De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Parera

Citaat van: Ace1 op 20/09/2022 | 18:58 uur
Leonardo heeft de  SW-4 Solo welke is gebaseerd op de SW-4 light single-engine helicopter.
De  SW-4 Solo heeft een MTOW 1800 kg, Max Payload 470 kg, Max Range 940 km, Max Endurance 6 hrs.  dit is een echte verbetering.

https://helicopters.leonardo.com/documents/16114711/18075302/body_LEAFLET_SW_4_Solo_RUAS_Mk217.pdf?t=1540284262616

Volgens mij is dat het systeem waar de Britten mee aan het sleutelen zijn, prachtig dat men daar tijd/geld in steekt maar laten we maar even afwachten en het MOTS aankopen  ;)


Ace1

Citaat van: Parera op 16/09/2022 | 11:25 uur
Die 100 kg payload klopt wel maar dat zit net iets anders.

De VSR700 kan met 100 kg lading maximaal 10 uur rondvliegen op 100 zee mijl afstand van het schip. De UAV is ontwikkeld op het Cabri G2 helikopter model, deze heli weegt maar 430 kg en heeft een MTOW van 700 kg. De VSR700 wordt door Airbus omschreven als een UAV in de klasse MTOW 500 - 1000 kg. De G2 kan volgens de fabrikant zelf met een haak een slingload dragen van maximaal 220 kg.

Ik vermoed dat het totale gewicht wat de VSR700 mee kan nemen zo rond de 250 kg is, maar deze info heeft Airbus nog niet openbaar gemaakt. In verhouding met de MQ-8 een kleine lading maar als je dat naast de Skeldar zet (max. 40 kg) en een MTOW van nog geen 250 kg is het wel een verbetering.

Leonardo heeft de  SW-4 Solo welke is gebaseerd op de SW-4 light single-engine helicopter.
De  SW-4 Solo heeft een MTOW 1800 kg, Max Payload 470 kg, Max Range 940 km, Max Endurance 6 hrs.  dit is een echte verbetering.

https://helicopters.leonardo.com/documents/16114711/18075302/body_LEAFLET_SW_4_Solo_RUAS_Mk217.pdf?t=1540284262616

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Parera

#2099
Citaat van: Thomasen op 16/09/2022 | 10:37 uur
Denk dat de Skeldar voor ons ook een enorme proeftuin gaat zijn. Daar gaan we echt heel veel van leren.

Volgens wiki is de payload van de VSR700 zo'n 100kg. Kan dat niet matchen met die sheet, dus zou aanzienlijk hoger moeten zijn.

Die 100 kg payload klopt wel maar dat zit net iets anders.

De VSR700 kan met 100 kg lading maximaal 10 uur rondvliegen op 100 zee mijl afstand van het schip. De UAV is ontwikkeld op het Cabri G2 helikopter model, deze heli weegt maar 430 kg en heeft een MTOW van 700 kg. De VSR700 wordt door Airbus omschreven als een UAV in de klasse MTOW 500 - 1000 kg. De G2 kan volgens de fabrikant zelf met een haak een slingload dragen van maximaal 220 kg.

Ik vermoed dat het totale gewicht wat de VSR700 mee kan nemen zo rond de 250 kg is, maar deze info heeft Airbus nog niet openbaar gemaakt. In verhouding met de MQ-8 een kleine lading maar als je dat naast de Skeldar zet (max. 40 kg) en een MTOW van nog geen 250 kg is het wel een verbetering.

Een echt serieuze stap is de (papieren) Bell V-247, 13000 kg MTOW en 910 kg intern of 4100 kg slingload. Dat is een kist vergelijkbaar met een NH90 in formaat, zeer interessant voor de KM maar op dit moment nog een stap te ver.

Ik denk ook dat de Skeldar een heel mooi leer apparaat gaat zijn voor ons, daarna zal er een stap verder gekeken moeten worden en ooit zullen wel V-247 achtige types in gaan zetten.


Duitsland heeft de Skeldar eerder dit jaar in gebruik genomen, daar noemt men het de ''Sea Falcon'' vanaf de K-130 serie korvetten.


Parera

Ondanks dat het een Frans ontwerp is ziet het er toch interessant uit voor de ASWF's en toekomstige schepen.

Via twitter @D__Mitch



Parera

Via twitter @xaviervav

Two upcoming milestones in 2023:
➡️ First firing of a laser weapon system against a target from a french navy ship ⚡
➡️ First démonstration of CEC: A french navy ship will shoot a 🚀 against an air target based on a track shared by a RNLN ship 🇫🇷🇳🇱 (during Formidable Shield)

Volgend jaar dus een herhaling van de oefening At Sea Demo/ Formidable Shield 2021 waarbij de Zeven Provinciën de (ballistische) raket opspoorde en de gegevens doorstuurde naar een Amerikaanse Destroyer die daarop een SM-3 afschoot om de raket uit te schakelen.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 06/09/2022 | 22:58 uur
Ik zal mij gedragen in het commentaar, maar gezien mijn plaatsing aldaar, is het dus maar de vraag wie de Krijgsmacht snapt.

Erg cryptisch Lex.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 06/09/2022 | 22:12 uur
Ach veel meer. Je hebt onderbevelstellingen, overzeese interesses, oefeningen over de hele wereld. Inzetten over de hele wereld. Als je dit de marine niet gunt snap je de krijgsmacht niet.
Het lynx incident in Libie legde al bloot hoe groot het probleem en de nood was.
Ik zal mij gedragen in het commentaar, maar gezien mijn plaatsing aldaar, is het dus maar de vraag wie de Krijgsmacht snapt.

Parera

Citaat van: Lynxian op 06/09/2022 | 22:02 uur
...6 LPD vervangers (wat was de afkorting? OPX?)...

Bijna goed, binnen de marine gebruikt men de term LPX  ;)

- Anti-Submarine Warfare Frigate (ASWF) -> Vervanging M-fregatten
- Above Water Warfare Frigates (AWWF) -> Vervanging LCF
- Landing Platform Carriers (LPX) -> Vervanging LPD's & OPV's.
- Mine Counter Measures Vessels (MCMV) -> Vervanging Alkmaars

Voor de vervangers van de walrussen is volgens mij nog geen moderne engelse term bedacht ;D

Huzaar1

Citaat van: Lex op 06/09/2022 | 22:10 uur
En voeg hier aan toe de eenheden van KMarns.

Ach veel meer. Je hebt onderbevelstellingen, overzeese interesses, oefeningen over de hele wereld. Inzetten over de hele wereld. Als je dit de marine niet gunt snap je de krijgsmacht niet.

Het lynx incident in Libie legde al bloot hoe groot het probleem en de nood was.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Lynxian op 06/09/2022 | 22:02 uur
6 fregatten... voor nu!

Maar eigenlijk 8 fregatten (ook de Belgische), 12 mijnenvegers (NL+BE), 4 subs, 6 LPD vervangers (wat was de afkorting? OPX?), 4 OPVs, 1 JSS, 1 bevoorrader (wat is hier de afkorting van?) en dan ook nog 6 ondersteuningsvaartuigen. Dit alles mits de marine over 5 of 10 jaar niet nog extra investeringen krijgt. Prima vloot voor een hoofdkwartier.
En voeg hier aan toe de eenheden van KMarns.

Lynxian

Citaat van: Oorlogsvis op 06/09/2022 | 20:28 uur
Nee veel belangrijker 100 miljoen voor een nieuw hoofdkwartier ....een hoofdkwartier om 6 Fregatten te commanderen ..haha :devil:
6 fregatten... voor nu!

Maar eigenlijk 8 fregatten (ook de Belgische), 12 mijnenvegers (NL+BE), 4 subs, 6 LPD vervangers (wat was de afkorting? OPX?), 4 OPVs, 1 JSS, 1 bevoorrader (wat is hier de afkorting van?) en dan ook nog 6 ondersteuningsvaartuigen. Dit alles mits de marine over 5 of 10 jaar niet nog extra investeringen krijgt. Prima vloot voor een hoofdkwartier.

Huzaar1

#2090
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/09/2022 | 20:21 uur
Verouderd hoofdkwartier marine wordt vervangen #defensie

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/09/06/verouderd-hoofdkwartier-marine-wordt-vervangen

Nu de hoofdkwartieren van CLAS en Defensie (DOPS) nog. Zou fijn zijn als die onder de grond komen ook ipv op de 3e etage in weet ik waar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2089
Defensienota 2022 Maritiem onder de maat

Naar aanleiding van de recent gepubliceerde Defensienota 2022 en de door velen in diverse praatprogramma's daarop geleverde commentaren en nu ook door de voorzitter van de KVMO in ons vakblad, rijst vanuit het maritieme domein toch het sterke gevoel op dat er iets heel erg essentieels ontbreekt.

De link hieronder voor het hele opiniestuk geschreven door Commandeur b.d. P.C. Kok.
Defensienota 2022 Maritiem onder de maat | Marineblad nr. 5 2022 KVMO (.pdf)