Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 02/02/2021 | 12:57 uur
Met een AH-64 "kan je alleen" dood en verderf zaaien... kogels en raketjes, weet je wel...  :angel:

Ja, want dat is eng. Stel je toch eens voor dat het luchtsteun kan geven of de transporthelikopters kan escorteren. Dat moet je toch allemaal niet willen. <sarcasm off>

Laat ze maar uitzoeken wat ze precies willen v.w.b. een transporthelikopter. Wie weet rolt er straks als antwoord een AW139M of een UH-60M uit  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: Stoonbrace op 02/02/2021 | 10:37 uur
https://www2.openvld.be/opinie-toekomstvisie-voor-onze-helis-noodzakelijk/

OPINIE : Toekomstvisie voor onze heli's noodzakelijk


Samenwerking op het vlak van heli's is zowel een noodzaak als een kans.
... zeer interessante toestellen zoals de CH-47 transporthelikopter, de AH-64 aanvalshelikopter (beiden in Nederland)
... en de H145M als LUH (in Duitsland en Luxemburg).
Ook ander toestellen van Airbus (Eurocopter) of van Leonardo moeten hier vermeld worden.

Dit is geen pleidooi om nu snel-snel nieuwe heli's aan te komen. Het is wel een pleidooi hier een uitgebreide, degelijke maar niet te lange reflectie over te voeren. Als we het erover eens zijn dat de helikopters een belangrijke meerwaarde betekenen voor onze Defensie, moeten nu knopen doorgehakt worden over de toekomstige Belgische militaire heli-capaciteit. Een parlementair debat moet hierover gevoerd worden:
- willen we antwoorden op een Europese capability gap en investeren in (zware) transporthelikopters?
- Gaan we  de al bestaande vraag naar specifieke luchtcapaciteit voor onze special forces (SFG) en special operations (SO Regt) in dit debat betrekken?
- Is een aanvalshelikopter die kan opereren samen met onze over enkele jaren volledig vernieuwde en geïntegreerde landcomponent-voertuigen politiek en militair gewenst?
Of kiezen we gewoon voor een beperkte LUH-capaciteit die we als een Zwitsers zakmes gaan gebruiken voor licht transport, patrouille, medische evacuatie en SAR?
Tijd dat het parlement en de bevoegde Minister hierop antwoorden formuleren.

Men blijft om de hete brei gaan.
Nog maar eens een debat...
Nog maar eens kijken welke "synergieen" gevonden kunnen worden (Politie en "buitenlandse partners).
Iedere legislatuur is het weer van dat.

Ik ben zeker dat de Landcomponent al haar behoeftes en wensenlijstjes overgemaakt heeft in het verleden.
Indien ik me niet vergis was er sprake van een "LMB - Luchtmobiele "Brigade"...  Een ruil in capaciteiten.. afstoten van (zwaar materiaal op) rupsen en inzetten op "light"...
Daarvoor hadden we ideale eenheden:
- de verschillende eenheden para's/commando's
- "de batterij"-ParaCdo
Die kunnen vervoerd worden door C-130 en A400M...
Maar ook helicopters... op zijn Duits met CH-53 of Brits/Nederlands met AH-64 en CH-47.

Met Light Uitility Helicopters komen we nergens... dan blijven we zitten op niveau A109 (en zoals hij zelf al aanhaalt, was dat geen succesverhaal...)

AH-64 zal wel een burg te ver zijn voor de Linkse Rakkers in de regering... dat is namelijk een "aanvalshelicopter/attack helicopter".
Op een CH-53 e CH-47 kan je nog een rood kruis plakken en brancards onderbrengen voor gewondentransport.
Tout court, je kan ze inztten bij rampenbestrijding (bosbranden, aanvoer materiaal in de lucht, zowel "binnen" als "underslung"...), evacuaties allerhande,...
Met een AH-64 "kan je alleen" dood en verderf zaaien... kogels en raketjes, weet je wel...  :angel:


Stoonbrace

https://www2.openvld.be/opinie-toekomstvisie-voor-onze-helis-noodzakelijk/

OPINIE : Toekomstvisie voor onze heli's noodzakelijk
De Belgische Defensie en militaire helikopters – of het nu de Agusta-helikopters in de jaren '90 waren of de NH-90 TTH in de jaren 2000 – een succesverhaal werd het te vaak niet. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen:  de legendarische Sea King Search and Rescue (SAR) helikopter bijvoorbeeld, of de Alouette III als werkpaard van de Marine.

Toch lijkt het er te sterk op dat er in ons land nooit een echte visie is ontwikkeld op de militaire helikoptercapaciteit. Toch meen ik dat heli's in de toekomst een absolute meerwaarde kunnen betekenen voor ons land en onze Defensie. Een visie moet, om verschillende redenen, prioritair ontwikkeld worden.

Defensie heeft nog nooit over een helikoptervloot kunnen beschikken die erin slaagde om een echte  waardevolle bijdrage te leveren aan haar kerntaken. De huidige toestand is daar bijzonder tekenend voor. De Agusta A109, momenteel voornamelijk nog gebruikt voor instructie, is onderweg naar de uitgang. In de Strategische visie wordt geopperd dat een beperkt aantal kan worden behouden 'als paraatstellingscapaciteit voor de NH-90 helikopters' maar de toestellen zijn intussen 30 jaar oud en aan vervanging toe.

De enige andere helikopters zijn de NH-90's in twee versies. De 4 exemplaren van de Nato Frigate Helicopter (NFH) variant horen – zoals de naam het al zegt – eigenlijk thuis op een fregat. Hun voornaamste taak is onderzeebootbestrijding (ASW). Met 4 toestellen zijn we net in staat om deze taak uit te voeren aan boord van de 2 Belgische fregatten. Want naast de operationele inzet moet natuurlijk het breder plaatje in het oog gehouden worden: vaak zijn de heli's niet beschikbaar voor de hen toegewezen opdrachten wegens training, onderhoud en reparaties.

Deze toestellen, momenteel gestationeerd in Koksijde, gebruiken we echter ook voor SAR opdrachten, in opvolging van de Seaking. Onderzoek om deze belangrijke taak uit te besteden aan een private actor, zoals andere landen al met wisselend succes deden, werd begraven. Maar eigenlijk zijn deze toestellen te gespecialiseerd om dergelijke reddingstaken uit te voeren, ze zijn ook bijzonder duur per vlieguur (tot 20.000 euro per uur!). Een gespecialiseerde Belgische Twitter-account, Stoonbrace (volgtip!), drukte het al zo uit: 'Het is alsof Bpost je pakje zou komen leveren met een Porsche Cayenne". Hoe dan ook, 4 toestellen voor én onderzeebootbestrijding op onze fregatten én SAR-taken is te weinig. De Alouette III, een werkpaard  dat al bijna 50 jaar in dienst is, verdwijnt half 2021 uit de vloot. De Alouette III scheepte vaak in op de fregatten. Ook deze capaciteit valt dus weg, haar opdrachten zullen moeten uitgevoerd worden door de NH90. En eigenlijk is dat normaal, die toestellen zijn immers hiervoor geconcipieerd. Maar de huidige druk op de 4 toestellen, die nu al groot is, zal door het wegvallen van de Alouette III nog groter worden. Ik heb Minister Dedonder in het parlement al gewaarschuwd dat het eigenlijk niet mogelijk is alles te doen wat men wenst te doen met de slechts 4 NH90-NFH.

Het verhaal van de tweede variant van de NH-90, de Tactical Transport Helicopter (TTH), is zoals in de inleiding al gesteld een voorbeeld van de moeilijke relatie tussen de Belgische Defensie en heli's. België heeft 4 zo'n toestellen. Een goede transporthelikopter heeft een aantal kenmerken: gemakkelijk te onderhouden, goedkoop mee te vliegen en voldoende capaciteit om op elk moment te kunnen voldoen aan de behoefte van de eenheden die rekenen op ondersteuning. België doet met de TTH exact het tegenovergestelde. Het is een complex toestel, zoals gemeld kost ze een fortuin om mee te vliegen en we hebben er zo weinig dat het een huzarenstuk is om er 2 beschikbaar te hebben. De toestellen hebben daarenboven momenteel belangrijke updates nodig om operationeel te blijven. Deze updates kosten ettelijke miljoenen euro's. Voortijdig afscheid nemen van deze toestellen is een optie die steeds luider klinkt en waarvoor begrip kan opgebracht worden.

De huidige situatie, gekenmerkt door enerzijds oude toestellen die op (zeer) korte termijn gaan verdwijnen en anderzijds zeer dure toestellen die gebruikt worden voor taken waarvoor ze eigenlijk niet geconcipieerd werden, is niet wenselijk en eigenlijk niet aanvaardbaar.

Hoe moet het nu verder? Als men vindt dat de helikopter een toekomst heeft binnen de Belgische Defensie, wat ik alvast doe, moet men nu visie ontwikkelen en relatief snel schakelen. Bij de berichtgeving over de toekomst van de NH-90 TTH werd gefluisterd dat Defensie de aankoop van "10 à 15 Light Utility Helicopters (LUH)" zou overwegen. Ik denk dat we moeten vermijden de kar voor het paard te spannen. Essentieel is dat we eerst nadenken over de opdrachten en taken voor nieuwe heli's en dan daarop geënt de markt op gaan. Vlug een vijftiental LUH-heli's aankopen om 'iets' (wat dat ook is!) te doen, zou geen zorgvuldig beleid zijn. We kunnen niet langs het beperkte budget heen maar we moeten wel eerst een visie ontwikkelen. Het voordeel is dat momenteel een hele reeks bijzonder goeie, relatief goedkope en door onze partners gebruikte toestellen op de markt te vinden zijn.

Samenwerking op het vlak van heli's is zowel een noodzaak als een kans. Het biedt de kans onze Krijgsmacht verder te integreren met onze partners en het antwoordt op de noodzaak om kosten te sparen én toch actief te blijven met verschillende types helikopters. Een nauwere samenwerking met Nederland (het Nederlandse Defensie Helikopter Commando is een interessant concept) is daarbij een optie. Onze marines zijn al geïntegreerd en Nederland beschikt over een grote vloot NH90-NFH. Ook Duitsland komt als gebruiker zo op de radar. Deze landen gebruiken overigens ook andere zeer interessante toestellen zoals de CH-47 transporthelikopter, de AH-64 aanvalshelikopter (beiden in Nederland) en de H145M als LUH (in Duitsland en Luxemburg). Ook ander toestellen van Airbus (Eurocopter) of van Leonardo moeten hier vermeld worden. Overigens moeten we niet alleen over de grens kijken. Ook de Federale Politie zou op zoek zijn naar nieuwe toestellen voor hun directe Luchtsteun. Het is nog maar normaal dat men over de eventuele aanschaf van nieuwe heli's overleg pleegt en kijkt waar er mogelijkheden zijn om samen stappen te zetten.

Dit is geen pleidooi om nu snel-snel nieuwe heli's aan te komen. Het is wel een pleidooi hier een uitgebreide, degelijke maar niet te lange reflectie over te voeren. Als we het erover eens zijn dat de helikopters een belangrijke meerwaarde betekenen voor onze Defensie, moeten nu knopen doorgehakt worden over de toekomstige Belgische militaire heli-capaciteit. Een parlementair debat moet hierover gevoerd worden: willen we antwoorden op een Europese capability gap en investeren in (zware) transporthelikopters? Gaan we  de al bestaande vraag naar specifieke luchtcapaciteit voor onze special forces (SFG) en special operations (SO Regt) in dit debat betrekken? Is een aanvalshelikopter die kan opereren samen met onze over enkele jaren volledig vernieuwde en geïntegreerde landcomponent-voertuigen politiek en militair gewenst? Of kiezen we gewoon voor een beperkte LUH-capaciteit die we als een Zwitsers zakmes gaan gebruiken voor licht transport, patrouille, medische evacuatie en SAR? Tijd dat het parlement en de bevoegde Minister hierop antwoorden formuleren.


Stoonbrace

Defensie gaat in samenwerking met de Nederlandse en Luxemburgse collega's nieuwe drones kopen. De ministerraad heeft daarvoor vrijdag zijn fiat gegeven.

Met de aankoop zijn vier lichtere en twee zwaardere toestellen gemoeid. Het gaat om vier mini-UAS (Unmanned Aircraft System) van het type RQ-20 Puma, die worden geproduceerd door het Californische AeroVironment, en twee Tactical Unmanned Aircraft Systems (TUAS) van het type RQ-21 Integrator. Die worden geleverd door Insitu, een filiaal van het Amerikaanse Boeing, preciseert de persdienst van Defensie.

De Puma is in zijn LE-versie (Long Endurance) complementair met de mini-UAS van het type RQ-11 Raven die de Landcomponent vandaag al gebruikt. Het toestel is 1,4 meter lang, heeft een spanwijdte van 2,8 meter en weegt 6,3 kilo. De aankoop kadert binnen een Benelux-samenwerking en zal gebeuren via een NAVO-agentschap.

De Integrator is 2,5 meter lang, heeft een spanwijdte van 4,9 meter en kan tot 65,8 kilo wegen. Om dat contract te formaliseren, volgt nog een memorandum of understanding met Nederland en Luxemburg.


https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201218_96530525?utm_source=google


Harald

Belgian F-35As to include nuclear capability

Belgian Defense minister Ludivine Dedonder has stated that the 34 F-35A Block 4 bought by Belgium will have dual capacity, that is to say conventional and nuclear, Belga news agency reports. The first four of the 34 F-35As (the classic take-off and landing version) ordered in October 2018, for an amount of around 3.8 billion euros, are expected from 2023. However the first eight aircraft will remain at Luke AFB where they will be used to train the Belgian pilots, a plan aiming at identifying the first F-16 pilots that will go through the conversion programme in mid 2022.

On Wednesday 2 December, Belgian Defense Minister Ludivine Dedonder recalled for Parliament members that "The Belgian F-35As will have the same configuration as the aircraft which will be produced at the same time for other countries. The F-35 program provides for an identical configuration for all countries to ensure interoperability. The devices will therefore be delivered according to the Block 4 standard (with the benefit of the Technical Refresh-3 modernization program)".

The Minister specified that the improvements made on Block 4 compared to the currently produced version of the F-35A will relate to more efficient computers, more sensitive sensors, more precise navigation devices, more modern means of communication, increased self-defense systems and dual capabilities (which means that planes can carry both conventional and nuclear payloads).

In this regard, the U.S. Air Force has successfully carried out compatibility tests of their future nuclear bomb, the B61-12 - destined to become the most common in the American nuclear arsenal - with the F-35A, in the perspective of being put into production in 2022. The Belgian air base of Kleine-Brogel, where F-16s (which will be replaced by F-35As by 2029) are currently based, is presumed to shelter around twenty American nuclear bombs of the B61 type within the framework of the "burden sharing" within NATO.

https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2020/december/6731-belgian-f-35as-to-include-nuclear-capability.html

Stoonbrace

#856
Citaat van: Parera op 25/11/2020 | 19:30 uur

Ik zie een NL-BE aankoop van Sky Guardians wel zitten, voor de Belgen 1 systeem met daarin 2 toestellen en voor Nederland 2 a 3 Systemen met 4 a 6 toestellen.

We ontvangen er al 4 (2 systemen) in 2023 en plannen er 8 (4 systemen) bijkomende rond 2027. Die laatste zijn bij voorkeur een Europees systeem (wss Eurodrone)

Parera

#855
Citaat van: Lex op 25/11/2020 | 21:58 uur
Is het ook niet zo dat NL-KLu 4x MQ9-Reaper heeft aangeschaft, welke ook kan voorzien in de behoefte?

Maar we gaan nu wel erg ver off-topic.

Ook met de NL MQ-9 Reaper en de BE Sky Guardian's kunnen we natuurlijk ook nog steeds samenwerken, voor beide landen is deze eerste aankoop natuurlijk nog maar het begin van MALE UAV operaties. En voor de toekomst kan heel goed samen gewerkt worden zowel bij nationale als internationale inzet van dit soort systemen.

Citaat van: Reinier op 25/11/2020 | 21:35 uur
Wat er niet is, kan er wel komen.

Zie reactie #571 in Male UAV voor de Klu .


Lex

Citaat van: Reinier op 25/11/2020 | 21:35 uur
Stationeer er 2 op Oostende en 2 op de Kooy of Leeuwarden (en 2 in het Caribisch gebied). En doe het dan ook samen net zoals met de QRA. Die strook van 80 km kust van België kan je met gemak ook vanuit NL observeren.
Is het ook niet zo dat NL-KLu 4x MQ9-Reaper heeft aangeschaft, welke ook kan voorzien in de behoefte?

Maar we gaan nu wel erg ver off-topic.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 25/11/2020 | 21:17 uur
Vervanger cougar is pas over een jaar of 8 in beeld, minimaal.

Laten we het hopen. 2030 is wel genoemd als exit datum. Als dat nog steeds zo is, dan zal er toch meer serieus naar moeten worden gekeken in de komen jaren.




Reinier

Citaat van: Parera op 25/11/2020 | 19:30 uur
1. Hoog risico gebied als je kijkt naar orkaan seizoen, je wilt dit soort middelen niet midden in een gebied hebben waar jaarlijks meerdere orkanen langs/over trekken. CUR ligt buiten dit hoog risicogebied.
2. Het ontbreekt op de bovenwinden (SXM) aan de (militaire) structuur om dit te plaatsen, dit is op Curacao wel aanwezig (HATO).
Wat er niet is, kan er wel komen. En als er orkanen zijn, zet je ze binnen; ruimte zat op Juliana Airport.
Er is daar toch al een detachement van het Korps Mariniers daar? Niet dat zij het gaan doen, maar er is wel een militaire structuur.

Citaat van: Parera op 25/11/2020 | 19:30 uur
De Sky Guardian kan voor NL prima in de west (forward) deployed worden en zelfs het control station kan in Nederland geplaatst zijn, het toestel kan maximaal 30 uur rondvliegen met een bereik van ruim 9000 km.
Dat zou perfect kunnen.


Citaat van: Parera op 25/11/2020 | 19:30 uur
Ik zie een NL-BE aankoop van Sky Guardians wel zitten, voor de Belgen 1 systeem met daarin 2 toestellen en voor Nederland 2 a 3 Systemen met 4 a 6 toestellen.
Dat zou niet verkeerd zijn.
Stationeer er 2 op Oostende en 2 op de Kooy of Leeuwarden (en 2 in het Caribisch gebied). En doe het dan ook samen net zoals met de QRA. Die strook van 80 km kust van België kan je met gemak ook vanuit NL observeren.

Huzaar1

Vervanger cougar is pas over een jaar of 8 in beeld, minimaal.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Lex op 25/11/2020 | 19:58 uur
Sint Maarten vergeten?

Voor de duidelijkheid ik ben niets vergeten don't shoot the messenger.

Reinier

Citaat van: Ace1 op 25/11/2020 | 19:37 uur
Ik denk dat Reinier met Caribisch Nederland ook de  Bovenwindse eilanden als Sint Eustatius en Saba bedoeld?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Caribisch_Nederland
Klopt en Bonaire Benedenwinds als deel van Caribisch Nederland

Maar voor alle duidelijkheid. Stationeer er een op Curaçao en een op Sint Maarten.

Lex

Citaat van: Ace1 op 25/11/2020 | 19:37 uur
Ik denk dat Reinier met Caribisch Nederland ook de  Bovenwindse eilanden als Sint Eustatius en Saba bedoeld?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Caribisch_Nederland
Sint Maarten vergeten?