind jaren 90, besloten India, China, Maleisie en Indonesia tot aanschaf van Su-27 - Su-30 Flankers.
In Australia gilden verscheidene individuen en groepen dat hun F-18A/B Hornets inferieur waren tegenover de Flanker familie.
Op 1 vs 1 niveau is de Flanker inderdaad superieur qua snelheid, acceleratie en wendbaarheid.
De Aussie luchtmacht had de kans om haar oude F-111 Aardvark's te vervangen door de F-15E Strike Eagle.
Een uitmuntend jachtbommenwerper.  En haal je de Conformal Fuel Tanks van haar romp-flanken dan heb je een uitstekende air superiority jager, die kinetisch wat beter is dan de Flanker familie.

Die F-15 Eagle's kwamen er nooit.
De F-18A/B's kregen een betere radar, betere EOV/ ECM; de AIM-7F Sparrow werd ingeruild voor de AIM-120B (AMRAAM project).  De oude AIM-9Lima werd toen al vervangen door de bijna-BVR infrarood geleide ASRAAM in combi met een Helmet Mounted Display.  Er kwam ook een 20 kg zwaar radarstraling lokalisatie apparaat in de F-18A/B+ HUG.
Hierdoor kon deze opgewaardeerde F-18 over 120 graden van de frontale sector, ook over circa 66 % van de SEAD capaciteiten van de aloude F-4G Wild Weasel beschikken.
En deze radar peiler had ook zijn taken in de passieve BVR inzet tegen mogelijke Flankers.

Het is totaal niet 'sexy', maar Australia investeerde ook in een Jindalee Over The Horizon radar, met een maximum bereik van zo een 3.500 km.
Daarnaast kwamen er 6 E-7A Wedgetail Airborne Early Warning & Control (AEW&C/ AWACS) kisten met een Multi-role AESA en komen er 5 SIGINT / ELINT (signal & elektronic intell) kisten gebaseerd op de Gulfstream G550 lange-afstand zakenjet.
Maken allemaal deel uit van een geïntegreerd, genetwerkt Command, Control, Computers en Intel systeem.  Dat qua vaardigheden alleen geëvenaard wordt door dat van bondgenoot Singapore.

De YF-23 had tegenover de YF-22 betere hoge snelheid (supercruise) prestaties, was iets minder wendbaar dan de YF-22.  Maar men had wel meer werk gemaakt van de Low Observable (LO) capaciteiten gezien o.a. de constructie van de uitlaten.  De YF-22 en F-22A kan men ruwweg beschouwen als een evolutie op de F-15 Eagle, maar dan in een LO verpakking.  Toen het ATF project begon in de jaren 70, had men helemaal geen LO specificaties, dat kwam plotseling pas in 1985.
De focus lag oorspronkelijk nog bij supercruise vaardigheden.  Hebben kisten zoals de F-16 en de Euro-canards een interne fuel fraction (interne peut voorraad / (intern peut gewicht + leeggewicht)) van rond de 26 %.  Een supercruiser moet een minimale fuel fraction hebben van 35 %.   Dus dat betekend een grotere / ruimere en dus zwaardere kist.
Komen daar ook nog LO specificaties bij, die nadelige gevolgen voor aërodynamica, dus meer totale weerstand en honderden kilo's aan Radar Absorbent Material.
Dan hebben de ontwerpers er een aantal uitdagingen bij.
In het ATF project, ging men na invoering van de LO vaardigheden de oorspronkelijke ontwerpen verkleinen, om het gewicht binnen de perken te houden ten behoeve van een goede wendbaarheid.
Maar dit had weer negatieve gevolgen voor de supercruise mogelijkheden en het bereik.

Feit is dat het belang van BVR groeit ten opzichte van Within Visual Range (WVR).
Een beetje ironisch: bij de artist impression's van de F-22A / F-15C en F-18E/F / F-14 Tomcat opvolgers zien we vaak configuraties zoals de YF-23 eruit zag.
De 'tektonische' geo-politieke verschuivingen van de Atlantische Oceaan naar de Indische Oceaan en de Westelijke Pacific vereisen een groot bereik, welke ten koste gaat van de wendbaarheid.
Ik denk dat een 'bakbeest' zoals de lange en grote Chinese J-20 daarin een wegwijzer is.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Nikehercules op 08/12/2018 | 17:07 uur
1V1 en BVR hebben de F-16 en Hornet geen kans tegen de F-35, geen. Onbegrijpelijk dat dat nog steeds ter discussie wordt gesteld.

Velen halen nog steeds dat voorbeeld aan van F-16D vs F-35A. De F-35A vloog op dat moment wel met een hoop beperkingen. Vervolgens stelden velen dat de F-35A qua air-to-air slecht is.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 07/12/2018 | 20:24 uur
Maar ja, nu krijgen we weer verhalen over oa Vietnam wsl...

^^
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Nikehercules

Citaat van: Sparkplug op 07/12/2018 | 17:18 uur
Diverse ervaringen hebben inmiddels uitgewezen dat de F-35 op air-to-air gebied (WVR en BVR) net zo goed is als F-16 en legacy Hornet.

1V1 en BVR hebben de F-16 en Hornet geen kans tegen de F-35, geen. Onbegrijpelijk dat dat nog steeds ter discussie wordt gesteld.

A.J.

Citaat van: JdL op 07/12/2018 | 17:29 uur
Prima voor een multirole kist dus, zal het echt wel overleven. maar het zal geen air-superiority kist zijn die kisten met bvb thrust vectoring eruit gaat manoeuvreren en die voor 'het vak' gemaakt zijn zoals de Typhoon, F-22 en SU-35. Is de F-35 ook  niet voor ontworpen dus in die zin ook geen probleem wat mij betreft. Als er maar wel ontwerpen naast komen te staan die daar wel voor ontworpen en geschikt zijn.

Die hele manoeuvreerbaarheid is ook helemaal niet zo interessant meer, wat nu telt is wie er het eerst gezien gaat worden en wie het langst onzichtbaar blijft en ik weet wel wie de beste kaarten in handen heeft vwb sensorpakket en low visibility (stealth).

Maar ja, nu krijgen we weer verhalen over oa Vietnam wsl...