De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#1837
Citaat van: Harald op 01/06/2022 | 21:44 uur
Ik denk dat dat iedereen ook wel voor ogen heeft, het gaat om het concept.
Eisen en wensen van DMO en KM zijn leidend voor uiteindelijke uitvoering.

Daar ga ik ook vanuit maar er verschijnen hier op het forum al allerlei modellen e.d. maar ik denk dat we dat volledig moeten los laten.

Totaal niet waar we nu over nadenken maar ook dit zijn een aantal interessante ontwerpen die mogelijk kunnen passen binnen het nu bekend gemaakte concept.

Fassmer FPV90


Fincantieri vernieuwde San Giusti klasse


Vard 7 313 MRV | Info sheet (.pdf)


Zijn deze 3 ontwerpen serieuze kandidaten voor onze vLPD/vOPV ? Nee absoluut niet maar het is interessant om te kijken naar wat andere werven /landen bedenken en zo nu en dan out of the box denken.

Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2022 | 15:04 uur
Het betekend op termijn einde LPD, geen LHD gedachte meer, wel de vraag om hoeveel XO achtige schepen het dan gaat... 4 ter vervanging van de OPV's en 2-4?? ter vervanging van de LPD's?

Het JSS neemt hierdoor wel in belangrijkheid toe.
ik betwijfel of je met XO schepen nog wel dezelfde capaciteit gaat houden als die je had met die twee LPD's ....had dan die twee
LPD's vervangen door 1 LHD want daar kan je echt van alles mee doen.
De OPV's had je dan door XO schepen kunnen vervangen.

Ik mis ook fregatten ...wat gaat de Marine zo doen ..rondvaren met 4 fregatten met tomahawks erop ? ..dat gaat het ook niet worden
4 fregatten betekent dat je er maar 2 inzetbaar kan hebben vaak.

Had verwacht dat ze zouden gaan voor twee extra M-fregat vervangers dus een serie van 4
en op termijn de 4 LCF vervangen door een nieuw schip

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 01/06/2022 | 21:44 uur
Ik denk dat dat iedereen ook wel voor ogen heeft, het gaat om het concept.
Eisen en wensen van DMO en KM zijn leidend voor uiteindelijke uitvoering.

Mee eens.

Harald

Citaat van: Parera op 01/06/2022 | 21:40 uur
Laten we vooral NIET inzetten op de basis XO's van Damen!

Dat zijn prachtige export schepen maar totaal niet wat onze KM nodigt heeft.
Ik denk dat dat iedereen ook wel voor ogen heeft, het gaat om het concept.
Eisen en wensen van DMO en KM zijn leidend voor uiteindelijke uitvoering.

Parera

Laten we vooral NIET inzetten op de basis XO's van Damen!

Dat zijn prachtige export schepen maar totaal niet wat onze KM nodigt heeft.

Master Mack

#1832
De 131A kan Drones lanceren en ontvangen zoals scaneagle. En ik hoop ook op 4x ASWF maar ik denk nu dat dit realistischer is.En sneller te realiseren.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Master Mack op 01/06/2022 | 20:39 uur
Oké.  2x ASWF 4x FUAD en 6x Crossover 131A met wapenuitrusting en mast van de 131CF. JSS en CSS behouden en beter bewapenen. 4x Subs met horizontale en verticale lanceermiddelen . Toekomst bestendig evenwichtig plan.

Ik zie mis in deze mix 2 extra ASWF en ik iets van een drone carrier (bij voorkeur 2) met UAV's voor alle domeinen.

2 extra ASWF sluit ik zeker niet uit een volgende defensienota.

Master Mack

Oké.  2x ASWF 4x FUAD en 6x Crossover 131A met wapenuitrusting en mast van de 131CF. JSS en CSS behouden en beter bewapenen. 4x Subs met horizontale en verticale lanceermiddelen . Toekomst bestendig evenwichtig plan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensienota: marine wordt iets kleiner en koerswijziging amfibische schepen

http://disq.us/t/4849uih

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/06/2022 | 17:16 uur
Ik zit nu de nota te bekijken en er valt me iets op.... De gehele vOZB is niet ingevuld! Er staat wel bij zie voortgangsreportage maar ik vind het bijzonder dat er niet eens een D-brief gepland staat.
Moeten we ons zorgen gaan maken?


Neem ze verwijzen naar de voortgangsrapportage en het staat nog steeds geclassificeerd als groot project van meer dan €2,5 mjd.

Parera

#1827
Ik zit nu de nota te bekijken en er valt me iets op.... De gehele vOZB is niet ingevuld! Er staat wel bij zie voortgangsreportage maar ik vind het bijzonder dat er niet eens een D-brief gepland staat.
Moeten we ons zorgen gaan maken?



Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2022 | 17:11 uur
Dat verwacht ik ook.

Ik vroeg me ook nog af ... het project vervanging zware landingsvaartuigen.

Met het oog op de komst van Crossover achtige schepen hebben we eigenlijk geen LCU's meer nodig want we kunnen ze nergens in/op vervoeren.  Hoe gaan we dit vervangen? Mogelijk met losse grotere vaartuigen zoals de Amerikanen aan het bekijken zijn (Light Amphibious Warship) of een soort van LST's?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 01/06/2022 | 16:49 uur

Overigens verwacht ik niet dat we schepen gaan kopen uit de Crossover catalogus maar dat dit specifiek voor NL ontworpen varianten gaan worden (mogelijk wel gebaseerd op Crossover maar net iets anders). Dat moeten we ook doen en dan ook in gedachten houden dat we er een tweetal export varianten van kunnen aanbieden : NAVO/EU export & overige export.

Dat verwacht ik ook.

Parera

#1825
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/06/2022 | 16:04 uur
Dan zouden er, als aanname, 6-8 127mm kanons extra moeten worden aangekocht...

Je zou zelfs kunnen zeggen dat de ASWF's uitgerust (kunnen) gaan worden met 127 mm kanons en Vulcano munitie met het oog op de uitbreiding vuursteun vanaf schepen.

Er wordt nu eindelijk volledige invulling gegeven aan de marinestudie 2005 met zowel geleide munitie voor de LCF's, Tommahawks als SM-3.

Citaat van: Harald op 01/06/2022 | 14:57 uur
Achter deze tekst omschrijving van de XO schepen kan ik wel achterstaan. +1  ;)

Overigens verwacht ik niet dat we schepen gaan kopen uit de Crossover catalogus maar dat dit specifiek voor NL ontworpen varianten gaan worden (mogelijk wel gebaseerd op Crossover maar net iets anders). Dat moeten we ook doen en dan ook in gedachten houden dat we er een tweetal export varianten van kunnen aanbieden : NAVO/EU export & overige export.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 01/06/2022 | 15:55 uur
Waarbij de vraag wel gesteld mag worden of deze schepen wel bijv. de aangehaalde 127mm zullen krijgen en zo ja of dat dan ook voor alle exemplaren zal gelden...

Dan zouden er, als aanname, 6-8 127mm kanons extra moeten worden aangekocht...

pz

Wat betekent de Defensienota voor de Koninklijke Marine? | DEFENSIENOTA 2022 | Koninklijke Marine

https://www.youtube.com/watch?v=4WlFrbi7Ok4