Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

#892
A closer look at the Littoral Strike Ship concept



https://www.savetheroyalnavy.org/a-closer-look-at-the-littoral-strike-ship-concept/

Het voorstel bied ruimte voor 4 Merlin helikopters, wat een Britse variant van de HH-101 Ceasar wel interessant maakt. Het voorstel in het artikel is gebaseerd op de Amerikaanse MV Ocean Trader.

Parera

De KRI Sultan Iskandar Muda (SIGMA 9113) heeft bij een oefening een Exocet block 3 afgeschoten op een ''vijandig schip'', KRI I Gusti Ngurah Rai (Sigma 10514) was betrokken bij de oefening als staf schip. Vanaf een afstand van 40 zeemijl (74 km) werd het doel aangevallen, voor een SSM is dat overigens niet heel ver weg de block 3 zou een bereik hebben 180 km.








Huzaar1

Citaat van: A.J. op 06/09/2019 | 20:29 uur
Die waltijd is natuurlijk niet alleen voor het personeel, ook die schuit moet zo nu en dan een beetje bijgetjet worden.

Sure. Maar als het niet om efficiency gaat. Waar dan wel om? Ik denk dat je dus stelt dat schepen ongeveer dezeldfde periode nosig hebben voor rust en ohd. Dan lijkt 1 crew me toch prima.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Thomasen op 06/09/2019 | 22:13 uur
Bij het concept zoals wij dat nu toepassen wisselt de bemanning van twee schepen. Dat betekend dat er niet een bemanning is die af is, maar die gewoon op een zelfde platform verder gaat. Deze hoeven dus niet aan de wal geparkeerd te worden.
Hoe rijm je dat met het feit dat OPV HLND opgelegd is teneinde het project GRON te faciliteren?
Het is nu reeds duidelijk dat gezien de tekorten het probleem allengs groter wordt.
Citaat van: Thomasen op 06/09/2019 | 22:13 uur
Heb je een dubbele bemanning voor een schip, dan betekend dat dat de afkomende bemanning niet over een schip zal beschikken. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de eerder genoemde trainingsmogelijkheden. Daarnaast kun je over het geheel van je platformen niet persee meer vaardagen persen. Immers, bij vier bemanningen is dat zeg maar 4*200 vaardagen dus 800. Je bespaard echter op transit en off times in het missie gebied, en kunt je daardoor permitteren een bemanning korter weg te sturen en de eenheid in het gebied intensiever inzetten.
Het je bijvoorbeeld 2 bemanningen zou je 365 dagen kunnen varen. Je enige beperking is dan nog het onderhoud van je schip. En laat dat bij onze museum marine nu eens juist dé beperkende factor zijn.
Ook dat is een gegeven waarover goed nagedacht zou moeten worden.

A.J.

Citaat van: Lex op 06/09/2019 | 21:54 uur
Ja dat is mij bekend.Ik ben zeer benieuwd naar het fundamenteel verschil tussen wisselbemanning en dubbele bemanning.

Ik wacht ook ff af.

Lex

Citaat van: Thomasen op 06/09/2019 | 21:41 uur
OZD heeft vergelijkbaar probleem.
Ja dat is mij bekend.
Citaat van: Thomasen op 06/09/2019 | 21:41 uur
Daarnaast zit er wel een fundamenteel verschil tussen een wisselbemanning en een dubbele bemanning. Een wisselbemanning is voor de KM m.i. wel de way to go.
Ik ben zeer benieuwd naar het fundamenteel verschil tussen wisselbemanning en dubbele bemanning.

Lex

In het verlengde hiervan.
Vandaag, 06-09-2019 heeft de wisseling van bemanning plaatsgevonden a/b HNLMS Groningen te Willemstad, Curacao.
Het betreft de pilot om een OPV gedurende langere tijd in de Carib te laten fungeren, waarbij om de 16 weken er een wisseling van bemanning plaatsvindt.
In een separaat topic is hierover reeds veelvuldig geschreven.
Helaas blijkt nu reeds dat het voornemen enige uitdagingen ondervindt, omdat niet alle functies gewisseld konden worden.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 06/09/2019 | 20:20 uur
Klopt, natuurlijk. Maar ik weet niet hoe een navy mindset in elkaar steekt. Aangezien je ook waltijd hebt..is dat misschien anders. En waltijd, dan vaart het schip niet. Ik weet ook niet hoe lang die periode is. Maar natuurlijk, ik weet ook waar NL voor had gekozen  :cute-smile:

Die waltijd is natuurlijk niet alleen voor het personeel, ook die schuit moet zo nu en dan een beetje bijgetjet worden.

A.J.

#884
Citaat van: Parera op 06/09/2019 | 19:30 uur
Ja de oplossing van de helft van de schepen schrappen is natuurlijk de makkelijkste maar dat is totaal niet wenselijk. Daarom zou om te beginnen het permanent hebben van 3 scheeps bemanningen + 1 wal bemanning al helemaal geweldig zijn ( OPV / LCF / OZB) voor de andere klasses is het lastiger omdat er daar maar 1 of 2 schepen per klasse zijn.

Bij de MCMV's is bij 6 schepen het straks prima te doen als we 4 scheeps bemanningen hebben + 2 wal bemanningen. Er ligt bij 4 schepen teminste altijd 1 tegen de kant in de vierslag dus dat is geen probleem. Van de andere 3 bemanningen zouden er tenminste 2 op 100% moeten kunnen draaien en die 3e kan eventueel nog met iets minder draaien maar 100% is beter.

Voor zover ik weet bestaat die redundancy personeelstechnisch gewoon bij maximale vulling. Het probleem is de waardeloze vulling en dat los je niet op met bijplussen van een extra bemanning.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 06/09/2019 | 19:25 uur
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Je kunt natuurlijk twee kanten op redeneren, of een verdubbeling van het personeel of de helft minder schepen... Als dit door bv. Nederland was verzonnen had ik wel geweten welke van de twee opties het geworden zou zijn... :cute-smile:

Daarbij is het natuurlijk lastig opleiden, oefenen en opwerken zonder middelen, stel dat jij in je tanktijd met zo'n plan geconfronteerd zou worden en je de helft van de tanks moest inleveren (of 2X zoveel personeel krijgen) hoe ga jij dan oefenen als de tanks op pad zijn met de andere helft van de club? Ga je dan een beetje wachtlopen ofzo wat helemaal niks toevoegt aan je core business? Als de eerste club dan klaar is met hun toertje mag jij vanaf scratch beginnen en duurt het weer maanden voordat je op niveau/ CR bent.

Klopt, natuurlijk. Maar ik weet niet hoe een navy mindset in elkaar steekt. Aangezien je ook waltijd hebt..is dat misschien anders. En waltijd, dan vaart het schip niet. Ik weet ook niet hoe lang die periode is. Maar natuurlijk, ik weet ook waar NL voor had gekozen  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: A.J. op 06/09/2019 | 19:25 uur
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Je kunt natuurlijk twee kanten op redeneren, of een verdubbeling van het personeel of de helft minder schepen... Als dit door bv. Nederland was verzonnen had ik wel geweten welke van de twee opties het geworden zou zijn... :cute-smile:

Daarbij is het natuurlijk lastig opleiden, oefenen en opwerken zonder middelen, stel dat jij in je tanktijd met zo'n plan geconfronteerd zou worden en je de helft van de tanks moest inleveren (of 2X zoveel personeel krijgen) hoe ga jij dan oefenen als de tanks op pad zijn met de andere helft van de club? Ga je dan een beetje wachtlopen ofzo wat helemaal niks toevoegt aan je core business? Als de eerste club dan klaar is met hun toertje mag jij vanaf scratch beginnen en duurt het weer maanden voordat je op niveau/ CR bent.

Ja de oplossing van de helft van de schepen schrappen is natuurlijk de makkelijkste maar dat is totaal niet wenselijk. Daarom zou om te beginnen het permanent hebben van 3 scheeps bemanningen + 1 wal bemanning al helemaal geweldig zijn ( OPV / LCF / OZB) voor de andere klasses is het lastiger omdat er daar maar 1 of 2 schepen per klasse zijn.

Bij de MCMV's is bij 6 schepen het straks prima te doen als we 4 scheeps bemanningen hebben + 2 wal bemanningen. Er ligt bij 4 schepen teminste altijd 1 tegen de kant in de vierslag dus dat is geen probleem. Van de andere 3 bemanningen zouden er tenminste 2 op 100% moeten kunnen draaien en die 3e kan eventueel nog met iets minder draaien maar 100% is beter.

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 06/09/2019 | 17:52 uur
Je hebt toch genoeg wal werk, of bewakingstaken, opleidingstaken, training.. lijkt me niet lastig daar een doel voor te vinden tijdens waltijd. Toch?

Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Je kunt natuurlijk twee kanten op redeneren, of een verdubbeling van het personeel of de helft minder schepen... Als dit door bv. Nederland was verzonnen had ik wel geweten welke van de twee opties het geworden zou zijn... :cute-smile:

Daarbij is het natuurlijk lastig opleiden, oefenen en opwerken zonder middelen, stel dat jij in je tanktijd met zo'n plan geconfronteerd zou worden en je de helft van de tanks moest inleveren (of 2X zoveel personeel krijgen) hoe ga jij dan oefenen als de tanks op pad zijn met de andere helft van de club? Ga je dan een beetje wachtlopen ofzo wat helemaal niks toevoegt aan je core business? Als de eerste club dan klaar is met hun toertje mag jij vanaf scratch beginnen en duurt het weer maanden voordat je op niveau/ CR bent.

Huzaar1

Je hebt toch genoeg wal werk, of bewakingstaken, opleidingstaken, training.. lijkt me niet lastig daar een doel voor te vinden tijdens waltijd. Toch?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Thomasen op 06/09/2019 | 14:59 uur
Uiteindelijk is dat dual crew concept natuurlijk super. Of, zoals bij de OZD, een bemanningen die los staan van de schepen zelf.
Het geeft zeker kansen voor moderner werkgeverschap. Er staat echter ook wat tegenover, en dat is dat de reizen ook aantrekkelijk moeten blijven. Daarnaast is zeker voor Nederland het bereiken van een dergelijke bemanningsconcept erg lastig gezien ons personeelstekort. Gevolg is wat we nu ook zien met de OPV's. de theorie is prima, de praktijk is dat sommige lui dubbel genaaid worden.

Ook zul je een goede infrastructuur moeten opbouwen om de 'afkomende' bemanning te vermaken. Door dit proces dynamischer te maken kun je ook het opwerk traject aanpakken. Ook hier kun je dan namelijk de bemanning en het platform loskoppelen. Je kunt is de 'off' periode je CT doen, die dan misschien uitgebreider gedaan moet worden. SARC1/2 en SATS kunnen dan evt ook opgepakt worden door DMI en een reeds SARC6 gerede bemanning.

Op dit moment is dit voor ons nog te lastig als we het huidige aantal platformen willen behouden of zelfs willen uitbreiden.
Het concept van 4 + 1 bemanning is misschien iets wat wel haalbaar zou kunnen zijn op de middel-lange termijn en dan voor de lange termijn misschien 2 + 4 (op basis van 4 schepen).
Dit concept vraagt natuurlijk ook om investering in de oefenmogelijkheden aan land (simulatoren en andere trainingsmiddelen) want die bemanningen zonder schip kunnen natuurlijk ook niet 4 maanden thuis gaan zitten. Er moeten in de ''off'' periode inderdaad gewoon allerlei trainingen gedaan worden.

Parera

#878
Leonardo Demos Outstanding BMD Capabilities Performed By Its MFRA Radar During Formidable Shield 2019
https://www.navalnews.com/naval-news/2019/09/leonardo-demos-outstanding-bmd-capabilities-performed-by-its-mfra-radar-during-formidable-shield-2019/

Video: French Navy Shifting To Dual Crews For Its FREMM Frigates
https://www.navalnews.com/naval-news/2019/09/video-french-navy-shifting-to-dual-crews-for-its-fremm-frigates/

[youtube width=750 height=425]https://www.youtube.com/watch?v=3MmmD6V23RA[/youtube]