Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

#1544
Via twitter @nkhaugen

First of class in new Norwegian Coast Guard vessel, NoCGV Jan Mayen, finally homebound for fitting out in Norway. ISD second quarter 2022. New vessel designed for Arctic ops. Photo fm NORDEFMAT @Soerings @The_Lookout_N @EngageStrategy1 @thinkdefence











En een impressie van zoals de OPV's uiteindelijk moeten gaan worden:


En meer info HIER (.pdf)

Dit is nog eens wat je een OPV kan noemen :cute-smile:

Parera

Citaat van: Ace1 op 06/08/2021 | 16:22 uur
Bij Damen weet men heus wel wanneer men wel of geen tijd moeten besteden bij een aanbesteding, de Poolse aanbesteding zal wel net zo corrupt als de Roemeense aanbesteding.

Daar heb ik 100% vertrouwen in maar het blijft jammer voor de NL industrie dat we (weer) geen nieuw project binnen slepen  ;) Damen heeft haar lesje wel geleerd bij o.a. Vietnam waar ze na ruim 4 jaar onderhandelen continu bleven veranderen aan de wensen/eisen/budgetten.


Citaat van: Lex op 06/08/2021 | 20:48 uur
Er is geen ruchtbaarheid aan gegeven, maar afgelopen weekend is HNLMS Friesland op de bezoek geweest in Gdynnia.

Wie weet, het tweede SIGMA ontwerp dat ik hieronder geplaatst heb is meer een OPV dan een fregat. (Een deel van) de OPV's voor een zacht prijsje slijten aan de Polen is misschien helemaal geen verkeerd plan. Indien we er zelf natuurlijk wel iets voor terug krijgen in de vorm van andere fregatten/ schepen.

Lex

Citaat van: Parera op 06/08/2021 | 16:19 uur
Helaas dus geen Damen Naval, dit project loopt al heel erg lang en Damen is lange tijd in gesprek geweest met de Polen voor de levering van SIGMA 10514 gebaseerde fregatten.
Er is geen ruchtbaarheid aan gegeven, maar afgelopen weekend is HNLMS Friesland op de bezoek geweest in Gdynnia.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 06/08/2021 | 16:22 uur
Bij Damen weet men heus wel wanneer men wel of geen tijd moeten besteden bij een aanbesteding, de Poolse aanbesteding zal wel net zo corrupt als de Roemeense aanbesteding.

Dit dus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Parera op 06/08/2021 | 16:19 uur
Ook bij de Polen loopt de planning voor een nieuwe klasse fregatten, er is nu de keuze gevallen op 3 aanbieders om verder te gaan in het process.
De 3 aanbieders en ontwerpen zijn:

- Navantia, F-100 klasse fregat
- Babock, Arrowhead 140 fregat
- TKMS, MEKO 300 fregat

Helaas dus geen Damen Naval, dit project loopt al heel erg lang en Damen is lange tijd in gesprek geweest met de Polen voor de levering van SIGMA 10514 gebaseerde fregatten. Dit project genaamd ''Miecznik'' (zwaardvis) is opgezet om de Poolse marine te voorzien van 3 nieuwe ''coastal defense frigates'' maar wel geproduceerd door de Poolse industrie.

Bij Damen weet men heus wel wanneer men wel of geen tijd moeten besteden bij een aanbesteding, de Poolse aanbesteding zal wel net zo corrupt als de Roemeense aanbesteding.

Parera

#1539
Ook bij de Polen loopt de planning voor een nieuwe klasse fregatten, er is nu de keuze gevallen op 3 aanbieders om verder te gaan in het process.
De 3 aanbieders en ontwerpen zijn:

- Navantia, F-100 klasse fregat
- Babock, Arrowhead 140 fregat
- TKMS, MEKO 300 fregat

Helaas dus geen Damen Naval, dit project loopt al heel erg lang en Damen is lange tijd in gesprek geweest met de Polen voor de levering van SIGMA 10514 gebaseerde fregatten. Dit project genaamd ''Miecznik'' (zwaardvis) is opgezet om de Poolse marine te voorzien van 3 nieuwe ''coastal defense frigates'' maar wel geproduceerd door de Poolse industrie.

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/08/navantia-shortlisted-to-build-three-frigates-for-polish-navy/

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/08/babcock-shortlisted-to-build-three-frigates-for-the-polish-navy/

Zie hieronder de oude plannen van Damen voor dit project (2016)




Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 04/08/2021 | 00:10 uur
Ik zou me eigenlijk iets meer zorgen maken over China's hypersone raketten en grote voorraad aan subs. Als er 1 goede crew in zit dan ben je zo een flink deel van je vloot kwijt. Als ik minister van Defensie van een westers land zou zijn dan zou ik mijn eigen sub voorraad minstens verviervoudigen. Alleen lijkt helemaal niemand hier haast mee te hebben. (Onze Tweede Kamer voorop.)

Daar heb ik het juist over. Alles. Daar wegblijven of wat anders bedenken. Dit werkt niet. Door o.a carriers kruisraketten etc.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Ik zou me eigenlijk iets meer zorgen maken over China's hypersone raketten en grote voorraad aan subs. Als er 1 goede crew in zit dan ben je zo een flink deel van je vloot kwijt. Als ik minister van Defensie van een westers land zou zijn dan zou ik mijn eigen sub voorraad minstens verviervoudigen. Alleen lijkt helemaal niemand hier haast mee te hebben. (Onze Tweede Kamer voorop.)

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 03/08/2021 | 14:06 uur
Zeker. Maar die carriers gaan wel een flinke rol spelen in het bestrijden van de Chinezen buiten de 1st chain mochten ze daar gaan komen.
Aangezien die carriers er zijn zullen ze dat op dit moment niet durven.

Daarbuiten kun je strijden om zee dominantie, daar prevaleren 'we' wel. Maar in die ketens kun je het vergeten.

De Chinezen koppelen hun carriers en het bestaansrecht van die apparaten aan hun economische status en overzeese belangen. Die hebben ze. Ongeveer de rol die de amerikanen hadden in en na wo2. Belangen van de Amerikanen daarintegen zijn onduidelijk. Wat ze moeten met Taiwan bijvoorbeeld. En de planconsequenties daarvan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 03/08/2021 | 13:17 uur
De chinezen zijn afhankelijk van grondstoffen uit het buitenland en daarnaast zijn ze ook afhankelijk van de maak industrie voor westerse  bedrijven wat zou er met china gebeuren als de  westerse  bedrijven de maak industrie naar vietnam, thailand of naar afrikaanse landen verplaats?

Ik heb het over operationele zaken en militaire strategie en tactiek. Dus een militaire oplossing voor het probleem dat China biedt.

Ik kan je vertellen dat een vloot die naar de Chinese zee wordt gestuurd, hoe groot die ook is, niet terugkomt indien er oorlog met de Chinezen wordt gevoerd. Daarvoor bouwen ze die carriers ook niet. En daarvoor zijn de Amerikaanse carriers ook nooit gebouwd.

Het Chinese probleem vraagt om heel ander denken. In een scenario waar de Chinezen de straat afsluiten kunnen we het beste eromheen varen en ze bevechten op plekken waar ze kwetsbaarder zijn. Je kunt niet van ze winnen daar zonder de halve chinese kust in glas te willen veranderen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 03/08/2021 | 11:52 uur
Je moet de zwakke plekken van de Chinezen zoeken en daar op mikken. De strijd wordt daar niet bij huis gevoerd. Je krijgt er met een stortvloed van sea en land based lucht eenheden te maken naast maritiem staal overwicht.

Ga je afleggen en dan is er geen plan B.  Over 10 jaar hebben de chinezen 10 carriers erbij als ze dat willen. Helemaal als het doel is een zeestraat open te houden en niet te bezetten..ver van huis...lijken me creatievere oplossingen een gezonder idee.

De chinezen zijn afhankelijk van grondstoffen uit het buitenland en daarnaast zijn ze ook afhankelijk van de maak industrie voor westerse  bedrijven wat zou er met china gebeuren als de  westerse  bedrijven de maak industrie naar vietnam, thailand of naar afrikaanse landen verplaats?

Huzaar1

#1533
Citaat van: Thomasen op 03/08/2021 | 11:08 uur
Net zoals geen enkel land opgewassen was tegen de Nazi's, is geen enkel land conventioneel opgewassen tegen China.
Maar vergelijk de wereld van nu even met die van een paar jaar terug, carrier wise.
In de Pacific moet je wel als je iets van je SLOC's open wil houden.

Je moet de zwakke plekken van de Chinezen zoeken en daar op mikken. De strijd wordt daar niet bij huis gevoerd. Je krijgt er met een stortvloed van sea en land based lucht eenheden te maken naast maritiem staal overwicht.

Ga je afleggen en dan is er geen plan B.  Over 10 jaar hebben de chinezen 10 carriers erbij als ze dat willen. Helemaal als het doel is een zeestraat open te houden en niet te bezetten..ver van huis...lijken me creatievere oplossingen een gezonder idee.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#1532
Citaat van: Huzaar1 op 03/08/2021 | 10:53 uur
Je moet die chinezen ook helemaal niet met dezelfde wapens willen bestrijden. Dat leg je af..je kunt dat bouwtempo en kapitaal niet bijbenen. Dat is de hele reden dat de USMC zo geniaal a symmetrisch wordt. Nu de rest nog... we moeten echt eens gaan nadenken over nieuwe wapensystemen.

In de toekomst voorzie ik voor oppervlakte schepen sowieso een minimale rol op het slagveld.

Je houdt geen rekening met de Riukiu-eilanden(ook wel de Nansei-eilanden genoemd) China claimt deze eilanden terwijl deze nu Japans bezit zijn. Als China deze gaat veroveren moet je een tegenoffensief kunnen inzetten en dat lukt niet alleen met figters die van een of meer landbasis opereren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Riukiu-eilanden

Huzaar1

Je moet die chinezen ook helemaal niet met dezelfde wapens willen bestrijden. Dat leg je af..je kunt dat bouwtempo en kapitaal niet bijbenen. Dat is de hele reden dat de USMC zo geniaal a symmetrisch wordt. Nu de rest nog... we moeten echt eens gaan nadenken over nieuwe wapensystemen.

In de toekomst voorzie ik voor oppervlakte schepen sowieso een minimale rol op het slagveld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

#1530
Citaat van: Sparkplug op 03/08/2021 | 10:32 uur
Op internet kom ik minimale lengtes van 550 voet en 600 voet tegen. Dit is dan vanaf een LHD/LHA zonder een ski-jump. De Hyūga-klasse is groter dan dit. Net als bij de Izumo-klasse moet dan wel het vliegdek worden aangepast.

Bij Korea gaat de Dokdo klasse die qa lengte hetzelfde is als de Japanse Hyūga-klasse ook F-35B's krijgen natuurlijk kan de  Hyūga-klasse  minder F-35B's meenemen dan de Izumo-klasse. Maar de dreiging van 3 Chinese carriers is wel behoorlijk groot dat je het met alleen met 2 Light Carrier van de Izumo-klasse niet gaat redden want China werkt aan nog meer carriers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dokdo-class_amphibious_assault_ship