Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Lex

Modernste antischipraketten vliegen sneller dan het geluid. Twee LC-fregatten krijgen daarom nieuwe verdediging daartegen

DEN HELDER-

De modernste laagvliegende antischipraketten vliegen sneller dan het geluid. Om die dreiging van steeds geavanceerdere wapens het hoofd te bieden, worden twee van de vier luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF) uitgerust met nieuwe luchtverdedigingsraketten.
Vanwege de verslechtering van de internationale veiligheidssituatie en de dreiging van steeds geavanceerdere wapens ziet Defensie zich genoodzaakt om op twee LCF's een aantal moderniseringen uit te voeren, voordat zij uit dienst gaan.

In de loop van de jaren '30 vervangt Defensie de huidige vier LC-fregatten door nieuwe schepen. De huidige LC-fregatten blijven daarmee nog minstens tien jaar in de vaart. Om deze schepen operationeel inzetbaar te houden voert Defensie een reeks van moderniseringen uit, mede met het oog op een toekomstbestendige luchtverdediging. Eén van de moderniseringsprojecten betreft het geschikt maken van LC-fregatten voor de geavanceerde luchtdoelraket ESSM Block 2 (Evolved Sea Sparrow Missile).

De dreiging van antischipraketten tegen marineschepen en tegen civiele scheepvaart neemt toe. De modernste laagvliegende antischipraketten vliegen sneller dan het geluid (supersoon) en kunnen onvoorspelbare vluchtpatronen uitvoeren. De huidige ESSM Block 1 raketten waarmee de LC-fregatten zijn uitgerust, zijn steeds minder geschikt voor de verdediging daartegen. Maar de nieuwe ESSM Block 2 raketten kunnen wel omgaan met die dreiging.

Houthi's
Naast deze geavanceerde antischipraketten gaat ook een reële dreiging uit van meer eenvoudige antischipraketten. Steeds meer landen en strijdgroepen beschikken daarover, zoals recent bleek bij aanvallen door Houthi-eenheden op civiele scheepvaart in de Rode Zee. Tegen dergelijke antischipraketten is de ESSM Block 1 raket een voldoende verdediging. Op termijn is echter ook een verspreiding van de geavanceerde laagvliegende antischipraketten te verwachten. Ook vliegtuigen, helikopters en drones vormen een dreiging uit de lucht. Hiertegen kunnen de LC-fregatten zich nu al verdedigen en met de ESSM Block 2 nog beter.

Anders ligt dat bij een nieuwe categorie zeer moderne antischipraketten, die reeds een dreiging vormen. Deze vliegen niet laag, maar bereiken na hun lancering eerst een grote hoogte en kunnen daarna met snelheden van meer dan vijfmaal het geluid (hypersoon) met precisie hun doel treffen. De verdediging tegen deze hypersone raketten is nog in ontwikkeling.

Radar
De ESSM Block 2 raket is een geavanceerd wapensysteem. Om alle functionaliteiten van deze raket te gebruiken, moet het LC-fregat daarvoor geschikt worden gemaakt. Daarvoor zijn in hoofdzaak twee maatregelen nodig: een nieuw radar- en vuurleidingssysteem en een nieuwe, doorontwikkelde radar die de doelen volgt en de ESSM Block 2 raket naar het doel geleidt.

In de gewijzigde opzet worden twee van de vier LC-fregatten geschikt gemaakt voor de ESSM Block 2 raket, in plaats van alle vier fregatten. Het betreft de twee fregatten die het langst in dienst blijven tot ongeveer 2037-2038.

De Koninklijke Marine voert sinds geruime tijd in Den Helder onderhoud uit aan de maritieme luchtdoelraketten van België, Denemarken, Duitsland, Nederland en Noorwegen. Defensie investeert samen met deze landen in onderhoudsfaciliteiten voor de nieuwe ESSM Block 2.

Nederland heeft, naast de bestaande afspraken over luchtdoelraketten, inmiddels ook afspraken gemaakt met deze landen over het onderhoud van de ESSM Block 2 raketten in Den Helder.

NHD, 19-04-2024, 18:00

Parera

Citaat van: Master Mack op 18/04/2024 | 23:02 uurIs de romp vorm van het LCF een goed ontwerp geweest en hoe verhoudt het ontwerp zich internationaal gezien?

Zo uit mijn hoofd is de romp een door ontwikkeling vanuit het M/S/L-fregat. Ongetwijfeld heeft men voor het ASWF en LCF 2.0 ook deze romp weer door ontwikkeld tot wat het nu is.

Het zijn prima rompen, kijk maar naar de Grieken en Chilenen die nu nog varen met onze oude fregatten.,

Master Mack

Is de romp vorm van het LCF een goed ontwerp geweest en hoe verhoudt het ontwerp zich internationaal gezien?

Huzaar1

Citaat van: ARM-WAP op 15/04/2024 | 14:00 uurDe locatie an sich is niet echt een probleem: dat zie je gewoon aan het aantal Franstaligen die de Marine wel vinden.
Indien men degelijke voorzieningen zou hebben voor 'Binnenslapers', zou men al minder problemen hebben.
Liefst nog buiten de basis  :angel:
Pendelen/forenzen naar een steunpunt in Antwerpen zal ook geen pretje zijn.

Ik denk dat geografisch er vrij weinig uitdagingen voor BE zijn. Het grote probleem zit hem in het feit dat de bevolking, noch de politiek, in dezelfde stand zit als NL of UK.

Ik voel geen enkele Belgische urgentie, noodzaak of uberhaubt belang voor Defensie. Nul.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Stoonbrace op 15/04/2024 | 07:11 uurHet is zeker voor ons vrij eenvoudig op te lossen door een marinesteunpunt in Antwerpen zodat het voor mensen uit de provincies Antwerpen en Limburg aantrekkelijker wordt om bij de Marine te werken.
De locatie an sich is niet echt een probleem: dat zie je gewoon aan het aantal Franstaligen die de Marine wel vinden.
Indien men degelijke voorzieningen zou hebben voor 'Binnenslapers', zou men al minder problemen hebben.
Liefst nog buiten de basis  :angel:
Pendelen/forenzen naar een steunpunt in Antwerpen zal ook geen pretje zijn.

Stoonbrace

Het is zeker voor ons vrij eenvoudig op te lossen door een marinesteunpunt in Antwerpen zodat het voor mensen uit de provincies Antwerpen en Limburg aantrekkelijker wordt om bij de Marine te werken. Als je eens nadenkt over wat België echt nodig heeft om haar maritieme veiligheid te bewaken kom je nog wel op andere aantallen uit dan 3 of 4 fregatten. Maar goed, fout topic om dat te bespreken.

Flyguy



Dat klopt.
Citaat van: Stoonbrace op 14/04/2024 | 22:38 uurHet idee dat een land met 11 miljoen inwoners maximaal 3 fregatten kan bemannen is potsierlijk.

Dat klopt. Jullie hele marine moet überhaupt op de schop, helemaal om 2x LCF in de vaart te kunnen nemen. Het is voor België zeker niet onmogelijk, maar op dit moment absoluut geen sprake van.

De KM had ook moeite met 2 operationele LCF bemannen toen ik nog in dienst zat. Het is iets beter geworden maar bij lange na nog niet wat het voor 2015 was.

Huzaar1

Citaat van: Huzaar1 op 14/04/2024 | 11:18 uurLigt denk ik niet aan de raket, maar aan (het materieel van) de gebruikers.

Heb erover nagedacht. Grote kans dat Belgen voor oefening en gereedstelling wel munitie hebben willen gebruiken welke het oudst is. Stuk kosten efficiënter,
Citaat van: Stoonbrace op 14/04/2024 | 22:38 uurHet idee dat een land met 11 miljoen inwoners maximaal 3 fregatten kan bemannen is potsierlijk.

1 boot = geen boot. Als de 7 provinciën klasse bij ons niet meer in de bewapening is moet die 2e ook door Belgie worden bemand. Je kunt het vergeten om 1 exemplaar in de vaart te houden, is gewoon een heel duur grapje voor een beperkte beschikbaarheid. Ooit moet die boot groot ihd in en dan valt die hele capaciteit weg.

Een 2e is ivm opleidingen, refit, onderhoud en doktijd minimaal vereist. Dan praat je al over 2 bemanningen, met alles eromheen ruim 400 man.

Ik denk wel dat het met een bevolking van 11 miljoen moet kunnen, maar er moet echt een tandje bij in België als het op Defensie aankomt voordat dat gebeurt. Heb het idee dat er eerst iets groots moet gebeuren voordat het kwartje bij jullie politiek echt valt.

Persoonlijk vind ik het onbegrijpelijk dat we de 7prov klasse over +-10 jaar aan de kant zetten. Schepen zijn nu nog hypermodern, en je kunt er elke vuurpeil in stoppen die je wilt. Dus als we ze zelf houden zou Belgie wel met 1 LCFZ verderkunnen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Het idee dat een land met 11 miljoen inwoners maximaal 3 fregatten kan bemannen is potsierlijk.

Flyguy

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/04/2024 | 13:16 uurIk heb ook niet het idee dat België op dit moment bereidt is om €1,5 miljard+ voor één FuAD uit te geven.

Wel zie ik mogelijkheden om 2 LCF in de eerste helft van de jaren '30 voor een occasion prijs over te doen aan onze Zuiderburen waarna deze schepen 10 jaar later door één (of twee) FuAD worden vervangen (nr. 5 en 6 in de productierij).

Vervangingstrajecten zijn immers politie gemakkelijker te realiseren dan een nieuwe capaciteit toevoegen.

Het zou invulling geven aan de Belgische wens voor BMD capaciteit en een 3e (of zelfs 4e) fregat.

Uitgangspunt hierbij is dat 2 occasions LCF in aanschaf aanzienlijk minder zullen kosten dan de aanschaf van een 3e ASWF.

Een LCF effectief bemannen (180+ man) is wel haast onmogelijk voor de Belgische Marine, naast de ASWF'en.

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 14/04/2024 | 10:18 uurNou de VS raketten doen het ook niet echt lekker de laatste tijd. Er blijft nog wel eens wat hangen.

Ligt denk ik niet aan de raket, maar aan (het materieel van) de gebruikers.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Ace1 op 13/04/2024 | 17:15 uurIk mag hopen van niet, zit niet op die Franse rotzooi te wachten.
Nou de VS raketten doen het ook niet echt lekker de laatste tijd. Er blijft nog wel eens wat hangen.

Ace1

Citaat van: Parera op 14/04/2024 | 07:59 uurAlle kansen liggen nog open natuurlijk. Maar dat betekend wel dat al deze Franse of Israëlische raketten moeten worden aangepast voor het Mk41 VLS of wij moeten overstappen naar het Sylver VLS al zie ik dat niet snel gebeuren.

Met Israëlische raketten heb ik geen moeite ik weet dat die combat proven zijn.


Parera

Citaat van: Ace1 op 13/04/2024 | 17:15 uurIk mag hopen van niet, zit niet op die Franse rotzooi te wachten.

Alle kansen liggen nog open natuurlijk. Maar dat betekend wel dat al deze Franse of Israëlische raketten moeten worden aangepast voor het Mk41 VLS of wij moeten overstappen naar het Sylver VLS al zie ik dat niet snel gebeuren.


Ace1

Citaat van: Harald op 13/04/2024 | 17:13 uurOf krijgen we Franse vuurpijlen??  :hrmph:

Ik mag hopen van niet, zit niet op die Franse rotzooi te wachten.