De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Reinier

Was het probleem van voortzetten, moderniseren van de gk niet dat de GAU-8 Avenger niet meer gemaakt werd? Of niet meer voor gk?

Harald

Ik vind het nog steeds erg jammer dat de GK's gaan verdwijnen en idd ze hebben net een MLU gehad en kunnen (mijns inziens) nog jaren mee.
En ja.... tegen de snelle hypersone raketten zullen ze niet meer voldoende zijn, maar voor de overige 80%-90% van de bedreigingen kan je met een GK je nog prima verdedigen.
Ik zou de GK's graag nog gebruiken, misschien als extra op de komende fregatten ?     
Wat een staal spuwend wapens is de GK toch, nog prima tegen drones, kleine bootjes, ....

Allemaal "wishfull thinking" ...  ;)  :(

Citaat van: Parera op 21/06/2022 | 13:39 uur
We zouden in theorie natuurlijk (in samenwerking met de Koreanen) een Goalkeeper rebuild programma kunnen beginnen. Dan kunnen we in elk geval onderdelen van de oude GK's nog gebruiken (misschien het kanon zelf of de draaivoet) afhankelijk van wat er nog bruikbaar is.  Laat Thales een (aangepaste) pharos ontwikkelen die op de GK past en een luchtdoel radar die ingebouwd kan worden in de mount.





Is eigenlijk al een gepasseerd station, helaas, KM heeft al gekozen voor 76mm Dart, Pharos en RAM als GK vervanger.

Maar zou wel nog kunnen als we de GK blijven gebruiken op onze schepen.

Parera

#1955
Citaat van: Lynxian op 21/06/2022 | 12:30 uur
Ze hebben niet zo heel lang geleden ook nog een flinke upgrade gehad. Ik kan me voorstellen dat ze wellicht nog wel ergens opgeschroeft gaan worden. Of dienen als spare parts voor de resterende op de LPDs, Ms en LCFs.

We zouden in theorie natuurlijk (in samenwerking met de Koreanen) een Goalkeeper rebuild programma kunnen beginnen. Dan kunnen we in elk geval onderdelen van de oude GK's nog gebruiken (misschien het kanon zelf of de draaivoet) afhankelijk van wat er nog bruikbaar is.  Laat Thales een (aangepaste) pharos ontwikkelen die op de GK past en een luchtdoel radar die ingebouwd kan worden in de mount.




Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 21/06/2022 | 12:20 uur
Ja maar aangezien er daar ook maar 5 en halve paardenkop van op voorraad zijn is het niet zo dat de GK ineens niet meer effectief is.

Denk dat ze nog prima 10 jaar mee kunnen met updates in software, munitie en radar/sensors.
Ze hebben niet zo heel lang geleden ook nog een flinke upgrade gehad. Ik kan me voorstellen dat ze wellicht nog wel ergens opgeschroeft gaan worden. Of dienen als spare parts voor de resterende op de LPDs, Ms en LCFs.

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 21/06/2022 | 11:54 uur
Dat zijn bijkomende voordelen, primaire reden is dat Goalkeeper moeite heeft met de nieuwste Russische en Chinese missiles.

Ja maar aangezien er daar ook maar 5 en halve paardenkop van op voorraad zijn is het niet zo dat de GK ineens niet meer effectief is.

Denk dat ze nog prima 10 jaar mee kunnen met updates in software, munitie en radar/sensors.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Reinier op 21/06/2022 | 10:10 uur
Dat is waar, maar volgens mij kan je met een 76 mm kanon iets meer dan met een GK, ook tegen oppervlakte dreiging. En die luchtdoelraketten reiken verder dan de gk's.
Dat zijn bijkomende voordelen, primaire reden is dat Goalkeeper moeite heeft met de nieuwste Russische en Chinese missiles.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Reinier

Citaat van: Parera op 21/06/2022 | 08:51 uur
Ze vervangen toch gewoon de twee gk's die al aan boord staan? Niks bijzonders, ik ben zelfs voorstander van het vervangen van beide 30 mm's door nieuwe 40 mm's die ook gekoppeld kunnen worden aan pharos en geleide munitie kunnen verschieten. Extra lucht en oppervlakte verdediging kan geen kwaad.
Dat is waar, maar volgens mij kan je met een 76 mm kanon iets meer dan met een GK, ook tegen oppervlakte dreiging. En die luchtdoelraketten reiken verder dan de gk's.

Harald

Citaat van: Parera op 21/06/2022 | 08:51 uur
Ze vervangen toch gewoon de twee gk's die al aan boord staan? Niks bijzonders, ik ben zelfs voorstander van het vervangen van beide 30 mm's door nieuwe 40 mm's die ook gekoppeld kunnen worden aan pharos en geleide munitie kunnen verschieten. Extra lucht en oppervlakte verdediging kan geen kwaad.

+1
zou ik ook graag zien op de nieuwe fregatten.

Parera

Citaat van: Reinier op 21/06/2022 | 08:41 uur
Nou, nou, stappen ze van hun geloof af? Was toch nog nooit nodig voor deze schepen (ook de LPD's)? Kwamen toch nooit ergens in het hoger geweldsspectrum terecht, en anders was er altijd wel een fregat in de buurt om het schip te beschermen.

Goede ontwikkelingen.

Ze vervangen toch gewoon de twee gk's die al aan boord staan? Niks bijzonders, ik ben zelfs voorstander van het vervangen van beide 30 mm's door nieuwe 40 mm's die ook gekoppeld kunnen worden aan pharos en geleide munitie kunnen verschieten. Extra lucht en oppervlakte verdediging kan geen kwaad.

Reinier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/06/2022 | 19:55 uur
Zr.Ms. Karel Doorman krijgt luchtdoelraketten en 76mm-kanon tijdens onderhoud #defensie

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2022/06/20/zr.ms.-karel-doorman-krijgt-luchtdoelraketten-en-76mm-kanon-tijdens-onderhoud
Nou, nou, stappen ze van hun geloof af? Was toch nog nooit nodig voor deze schepen (ook de LPD's)? Kwamen toch nooit ergens in het hoger geweldsspectrum terecht, en anders was er altijd wel een fregat in de buurt om het schip te beschermen.

Goede ontwikkelingen.

StrataNL

#1947
Goede keuze wat mij betreft en in lijn met de verwachting.

Ben wel benieuwd waar ze die Pharos op de DMAN neer gaan zetten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lynxian op 20/06/2022 | 23:24 uur
Ik weet dat op dit forum al vaak is gesproken over de combinatie RAM met 76mm-kanon, maar dit is wel de eerste keer dat we het op een Nederlands schip zien als vervanging voor de Goalkeeper. Betekent dit ook dat dit de combo is die we op alle toekomstige schepen kunnen zien tegen luchtdreigingen?

RAM en kanon gaan Goalkeeper vervangen, ook Doorman krijgt 76mm kanon https://marineschepen.nl/nieuws/RAM-en-76-mm-kanon-gaan-Goalkeeper-vervangen-140121.html#.YrDmO5jojak.twitter

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 20/06/2022 | 23:24 uur
Ik weet dat op dit forum al vaak is gesproken over de combinatie RAM met 76mm-kanon, maar dit is wel de eerste keer dat we het op een Nederlands schip zien als vervanging voor de Goalkeeper. Betekent dit ook dat dit de combo is die we op alle toekomstige schepen kunnen zien tegen luchtdreigingen?

Goede kans.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Ik weet dat op dit forum al vaak is gesproken over de combinatie RAM met 76mm-kanon, maar dit is wel de eerste keer dat we het op een Nederlands schip zien als vervanging voor de Goalkeeper. Betekent dit ook dat dit de combo is die we op alle toekomstige schepen kunnen zien tegen luchtdreigingen?

Wim1955

Oud nieuws. Dat werd vorig jaar januari al gemeld in deze brief:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27830-329.html

De brief die vandaag verscheen is niet een brief om er iets over te zeggen, maar het zou m.i. goed zijn deze systemen ook voor het CSS aan te schaffen.