De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 13/08/2024 | 19:08 uurDit is toch gewoon hetzelfde als een as generator? En waarom vindt die nu pas zijn intrede in de marine?

Ik dacht overigens dat de MK's van de LCF'en al vrij licht bemand waren en zelfs onbemand wacht liepen. Of ben ik verkeerd geïnformeerd?

Geloof me dat ze met aandrijving niet achterop lopen bij CZSK. Wordt meer geinnoveerd dan in welke maritieme sector ook. Helemaal nu.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Benji87 op 13/08/2024 | 19:08 uurDit is toch gewoon hetzelfde als een as generator? En waarom vindt die nu pas zijn intrede in de marine?

Ik dacht overigens dat de MK's van de LCF'en al vrij licht bemand waren en zelfs onbemand wacht liepen. Of ben ik verkeerd geïnformeerd?
Het verschil is dat de E-motoren een stuk groter zijn, veel meer vermogen hebben, en ook de assen aan kunnen drijven, waar de meeste asgeneratoren dat niet kunnen/doen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Benji87

Citaat van: silvester herc op 12/08/2024 | 22:24 uurNieuw is ook dat de E-motoren ook een Power-Take-Off  (PTO) functionaliteit hebben. Wanneer de voortstuwingsdiesels de assen aandrijven, werken de E-motoren als generatoren om het boordnet te voeden: de dieselgeneratoren hoeven dan niet te draaien, dat vermindert het aantal running cilinders, en dus onderhoud.

Dit is toch gewoon hetzelfde als een as generator? En waarom vindt die nu pas zijn intrede in de marine?

Ik dacht overigens dat de MK's van de LCF'en al vrij licht bemand waren en zelfs onbemand wacht liepen. Of ben ik verkeerd geïnformeerd?

Master Mack

Mocht het zo zijn dat we 4x FUAD en 4x ASWF zouden bestellen. Is het dan met bijvoorbeeld 8x MICAN voldoende voorzien om 6 x MRSS af te schermen Of is i.p.v een hybride nodig zoals de 4x Crossover combatant en dan 2x MRSS (met beperkte zelfbescherming maar maximaal voorzien van vaste vleugel Drones voor Recce, Attack and Defence) om de toekomstige taken van Marns en Carib te kunnen afdekken.  Zoals zovelen hier op het forum twijfel ik echt aan 6x ATS omdat je dan in mijn beleving de KM teveel beperkt.

silvester herc

https://www.energievoorinzet.nl/asw
ENERGIE VOOR INZET

Kleinere bemanningen! Dan ook de werklast verminderen, maar hoe?

Marcel Hendriks • aug 12, 2024

Hoe bemannen we onze toekomstige fregatten?


Alom zijn er zorgen over hoe we de huidige en toekomstige marineschepen voldoende kunnen bemannen. De Koninklijke Marine wil daarom nieuwe schepen met een kleinere bemanning laten varen. Dat is natuurlijk verstandig, maar alleen zinvol als de werklast aan boord navenant vermindert. Zo niet, dan loop je het gevaar het paard achter de wagen te spannen. Wordt de werkdruk aan boord te hoog, dan zal dat de uitstroom aanjagen met als gevolg een nog zwaardere belasting voor de mensen die overblijven, een vicieuze neerwaartse spiraal.


Wat zijn de mogelijkheden om de werkdruk voor de (platform) technische dienst aan boord van fregatten te verminderen? Ruwweg bestaat het werk uit, bedienen van installaties, planmatig onderhoud en correctief onderhoud.


Het bedienen van installaties


Als het gaat om het bedienen van de installaties is er de afgelopen decennia veel bereikt. Van grotendeel handmatige bediening in ketelruimen en machinekamers, naar technische centrales, naar gedeeltelijk bediening vanaf de brug, heeft automatisering veel werk overgenomen. Hoeveel daar nog vanaf kan, is de vraag, want bij noodsituaties en tijdens oorlogswacht c.q. gevechtswacht is gespecialiseerd personeel nodig om snel en adequaat in te kunnen grijpen.


Planmatig en incidenteel onderhoud


Nu de juiste keuzes maken in het rationaliseren van de platformtechnische installaties zal de toekomstige inzet waarborgen. Enige mogelijkheden om de werklast te verminderen, zijn hieronder kort weergegeven.


Fregatten maken al decennia gebruik van kruisvaart, hoofdvaart combinaties: aparte machines zijn nodig om het grote verschil te overbruggen tussen transitsnelheid (+/- 15 knp) en maximale vaart (+/- 30 knp). Maar het gebruik van een kruisvaart, hoofdvaart combinaties vereist het gebruik van twee verschillende prime movers  (dieselmotor en gasturbine), toepassing van grote, complexe tandwielkasten en koppelingen, en variabele spoed installaties. Door de maximale snelheid te verminderen, worden hoofdvaartmachines, complexe tandwielkasten en aanverwante systemen overbodig.


Marineschepen hebben traditioneel twee schroefassen, waar de koopvaardij meestal met één schroef vaart. Maar als de maximale vaart lager wordt, zou mogelijk met één vaste schroef kunnen worden volstaan. Dat is energie-efficiënter en bespaart veel installaties, kosten en werk. Voor noodgevallen zou gebruik kunnen worden gemaakt van een uitvoerbare azipod-installatie.


Marineschepen hebben naast hun elektrische boordnet, nog twee "kracht" netwerken: het HD-luchtleidingennet en het hydraulieksysteem. Twee complexe systemen die onderhoud vragen en kwetsbaar zijn voor schok en schade. Het overbodig maken van deze systemen door gebruik te maken van hoogwaardige elektrische componenten en accentuaters zal de werklast verminderen. 


De mate van planmatig onderhoud kan grof worden beoordeeld op het aantal installed and/or runnig cilinders. Door een dieselelektrisch krachtbron die zowel (gedeeltelijk) de voortstuwing als het boordnet voedt, kan van acht prime movers aan boord van de huidige fregatten (2 GTs, 2 voortstuwingsdiesels, 4 DGENs) worden teruggegaan naar minder.


Incidenteel onderhoud wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door falende mechanische overbrengingen: tandwielkasten, koppelingen, stuwblokken, draaglagers, schotdoorvoeringen, VSI. Wanneer voor een  dieselelektrische krachtbron wordt gekozen voor voortstuwing en boordnet, verschuift het accent van een mechanische voortstuwing naar een doorgaans minder risicovolle elektrische bedrijfsvoering. 


Het ASW-fregat


Het eerste nieuwe fregat waar op structurele wijze de werklast teruggedrongen kan worden, door het rationaliseren van de installaties, is het ASW-fregat. In Het anti-submarine warfare fregat (marineblad 4-2024) gaan LTZ 1 TD Van 't Hart en KTZ TD Walraven uitgebreid in op het platform, waaronder voortstuwing en energieopwekking.


De nieuwe ASW-fregatten krijgen een CODLAG voortstuwing: CODLAG staat voor combined diesel electric and diesel. Tot 15 knopen worden de schroeven aangedreven door elektromotoren, daarna nemen de twee voortstuwingsdiesels het over. Vanaf 23 knopen tot hoge vaart die tenminste 25 knopen moet zijn, drijven zowel de dieselmotoren als de elektromotoren beide assen aan. In totaal krijgt het ASW fregat 6 prime movers ( 2 voortstuwingsdiesels en 4 DGENs)


Nieuw is ook dat de E-motoren ook een Power-Take-Off  (PTO) functionaliteit hebben. Wanneer de voortstuwingsdiesels de assen aandrijven, werken de E-motoren als generatoren om het boordnet te voeden: de dieselgeneratoren hoeven dan niet te draaien, dat vermindert het aantal running cilinders, en dus onderhoud. 


Met het toepassen van een CODLAG-voortstuwing voor een fregat met een waterverplaatsing van 6400 ton, zet de Koninklijke Marine een stap waar andere marines nog niet aan toe zijn. Het vermindert de werklast en is energie-efficiënter dan traditionele kruisvaart, hoofdvaart combinaties. Misschien nog niet wat er allemaal mogelijk is, maar hopelijk wel de aanzet om in de toekomst de werklast verder te verminderen, tevens bij te dragen aan het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen: beleidsmatig 70% in 2050.


Kiezen of delen 


Traditioneel zijn de operationele eisen terecht altijd leidend geweest. Maar als de Mozes niet naar de berg komt, moet de berg naar Mozes komen. Je kunt niet de bemanningssterke, met name het schaars beschikbaar technisch personeel, blijven inkrimpen, en tegelijkertijd vasthouden aan de platformtechnische installaties zoals je die gewend bent. Het is kiezen of delen, of anders eindig je steeds vaker met opgelegde, niet-inzetbare schepen, doodzonde.     


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 11/08/2024 | 13:02 uurIk draai er niet aan, maar ik denk dat het echt geen fluit uitmaakt ten opichte van de snelheid die gewenst is.

Een 35mm is natuurlijk veel beter dan 30mm. In die 5mm zitten meer capaciteiten en gewenst effect. Maar meeste gevechten vinden plaats op 1000 meter.

Daarin is een 30mm of 35mm op de kanis een even groot probleem. Het is niet een heel erg groot verschil.

Liever 35mm, als dat zo te bestellen is. Als we maar niet zelf aan de slag gaan, te duur en te veel tijd vereist.

Ik heb wel liever de PuBo dan de andere IFV variant van de boxer.

Om met het laatste te beginnen, idd liever de PuBo dan de Lance toren, puur om de ordergrootte, onderhoudsvoordelen en integratie, gelijkheid met Du.

Dat snelheid is geboden is 100% waar.
Daarom geen nieuwe ontwikkelingen meer om een toren te bedenken, maar van de plank.
Dat is net de Puma toren compleet al afgeregeld.
Met de nieuwe CV90 toren heb je geen ontwikkeling meer, want hij is al in productie voor de MLU van de CV90. De enigste maar is de montage op de Boxer, maar dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
Daarom heeft deze ook mijn voorkeur voor NL. Tevens gebeurt de productie al in NL en kan de montage ook in NL plaats vinden, namelijk Rheinmetall Ede.
Een batch 2 voor de Boxer kan gedaan worden.

Een vragen voor mij met de Puma toren zijn ;
1) komen de 2 stuks Spike ook op de toren ?
2) is de munitie voorraad maar 200 schoten ? of wordt deze vergroot ?
3) nu moet herladen van de munitie voorraad van buitenaf gebeuren, kan dit ook veranderen en herladen van binnenuit. Toch wel een groot voordeel.
Naar mijn weten kan dit bij de CV90 toren wel.

Wat betreft de 35mm VS 30mm. Een ander voordeel van de 35mm, ja (veel) meer punch, is dat je deze kunt opgraden naar 50mm.
Mijn gevoel zegt dat dat straks de nieuwe standaard wordt. Zeker als de VS in de Bradley opvolging wel voorkeur heeft voor de 50mm.
30mm is het minimum kwa kaliber, 20 en 25mm tellen al niet meer mee !

Daarom ook mijn enigzins vasthoudendheid voor de CV90 toren.

En standaardisatie binnen NL.

Zander

Als die PuBo sneller geleverd kan, dan geldt;
Je vecht met het leger en de middelen die je hebt, niet met dat wat je wenst.

Liever alles snel op orde dan prutsen tot het te laat is.
People are sheep

Ace1

Citaat van: Parera op 11/08/2024 | 13:51 uurLeuke discussie maar misschien beter bij het topic landmacht van morgen? ;)

+1

Parera

Leuke discussie maar misschien beter bij het topic landmacht van morgen? ;)


Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 11/08/2024 | 13:02 uurIk draai er niet aan, maar ik denk dat het echt geen fluit uitmaakt ten opichte van de snelheid die gewenst is.

Een 35mm is natuurlijk veel beter dan 30mm. In die 5mm zitten meer capaciteiten en gewenst effect. Maar meeste gevechten vinden plaats op 1000 meter.

Daarin is een 30mm of 35mm op de kanis een even groot probleem. Het is niet een heel erg groot verschil.

Liever 35mm, als dat zo te bestellen is. Als we maar niet zelf aan de slag gaan, te duur en te veel tijd vereist.

Ik heb wel liever de PuBo dan de andere IFV variant van de boxer.
Dit dus.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 11/08/2024 | 12:44 uurDuidelijk, dus 30mm PuBo wordt het.

Ik draai er niet aan, maar ik denk dat het echt geen fluit uitmaakt ten opichte van de snelheid die gewenst is.

Een 35mm is natuurlijk veel beter dan 30mm. In die 5mm zitten meer capaciteiten en gewenst effect. Maar meeste gevechten vinden plaats op 1000 meter.

Daarin is een 30mm of 35mm op de kanis een even groot probleem. Het is niet een heel erg groot verschil.

Liever 35mm, als dat zo te bestellen is. Als we maar niet zelf aan de slag gaan, te duur en te veel tijd vereist.

Ik heb wel liever de PuBo dan de andere IFV variant van de boxer.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 10/08/2024 | 18:39 uurNope, gewoon in 1 keer bestellen.
Duidelijk, dus 30mm PuBo wordt het.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 10/08/2024 | 16:22 uur:hrmph: kan zijn, maar... toch liever die NL 35mm toren erop, gelijk aan de CV90.

Nope, gewoon in 1 keer bestellen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Citaat van: Huzaar1 op 10/08/2024 | 15:44 uurDit lijkt me daarintegen een perfecte combinatie. De PuBo is topnotch.
Ja, goede afweer tegen drones.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 10/08/2024 | 15:44 uurDit lijkt me daarintegen een perfecte combinatie. De PuBo is topnotch.
:hrmph: kan zijn, maar... toch liever die NL 35mm toren erop, gelijk aan de CV90.