Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Ace1

Citaat van: Parera op 15/01/2020 | 18:56 uur
Het is zo triest daar dat het advies is om te stoppen met NG en opzoek te gaan naar een andere aanbieder.  >:(

Rapport van de Australische rekenkamer.

https://www.anao.gov.au/work/performance-audit/future-submarine-program-transition-to-design

Ace1


Parera



Een tekening van de nieuwe generatie Russische SSGN / SSBN. Verdere info ontbreekt.


Ace1

Citaat van: Parera op 15/01/2020 | 18:56 uur
Het is zo triest daar dat het advies is om te stoppen met NG en opzoek te gaan naar een andere aanbieder.  >:(

Dan zal dat helemaal een dure grap worden, als er contractbreuk wordt gedaan. Naval Group komt dan met een schadeclaim. Als er dit of volgend jaar gestopt wordt met Naval Group hoop ik dat men in Den Haag niet de andere kant opkijkt.

Parera

#527
Citaat van: Parera op 14/01/2020 | 22:34 uur
$50b future submarine sinking in a sea of delays

https://www.afr.com/politics/federal/scathing-report-on-50b-submarine-project-20200114-p53rdo

Bijna 400 miljoen uitgegeven en het enigste resultaat is 15 maanden vertraging. :silent:

Het is zo triest daar dat het advies is om te stoppen met NG en opzoek te gaan naar een andere aanbieder.  >:(

Parera

$50b future submarine sinking in a sea of delays

https://www.afr.com/politics/federal/scathing-report-on-50b-submarine-project-20200114-p53rdo

Bijna 400 miljoen uitgegeven en het enigste resultaat is 15 maanden vertraging. :silent:

Parera

#525
Citaat van: Poleme op 27/12/2019 | 15:41 uur
Uncertain Future for Swedish Silent Service.

Saab mag dan wel in 2014 Kockums uit de klauwen van TKMS gered hebben.   Maar het verlies van de Singaporeaanse marine en zware concurrentie vanuit Duitsland en Frankrijk.
Ik betwijfel of Zweden haar zelfstandige onderzeeboot bouw in de toekomst wel weet te behouden.

Dan moeten we onze Zweedse vrienden maar een handje helpen tegen de grote Franse & Duitse reuzen.

Wij 4 Saab-Damen boten en de Zweden zelf ook nog 1 of 2 extra A26's en dan hopen op export orders. Daarnaast zeg ik gezamenlijk investeren in UUV's en XLUUV's.

Poleme

Uncertain Future for Swedish Silent Service.

Polish submarine service.
Operating submarines is expensive business. However, they do offer significant benefits, ensuring that many countries are willing to pay the cost. But one thing even more expensive than operating submarines is building up your submarine service from scratch because you had to spend a decade or so without suitable boats. That is what the Polish Navy is desperate to avoid.

On the other side of the Baltic Sea, former submarine powerhouse Sweden is down to five operational vessels in the form of the two Södermanland- and three Gotland-class submarines (this can be compared to the twelve submarines that were on strength as late as 1995).  The Södermanlands are the two remaining of the originally four-strong
A-17 Västergötland-class built in the late 1980's, and underwent a serious MLU that included conversion from diesel-electric to AIP (Stirling) propulsion in the early 00's.
These are still competent boats, and as a side-note the vessels still likely hold the world-record in wire-guided torpedo salvo firing, being able to fire and simultaneously guide up to twelve 400 and 530 mm torpedoes at different targets (a nice party-trick, but likely of limited operational use to be honest).   The Stirling-powered A19 Gotland-class was launched in the mid-90's, and made headlines when the leadship was leased with crew to the US Navy for OPFOR duty, with quite some success.

The Gotland-class was quite possibly the best littoral submarine worldwide when it entered service, but things have moved on. As such, the new A26 Blekinge-class is currently being built for the Swedish Navy, and as part of the phased renewal of the Swedish submarine force the Gotland-class receives a serious MLU that include several features and subsystems of the upcoming A26 to lessen the technological risk of the newbuilds, increase synergies when operating A19 alongside A26, and to increase the lifespan of the A19.

The problem is money.

Only two MLUs have been ordered by the Swedish Navy, with HMS Gotland and HMS Uppland having been modified. So far no order has been secured to upgrade the third sister, HMS Halland, despite this being a stated priority of the outgoing Swedish CinC of the Navy. Cutting another hull from the force would likely leave the Navy unable to hold two submarines out on patrol simultaneously over prolonged times, and for a potential adversary there is a serious difference in having to worry about two submarines in the Baltic compared to one (think of it as squaring the size of the issue). But in a situation were all three services are struggling to get the funds to cover the capabilities ordered by the government, and with the surface fleet being in even worse shape, who would pay for the upgrade?

Zie het complete artikel: https://corporalfrisk.com/2019/12/24/uncertain-future-for-swedish-silent-service/

Samenvatting:  Had Zweden in 1995 nog een onderzeeboot vloot van 12 boten.
Heden heeft de Zweedse marine nog maar de beschikking over in totaal 4 onderzeeboten.  2 Sondermanland klasse boten, dit zijn gemoderniseerde en van AIP voorziene ex-A17 Vastergotland klasse boten, gebouwd in de jaren 80.  Die worden aan de Poolse marine aangeboden als gap-filler.   Een van de Sondermanland boten, HMS Ostergotland,
is echter al in 2015 stil gelegd.  En uiteindelijk volgens plan in 2018 uitgefaseerd.

Daarnaast zijn er 3 A19 Gotland klasse boten, gebouwd in de jaren 90 gelijk voorzien van AIP.  Twee Gotland's zijn onlangs grondig gemoderniseerd en voorzien van een derde generatie AIP.   Deze AIP en het gemoderniseerde SEWACO wordt ook weer in de twee geplande A26 Blekinge boten toegepast.  Voor de derde Gotland modernisering (MLU) is geen pecunia.  Hoewel de onlangs met FLO gaande Zweedse marine bevelhebber dat als prioriteit 1 beschouwde.

De Zweedse marine streeft, of beter gezegd streefde naar een onderzeedienst met 5 boten.  Zodat er tenminste altijd twee boten op zee konden zijn.

Singapore heeft nu nog 2 oude Challenger's,  gemoderniseerde A11 Sjoormen klasse boten.  En 2 nieuwere Archer's, gemoderniseerde, verlengde en van AIP voorziene A17 Vastergotland boten.  Alle vier de sub's worden vervangen door 2 batches van elk 2 TKMS Type 218SG's.  Waarvan de eerste begin 2019 gedoopt werd.

De Poolse Orka order heeft ook nog 2 concurrenten; Naval Group's Scorpene's en TKMS Type 212 CD's.

Saab mag dan wel in 2014 Kockums uit de klauwen van TKMS gered hebben.   Maar het verlies van de Singaporeaanse marine en zware concurrentie vanuit Duitsland en Frankrijk.
Ik betwijfel of Zweden haar zelfstandige onderzeeboot bouw in de toekomst wel weet te behouden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Argentina eyes Norwegian SSKs and plans to modernise military

Argentina is considering buying diesel-electric submarines (SSKs) from Norway to bolster its navy's operational submarine force, which is currently reduced to ARA Salta , a worn-out German-built U209-1200 boat that cannot fully submerse and is used only for training.

The Argentine Navy hopes to secure the procurement of at least two 1,150-tonne Ula-class diesel-electric submarines (UBK-210 Type design) from Thyssen, according to local military sources in Buenos Aires.

The two submarines are part of a six-boat Norwegian force completed and commissioned between 1989 and 1992.

Until 2018, Argentina had three SSKs, including two 2,300-tonne German-built TR-1700 type boats. But one of them, ARA San Juan , was lost at sea with all 44 hands in the South Atlantic late that year, when an onboard explosion made the boat dive out of control until its hull collapsed.

https://www.janes.com/article/93317/argentina-eyes-norwegian-ssks-and-plans-to-modernise-military

Poleme

#522
Citaat van: Huzaar1 op 07/11/2019 | 12:27 uur
Wat een enorm slecht geinformeerd marine media platform is dit. Als je jezelf 'naval news' noemt...en je niet eens snapt dat de duitse boten uberhaubt niet in aanmerking komen doordat we hele anderr eisen stellen en in dit stadium gaat lopen doorratelen over kansen en mogelijkheden sla je de plank imo helemaal mis.
zie:  https://www.navalnews.com/naval-news/2019/11/germany-full-steam-ahead-with-212cd-submarine-procurement-yard-expansion/

Germany Full Steam Ahead With 212CD Submarine Procurement & Yard Expansion.    NavalNews, 05 nov. 2019.
Dit komt (in)direct waarschijnlijk uit de koker van TKMS, maar toch ...

Het Type 212 CD stond eerst bekend als Type 212 NG (New Generation).  Maar toen Noorwegen aan dit programma ging meedoen veranderde het ontwerp.  Hebben het Type 212 en iets langere Type 212A maar 1 enkele MTU 16V 396 diesel generator.  Het Type 212 CD krijgt echter 2x MTU 12V 4000 'diesel karren'.  Deze zijn qua omvang echter bijna gelijk aan de MTU 396.  Men wil een 2-motorige configuratie, vanwege het groter vaar-bereik en -duur, want dan is er meer bedrijfszekerheid benodigd.
Men zou deze circa 5,5 meter lange gen.sets natuurlijk in tandem kunnen plaatsen in de originele 212(A) druk-romp.  Dat maakt de boot inclusief extra diesel en batterijen alleen maar langer.  Heeft het Type 212 een zeer goede lengte / diameter verhouding van 8, vergelijkbaar met de Walrus.  En niet ver van de L/D ratio van 7,60 van de maximaal 25 knopen snelle Barbel.  De 'moeder' boot van de Zwaardvis en Walrus.
Een verlengde Type 212, met een totale lengte van 68 - 70 meter zou dan een slechte L/D verhouding krijgen van rond de 10.  Dan wordt het onmogelijk om de gespecificeerde snelheid en vaarbereik / -duur te halen.
De Onderzeebootdiensten van vele marines hebben het tegenwoordig zeer druk.  Dus productiviteit / inzetbaarheid / missie generatie is belangrijk.  Vooral als het operatie gebied (zeer) ver van de thuisbasis ligt.  Dan is een zo hoog mogelijke kruisvaart belangrijk om de niet-productieve transit tijd zo laag mogelijk te houden.

Volgens Duitse Kombuis Inlichtingen Diensten zou het Type 212 CD echter een tonnage van 2.400 ton krijgen, met een lengte van tegen de 70 meter en een diameter van 8 tot 8,4 meter.
Dat is vergelijkbaar met de ... Walrus.

En dan sloot Duitsland in 2016 een Memorandum of Understanding met Israel voor een nieuwe batch van 3 Dolphin's ter vervanging van hun eerste generatie Dolphin 1.
Deze Dolphin 3 wordt volgens Israelische bron een geheel andere boot.  Israel wil een 2.800 - 3.000 ton metende boot.  Heeft Singapore haast met invoering van hun 2.200 ton en ca. 70 meter lange Type 218SG's, want steeds groter wordende vooral Chinese dreiging.
Israel heeft ook haast, gezien de toenemende dreiging vanuit Iran: de eerste Dolphin 3 moet in 2027 te water worden gelaten en ze willen deze dan in 2030 in dienst gaan stellen.
In Oktober 2017 maakte Israel bekend dat ze met Duitsland een contract hadden getekend.  Duitsland ontkende dat officieel, want ze wilden eerst de uitkomst van een corruptie onderzoek afwachten.   Het Duits-Israelische Sa ar 6 project, een variant op de MEKO korvetten heeft daar geen last van.  En we hebben ook nooit meer iets vernomen van een eventuele eindconclusie van dat corruptie onderzoek.   Stel dat Israel toch de waarheid sprak en die 2.800 tonners er vanaf 2027 komen.
Israel vaart net als onze OZD lange tot zelfs zeer lange missies.  Hun gevoerde oorlogen van 1956 en 1967, begonnen met een zee-blokkade van de Golf van Aqaba.
Dus willen ze ook in staat zijn om met hun onderzeeboten helemaal om Afrika heen te varen.  En net als de KM, vinden zij vanwege deze lange missies een hoge betrouwbaarheid van hun sub's zeer belangrijk. Veel apparatuur is dan ook meervoudig uitgevoerd  en net als de Walrussen, beschikken de Dolphin's dan ook over drie generator sets.

TKMS zit nog steeds in de race met hun 'oranje' onderzeeboot in de Den Helderse "Submarine Valley".
En laten we wel wezen, het is ook een slim idee van hen om zo al het DMI personeel weg te kopen en een deel van de DMI taken over te nemen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Poleme

#520
Stiekeme wapens.

I am wondering about the Israeli Dolphin 1 and Dolphin 2.

The official numbers say that Dolphin 1 has a maximum submerged speed of 20 knots, while the Dolphin 2 can reach 25 kts.

In ship construction there is a 'speed barrier' of 23 kts.  If you design a ship that has to sail faster that this 23 kts.  The needed engine power must be increased over-proportionally.  For example: You have a ship that can sail at a max. speed of 21,5 kts with a total max. engine output at 10,8 MW.  If we want to increase the maximum speed of this vessel to 26 its, we will need the double amount of MW's.

As far as I know, both have 3 MTU 396 SE 84 diesel engines with a total rating of 3,12 MW and the E-motor delivers 2,85 MW.
If we take a look at their Length / Diameter (L/D) ratio, which is a strong indicator of the hydrodynamic quality, we get this:
Dolphin 1:                    57,30 m.      6,80 m.           8,43
Dolphin 2:                    68.60 m.      6,80 m.         10,09
Argentinian TR-1700:   65,93 m.     8,36 m.           7,86  (Some sources state the diameter at 7,3 m., but that is the diameter of the pressure hull):
                                  65,93          7,30             ( 9,03)
A L/D ratio of 7,86 is very close to the ideal value of 7.  And the TR-1700 has a (very fast) submerged max. speed of 25 knots
Now we compare clear pictures of the Dolphin 2 found at this site with an accurate side view drawing:
intercepts.defensenews.com/2014/08/israels-deadliest-submarines-are-nearly-ready/   
via de link:  https://foxtrotalpha.jalopnik.com/israels-newest-and-most-advanced-submarine-is-their-las-1752459324

Side view drawing found at: https://free-clipart-pictures.com/download.html

Surprisingly, the length's and diameters of Dolphin 2 and TR-1700 do match with each other !
Did they take the design of the TR-1700 and modernized it with design elements of the Type 212 or even the Type 216, with it's diameter of 8,10 meter.
Here you can see the proposed Type 216: https://sadfor.savtera.org/index.php?topic=140.15

Israel has developed the Gabriel 1, 2, 4 and 5.  But the Gabriel 5 is a totally different design than the Gabriel 1 or 2.
Israel has the Delilah cruise missile in at least 2 or maybe 3 generations.  Generation 1 Delilah has exactly the same name as the 2nd generation Delilah.   
Again, both are totally different designs.

The Dolphin 1 is a version of the Type 212.  I find it very hard to believe that the Dolphin 2 is just an 11,30 meter stretched version of the Dolphin 1.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Zeewier

Citaat van: Thomasen op 30/11/2019 | 16:22 uur
Ook als ze wel verder van huis willen. De Oostzee is eigenlijk echt maar een klein gebiedje. Grote stukken zijn niet zo diep. Je hebt wel wat vervelende lagen soms, maar het is geen makkelijk gebied voor subs.  Klein is daar wel echt fijn. Een type212 of vergelijkbare A26 is echt prima.
Pollen heeft 2 oude Kobben klasse en 1 verbrandde Kilo klasse. De Zweedse Södermanland klasse kunnen als opwerkboten vooraf aan de A26 dienen, zou prima in hun straatje passen.

Ik las in het Poolse artikel ook dat Zweden de Archer klasse van Singapore terug willen nu ze voor 4 Type 218's kiezen. Zweden willen ze zelf gebruiken als gemoderniseerde aanvulling in de eigen vloot. Bovendien lekt de kennis en het intellectueel eigendom van deze Stirlinggedreven boten niet naar China zoals met de vliegdekschepen is gebeurd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/11/2019 | 15:44 uur
Klopt. Is ook allemaal maar internationlistisch. Ook militair zijn er dus andere prioriteiten er is geen grote  maritieme traditie. Dus ja, politiek, maatschappelijk en militair is er geen druk om te investeren. Voor de Poolse marine is elke stap voorwaards die ze kunnen zetten er in ieder geval 1.

Mee eens.

Als eventuele opvolgende boot van Zweedse occasions, zou ik als ik Polen was serieus kijken, zolang ze geen ambitie voor verder van huis hebben, naar de A26 familie, de kleinste uit de serie zou het overwegen waard zijn voor de Oostzee, dan wellicht 2 meer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 30/11/2019 | 15:18 uur
Elke keuze is een 'tussenoplossing'. Er zit geen gevaar in ofzo. Het is wat het is. Daarnaast is voor de Poolse marine de onderzeedienst eigenlijk het enige deel dat een beetje binnen hun strategische plaatje past. Oppervlakte schepen op de Oostzee hebben het héél erg moeilijk.

Zondermeer waar, maar uit diverse berichten blijkt dat de huidige Poolse regering niet zo heel veel met hun marine heeft.