Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 05/12/2018 | 20:34 uur
Maar hoe gaan de landen het doen die zichzelf nu aan het Franse project binden met het wapenarsenaal? Dat gaat ongetwijfeld niet uitwisselbaar zijn.

Het air-to-ground arsenaal van de Franse luchtmacht en marine bestaat voor inmiddels een groot deel uit Amerikaanse geleide bommen. Meteor wordt inmiddels door meerdere Europese landen gebruikt. ASRAAM en MICA komen van MBDA. Zodra Duitsland en Frankrijk wilde gaan samenwerken, wisten ze ook dat het nieuwe toestel wapens van beide landen moet kunnen gebruiken.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Poleme op 05/12/2018 | 20:25 uur
Dus is het helemaal niet vreemd dat de KLu nu al kijkt naar allerlei nieuwe technologieën en mogelijk interessante projecten die tot een eventuele F-35A vervanger kunnen leiden.   Haar interesse is absoluut niet bedoeld om een kist zoals het Tempest concept naast de F-35A vloot in te voeren.
Dat weet jij en ik en andere leden van dit forum wel, maar de "gewone Jan met de pet" mensen zien,  beleven dat heel anders.

Huzaar1

Dat is wel erg snel na de F-35.
Maar hoe gaan de landen het doen die zichzelf nu aan het Franse project binden met het wapenarsenaal? Dat gaat ongetwijfeld niet uitwisselbaar zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Harald op 05/12/2018 | 11:53 uur
Laat het ook nog maar even rusten (vind ik) want dan volgt er gelijk weer een (binnen NL) discussie over waarom nu al deelnemen en geld investeren in een nieuwe ontwikkeling/toestel, als de KLU nog niet eens volledig met de vervanger van de F-16 vliegt.

En opzich (denk ik) zou het misschien wel een betere keuze zijn om voor de Britse ontwikkeling te gaan dan de FR/DU.
Want :
1) Fransen zullen en blijven eigengereid, dus trekken hun eigen plan. Minder bereidheid voor input van andere landen en daarmee bedrijven   
2) Britten krijgen eerder steun van de VS en daarmee ook invoering van (wapen, sensor) systemen en het leveren ervan. En daarmee ook de "communicatie" tussen F-35 en Tempest.
Een dag met best wel mooi weer in 1979, Schiphol, Randy Crawford zingt "I will survive" op Hilversum 3.  Een vlieger gehuld in een knal oranje overall maakt de eerste vlucht met een KLu F-16.

Paris ...Soleil, 1985.
Een MinDef staatsecretaris, KLu generaal-majoor en een (F-16) test vlieger werden door de Franse regering uitgenodigd om bij Dassault te komen kijken naar de ACX
(Avion Combatant eXperimental) Rafale.  De Franse regering wilde dat andere landen mee gingen doen aan de ontwikkeling van dit jachtvliegtuig.
Na afloop waren de secretaris en de generaal-majoor positief gestemd over de Rafale. 
Alleen ... de test vlieger vond de Rafale qua prestaties ongeveer gelijk aan de F-16A.
De Rafale was alleen superieur qua vaardigheden van de avionica.  Hij stelde voor om rond 1999 de F-16 niet te vervangen door de Rafale of andere Euro-canard.
  Maar we zouden moeten wachten tot rond 2010 op de Amerikaanse F-16 vervanger. Dat zou pas echt een vijfde generatie jachtvliegtuig worden.  F-16 bouwer General Dynamics stelde nog voor om de Agile Falcon te bouwen.  Een F-16 met 25% grotere vleugel en een krachtigere motor.   De KLu zag dit niet zitten, want deze Agile Falcon zou te zwaar en te duur worden.
Dus werkte de KLu, samen met het Nat. Lucht en Ruimtevaart Lab. het Mid Life Update programma uit. Om de F-16A/B technisch en operationeel mee te laten gaan tot en met 2015.   De Amerikanen vonden het eerst helemaal niets, zij wilden liever nieuwe F-16C block 40's aanschaffen en eventueel exporteren naar F-16A/B gebruikers.
Uiteindelijk wist Nederland, de VS, Begië, Denemarken en Noorwegen toch te bewegen om de MLU door te voeren. 
De F-16AM/BM is qua vaardigheden equivalent aan de Rafale F1 en F2. 

Dus 6 jaar na invoering van de eerste F-16, was de KLu al bezig met het vervangingstraject.  En de beslissing om voor een F-16A/B MLU te gaan betekende toen al de facto een keuze voor een Amerikaanse F-16 vervanger.
Een beetje frappant was dat de KLu in 1988 haar 75 ste verjaardag vierde met Open Dagen op Deelen.   Ter ere van dat jubileum werden er op die Open Dagen door de KLu tijdschriften uitgedeeld.   In dat blad was ook een hoofd-artikel waarin de KLu verkondigde dat de F-16A/B vervanger, in te voeren rond 2000, een Europeaan zou worden.
Dat verhaal deed het natuurlijk goed in Den Haag, maar de werkelijkheid was toen al heel anders.

Het Joint Strike Fighter (JSF) project begon in 1993 als Joint Advanced Strike Technology (JAST) programma en werd in november 1996 als JSF aangeduid.
Dus respectievelijk al weer 25 jaar en 22 jaar geleden !   En het JSF project is inmiddels 6 jaar over tijd.
Dus is het helemaal niet vreemd dat de KLu nu al kijkt naar allerlei nieuwe technologieën en mogelijk interessante projecten die tot een eventuele F-35A vervanger kunnen leiden.   Haar interesse is absoluut niet bedoeld om een kist zoals het Tempest concept naast de F-35A vloot in te voeren.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/12/2018 | 20:04 uur
Gaan de Amerikanen zelf dus weer een toestel ontwerpen?
Wie gaat zich daarbij aansluiten? Inmiddels is het speeldveld al redelijk verdeelt. Alleen Noorwegen, Denemarken, Canada en Australië hebben nog niet aangegeven wat te doen.  Als spelers om rekening mee te houden.

De Amerikanen ontwerpen 2 modellen (CPA en FA/XX) volgens huidige planning: eerste modellen operationeel (?) 2035.

Huzaar1

Gaan de Amerikanen zelf dus weer een toestel ontwerpen?
Wie gaat zich daarbij aansluiten? Inmiddels is het speeldveld al redelijk verdeelt. Alleen Noorwegen, Denemarken, Canada en Australië hebben nog niet aangegeven wat te doen.  Als spelers om rekening mee te houden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

#2908
Citaat van: Stoonbrace op 05/12/2018 | 17:37 uur
Toen al gezegd dat het nieuwsbericht in De Tijd voorbarig was en onmiddellijk werd tegengesproken door verschillende bronnen, politieke en bij de luchtmacht. Er is géén commitment.

Als je goed oplet, dan zie je dat mijn bericht niet uit 'de tijd' komt en enkele dagen oud is.
Dat jou / BMI's voorkeur er niet ligt is iets anders, maar laten we het hier gewoon even bij wat er gebeurt houden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 05/12/2018 | 08:05 uur
De Belgen hebben bij het uitgeven van geld voor hun f35 consessies gedaan naar Frankrijk in de vorm van investeringen in het Frans Duitse project. Was t.w.v een half miljard. Dat is breed uitgemeten.

Daarnaast hebben ze zich aan de Fransen gebonden IGC opvolger F35 door uitgesproken commitment, zoals het nieuwsbericht aangeeft.

Toen al gezegd dat het nieuwsbericht in De Tijd voorbarig was en onmiddellijk werd tegengesproken door verschillende bronnen, politieke en bij de luchtmacht. Er is géén commitment.

Sparkplug

#2906
Citaat van: Thomasen op 05/12/2018 | 15:28 uur
Nee, nog veel eerder. Zat ik vd week te lezen n.a.v. verhaal van Poleme. Was Air Staff Target 392 of 396 ofzo, begin jaren '70. Al vrij snel is de STOVL eis laten varen en kwam de P110.

Zie:
http://www.bcar.org.uk/eurofighter-typhoon

Ja, die plannen heb ik ook gelezen. Best interessant. Dacht dat je het plan uit de jaren 90 bedoelde.

Uiteindelijk zat de RAF alsnog met een afgeleide van AV-8B Harrier II, namelijk de Harrier GR.5 (opgewaardeerd tot GR.9).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 05/12/2018 | 15:06 uur
De Typhoon had eerder ook de Harrier moeten vervangen, die eisen zijn los gelaten, maar anders had je een heel ander (STOVL) toestel gehad nu.

Dat is nieuw voor mij. Tot op heden was het mij duidelijk dat de RAF Typhoon oorspronkelijk de Tornado F.3 (ADV) en de Jaguar GR.3 zou vervangen. De Harrier GR.7/GR.9 zou dan samen met de Sea Harrier FRS.2 (samen Joint Harrier groep) door de STOVL JSF worden vervangen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 05/12/2018 | 12:35 uur
De laatste Britse Tornado's worden uiterlijk 31 maart 2019 buiten gebruik gesteld. Hun Typhoons en F-35B's moeten dan al hun taken overnemen.

De AMX vloot wordt net als de Tornado IDS/ECR vloot vervangen door de F-35A/B. Het oorspronkelijke aantal van 131 stuks was daarop gebaseerd.

Dan maakt dat de taak van de Tempest alleen maar makkelijker ; Het vervangen van de Typhoon.  ;D Ik kon niet zo snel info vinden over de vervanging van allerlei kisten bij de verschillende landen.

We hebben bij de F-35 gezien dat het vervangen van meerdere soorten toestellen door 1 toestel erg lastig is. Ik sta ook niet raar te kijken als het Frans-Duitse project daardoor of fout loopt of dat er ook daar een ''A'' en ''C'' variant van gaat komen.


Sparkplug

Citaat van: Parera op 05/12/2018 | 12:16 uur
Als ik het bekijk bij het Britse plan moet dat straks ook de EF Typhoon en Tornado gaan vervangen. Mogelijk komt daar voor Italië ook nog de AMX International bij maar dat is mij nog niet duidelijk.

De laatste Britse Tornado's worden uiterlijk 31 maart 2019 buiten gebruik gesteld. Hun Typhoons en F-35B's moeten dan al hun taken overnemen.

De AMX vloot wordt net als de Tornado IDS/ECR vloot vervangen door de F-35A/B. Het oorspronkelijke aantal van 131 stuks was daarop gebaseerd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#2902
Citaat van: Harald op 05/12/2018 | 11:53 uur
Laat het ook nog maar even rusten (vind ik) want dan volgt er gelijk weer een (binnen NL) discussie over waarom nu al deelnemen en geld investeren in een nieuwe ontwikkeling/toestel, als de KLU nog niet eens volledig met de vervanger van de F-16 vliegt.

En opzich (denk ik) zou het misschien wel een betere keuze zijn om voor de Britse ontwikkeling te gaan dan de FR/DU.
Want :
1) Fransen zullen en blijven eigengereid, dus trekken hun eigen plan. Minder bereidheid voor input van andere landen en daarmee bedrijven   
2) Britten krijgen eerder steun van de VS en daarmee ook invoering van (wapen, sensor) systemen en het leveren ervan. En daarmee ook de "communicatie" tussen F-35 en Tempest.

Vergeet ook niet dat de Fransen willen gaan voor een toestel dat ook op de carrier kan landen wat daarmee dus ook extra kosten met zich mee brengt o.a. het versterken van het landingsgestel en het geschikt maken voor maritieme operaties.

Het Frans-Duitse toestel moet straks de EF Typhoon, Tornado, Rafale en waarschijnlijk ook de Spaanse F-18's gaan vervangen. Naast de carrier-borne fighter heeft Frankrijk nog een bijzondere eis  namelijk het dragen en afwerpen van nucleaire wapens.

Als ik het bekijk bij het Britse plan moet dat straks ook de EF Typhoon en Tornado gaan vervangen. Mogelijk komt daar voor Italië ook nog de AMX International bij maar dat is mij nog niet duidelijk. Daar kan uit eindelijk ook nog de Saab Gripen bij komen die het moet gaan vervangen.

Als Nederland en Italië aansluiten bij de Tempest dan zitten daar bijna de gehele Europese F-35 productie landen in dat project, alleen Noorwegen ontbreekt dan nog.
Bij het Frans-Duitse project heeft geen enkel bedrijf ervaring en kennis van stealth toestellen ontwikkelen. Nu kan ik ook niet zeggen dat Fokker hier echt ervaring in heeft maar BAE en Leonardo wel. Leonardo produceert nu de complete F-35 daar zit een bak kennis op dat gebied dat ook gebruikt kan worden voor de Tempest en BAE Systems is ook al lang betrokken bij de F-35.
Ik ga dan ook uit van het gebruik van Rolls Royce voor de engine of een samen ontwikkelde engine net als bij de Typhoon.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/12/2018 | 09:57 uur
Opvallend is dat er, tot nu toe, nergens in de Nederlandse pers melding is gemaakt van  Nederlandse belangstelling/participatie in Tempest.

Laat het ook nog maar even rusten (vind ik) want dan volgt er gelijk weer een (binnen NL) discussie over waarom nu al deelnemen en geld investeren in een nieuwe ontwikkeling/toestel, als de KLU nog niet eens volledig met de vervanger van de F-16 vliegt.

En opzich (denk ik) zou het misschien wel een betere keuze zijn om voor de Britse ontwikkeling te gaan dan de FR/DU.
Want :
1) Fransen zullen en blijven eigengereid, dus trekken hun eigen plan. Minder bereidheid voor input van andere landen en daarmee bedrijven   
2) Britten krijgen eerder steun van de VS en daarmee ook invoering van (wapen, sensor) systemen en het leveren ervan. En daarmee ook de "communicatie" tussen F-35 en Tempest.