Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

Citaat van: StrataNL op 29/03/2021 | 12:14 uur
Nieuwbouw van Sigma's is geen interim oplossing, daar geloof ik niks van.
Daarnaast zal Damen echt geen twee M-fregatten aangeboden hebben als de KM hier niet akkoord mee was gegaan.

Volgens mij liggen beide opties op tafel voor de Grieken, de 2 MFF's moeten natuurlijk in overleg met de KM / NL overheid geleverd worden. Maar de 2 SIGMA 10514's kunnen daarna gewoon nog 25 jaar mee als de andere schepen in dienst zijn genomen. Ik vermoed dat Damen hoopt dat de Grieken naast de 4 SIGMA 11515's (+ 4 optioneel?) ook nog een serie van 2 / 4 of 6 extra SIGMA 10514's besteld als aanvullende schepen of vervanging voor een ander ouder scheeps ontwerp. De Griekse marine vaart rond met een aantal schepen die ook aan hun vervanging toe zijn van begin jaren '90 zoals de 4 Ospery 55's of de nog oudere La Combattante FAC's.

StrataNL

Nieuwbouw van Sigma's is geen interim oplossing, daar geloof ik niks van.
Daarnaast zal Damen echt geen twee M-fregatten aangeboden hebben als de KM hier niet akkoord mee was gegaan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Thomasen op 29/03/2021 | 11:44 uur
Het wordt nog wel een spannende wedstrijd. Alle offers zijn gewoon interessant eigenlijk. Prijs wordt een ding, maar omdat het zo'n omvangrijk pakket wordt zal vergelijken ook erg moeilijk worden. Zit nogal een verschil tussen een snelbouw SIGMA en 2 type-23's te leen. De Duitsers gaan ook met een mooi voorstel komen, wat ook gelijk mooi aansluit bij de Hydra's. Echter, Duitsland is ook binnen Europa zo'n beetje de grootste bondgenoot van Turkije. Spanje zal bij een aanbod van de F110 misschien wel het beste schip aanbieden. Maar de OHP's zijn niet veel jonger dan de S-klasse schepen.....who knows.

De leeftijd van de meeste schepen die aangeboden worden zijn ongeveer gelijk aan die van de Griekse S-fregatten. Ik denk daarom ook dat een nieuwbouw interim oplossing wel langer duurt dan een tweede hands schip leveren maar dan krijg je er natuurlijk wel gewoon een compleet nieuw schip voor zonder de problemen van een ouder model. En ja nieuwbouw staat ook niet garant voor probleemloos varen maar de kans dat er iets kapot gaat is toch kleiner.

Het feit dat de Grieken niet direct het LOI gebruikt hebben voor de aankoop van 2 Belharra klasse fregatten zegt ook iets over wat de Grieken willen. Ze willen eigenlijk helemaal niet 2 schepen maar ze willen er 4 (met de optie voor nog meer schepen).  Daarnaast speelt Frankrijk zoals altijd een gemeen spel in de onderhandelingen en bied het de 2 interim schepen gratis aan de Grieken aan. Gratis bestaat natuurlijk niet en de grieken ontvangen de schepen in de huidige staat wat volgens de Franse defensie ''goed is voor tijdelijk gebruik''. Ik verwacht dat de prijs van de 4 nieuw te bouwen schepen hoger ligt door het gratis weg geven van de 2 oude fregatten dan eigenlijk nodig is.

Parera

#1388
Citaat van: StrataNL op 29/03/2021 | 10:47 uur
Hoezo minder potentie?

Als ik alleen kijk naar het voorstel van Babock (op basis van de 3D impressie) en de info die we hebben van het SIGMA 11515 (ER AAW variant) dan zie ik behoorlijke verschillen tussen die 2 schepen. De bewapening is redelijk gelijkwaardig alleen op sensor gebied heeft de SIGMA 115 AAW meer potentie  door o.a. de toevoeging van de APAR 2.0 en eventueel het AWWS.

Daarnaast bied Babock niet echt duidelijk een interim oplossing maar is de Britse overheid nog aan het kijken naar de mogelijkheden. Bij Damen liggen er zowel de 2 MFF's op tafel als 2 SIGMA 10514's nieuwbouw. De 2 MFF's zijn mogelijk als de NL overheid dit wilt, zo niet heeft Damen nog steeds het SIGMA fregat als optie.

Ik moet wel zeggen dat ik het idee heb dat Frankrijk een streepje voor heeft in deze aanbesteding o.a. door de overige contracten die lopen met de Grieken en ook de LOI voor de levering van 2 fregatten. De Franse onderhandelingen zijn anders dan die van ons, wij kunnen dit alleen winnen door een combinatie van een goed fregat voor een goede prijs en de beste keuze voor de Griekse industrie te bieden.

StrataNL

Citaat van: Parera op 29/03/2021 | 10:31 uur
Mooi fregat, wat mij betreft (veel) minder potentie dan het Damen voorstel van de SIGMA 11515 of andere ontwerpen die aangeboden worden.
Hoezo minder potentie?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Here Is Babcock's Frigate Proposal For The Hellenic Navy

British shipbuilder Babcock is proposing its Arrowhead 140 design for the Hellenic Navy frigate requirement. The vessels, based on the future Type 31 frigate of the Royal Navy, are part of a wider package offer by the shipbuilder which partnered with Thales UK, and is supported by the British government.




https://www.navalnews.com/naval-news/2021/03/here-is-babcocks-frigate-proposal-for-the-hellenic-navy/

Mooi fregat, wat mij betreft (veel) minder potentie dan het Damen voorstel van de SIGMA 11515 of andere ontwerpen die aangeboden worden.

Huzaar1

Hun land en luchtmacht liggen op het kerkhof. Dat is het probleem.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

What The 2021 Integrated Review Means To The Royal Navy ?

An expanding Navy, armed with the latest weaponry, equipped with the latest tech, deployed more around the world to meet the UK's expanding horizons. That is what the 2021 Integrated Review means to the Royal Navy.


https://www.navalnews.com/naval-news/2021/03/what-the-2021-integrated-review-means-to-the-royal-navy/

Hoewel het op dit moment helemaal niet goed lijkt te gaan met de RN vind ik deze plannen zeer positief.

- Investering van £31 miljard in de Dreadnought klasse SSBN's en de nucleare bewapening.
- Vervanging van de Stingray torpedo's.
- Beide carriers moeten operationeel kunnen worden ingezet naast elkaar.
- Er worden meer F-35B's aangekocht voor de carriers.
- Royal Marines worden omgevormd tot twee Littoral Response Groups waarvan er 1 in Noord Europa actief is en de ander in de Indische Oceaan.
- 1 van de Bay klasse (LSD's) word omgebouwd voor Littoral Strike Missions voor £50 miljoen. Daarnaast komen er (2?) nieuwe speciaal gebouwde Littoral Strike Mission schepen.
- De oppervlakte vloot groeit van 19 naar 24 schepen met de introductie van de Type 26, 31 & 32.
- De bouw van een nieuw multi-role ocean surveillance ship voor het beveiligen van belangrijke onderwater kabels o.a. voor inzet in de arctic.
- Er komen nieuwe land attack missiles voor de schepen/onderzeeboten.
- De voorraad Sea Viper (PAAMS) word uitgebreid.
- Investeringen in de Merlin en Wildcat helikopters.
- Een investering van  £1 miljard in de mijnbestrijding waarbij de huidige schepen worden vervangen door onbemande systemen die ingezet kunnen worden vanaf een haven en de Type 32 fregatten.

Voor dit alles moet er ook materieel af gestoten worden zo worden de oudste Type 23's snel af gestoten het gaat dan om HMS Monmouth & HMS Montrose.

Sparkplug

JMSDF commissions second Maya-class guided-missile destroyer

19 MARCH 2021

by Kosuke Takahashi

The Japan Maritime Self-Defense Force (JMSDF) commissioned its second Maya (Improved Atago)-class Aegis-equipped destroyer in a ceremony held on 19 March in Yokohama City, Kanagawa Prefecture.

Named JS Haguro (pennant number 180), the 170 m-long warship was inducted into the service's Escort Division 8 of Escort Flotilla 4, which is homeported at the Sasebo naval base in Nagasaki Prefecture.

The ship, which was launched in July 2019, entered service shortly after being handed over to the JMSDF by local shipbuilder Japan Marine United (JMU) Corporation, which also built first-of-class JS Maya (179).


The JMSDF commissioned JS Haguro , its second Maya (Improved Atago)-class Aegis-equipped destroyer, in a ceremony held on 19 March in Yokohama City. (Japanese MoD)

Haguro, which was built for JPY170 billion (USD1.56 billion) under a contract awarded in 2016, has now become the eighth JMSDF vessel equipped with the Aegis Combat System.

The Maya class is 5 m longer than the service's Atago-class destroyers. Each ship of the class is equipped with the Aegis Baseline J7 ballistic missile defence (BMD)-capable weapon system. The Baseline J7 is supported on the ships by the Lockheed Martin/Raytheon AN/SPY-1D(V) phased array radar and the Northrop Grumman AN/SPQ-9B X-band (NATO I-band) (8–12.5 GHz) high-resolution fire-control radar.

The Maya class is also equipped with the US-developed Cooperative Engagement Capability (CEC) system, which enables each of the destroyers to act as part of a wider 'grid' of sensors and weapon platforms that allow other CEC-equipped ships and military aircraft – such as Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye airborne early warning & control (AEW&C) aircraft – to share surveillance and targeting information. With this capability, the ship is expected to better counter threats such as those posed by North Korean ballistic missiles.

Already a Janes subscriber? Read the full article via the Client Login

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/jmsdf-commissions-second-maya-class-guided-missile-destroyer
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

US Navy set to receive latest version of the Tomahawk missile

Raytheon plans to deliver next week the first of the U.S. Navy's new Block V Tomahawk, an upgraded version of the service's venerable land-attack missile that will ultimately include the ability to target ships at sea at extended ranges.

The new Block V, when fully realized in its Block Va and Block Vb varieties, will be expected to hit surface ships at Tomahawk ranges — in excess of 1,000 miles — with the integration of a new seeker. It also will integrate a new warhead with a broader range of capabilities, including greater penetrating power.

Tomahawk's range is especially important in the Asia-Pacific region, where China's rocket force has extraordinary reach with its DF-26 and DF-21 missiles, with ranges of 2,490 and 1,335 miles respectively, according to the Center for Strategic and International Studies.

The U.S. Navy's news missiles are destined not just for the vertical launching systems on surface ships but also on attack submarines that can more easily operate inside the range of China's rocket force.

The Navy is expected to make a decision on the future of the Tomahawk weapon in 2021, but the signs seem to point to its continuation. The service has had a long-running search for a next-generation land-attack missile, but a recent analysis of alternatives led to the Navy restarting the Tomahawk line and upgrading its current inventory.

.../...

https://www.defensenews.com/naval/2021/03/17/us-navy-set-to-take-delivery-of-the-latest-version-of-its-tomahawk-missile/


Parera

Citaat van: Harald op 03/03/2021 | 16:38 uur
ik denk : SIGMA 11515HN "Standard AAW capability" variant with 2 X STIR 1.2

Ja de standaard variant, want de andere is uitgerust met APAR block 2 en dat ziet er compleet anders uit ;)

De mast heeft iets weg van het ontwerp dat eerder aangeboden is aan Brazilie met daarin de Saab Sea Giraffe AMB + 1X met IFF. Al verwacht ik in dit ontwerp geen Saab radar maar een radar van Thales Nederland (waarschijnlijk NS-100 / NS-200 of Smart-S mk2). Ik begreep uit eerdere berichten dat het ging op een radar uit de NS serie.





Het LMV van de marine van Singapore, onder deze mast zit een Thales NS-100 radar.

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Eigelijk de M die we wilden minus de grote MMB.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)