Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

#1539
Ook bij de Polen loopt de planning voor een nieuwe klasse fregatten, er is nu de keuze gevallen op 3 aanbieders om verder te gaan in het process.
De 3 aanbieders en ontwerpen zijn:

- Navantia, F-100 klasse fregat
- Babock, Arrowhead 140 fregat
- TKMS, MEKO 300 fregat

Helaas dus geen Damen Naval, dit project loopt al heel erg lang en Damen is lange tijd in gesprek geweest met de Polen voor de levering van SIGMA 10514 gebaseerde fregatten. Dit project genaamd ''Miecznik'' (zwaardvis) is opgezet om de Poolse marine te voorzien van 3 nieuwe ''coastal defense frigates'' maar wel geproduceerd door de Poolse industrie.

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/08/navantia-shortlisted-to-build-three-frigates-for-polish-navy/

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/08/babcock-shortlisted-to-build-three-frigates-for-the-polish-navy/

Zie hieronder de oude plannen van Damen voor dit project (2016)




Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 04/08/2021 | 00:10 uur
Ik zou me eigenlijk iets meer zorgen maken over China's hypersone raketten en grote voorraad aan subs. Als er 1 goede crew in zit dan ben je zo een flink deel van je vloot kwijt. Als ik minister van Defensie van een westers land zou zijn dan zou ik mijn eigen sub voorraad minstens verviervoudigen. Alleen lijkt helemaal niemand hier haast mee te hebben. (Onze Tweede Kamer voorop.)

Daar heb ik het juist over. Alles. Daar wegblijven of wat anders bedenken. Dit werkt niet. Door o.a carriers kruisraketten etc.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Ik zou me eigenlijk iets meer zorgen maken over China's hypersone raketten en grote voorraad aan subs. Als er 1 goede crew in zit dan ben je zo een flink deel van je vloot kwijt. Als ik minister van Defensie van een westers land zou zijn dan zou ik mijn eigen sub voorraad minstens verviervoudigen. Alleen lijkt helemaal niemand hier haast mee te hebben. (Onze Tweede Kamer voorop.)

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 03/08/2021 | 14:06 uur
Zeker. Maar die carriers gaan wel een flinke rol spelen in het bestrijden van de Chinezen buiten de 1st chain mochten ze daar gaan komen.
Aangezien die carriers er zijn zullen ze dat op dit moment niet durven.

Daarbuiten kun je strijden om zee dominantie, daar prevaleren 'we' wel. Maar in die ketens kun je het vergeten.

De Chinezen koppelen hun carriers en het bestaansrecht van die apparaten aan hun economische status en overzeese belangen. Die hebben ze. Ongeveer de rol die de amerikanen hadden in en na wo2. Belangen van de Amerikanen daarintegen zijn onduidelijk. Wat ze moeten met Taiwan bijvoorbeeld. En de planconsequenties daarvan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 03/08/2021 | 13:17 uur
De chinezen zijn afhankelijk van grondstoffen uit het buitenland en daarnaast zijn ze ook afhankelijk van de maak industrie voor westerse  bedrijven wat zou er met china gebeuren als de  westerse  bedrijven de maak industrie naar vietnam, thailand of naar afrikaanse landen verplaats?

Ik heb het over operationele zaken en militaire strategie en tactiek. Dus een militaire oplossing voor het probleem dat China biedt.

Ik kan je vertellen dat een vloot die naar de Chinese zee wordt gestuurd, hoe groot die ook is, niet terugkomt indien er oorlog met de Chinezen wordt gevoerd. Daarvoor bouwen ze die carriers ook niet. En daarvoor zijn de Amerikaanse carriers ook nooit gebouwd.

Het Chinese probleem vraagt om heel ander denken. In een scenario waar de Chinezen de straat afsluiten kunnen we het beste eromheen varen en ze bevechten op plekken waar ze kwetsbaarder zijn. Je kunt niet van ze winnen daar zonder de halve chinese kust in glas te willen veranderen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 03/08/2021 | 11:52 uur
Je moet de zwakke plekken van de Chinezen zoeken en daar op mikken. De strijd wordt daar niet bij huis gevoerd. Je krijgt er met een stortvloed van sea en land based lucht eenheden te maken naast maritiem staal overwicht.

Ga je afleggen en dan is er geen plan B.  Over 10 jaar hebben de chinezen 10 carriers erbij als ze dat willen. Helemaal als het doel is een zeestraat open te houden en niet te bezetten..ver van huis...lijken me creatievere oplossingen een gezonder idee.

De chinezen zijn afhankelijk van grondstoffen uit het buitenland en daarnaast zijn ze ook afhankelijk van de maak industrie voor westerse  bedrijven wat zou er met china gebeuren als de  westerse  bedrijven de maak industrie naar vietnam, thailand of naar afrikaanse landen verplaats?

Huzaar1

#1533
Citaat van: Thomasen op 03/08/2021 | 11:08 uur
Net zoals geen enkel land opgewassen was tegen de Nazi's, is geen enkel land conventioneel opgewassen tegen China.
Maar vergelijk de wereld van nu even met die van een paar jaar terug, carrier wise.
In de Pacific moet je wel als je iets van je SLOC's open wil houden.

Je moet de zwakke plekken van de Chinezen zoeken en daar op mikken. De strijd wordt daar niet bij huis gevoerd. Je krijgt er met een stortvloed van sea en land based lucht eenheden te maken naast maritiem staal overwicht.

Ga je afleggen en dan is er geen plan B.  Over 10 jaar hebben de chinezen 10 carriers erbij als ze dat willen. Helemaal als het doel is een zeestraat open te houden en niet te bezetten..ver van huis...lijken me creatievere oplossingen een gezonder idee.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#1532
Citaat van: Huzaar1 op 03/08/2021 | 10:53 uur
Je moet die chinezen ook helemaal niet met dezelfde wapens willen bestrijden. Dat leg je af..je kunt dat bouwtempo en kapitaal niet bijbenen. Dat is de hele reden dat de USMC zo geniaal a symmetrisch wordt. Nu de rest nog... we moeten echt eens gaan nadenken over nieuwe wapensystemen.

In de toekomst voorzie ik voor oppervlakte schepen sowieso een minimale rol op het slagveld.

Je houdt geen rekening met de Riukiu-eilanden(ook wel de Nansei-eilanden genoemd) China claimt deze eilanden terwijl deze nu Japans bezit zijn. Als China deze gaat veroveren moet je een tegenoffensief kunnen inzetten en dat lukt niet alleen met figters die van een of meer landbasis opereren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Riukiu-eilanden

Huzaar1

Je moet die chinezen ook helemaal niet met dezelfde wapens willen bestrijden. Dat leg je af..je kunt dat bouwtempo en kapitaal niet bijbenen. Dat is de hele reden dat de USMC zo geniaal a symmetrisch wordt. Nu de rest nog... we moeten echt eens gaan nadenken over nieuwe wapensystemen.

In de toekomst voorzie ik voor oppervlakte schepen sowieso een minimale rol op het slagveld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#1530
Citaat van: Sparkplug op 03/08/2021 | 10:32 uur
Op internet kom ik minimale lengtes van 550 voet en 600 voet tegen. Dit is dan vanaf een LHD/LHA zonder een ski-jump. De Hyūga-klasse is groter dan dit. Net als bij de Izumo-klasse moet dan wel het vliegdek worden aangepast.

Bij Korea gaat de Dokdo klasse die qa lengte hetzelfde is als de Japanse Hyūga-klasse ook F-35B's krijgen natuurlijk kan de  Hyūga-klasse  minder F-35B's meenemen dan de Izumo-klasse. Maar de dreiging van 3 Chinese carriers is wel behoorlijk groot dat je het met alleen met 2 Light Carrier van de Izumo-klasse niet gaat redden want China werkt aan nog meer carriers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dokdo-class_amphibious_assault_ship

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 02/08/2021 | 17:32 uur
Hoe meter heeft een F-35B nodig om op te stijgen van een LHD of een Light Carrier?

Laat ik de vraag anders stellen zijn de Hyūga-class helicopter destroyers ook geschikt voor de F-35B?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hy%C5%ABga-class_helicopter_destroyer

https://en.wikipedia.org/wiki/Izumo-class_multi-purpose_destroyer

Op internet kom ik minimale lengtes van 550 voet en 600 voet tegen. Dit is dan vanaf een LHD/LHA zonder een ski-jump. De Hyūga-klasse is groter dan dit. Net als bij de Izumo-klasse moet dan wel het vliegdek worden aangepast.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

#1528
Eind dit jaar eerste vliegtuigen op Japans vliegkampschip

https://marineschepen.nl/nieuws/Eind-2021-eerste-vliegtuigen-op-Japans-vliegkampschip-020821.html

Hoe meter heeft een F-35B nodig om op te stijgen van een LHD of een Light Carrier?

Laat ik de vraag anders stellen zijn de Hyūga-class helicopter destroyers ook geschikt voor de F-35B?

https://en.wikipedia.org/wiki/Hy%C5%ABga-class_helicopter_destroyer

https://en.wikipedia.org/wiki/Izumo-class_multi-purpose_destroyer

Parera

The new French FDI frigates will enter service with degraded or absent EW

The first 3 new defense and intervention frigates FDI (formerly FTI) destined for the Marine Nationale and competing for the Greek order, will enter service with the electronic warfare suite degraded or absent. It is not clear, in fact, if the ships will lack some self-defense systems of the SENTINEL modular EW suite (baits and jammers / anti-missile jammers) or if, more likely, the whole system will be integrated later. Officially, the reason for this deficiency is due to budgetary issues. In practice, when the program was launched - in 2018 - the Military Planning Law in force at the time, relating to the period 2014-2019, did not provide for allocations for the integration of EW capabilities on FDI. The subsequent programming document - LPM 2019-2025 - confirmed this choice, merely postponing the addition of this capacity to a subsequent frigate enhancement program that will probably be financed starting from 2026 with the new Military Planning Law. It should be remembered, however, that, initially, the LPM 2019-25 provided for the delivery to the French Navy of 2 FDI by 2025. Subsequently, both for operational reasons and to "support" the national shipbuilding industry, last March was brought to 3 the number of ships to be delivered to the Marine Nationale by 2025, while for the last 2 of the 5 total FDI foreseen, the estimated deliveries are currently confirmed, respectively, in 2027 and 2029. The time schedule provides for the theoretical delivery of the first units in 2024 and the other 2 the following year. However, the times could be modified in the event of a French victory in the race for the Hellenic Navy, a victory that would be, at least, surprising given the aforementioned gap in the electronic warfare capabilities - albeit theoretically provisional - of the FDI. Gap that could favor the Fincantieri proposal for FREMMs, units that, to date, continue to be considered the reference point in the field of frigates.

[Source: RID ]

Ook in Parijs blijkt de geld kraan niet oneindig geopend te kunnen blijven  :silent:

Harald

German Navy Renews Her Experimentation and Support Vessels



On July 22, 2021, the BAAINBw signed a contract with Fassmer GmbH Co. KG for the procurement of new Experimentation and Support Vessels for the Defence Technological Center - Wehrtechnische Dienststelle (WTD) 71 of the German Navy...

BAAINBw press release
As a testing center for ships, naval weapons and maritime technology, WTD 71 has a total of nine sea-going vessels with special capabilities for the performance of its tasks. The procurement now under contract will replace the Class 745 "Breitgrund" and "Mittelgrund" multipurpose ships after 32 years of service, as well as the Class 741 "Wilhelm Pullwer", which were on duty for 55 years.

Citaat"WTD 71 is looking forward to the new ships with their modern and contemporary equipment, which will be delivered in 2023, and which will be then the highly visible expression of defense-related investigations and tests in the Eckenförder Bay for the next 30 years."
Project Manager Thomas Wallner from WTD 71.

The two new ships "Messboote Seeversuche Küste" are identical ships, designed according to civilian standards and modified for the special requirements of defence tests.

The concept of the multi-purpose vessel makes it possible to adapt the equipment for completing the tasks simply, flexibly and individually to the respective mission and testing purpose and thus always to produce a targeted configuration of the ship's capabilities.

In the future, the new experimentation and support vessels will support, among other things, the securing and recovery of torpedoes during trials, the escorting of submarines during shallow water trials, but also the deployment of underwater autonomous vehicles (UAV) as well as diving missions within the scope of defense-related investigations of diving devices and equipment.

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/07/deutsche-marine-renews-her-experimentation-and-support-vessels/?nowprocket=1

Harald

Fielding LCS Minehunting Mission Package Now A 'Key Priority'

The Navy recently completed a 3-week at-sea testing period for MCM USV and are awaiting the results before moving forward with a full-rate production contract.

The senior officer overseeing the testing and fielding of the Navy's Littoral Combat Ship mission packages said on Thursday that fielding the mine countermeasures portion of those systems has become a "key priority."

"That's one of our top priorities," said Rear Adm. Casey Moton, program executive officer for unmanned and small combatants. "It's hard to say frigate is not a top priority, but [the] MCM Mission package for me is a key priority of fielding that package, and we're going to do it."

The LCS has three mission packages comprised of dozens of capabilities that, when working in tandem, are designed to thwart a variety of surface and subsurface threats. However, the mission modules program's history of subpar testing and schedule delays have made it a thorny subject with lawmakers, who have historically cut funding for it during various budget cycles — a start-and-stop funding stream that potentially exacerbated the existing issues.

The MCM capabilities include an unmanned surface vessel integrated with a sweep system and the AQS-20 sonar. While initially intended to be deployed from an LCS, the Navy has also been eyeing what other vessels might be suitable to employ it from. Collectively, the program is referred to as the Mine Countermeasure Unmanned Surface Vehicle.

..../....

https://breakingdefense.com/2021/07/fielding-lcs-minehunting-mission-package-now-a-key-priority/