Internationale Helicopter ontwikkelingen

Gestart door Harald, 01/03/2017 | 13:48 uur

Huzaar1

Het wordt steeds logischer waarom en hoe dat Belgische vliegtuig voor paras werd geselecteerd waarbij 1 man op de wc moest zitten. 

Iets te positief rekenwerk hier met aantal omgehangen/niet omgehangen personen en beschikbare ruimte.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Parera op 17/02/2022 | 10:27 uur
In deze afbeelding staat ook 2 + 10 maar op de tekening zijn 6 zit plekken zichtbaar in de SOF uitvoering + 2 gunners en dan 2 piloten. Dat zijn 8 passagiers en geen 10.

Twee door gunners in de H145M nemen nu eenmaal ruimte in. De Airbus afbeelding laat ook de 10-zits versie zien (3 + 2 + 2 + 3 zit opstelling).

Types zoals de Black Hawk, AW139M en AW149 hebben aparte ruimte voor de door gunners zonder dat het ruimte voor de passagiers beperkt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

#804
Citaat van: Stoonbrace op 17/02/2022 | 10:20 uur
Doe nu eens dezelfde oefening bij de H145m.

Max. seating capacity   2+10

https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/h145m/h145m-technical-information

Maar je kan 10 man in die heli proppen maar dan nemen ze ook nog steeds niet veel mee, en dat is 9 van de 10 keer wel de bedoeling. Tenzij je een tweede heli er achteraan vliegt met alle rugzakken en voorraden.

In deze afbeelding staat ook 2 + 10 maar op de tekening zijn 6 zit plekken zichtbaar in de SOF uitvoering + 2 gunners en dan 2 piloten. Dat zijn 8 passagiers en geen 10.


Stoonbrace

Citaat van: Parera op 17/02/2022 | 10:15 uur

Volgens de product pagina van Airbus zijn dat 2 piloten + 5 commando's met materieel of 2 piloten + 2 stretchers + 5 soldaten.
Die 12 man kan wel kloppen maar dan nemen ze geen spullen mee voor de missie, dat is niet handig lijkt mij.

https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/hil-h160m/hil-h160m-technical-information

Doe nu eens dezelfde oefening bij de H145m.

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 17/02/2022 | 10:10 uur
De H160M kan tot 12 passagiers meenemen. Wat logisch is want hij is groter en zwaarder dan de H145M.
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/france-orders-h160m-helos-for-armed-forces


Volgens de product pagina van Airbus zijn dat 2 piloten + 5 commando's met materieel of 2 piloten + 2 stretchers + 5 soldaten.
Die 12 man kan wel kloppen maar dan nemen ze geen spullen mee voor de missie, dat is niet handig lijkt mij.

https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/hil-h160m/hil-h160m-technical-information

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 14/02/2022 | 19:20 uur
Een wat zwaardere (en duurdere) heli maar wel een die veel meer capaciteit bied dan de H145M. Wel bied de H145M veel meer ruimte voor personeel, waar de Franse H160M HIL slechts 2+5 personen kan mee nemen kan de H145M bij de Duitse Bundeswehr er 2 + 9 personen mee nemen.

De H160M kan tot 12 passagiers meenemen. Wat logisch is want hij is groter en zwaarder dan de H145M.
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/france-orders-h160m-helos-for-armed-forces

Huzaar1

Citaat van: silvester herc op 16/02/2022 | 19:09 uur
Germany is eyeing the potential of establishing a joint training operation alongside the Netherlands using a single rotorcraft platform in order to boost inter-operability between the two nations.

https://www.flightglobal.com/helicopters/germany-proposes-joint-training-helicopter-with-netherlands/147565.article

Iets waar we de Duitsers het een en ander in kunnen leren. Ze 'profiteren' ook al van het DGLC, en de Karel Doorman. Ook materieelprojecten worden steeds nauwer. Mooi europees voorbeeld van hele intense samenwerking.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

silvester herc

Germany is eyeing the potential of establishing a joint training operation alongside the Netherlands using a single rotorcraft platform in order to boost inter-operability between the two nations.

https://www.flightglobal.com/helicopters/germany-proposes-joint-training-helicopter-with-netherlands/147565.article

Parera

Citaat van: Harald op 14/02/2022 | 18:57 uur
En zochten ze ook niet nog een stuk of wat heli's voor hun landmacht/ SF eenheden ?  ;)
Zou best een alternatief kunnen zijn naast de voorgestelde H145M

Een wat zwaardere (en duurdere) heli maar wel een die veel meer capaciteit bied dan de H145M. Wel bied de H145M veel meer ruimte voor personeel, waar de Franse H160M HIL slechts 2+5 personen kan mee nemen kan de H145M bij de Duitse Bundeswehr er 2 + 9 personen mee nemen.


Harald

Citaat van: Parera op 14/02/2022 | 17:41 uur
Is het niet zo dat België toevallig nog 4 SAR heli's zoekt? Ik zie kansen :silent:
En zochten ze ook niet nog een stuk of wat heli's voor hun landmacht/ SF eenheden ?  ;)
Zou best een alternatief kunnen zijn naast de voorgestelde H145M

Parera

Is het niet zo dat België toevallig nog 4 SAR heli's zoekt? Ik zie kansen :silent:

Harald

First French Navy's H160 SAR Helicopter Starts Flight Tests

The first H160 helicopter for the French Navy (Marine Nationale) has started its flight tests at the Airbus Helicopters main site in Southern France. The information was shared by Bruno Even, the company's CEO on social media.




As previously reported, an initial contract for four interim H160 was awarded to Airbus Helicopters, Babcock, and Safran Helicopter Engines on January 31, 2020. An option for two more helicopters was signed in May 2021.

The French Navy will start operating these helicopters in 2022 for a period of ten years. The six H160s will be delivered in a Search and Rescue (SAR) configuration and will gradually start operating from May 2022 from Lanveoc-Poulmic naval air station (Britany), Cherbourg airport (Normandy) and Hyères naval air station (Provence). Awaiting the H160M "Guépard" deliveries in the frame of the French Joint Light Helicopter (Hélicoptère Interarmées Léger: HIL) programme, these H160s will take over the SAR missions  currently conducted by the NH90s and Panthers, allowing these combat helicopters to fulfill their main tasks at sea on board combat vessels.

The selection of the Euroflir™410 optronic (electro-optical) system for the interim fleet was announced by Safran in September 2020.

The French Navy's operational feedback with these H160s will benefit the design of the military version of the aircraft and its associated support system. The French MoD placed an order for 169 H160Ms in December 2021 as part of the Joint Light Helicopter programme (Hélicoptère Interarmées Léger: HIL) to replace 5 types of helicopters currently in services with the 3 French military services: the Gazelle of the army (Armée de terre), the Fennec of the air force (Armée de l'air) and the Alouette III, Dauphin and Panther of the French Navy (Marine nationale).

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/02/first-french-navys-h160-sar-helicopter-starts-flight-tests/

Harald

Leonardo Helicopters UK prepares for AW149 battle



With the battle for the UK's New Medium Helicopter well underway, the question is, can it meet an in-service date of 2025 and what are the implications for UK plc?
With the UK's New Military Helicopter (NMH) Pre-Qualification Questionnaire (PQQ) expected in the coming weeks, many pundits are asking if the aircraft can meet the stated in-service date (ISD) of 2025.

Three companies have declared an interest in the NMH programme so far: Airbus Helicopters with its H175, Sikorsky with the S-70M and Leonardo Helicopters offering its AW149.

The race is now on for bidders to win the hearts and minds of the military user community, procurement officials and politicians before the winner is selected.

https://www.shephardmedia.com/news/air-warfare/leonardo-helicopters-uk-prepares-for-aw149-battle/

Harald

Italy completes deliveries of HH-139B CSAR helos


The Italian Air Force received its last HH-139B on 31 January 2022. The first helicopter (shown here) was delivered on 30 November 2020

The Italian Air Force (Aeronautica Militare Italiana: AMI) has received the last of the 17 Leonardo HH-139B helicopters that it had ordered for combat search-and-rescue (CSAR) duties.

Speaking to Janes on 9 February, an AMI spokesperson said that the 17th helicopter was delivered on 31 January 2022, about 14 months after the first HH-139B helicopter.

"The AMI now operates a fleet of 30 HH-139 helicopters, including 13 HH-139As, which were delivered between 2012 and 2014, and 17 HH-139Bs, which were delivered between November 2020 and January 2022," the spokesperson said.

Procurement of the new HH-139Bs was approved in December 2019 for a total budget of EUR408 million (USD453 million) including training, documentation, and support. A formal order was then placed in late March 2020 to Leonardo for EUR311.3 million to be spent between 2020 and 2024, including initial support and training services.

The HH-139-series helicopters will operate alongside the service's six HH-101A in the CSAR, medical evacuation, fire-fighting, and slow-mover interceptor roles.

https://www.janes.com/defence-news/defence/latest/italy-completes-deliveries-of-hh-139b-csar-helos



Harald

CitaatSecond AW-169M LUH built, equipped with fixed skids landing gear and new winglets.

CSX82048 c/n 72002
04/02/2022

https://twitter.com/aplace2land/status/1489665620840964098?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1489665620840964098%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=



Leonardo developing skids for AW169

Leonardo is test flying a prototype AW169 equipped with skids in preparation for the launch of a kit that will be available for both military and commercial markets.

"Skids provide a further option for the global market leveraging the outstanding versatility by design and growth potential of the AW169," said a Leonardo spokesperson in an emailed response for comment.

"The addition of skids to the available customized options of the AW169 is intended to meet market needs in both the military and public service domains."

The skids will provide a third landing gear option for AW169 operators, following existing retractable wheeled landing gear, and fixed wheeled landing gear.

They will be offered as a certified kit for military and commercial customers. Skid-configured AW169s have already been ordered for military and homeland security duties in Italy, the spokesperson added. The Italian Army's AW169 LUH multirole helicopter will have skids, they confirmed.

The Italian LUHs are expected to be delivered in 2023, The spokesperson said other operators have also asked for skids, and the kit may be available earlier than that.

https://verticalmag.com/news/leonardo-developing-skids-for-aw169/