Amphibious Ready Group (ARG), light carriers CVL als basis ipv LHD

Gestart door Harald, 13/02/2017 | 14:49 uur

Huzaar1

Beetje OPV verhaal is het geworden met dat apparaat. Verkoop maar aan Egypte. Willen ze vast wel hebben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2017 | 15:41 uur
met of zonder Karel.. er zijn gewoon meer bevoorraders nodig. En weg met dat ding.. ik zie geen meerwaarde van de KD. Achterlijk project geweest.

Eens.
Veel bombarie, maar het blijft een veredelde tanker.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: Harald op 23/10/2017 | 15:13 uur
Los van het hele LHD verhaal, zal er (extra) tanker capaciteit moeten komen !
Jij wil toch de KD verpatsen ... dan heb je helemaal niets, dus een AOR is zo-wie-zo nodig

met of zonder Karel.. er zijn gewoon meer bevoorraders nodig. En weg met dat ding.. ik zie geen meerwaarde van de KD. Achterlijk project geweest.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 23/10/2017 | 15:13 uur
Los van het hele LHD verhaal, zal er (extra) tanker capaciteit moeten komen !
Jij wil toch de KD verpatsen ... dan heb je helemaal niets, dus een AOR is zo-wie-zo nodig

Eén is geen!

Gewoon de KD in de sterkte houden en een extra tanker aanschaffen (of een 2e JSS) tzt beide LPD's vervangen door 2 LHD's (zo spannend is een LHD nu ook weer niet, nauwelijks meer dan een LPD maar dan met een plat dek, in mijn ogen, veel breder inzetbaar)

Dus in 2035 (los van de gevechtseenheden)

2 LHD
2 JSS (of 1JSS + tanker)

walter leever

Citaat van: Harald op 23/10/2017 | 15:13 uur
Los van het hele LHD verhaal, zal er (extra) tanker capaciteit moeten komen !
Jij wil toch de KD verpatsen ... dan heb je helemaal niets, dus een AOR is zo-wie-zo nodig

+1

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2017 | 14:21 uur
Hoe kun je in hemelsnaam hele oefentrajecten op een schip inbouwen die 24/7 bevoorrader moet spelen van meerdere landen?

Los van het hele LHD verhaal, zal er (extra) tanker capaciteit moeten komen !
Jij wil toch de KD verpatsen ... dan heb je helemaal niets, dus een AOR is zo-wie-zo nodig


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 23/10/2017 | 14:20 uur
ik ben ook voor, maar er gaat echt geen budget beschikbaar komen hiervoor vanuit Den Haag hoor....Dat schip gaat tegen de 900 miljoen euro kosten en dan moeten er nog pakweg 20 helikopters op a 50 miljoen per stuk...praat je over totaal 2 miljard euro.

En dan praat ik nog helemaal niet over bijvoorbeeld 8 F-35B die erop moeten ..kosten ruim 200 miljoen per stuk...en een vliegtuig wat volgens Poleme zwaar tekort komt.

Ben meer voor een mix van transport, ASW en gevechts helikopters. (laat die F-35b maar zitten)

Je vergeet voor het gemak dat een LPD ook vervangen moet worden (dat verschil kan je er van aftrekken) daarnaast komt er ook een einde aan het leven van de Cougars en de Apaches... die kunnen natuurlijk vervangen worden door ook maritiem capabele helies en/of VTOL fixed wing

Blijft de vraag is de F35B dan wel een handige keuze, de ene vindt van wel, de ander niet... ze hebben relatief korte beentjes... iets wat valt op te lossen door een V22 of opvolgend model weke geschikt zijn als tanker en AEW kist.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 23/10/2017 | 12:19 uur
Idd, helemaal ook mijn gedachte, en ook de enigste "maar" aan het overgaan naar LHD's

Daarom ben ik nog voorzichtig met het idee, en zie ik eerst noodzaak in gebruik van de KD als "heli carrier" en oefen deze zaken. Gebruik de uitgebreide mogelijkheden van de KD en denk niet alleen de KD als bevoorrader en transportschip.

Hoe kun je in hemelsnaam hele oefentrajecten op een schip inbouwen die 24/7 bevoorrader moet spelen van meerdere landen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

ik ben ook voor, maar er gaat echt geen budget beschikbaar komen hiervoor vanuit Den Haag hoor....Dat schip gaat tegen de 900 miljoen euro kosten en dan moeten er nog pakweg 20 helikopters op a 50 miljoen per stuk...praat je over totaal 2 miljard euro.

En dan praat ik nog helemaal niet over bijvoorbeeld 8 F-35B die erop moeten ..kosten ruim 200 miljoen per stuk...en een vliegtuig wat volgens Poleme zwaar tekort komt.

Ben meer voor een mix van transport, ASW en gevechts helikopters. (laat die F-35b maar zitten)

Harald

Citaat van: Parera op 23/10/2017 | 12:13 uur
Past binnen de expeditionaire visie waar nog een hoop in ontbreekt. Ik ben niet tegen een LHD maar voorwaarde moet wel zijn dat er genoeg geïnvesteerd word om zelf het schip te kunnen vullen met heli's / vliegtuigen en niet een LHD bouwen waar we zelf 2 heli's op kwijt kunnen en de overige 10 aangevuld moeten worden door de bondgenoten.

Idd, helemaal ook mijn gedachte, en ook de enigste "maar" aan het overgaan naar LHD's

Daarom ben ik nog voorzichtig met het idee, en zie ik eerst noodzaak in gebruik van de KD als "heli carrier" en oefen deze zaken. Gebruik de uitgebreide mogelijkheden van de KD en denk niet alleen de KD als bevoorrader en transportschip.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/10/2017 | 11:44 uur
Aangezien er in NL toch stevig lobby is voor uitbreiding van het aantal F35's (tot een aantal van 60+) is het wellicht zo'n gek idee nog niet om het aantal F35A te verhogen met 5 (42) en dit aan te vullen met 24 F35B.

2 LPD's tzt vervagen door 2 fors bemeten LHD (maatje USS Makin Island)incl dok en voilà Nederland telt weer mee.

Past binnen de expeditionaire visie waar nog een hoop in ontbreekt. Ik ben niet tegen een LHD maar voorwaarde moet wel zijn dat er genoeg geïnvesteerd word om zelf het schip te kunnen vullen met heli's / vliegtuigen en niet een LHD bouwen waar we zelf 2 heli's op kwijt kunnen en de overige 10 aangevuld moeten worden door de bondgenoten.

Qua formaat zou ik eerder kijken naar de Europese partners zoals de Juan Carlos of Trieste. Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar formaat Trieste a 32.000 ton / 245x36 m en 12x NH-90 + 10 F-35B's. Met die airwing heb je een mooi gebalanceerde capaciteit voor zowel amfibische aanvallen, strike missies of ASW missies. Uiteraard kan je per missie de aantallen aanpassen.
Enigste aanpassing die ik zie bij de Trieste wat me niet bevalt zijn die 2 Gas turbines die naar mijn idee niet echt nut hebben op dit formaat schepen. Zeker niet als je kijkt naar de toekomstige escorts die niet sneller kunnen dan de 25 knopen op diesel dan heb je niets aan 25 knopen op gasturbines die kosten meer aan brandstof.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 23/10/2017 | 11:29 uur
Cross decking met F-35B's betekent niet uitsluitend Britse. Het kan ook met Amerikaanse of Italiaanse. Inderdaad zien of de UK extra F-35B's krijgt geleverd.

Aangezien er in NL toch stevig lobby is voor uitbreiding van het aantal F35's (tot een aantal van 60+) is het wellicht zo'n gek idee nog niet om het aantal F35A te verhogen met 5 (42) en dit aan te vullen met 24 F35B.

2 LPD's tzt vervagen door 2 fors bemeten LHD (maatje USS Makin Island)incl dok en voilà Nederland telt weer mee.


Sparkplug

Citaat van: Parera op 23/10/2017 | 11:22 uur
Het probleem wat de Britten hebben is dat men niet genoeg materiaal heeft om zowel de Ocean/ Albion/ Bulwark te voorzien naast de 2 Carriers. Men had de carriers ontworpen om te kunnen dienen naast de amfibische vloot maar wat er nu gebeurd is dat het zowel de 3 Invincible's als LPD's en LPH ook afgestoten worden omdat men blijkbaar teveel capaciteit heeft.

Er worden 48 F-35B's aangekocht als ''initiële'' aankoop al verwacht ik daar geen grote veranderingen in de komende jaren. De ''warload'' van de QE's ligt op 24 F-35's + 9 ASW merlins + 5 AEW merlins. Van de 48 zullen er 24 stuks in combat conditions gehouden worden, de rest in onderhoud, training of reserve. Men zal dus nooit in staat zijn beide carriers te vullen als vliegdekschip.

Als LPH rol zullen de QE's een  'Littoral Manoeuvre package' krijgen dat bestaat uit een mix van Army helikopters o.a. de Chinook, Apache, Merlin & Wildcat's. Er is weinig info die aangeeft dat er dan ook F-35's aanboord komen als dat kan zijn het er niet meer dan 12 al zal dat wel het aantal heli's flink omlaag brengen.

De vraag is nog maar welke rol de QE's voornamelijk gaan krijgen vliegdekschip of LPH. De tijd zal het leren.

Cross decking met F-35B's betekent niet uitsluitend Britse. Het kan ook met Amerikaanse of Italiaanse. Inderdaad zien of de UK extra F-35B's krijgt geleverd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 23/10/2017 | 10:47 uur
Dus de CVL's worden dan net als de HMS Ocean nu hoofdzakelijk als Landing Platform Helicopter (LPH) gebruikt, eventueel ASW/ASuW helikopters en misschien cross decking met F-35B's.

Ja. Iets meer multirole, duurzaam en divers kan ik me niet bedenken.
Kost Nederland vooral geld door de F-35B, maar tegelijkertijd ben je gedeelde gebruiker met de Britten dus vindt je elkaar hierin ook.
NL hoeft er hier maar 1 schip mee te bemannen, de andere boot kan voorzien worden van Heli's of dienen als uitvalsbasis voor een Amfibische truuq a la rotjeknor of de Witt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Sparkplug op 23/10/2017 | 10:47 uur
Dus de CVL's worden dan net als de HMS Ocean nu hoofdzakelijk als Landing Platform Helicopter (LPH) gebruikt, eventueel ASW/ASuW helikopters en misschien cross decking met F-35B's.

Het probleem wat de Britten hebben is dat men niet genoeg materiaal heeft om zowel de Ocean/ Albion/ Bulwark te voorzien naast de 2 Carriers. Men had de carriers ontworpen om te kunnen dienen naast de amfibische vloot maar wat er nu gebeurd is dat het zowel de 3 Invincible's als LPD's en LPH ook afgestoten worden omdat men blijkbaar teveel capaciteit heeft.

Er worden 48 F-35B's aangekocht als ''initiële'' aankoop al verwacht ik daar geen grote veranderingen in de komende jaren. De ''warload'' van de QE's ligt op 24 F-35's + 9 ASW merlins + 5 AEW merlins. Van de 48 zullen er 24 stuks in combat conditions gehouden worden, de rest in onderhoud, training of reserve. Men zal dus nooit in staat zijn beide carriers te vullen als vliegdekschip.

Als LPH rol zullen de QE's een  'Littoral Manoeuvre package' krijgen dat bestaat uit een mix van Army helikopters o.a. de Chinook, Apache, Merlin & Wildcat's. Er is weinig info die aangeeft dat er dan ook F-35's aanboord komen als dat kan zijn het er niet meer dan 12 al zal dat wel het aantal heli's flink omlaag brengen.

De vraag is nog maar welke rol de QE's voornamelijk gaan krijgen vliegdekschip of LPH. De tijd zal het leren.