De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/01/2023 | 13:15 uur
Past de Blak Hawk familie in de C-390M?

*bedenk ook de samenwerking die NL is aangegaan met de VS voor toekomstige helikopters.

Dit past.

Citaat van: Sparkplug op 25/08/2022 | 22:52 uur
Kreeg vandaag de nieuwste Onze Luchtmacht in de brievenbus. Hierin staat dat de Cougar vervanger in de C-390 moet passen en dat DMO eerst een marktverkenning doet.

Edit. Volgens Embraer past 1 x S-70/UH-60 Black Hawk.

Zie het kopje cargo capacity in onderstaande link.

https://defense.embraer.com/global/en/c-390
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 04/01/2023 | 13:09 uur
Dan blijven sowieso de AW149 en AW139M over. In een Onze Luchtmacht artikel van afgelopen jaar werd beschreven dat de Cougar vervanger in de C-390M moet passen.

Dan hebben we heel veel aan deze info van Embraer zelf






jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 04/01/2023 | 13:09 uur
Dan blijven sowieso de AW149 en AW139M over. In een Onze Luchtmacht artikel van afgelopen jaar werd beschreven dat de Cougar vervanger in de C-390M moet passen.

Past de Blak Hawk familie in de C-390M?

*bedenk ook de samenwerking die NL is aangegaan met de VS voor toekomstige helikopters.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 04/01/2023 | 13:02 uur
Niet een standaard model maar de Sikorsky S-92 / CH-148 Cyclone is een maritieme heli die ook op land gebruikt wordt al is dat in bijna alle gevallen in VIP variant. Europees kom je snel uit bij de wat oudere AW-101 of Caracal van Airbus. Ook de AW-149M zou nog een optie kunnen zijn, maar deze is minder tot niet maritiem inzetbaar. De kleinere AW-139M is wel beter maritiem inzetbaar maar bied slechts ruimte aan 8 bepakte troepen + 2 gunners in de cabine.

Dan blijven sowieso de AW149 en AW139M over. In een Onze Luchtmacht artikel van afgelopen jaar werd beschreven dat de Cougar vervanger in de C-390M moet passen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 04/01/2023 | 09:45 uur
Afgezien van een Black Hawk of een Seahawk variant. Hoeveel kandidaat types blijven dan nog over die hiervoor in aanmerking kunnen komen?

Niet een standaard model maar de Sikorsky S-92 / CH-148 Cyclone is een maritieme heli die ook op land gebruikt wordt al is dat in bijna alle gevallen in VIP variant. Europees kom je snel uit bij de wat oudere AW-101 of Caracal van Airbus. Ook de AW-149M zou nog een optie kunnen zijn, maar deze is minder tot niet maritiem inzetbaar. De kleinere AW-139M is wel beter maritiem inzetbaar maar bied slechts ruimte aan 8 bepakte troepen + 2 gunners in de cabine.

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 04/01/2023 | 00:27 uur
Het enigste wat veranderd, is dat de Cougar Mk2 vervangers wel elektrische rotor vouw mechanismen krijgen, extra corrosie bescherming, aangepaste radio's en dek-verankering haken aan de romp krijgen.  Want het (descoped) NFH-90 is niet echt geschikt voor tactische inzet, want o.a. te weinig bodem-vrijheid.

Afgezien van een Black Hawk of een Seahawk variant. Hoeveel kandidaat types blijven dan nog over die hiervoor in aanmerking kunnen komen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: silvester herc op 01/01/2023 | 18:47 uur
Citaat uit de defensie nota 2022 toekomst
De luchtmacht versterkt het Cougar-squadron gericht op de ondersteuning aan speciale operaties. De Cougar-helikopter wordt op termijn vervangen door een Medium Utility Helicopter, die speciale operaties op land en op zee gaat ondersteunen. Er wordt ge?nvesteerd in moderne elektronische zelfbescherming voor alle helikoptertypen. De capaciteit van de gevechts- en transporthelikopters wordt aangepast aan de nieuwe eisen van het land- en maritieme optreden.
Toen de Cougar Mk2 werd gekozen, gingen er 3 instructeurs voor opleiding naar Frankrijk.  In de syllabus zat ook een maritiem deel, met operaties vanaf marineschepen.
Zeven Cougars kregen een opblaasbaar drijver pakket voor eventuele maritieme ops.   Cougars zijn ingezet als boordheli tijdens meerdere antipiraterijmissies voor de kust van Somali? (2012, 2013 en 2017). Vanaf marineschepen als de LPD Zr.Ms Rotterdam voerden ze onder meer erkenningsvluchten uit en vervoerden ze boarding teams van mariniers en brachten ze zelfs verdachte schepen tot stoppen.

De hoofd rotorbladen van de Cougar zijn alleen handmatig opvouwbaar.  Maar opvouwen of uitklappen kost ca. 20 minuten en ze bevinden zich bijna 5 meter boven dek.  Dus met harde wind of ruwe zee niet echt gemakkelijk.  Tijdens het genoemde TNO onderzoek bleek dat aanpassing van het Apache en CH-47D Chinook maar zeer beperkt mogelijk is.  Bij de Chinook zouden de hoofd tandwielkasten aangepast of vervangen moeten worden en dat koste ruwweg 13 a 15 jaar geleden al 1,5 miljoen euro per heli.  Maritieme aanpassingen voor het AH-64E en CH-47F zijn dan ook niet voorzien.

Het enigste wat veranderd, is dat de Cougar Mk2 vervangers wel elektrische rotor vouw mechanismen krijgen, extra corrosie bescherming, aangepaste radio's en dek-verankering haken aan de romp krijgen.  Want het (descoped) NFH-90 is niet echt geschikt voor tactische inzet, want o.a. te weinig bodem-vrijheid.

Heli dekken vol met Apaches en Chinooks blijft toch echt een droom van def. forum gangers.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

Citaat van: Sparkplug op 03/01/2023 | 16:06 uur
Nu er toch over de P-8 wordt gebrainstormd. Naast ASW bewapening dan ook ASuW bewapening toevoegen?

Die keuze is heel simpel, NSM/JSM.

Dit zou een mooi project kunnen zijn ook wederom voor samenwerking met de Duitsers en Noren. Daarnaast ook interessant voor de KLU om te integreren in de F-35's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 03/01/2023 | 16:06 uur
Nu er toch over de P-8 wordt gebrainstormd. Naast ASW bewapening dan ook ASuW bewapening toevoegen?

Ja!

Sparkplug

Citaat van: silvester herc op 03/01/2023 | 15:53 uur
Mee eens zal altijd eigen toestemming voor inzet nodig zijn want de P8's zijn meestal voorzien van bewapening anders als bij de AWACS EN TANKERS, SAC C-17's

Nu er toch over de P-8 wordt gebrainstormd. Naast ASW bewapening dan ook ASuW bewapening toevoegen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

silvester herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/01/2023 | 12:51 uur
Zolang we maar niet afhankelijk zijn van Duitse toestemming voor inzet (buiten het NAVO verdragsgebied).
Mee eens zal altijd eigen toestemming voor inzet nodig zijn want de P8's zijn meestal voorzien van bewapening anders als bij de AWACS EN TANKERS, SAC C-17's

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 03/01/2023 | 12:46 uur
Zeg het maar, onze volledige landmacht is ge?ntegreerd bij de Duitse heer. Ik zie het me op diezelfde manier voor met MPA?s. Dit kan gewoon een NL squadron zijn met 4 kisten en personeel maar structureel opgenomen in een Duitse eenheid.

Zolang we maar niet afhankelijk zijn van Duitse toestemming voor inzet (buiten het NAVO verdragsgebied).

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/01/2023 | 12:13 uur
Wie heeft zeggenschap bij 'volledige" integratie?

Zeg het maar, onze volledige landmacht is ge?ntegreerd bij de Duitse heer. Ik zie het me op diezelfde manier voor met MPA?s. Dit kan gewoon een NL squadron zijn met 4 kisten en personeel maar structureel opgenomen in een Duitse eenheid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 03/01/2023 | 11:59 uur
Ik zou het geen verkeerde keuze vinden om bijvoorbeeld 3 Duitse kisten extra + 4 kisten voor Nederland aan te kopen en deze volledig te integreren in het Duitse squadron.

Wie heeft zeggenschap bij 'volledige" integratie?

Parera

Citaat van: silvester herc op 03/01/2023 | 11:18 uur
Als er P8's aangeschaft zullen worden zal men wel gaan samen werken met Duitsland scheelt kwa kosten en personeel dus denk dat je dat moeilijk kan inschatten voor het zelfde geld maakt met er net zo een Squadron van als het het Frans Duitse Hercules squadron???

Ik ben volledig voor samenwerking met Duitsland (en/of Noorwegen, VK) in dit geval. We weten dat Duitsland eigenlijk nog 7 P-8's wil bijkopen maar dat men daar het budget op dit moment niet voor vrij kan/wil maken. Ik zou het geen verkeerde keuze vinden om bijvoorbeeld 3 Duitse kisten extra + 4 kisten voor Nederland aan te kopen en deze volledig te integreren in het Duitse squadron.