De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

#757
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/04/2019 | 15:05 uur
De marine in 2035 #defensie

https://magazines.defensie.nl/allehens/2019/03/05_doctrine

:hrmph:

Citaat. Hij beschrijft het document als een 'functioneel concept dat zich richt op 3 gevechtsoperaties vanuit zee: amfibisch, maritieme strike en maritieme speciale operaties'.
Maritieme strike , lees ik daar tussen neus en lippen door Tomahawks?  :angel:


CitaatEr moet niet alleen gezocht worden naar de beste conceptuele oplossingen, ook moeten alle daaraan gerelateerde investeringen en programma's passen binnen de financiële kaders en binnen de ambitie."
Als we alles blijven doen binnen de financiele kaders gaat het nooit echt iets worden, het moet worden omgedraaid ; Wat is de behoefte en wat gaat dit kosten. Dan moet dat bedrag gereserveerd worden en niet zeggen ''we willen dit , maar dat past niet dus moeten we het maar half invoeren''.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Umbert

Citaat van: ARM-WAP op 04/04/2019 | 11:34 uur
Interessant stuk.
Maar we hebben vroeger met twee slangen effectief geblust, zowel aan boord als in het trainingscentrum in de buurt van brugge waar compartimenten effectief 'gesloten waren' en men wachtte totdat het 'binnen' zeer warm was voor we daarin blusten. Nooit flash-over gehad. Ik veronderstel dat we dan zeer veel geluk gehad hebben.

Verder is de uitbesteding interessant.
Vraag ik me af hoeveel dat de Marine dan kost, om P naar zo'n organisatie te sturen voor hun eerste opleidingen en familiarisaties.
Dat zoiets kan vind ik uiteraard goed maar er zal ook een prijskaartje aan vasthangen.

Maar de vraag is nu hoe worden de zeelieden van de civiele maritieme wereld nu opgeleid en volgens welke methode? Want hier moet men de leermomenten vandaan halen want brand aan boord zal daar vaker voorkomen puur omdat ze met meer zijn  En een deel van de lessons learned hier wel vandaan zullen komen.  En bestrijden van brand is net als evolutie kan altijd beter, daar zie je dezelfde routes in de VS gaat het dak nog steeds open om de hete rookgassen te verwijderen, in NL gaat men naar het afsluiten (zuurstof vermindering) van gebouwen en daarna met iets als "cobra cutter"over tot koelen van de ruimtes voordat afgeblust wordt. Want ook hier geldt het devies "do more with less". geloof dat het brandblus systeem op een OPV ook volgens dit principe werkt.

ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 04/04/2019 | 12:00 uur
Dat. En zeker een prijs aan de flexibiliteit.
Nu is de CBRN school ook wel het toppunt van inflexibiliteit. Maar ff een les verzetten of opnieuw inplannen is allemaal moeilijk of althans, kostbaar, lijkt me.

'In mijn tijd' (jaren '90) was dat een druk bezocht centrum (Brugge - Ryckevelde).
Van iedere operationele eenheid werden de Standing Fire Brigade en Auxiliary Fire Brigade elk jaar daarheen gestuurd voor een minimum een week elk.
En dat was voor het praktische bluswerk en Damage Control.
De 'meer gespecialiseerden': team leaders, bewapening, NBCD'ers enz kregen een tweede week voor de kiezen.
De rest van de bemanning ging er ook heen om wat 'eenvoudiger' oefeningen te draaien.

De skeletbemanning van niet operationele eenheden (in onderhoud of zo, tot 60 - 80 man gereduceerd, op de oude fregatten) ging ook op training.

Het personeel van de NBCD-school scheepte ook in bij voorbereidingen van FREGRON/NOST (tegenwoordig heet dat blijkbaar SARC) en verder gingen zij zelf ook op training in buitenlandse scholen (o.a. bij Den Helder, Plymouth, Brest, Neustadt,...)
Ze hadden het er wel druk.
Maar voor operationele eenheden zorgden ze altijd wel dat ze mobiel en flexibel waren.

ARM-WAP

Interessant stuk.
Maar we hebben vroeger met twee slangen effectief geblust, zowel aan boord als in het trainingscentrum in de buurt van brugge waar compartimenten effectief 'gesloten waren' en men wachtte totdat het 'binnen' zeer warm was voor we daarin blusten. Nooit flash-over gehad. Ik veronderstel dat we dan zeer veel geluk gehad hebben.

Verder is de uitbesteding interessant.
Vraag ik me af hoeveel dat de Marine dan kost, om P naar zo'n organisatie te sturen voor hun eerste opleidingen en familiarisaties.
Dat zoiets kan vind ik uiteraard goed maar er zal ook een prijskaartje aan vasthangen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Marine hanteerde decennialang brandblusmethode die niet had gewerkt; Over lessons learned en de toekomst van de...

http://disq.us/t/3dbaw2f

Lex

Citaat van: Parera op 03/04/2019 | 15:16 uur
Als mariniers of als vlootpersoneel?
Ik heb begrepen, dat de mogelijkheden er zijn voor zowel vloot als marinier.

Parera

Citaat van: Lex op 03/04/2019 | 15:01 uur
Er zijn plannen om  CURMIL te integreren in de KM.

Als mariniers of als vlootpersoneel?

Ik persoonlijk vind dat deze jongens na het ARU / CURMIL traject een keuze moeten kunnen maken ;
- doorstromen naar defensie (ook kans om door te stromen naar NL) krijgsmachtbreed. KM / KMANRS lokaal als beginpunt.
- doorstromen naar de KWCARIB
- doorstromen naar lokale overheid
- doorstromen naar burgermaatschappij

Lex

Citaat van: Parera op 03/04/2019 | 10:50 uur
Voor de eenheden is het een prachtige oefen mogelijkheid, maar wat je zegt het personeelsprobleem blijft duidelijk ook bij de KL. In 2018 liep er personeel van DGLC in de West om de roulatie uit te voeren. :hrmph: Dat kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn, ja als ze ook hun materieel mee kunnen nemen maar dat hadden ze niet bij.

Ik ben ook voorstander van P werven vanuit de ARUMIL/CURMIL eenheden, deze personen hebben de basis al in zich en hoeven dan hooguit nog een vervolg training/opleiding in Nederland te volgen. Van mij desnoods als reservisten laten werven zonder vervolg opleidingen, waarbij ze met een crisissituatie en/of noodhulp opgeroepen kunnen worden.

Als de KL er geen problemen mee heeft om in de West actief te blijven zijn ze van mij een goede invulling maar als ze meer de focus willen leggen op Europa dan kunnen ze wel eens nodig zijn en moet er een alternatief komen. Dat is dan het KMARNS zoals het altijd was, en eventueel aangevuld door lokaal personeel en/of lokale reservisten.
Er zijn plannen om  CURMIL te integreren in de KM.

Zander

Citaat van: Mourning op 03/04/2019 | 12:35 uur
Daar komt bij dat de druk op het Korps o.a. door de personeelsproblematiek en daaraan gekoppeld de nieuwe kazerne alleen maar is toegenomen, dus de terugkeer van de compagnie van het Korps zie ik ook niet zo snel gebeuren.
Ik zie het probleem niet zo.
Als defensie denkt dat ze een vierde manoeuvre bataljon voor 13 mechbrig kunnen vullen kun je ook het Korps versterken.
CLAS eenheden zijn hard nodig in Europa.
Verplichtingen elders doen afbreuk aan de operationele gereedheid van de gehele brigade die de compagnie levert.

Ik denk dat een plaatsing in De West in het vooruitzicht veel mariniers zal doen besluiten om te blijven.
Als er wat meer voordelen zouden zitten aan het marinier zijn zal Vlissingen sneller geaccepteerd worden door de jongere generatie.
Zo kan het P probleem zichzelf oplossen.

De CLAS eenheden zijn eigenlijk hard nodig in Europa.
Maar als het dan toch moet, zet dan een programma op voor gevechtseenheden van het CLAS om te oefenen in De West.
Dit lijkt mij een prima oplossing om extra middelen ter plaatse te krijgen.
Een roulatie van compagnies is nu ook aan de orde dus daar hoef je weinig aan te veranderen.
Iedere 3 maanden een nieuwe inf cie of verk esk naar Curaçao om deze "oefeningen te laten draaien.......
Dat alles naast een vaste marns cie in De West lijkt mij niet onmogelijk wanneer men denkt aan een 4e bataljon voor 13.
Als er een vierde PAINF bat moet komen voor 13 Mech brig kan er ook wel een uitbreiding van de Marns bij.
Gezien de huidige ontwikkelingen in Z-Amerika, lijkt mij een uitbreiding van de militaire infrastructuur op de eilanden niet onlogisch.
People are sheep

Mourning

Citaat van: StrataNL op 03/04/2019 | 10:32 uur
Volgens mij is die compagnie juist naar de KL gegaan omdat het teveel op het Korps drukte. Voor de KL is het juist goed want ze doen daar oefeningen die ze in NL niet of nauwelijks kunnen doen, natuurlijk zit je ook bij de KL met de personeelsproblematiek, maar voor de eenheden is het wel goed.

Daar komt bij dat de druk op het Korps o.a. door de personeelsproblematiek en daaraan gekoppeld de nieuwe kazerne alleen maar is toegenomen, dus de terugkeer van de compagnie van het Korps zie ik ook niet zo snel gebeuren.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: StrataNL op 03/04/2019 | 10:32 uur
Volgens mij is die compagnie juist naar de KL gegaan omdat het teveel op het Korps drukte. Voor de KL is het juist goed want ze doen daar oefeningen die ze in NL niet of nauwelijks kunnen doen, natuurlijk zit je ook bij de KL met de personeelsproblematiek, maar voor de eenheden is het wel goed.

Voor de eenheden is het een prachtige oefen mogelijkheid, maar wat je zegt het personeelsprobleem blijft duidelijk ook bij de KL. In 2018 liep er personeel van DGLC in de West om de roulatie uit te voeren. :hrmph: Dat kan volgens mij ook niet de bedoeling zijn, ja als ze ook hun materieel mee kunnen nemen maar dat hadden ze niet bij.

Ik ben ook voorstander van P werven vanuit de ARUMIL/CURMIL eenheden, deze personen hebben de basis al in zich en hoeven dan hooguit nog een vervolg training/opleiding in Nederland te volgen. Van mij desnoods als reservisten laten werven zonder vervolg opleidingen, waarbij ze met een crisissituatie en/of noodhulp opgeroepen kunnen worden.

Als de KL er geen problemen mee heeft om in de West actief te blijven zijn ze van mij een goede invulling maar als ze meer de focus willen leggen op Europa dan kunnen ze wel eens nodig zijn en moet er een alternatief komen. Dat is dan het KMARNS zoals het altijd was, en eventueel aangevuld door lokaal personeel en/of lokale reservisten.

StrataNL

Citaat van: Parera op 03/04/2019 | 10:27 uur
Dat het verhaal van de CIDW terug mag naar KMARNS is iets wat ik wel zie zitten, en ik gok dat binnen de KL het ook wel gewenst is. Voor de toekomst is in mijn ogen een ''Franse style'' een goede opzet, hierin zitten alle krijgsmachtdelen verwerkt maar grotendeels draait het op mariniers en vloot met ondersteuning van lucht. De Franse landmacht heeft eigenlijk weinig tot geen aanwezigheid in de West.
Volgens mij is die compagnie juist naar de KL gegaan omdat het teveel op het Korps drukte. Voor de KL is het juist goed want ze doen daar oefeningen die ze in NL niet of nauwelijks kunnen doen, natuurlijk zit je ook bij de KL met de personeelsproblematiek, maar voor de eenheden is het wel goed.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Zander op 03/04/2019 | 09:18 uur
Nee. Deze zijn te voorlopig niet in staat om enige rol van betekenis te zijn.
Voorlopig niet , maar dat kan zich snel ontwikkelen. En de Chinezen die zijn nog sneller.

Citaat van: Zander op 03/04/2019 | 09:18 uur
De KM is bij uitstek het expeditionaire KMD. De MLD dient te worden heropgericht en er moet minimaal een permanente stationering van 1 compagnie marns terug komen. Daarnaast moet er een roulerende compagnie voor de west komen. Dat betekent wel dat er fors geïnvesteerd worden in de marns en een MLD.
Buiten het MLD verhaal is dit precies wat er nu gebeurd:
- 32 Raiding Squadron van het Korps Mariniers is een permanente eenheid van het Korps dat gevestigd is op Aruba. De ze eenheid bestaat uit 153 man. (P wissel jaarlijks)
- CIDW is de roulatie eenheid die nu ingevuld word door de KL, dit was vroeger een taak van het KMARNS onder het 31e (P wissel elke 3 a 4 maanden).
- Sinds 2013 zit het Korps Mariniers ook gevestigd op St. Maarten, hier zit een team van 8 stafleden onder commando van een majoor met 18 mariniers op roulatie basis.

Dat het verhaal van de CIDW terug mag naar KMARNS is iets wat ik wel zie zitten, en ik gok dat binnen de KL het ook wel gewenst is. Voor de toekomst is in mijn ogen een ''Franse style'' een goede opzet, hierin zitten alle krijgsmachtdelen verwerkt maar grotendeels draait het op mariniers en vloot met ondersteuning van lucht. De Franse landmacht heeft eigenlijk weinig tot geen aanwezigheid in de West.

Wij kunnen wel kiezen voor een ''light'' versie van wat de Fransen doen op vlootgebied en de focus groot houden op de KWCARIB (extra capaciteit) i.p.v. gevechts capaciteit op zee.
Eventueel kan het KLU deel ook komen te vallen onder een heropgerichte MLD, dan wel een andere luchtvloot dan in Europa. Voor noodhulp heb je meer aan propeller toestellen dan aan jets, dat maakt een ''West'' MPA dus al snel een kleinere propeller variant.

Zander

Citaat van: Parera op 03/04/2019 | 02:08 uur
Maar de West is een compleet nieuw verhaal waar we van mij ook binnen de KL en KLU op mogen investeren. Focus op ''self defence + noodhulp''. Voor de huidige Venezolaanse vloot hoeven we niet echt te vrezen (zie topic Venezuela) maar met een permanente Russische aanwezigheid in de regio hebben we een veel groter probleem. En de kans is heel groot dat ook de Chinezen in de komende maanden / jaren actiever gaan worden in de West.
Nee. Deze zijn te voorlopig niet in staat om enige rol van betekenis te zijn.
De KM is bij uitstek het expeditionaire KMD. De MLD dient te worden heropgericht en er moet minimaal een permanente stationering van 1 compagnie marns terug komen. Daarnaast moet er een roulerende compagnie voor de west komen.
Dat betekent wel dat er fors geïnvesteerd worden in de marns en een MLD.
People are sheep