De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 22/02/2023 | 19:08 uur
Nooit begrepen waarom een keuringskazerne midden in amsterdam moet zitten, en dat moeilijke geneuzel met het bootje al helemaal niet.

Ik begrijp wel dat men kies voor Amsterdam, maar om nou maar 1 keurings locatie voor het hele land te doen nee dat begrijp ik ook niet. Amsterdam is een goede optie voor de randstad, maar bijvoorbeeld eentje in het Zuiden en nog eentje in het Noorden van het land zou het veel gemakkelijker maken voor iedereen.

En ja die locatie was er nou eenmaal dus ik denk dat er gewoon gekozen is voor een locatie die makkelijk met het OV te bereiken is (Amsterdam centraal is slechts 20 minuten lopen of 10 minuten met het OV).

Maar de kazerne zoals deze nu gaat worden is wat mij betreft helemaal niet verkeerd voor een locatie in hartje centrum Amsterdam.

Huzaar1

Nooit begrepen waarom een keuringskazerne midden in amsterdam moet zitten, en dat moeilijke geneuzel met het bootje al helemaal niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2330
Citaat van: Kornet43 op 22/02/2023 | 13:23 uur
Defensie blijft op Kattenburg, maar tegen welke prijs? De kazerne wordt hoogbouw en de helikopters moeten landen op het dak van de parkeergarage omringd door hoogbouw. Een verre van ideale situatie in mijn opinie. Men had dan beter een nieuwe lokatie kunnen zoeken bijvoorbeeld in Zuid-Oost of in Amsterdam-Noord.

De kazerne is in de basis niks meer dan een keurings centrum en daarnaast is het een positie die gebruikt kan worden o.a. bij aanslagen in de hoofdstad. Een prima stuk grond voor wat er nu gepland staat op de kazerne, en die parkeergarage gecombineerd met sportveld daar is niks mis mee. En waarom zou je geen helipad kunnen plaatsen midden in het sportveld? Zo een hardloop/atletiekbaan heeft in het midden een grote (kunst)grasmat waar perfect een heli op kan landen.

Een 2e kazerne buiten de stad? Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen, maar een keurings kazerne in de stad daar is dit helemaal geschikt voor.  Overigens is er net buiten Amsterdam al een 2e kazerne ; Koningin Maxima kazerne van de KMAR, deze kan eventueel nog uitgebreid worden mocht dat nodig zijn.

Kornet43

Citaat van: Reinier op 22/02/2023 | 13:02 uur
Gemeente heeft er in eerste instantie niet zo heel veel te zeggen over zo'n kazerne, dat is toch aan het ministerie. Laat dat nu de afgelopen 30 jaar gerund zijn door/ met de VVD.
Ook vrindjes van de VVD kijken smachtend naar zo'n locatie om te ontwikkelen.
Defensie blijft op Kattenburg, maar tegen welke prijs? De kazerne wordt hoogbouw en de helikopters moeten landen op het dak van de parkeergarage omringd door hoogbouw. Een verre van ideale situatie in mijn opinie. Men had dan beter een nieuwe lokatie kunnen zoeken bijvoorbeeld in Zuid-Oost of in Amsterdam-Noord.

Reinier

Citaat van: Oorlogsvis op 22/02/2023 | 12:27 uur
Marine heeft gelijk lekker in Amsterdam blijven ...laat die linkse politiek in Amsterdam maar de klere krijgen
Gemeente heeft er in eerste instantie niet zo heel veel te zeggen over zo'n kazerne, dat is toch aan het ministerie. Laat dat nu de afgelopen 30 jaar gerund zijn door/ met de VVD.
Ook vrindjes van de VVD kijken smachtend naar zo'n locatie om te ontwikkelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 22/02/2023 | 12:27 uur
Marine heeft gelijk lekker in Amsterdam blijven ...laat die linkse politiek in Amsterdam maar de klere krijgen

Ook links Amsterdam heeft een houdbaarheidsdatum (maar ze kunnen helaas nog veel kapot maken).

Oorlogsvis

Marine heeft gelijk lekker in Amsterdam blijven ...laat die linkse politiek in Amsterdam maar de klere krijgen

Parera

Commandant marinekazerne in Amsterdam: 'We zitten hier al 400 jaar en de komende 400 jaar zullen we ook blijven'

Over de toekomst van het Marine Etablissement Amsterdam (MEA) is tientallen jaren gediscussieerd en gesteggeld. Lange tijd leek het erop dat de marine weg zou gaan uit Amsterdam, maar inmiddels zijn er andere plannen. Marineschepen.nl sprak met de commandant van het MEA, KLTZ Nico Vermaire, over de kazerne. Hij verzekerde ons dat het met de toekomst wel goed zit: ?Defensie blijft, punt uit. We zitten al 400 jaar op deze kazerne en de komende 400 jaar zullen we er ook blijven.?

https://marineschepen.nl/nieuws/Defensie-krijgt-nieuwe-gebouwen-op-marinekazerne-Amsterdam-210223.html


Het plan zoals afgesproken in 2020. (Kaart: Openstreetmaps)


Illustratie van het marineterrein in de toekomst, rechts achterin in kleur de nieuwe kazerne. (Illustratie: Gemeente Amsterdam)



Parera

Citaat van: Harald op 16/02/2023 | 11:30 uur

Maar nog een ander gevolg is de IHC betrokkenheid samen met Naval Group in de Walrus vervanging...  :hrmph:... Als IHC wegvalt, wat gaat NG dan doen ? Dan wordt het denk ik automatisch productie op eigen Franse werven.

Vergelijkbare problemen hebben we gezien bij de Australische onderdeeboten waarbij volgens de Franse partners de lokale partners niet snel genoeg en/of optijd konden leveren. Toen werd al overgestapt naar Franse partners dus ja dan zal de afbouw volledig in eigenhuis plaats vinden bij NG.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2023 | 10:11 uur
Ik las het, wat mij betreft een goede reden om ze juist wel die 8 hulpschepen te laten bouwen (tenzij ook dit geen zonden meer aan de dijk zet), er zit immer ook nog een stevig bedrag aan overheidsgeld in deze club, iets wat je anders ook wellicht kan afschrijven.

ik snap je gedacht, maar ben bang dat het te laat is ... de D-brief/order voor de nieuwe schepen komt niet op tijd !

CitaatHet lot hangt direct af van een gerechtelijke uitspraak over een zoveelste reddingspoging. Die wordt tussen nu en begin maart verwacht. Intussen is de orderportefeuille nagenoeg leeg.

Maar nog een ander gevolg is de IHC betrokkenheid samen met Naval Group in de Walrus vervanging...  :hrmph:... Als IHC wegvalt, wat gaat NG dan doen ? Dan wordt het denk ik automatisch productie op eigen Franse werven. 

Parera

Nieuwe plannen voor beveiliging Noordzee 'teleurstellend'

Het kabinet heeft zorgen over de veiligheid van 'cruciale infrastructuur' (zoals kabels en pijpleidingen) op de bodem van de Noordzee, schrijft het in een Kamerbrief. Na anderhalf jaar wachten ligt er nu een eerste aanzet tot een strategie om die onderzeese infrastructuur beter te beschermen. Maar concrete maatregelen ontbreken grotendeels.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2463995-nieuwe-plannen-voor-beveiliging-noordzee-teleurstellend

Met het oog op de nationale veiligheid en de dreiging zowel boven als onderwater op de Noordzee zeg ik koppel de KW volledig als KMD onder het min def. of als dit te veel lagen extra oplevert maak er dan een aparte tak van binnen de KM onder de CZM. Dit betekend dus dat alle andere ministeries er van tussenuit gehaald moeten worden, uiteraard kunnen deze nog wel operationeel en in planning betrokken blijven maar het zeggenschap bij defensie in vredes tijd en in oorlogstijd gewoon extra marine eenheden.  Daarmee kan op de lange termijn de SAR taak ook weer ondergebracht worden bij defensie (aanvullend op de ingehuurde capaciteit).

Op korte termijn zou dit kunnen betekenen dat we (een deel van) de OPV's overdragen aan de KW om zo toch 24/7 een schip paraat te hebben.




Ace1

#2321
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2023 | 10:11 uur
Ik las het, wat mij betreft een goede reden om ze juist wel die 8 hulpschepen te laten bouwen (tenzij ook dit geen zonden meer aan de dijk zet), er zit immer ook nog een stevig bedrag aan overheidsgeld in deze club, iets wat je anders ook wellicht kan afschrijven.

Juist niet de lessen van de Bay class in Engeland.

The Bay class is a ship class of four dock landing ships built for the British Royal Fleet Auxiliary (RFA) during the 2000s. They are based on the Dutch-Spanish Royal Schelde Enforcer design, and replaced the Round Table-class logistics ships. Two ships each were ordered from Swan Hunter and BAE Systems Naval Ships. Construction work started in 2002, but saw major delays and cost overruns, particularly at Swan Hunter's shipyard. In mid-2006, Swan Hunter was stripped of work, and the incomplete second ship was towed to BAE's shipyard for completion.

Swan Hunter struggled to manage the project and contain costs; only 7% of the design drawings were provided on time and more than 52% were over a year late.  Swan Hunter's owner, Jaap Kroese, has blamed the MoD for continually changing the specifications. The extent of the problems only came to light in September 2003, when Swan Hunter said they could not fulfill the contract at the agreed price.  In November 2004, progress on Largs Bay was delayed by water entering two engines during engine trials, putting the planned first of class behind work on BAE's first ship. The following month the government agreed to pay Swan Hunter an extra ?84 million under new contract terms, but in June 2005 Swan Hunter said that they still could not finish the job within budget. This led to their contract being cancelled and BAE taking over the project in July 2006.[1] In total Swan Hunter had been paid ?342 million and BAE ?254 million, making a total of ?596 million for the four ships.


https://en.wikipedia.org/wiki/Bay-class_landing_ship

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/02/2023 | 10:12 uur
Laat de boel maar klappen, Damen (Naval) kan dan 1 of beide locaties overnemen voor onze eigen bouw.

Vervolgens kun je er wel de schepen bouwen of er modules produceren voor aswf ?s met Vlissingen als afbouw locatie.

Dat is uiteraard ook een optie.


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2023 | 10:11 uur
Ik las het, wat mij betreft een goede reden om ze juist wel die 8 hulpschepen te laten bouwen (tenzij ook dit geen zonden meer aan de dijk zet), er zit immer ook nog een stevig bedrag aan overheidsgeld in deze club, iets wat je ander ook kan afschrijven.

Laat de boel maar klappen, Damen (Naval) kan dan 1 of beide locaties overnemen voor onze eigen bouw.

Vervolgens kun je er wel de schepen bouwen of er modules produceren voor aswf ?s met Vlissingen als afbouw locatie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 16/02/2023 | 10:02 uur
Schrap IHC maar van de lijst.

Scheepsbouwer IHC vecht voor zijn toekomst

https://www.rd.nl/artikel/1009253-scheepsbouwer-ihc-vecht-voor-zijn-toekomst

?Royal IHC wordt al driekwart jaar gegijzeld?

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2023/02/15/ihc-wordt-al-driekwart-jaar-gegijzeld/

Ik las het, wat mij betreft een goede reden om ze juist wel die 8 hulpschepen te laten bouwen (tenzij ook dit geen zonden meer aan de dijk zet), er zit immer ook nog een stevig bedrag aan overheidsgeld in deze club, iets wat je anders ook wellicht kan afschrijven.