Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Harald

Belgium buys Dutch decommissioned F-16 for armorer training

The Belgian army has decided to buy back from the Netherlands a decommissioned F-16 fighter jet which will be used for the training of armorers of the Air component in the assembly of the various armaments (bombs and missiles) in its arsenal, Belga news agency revealed.

The announcement of the sale was the subject of a letter on August 20 to the Second Chamber (the lower house of parliament in The Netherlands) by the Dutch Secretary of State for Defense, Barbara Visser. This is an F-16 withdrawn from service after reaching its structural limit - and therefore no longer airworthy. The aircraft purchased in the Netherlands will be transferred to Belgium by road - in October, according to the specialized site A l'Avant Garde - and will only serve as a training platform in the handling of weapons.

https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2020/september/6574-belgium-buys-dutch-decommissioned-f-16-for-armorer-training.html

Voor de Frans taligen onder ons :
https://defencebelgium.com/2020/08/31/la-belgique-achete-un-f-16-aux-pays-bas-comme-plate-forme-dentrainement/

Sparkplug

Belgiƫ investeert 300 miljoen euro voor komst van F-35

07/09/20 om 21:10 Bijgewerkt om 21:10 Bron : Belga

De federale regering heeft een investering van 300 miljoen euro goedgekeurd met het oog op de komst van de nieuwe F-35 gevechtsvliegtuigen in Florennes en Kleine Brogel. Dat heeft minister van Defensie Philippe Goffin (MR) maandag bekendgemaakt.

De fondsen worden uitgetrokken voor de modernisering, uitbreiding en beveiliging van de twee luchtbases. De aankondiging gebeurde in Florennes, waar Goffin op bezoek was samen met zijn collega van Begroting David Clarinval.

De investering moet de bouw mogelijk maken van loodsen op elke basis die zestien toestellen kunnen huisvesten, samen met een onderhoudsloods voor zes vliegtuigen. De F-35 wordt verwacht vanaf april 2025. De investering omvat ook de plaatsing van al bestelde simulatoren. Er komt ook een belangrijk veiligheidsdispositief.

Return
De werken zouden begin 2022 starten na een offerteoproep. Bedoeling is dat de werken ten laatste half 2024 beƫindigd zijn. Met de nodige certificaten zou alles in 2025 in dienst zijn.

'Driehonderd miljoen is een aanzienlijk bedrag, maar er zal een grote return zijn voor de Belgische economie, op het vlak van aankopen, btw, tewerkstelling en sociale wetgeving. Dat wordt geraamd op 90 procent', zei minister Goffin.

Er werd tevens een investering van 24 miljoen euro bevestigd met het oog op de komst van de vier Male-drones ('Medium Altitude Long Endurance') MQ-9B SkyGuardian. De eerste twee exemplaren worden in het eerste trimester van 2023 verwacht in Florennes. (Belga)

https://www.knack.be/nieuws/belgie/belgie-investeert-300-miljoen-euro-voor-komst-van-f-35/article-news-1638501.html?cookie_check=1599641915
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2020 | 19:35 uur
Hoe maken we het meetbaar. Tot en met het aankomende conflict met belgische inzet ofzo? Beetje in tijdanood want zo lang bestaat belgie niet meer denk ik. Mis ik mn koningschap enzo.

Dat zal Barkhane zijn. Ik voorzie dat de beslissing om ze te bewapenen zal vallen voor we ze hebben.

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2020 | 19:35 uur
Hoe maken we het meetbaar. Tot en met het aankomende conflict met belgische inzet ofzo? Beetje in tijdanood want zo lang bestaat belgie niet meer denk ik. Mis ik mn koningschap enzo.
Ze gaan in oktober al weer vliegen met hun kisten in het M-O, dat is wellicht net iets te vroeg ;-)

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 18/08/2020 | 19:23 uur
Deal!

Hoe maken we het meetbaar. Tot en met het aankomende conflict met belgische inzet ofzo? Beetje in tijdanood want zo lang bestaat belgie niet meer denk ik. Mis ik mn koningschap enzo.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2020 | 19:01 uur
Wedje doen? Prima hoor.
Ik eet mijn schoen op of BMI verklaart mij tot Koning van Belgie. En dan officieel. Met een week lang berichten toegewijd aan mijn regentschap over belgie.

Zoiets?

Deal!

Huzaar1

#796
Citaat van: Stoonbrace op 18/08/2020 | 18:12 uur
Eet smakelijk.

Wedje doen? Prima hoor.
Ik eet mijn schoen op of BMI verklaart mij tot Koning van Belgie. En dan officieel. Met een week lang berichten toegewijd aan mijn regentschap over belgie.

Zoiets?

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2020 | 17:23 uur
Dat is de intentie van de beleidsmakers. De publieke opinie. Ik ga de hele soap niet herhalen maar destijds stond het gehele belgische leger ook op om hier (tevergeefs) tegen te presteren. Heb er een onderzoek voor moeten doen aan mn uni.

Komt erop neer dat Belgie tegen het bewapenen van drones is. Of jij of ik het nu een rpa of killer robot noemen.
Het is ook geen handige keus geweest maar Belgie heeft in de VN hier een voorttrekkende rol in genomen.

Eet smakelijk.

A.J.

#794
Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2020 | 14:04 uur
"Belgium votes to ban killer robots

The Belgian parliament has voted to ban killer robots. The resolution, which passed with unanimous consent, calls on the Belgian government to forbid the Belgian military from using lethal autonomous weapons and to work toward an international treaty banning the weapons. The Belgian vote is an important step toward an international ban.

Als ik dit zo lees lijkt het erop dat Stoonbrace gelijk heeft. Want een "international ban" op bewapende RPAS'en gaat natuurlijk nooit gebeuren.

Citaat
This is not the first time Belgium has played a leading role when it comes to disarmament. In 1996, Belgium was the first country to ban landmines and in 2006 was also the first to ban cluster munitions. These national laws played a crucial role during the negotiations toward international ban treaties."

En hier slaan ze de plank ook behoorlijk mis. AT-Mijnen mogen wij nog steeds gebruiken, net als horizontale effectmijnen (Claymores). Clustermunitie/ submunitie kan ook nog gewoon mits voorzien van zelfvernietiging, deactivering of zwaarder dan zoveel kilo per stuk etc.

Ik heb dus niet heel veel vertrouwen in wat hier allemaal geschreven staat. Als ik die lijn doortrek richting het eerste deel dan bedoelt men daar nmm een verbod op autonome robotachtige systemen alla Robocop.



En dat is heel wat anders dan RPAS achtige systemen. Anders kun je de RCWS'en ook wel gaan verbieden.

Maar goed, de tijd zal het leren.

Citaat
Indien er ooit een stuk munitie in de buurt van een belgische drone komt eet ik mijn schoen op ok.

Vrij stellig, en ik zie dat Stoonbrace jouw voorbeeld al heeft opgevolgd.  ;D

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 18/08/2020 | 16:10 uur
Dat is helemaal niet de intentie van die wet. Ik heb vorige maand nog zitten praten met de indiener van dat wetsvoorstel en de nuance 'autonome systemen' is er net met dat doel in opgenomen omdat men voorzag dat er anders problemen zouden ontstaan met UCAV's (en zelfs met de ontmijningsrobots van de nieuwe MCMV's)

Dat is de intentie van de beleidsmakers. De publieke opinie. Ik ga de hele soap niet herhalen maar destijds stond het gehele belgische leger ook op om hier (tevergeefs) tegen te presteren. Heb er een onderzoek voor moeten doen aan mn uni.

Komt erop neer dat Belgie tegen het bewapenen van drones is. Of jij of ik het nu een rpa of killer robot noemen.
Het is ook geen handige keus geweest maar Belgie heeft in de VN hier een voorttrekkende rol in genomen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2020 | 15:58 uur
Ja zo noemen jij en ik hem ja. De rest van belgie niet. Geloof me nu maar. Er komt niks onder, dat is namelijk de intentie van de aangenomen wet. Is jammer, had de stress op bestaande systemen kunnen verlichten.

Dat is helemaal niet de intentie van die wet. Ik heb vorige maand nog zitten praten met de indiener van dat wetsvoorstel en de nuance 'autonome systemen' is er net met dat doel in opgenomen omdat men voorzag dat er anders problemen zouden ontstaan met UCAV's (en zelfs met de ontmijningsrobots van de nieuwe MCMV's)

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 18/08/2020 | 14:05 uur
Belgie heeft wettelijk bepaald nooit autonome systemen te gaan bewapenen. MQ-9B is een RPA.

Ja zo noemen jij en ik hem ja. De rest van belgie niet. Geloof me nu maar. Er komt niks onder, dat is namelijk de intentie van de aangenomen wet. Is jammer, had de stress op bestaande systemen kunnen verlichten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 18/08/2020 | 14:14 uur
Jullie inventaris mist zeker alleen nog de AGM-114 Hellfire en de M310 twin launcher?

Klopt en beide systemen worden bekeken in het kader van het SOR aviation dossier.

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 18/08/2020 | 13:51 uur
Er moeten geen aanpassingen meer gebeuren aan de toestellen, we hebben de munitie grotendeels al in inventaris

Jullie inventaris mist zeker alleen nog de AGM-114 Hellfire en de M310 twin launcher?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2020 | 14:02 uur
Nee. Belgie heeft wettelijk bepaald nooit drones te gaan bewapenen en de openingen die de wet zoh bieden komen in een belgisch politiek en pacifistische overtuiging van het volk direct in weerstand.

Belgie heeft wettelijk bepaald nooit autonome systemen te gaan bewapenen. MQ-9B is een RPA.