Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Parera

MBDA Deutschland eyes HELWS opportunity with German Navy



The German Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology, and In-Service Support (BAAINBw) is expected to release a statement of work, and a subsequent request for proposals later this year for integration of a high-energy laser weapon system (HELWS) demonstrator on board a German Navy corvette.

The navy requirement provides for integrating a HELWS on a German Navy K130 Braunschweig-class corvette in the 2020-21 timeframe, and includes a series of engagement trials against an unspecified target set.

This opportunity, and a prospective follow-on contract, could effectively mark a commercial breakthrough for MBDA Deutschland's HELWS demonstrator programme, with the realistic potential of matching its laser weapon solution to a specific German Navy capability requirement. The company's high-energy laser development activities are partly funded internally and partly by the German government.

"This will be a 10 kW to 20 kW laser effector, so not yet optimised to engage missile threats; however, the target catalogue will ultimately be defined by the customer," Doris Laarmann, MBDA Deutschland's senior advisor for lasers, told Jane's .

Jane's understands that the HELWS demonstrator for this opportunity will be optimised for counter-unmanned aircraft system (C-UAS) missions, including addressing UAS, mini-UAS, and micro-UAS.

MBDA Deutschland has incrementally evolved its laser demonstrator solution since a series of initial proof of concept and vulnerability studies in 2008, when it switched from chemical to fibre laser technology. The company initially exploited geometric coupling technology - where a number of individual high-energy fibre laser sources are combined together using one common beam director telescope - coupled with the mirror optic beam forming technology.

[Source: Janes.com ]

Parera

Beelden van de test met de nieuwe ASuW missile MARTE-ER, 100 km bereik en te hangen onder de NH90's  :cute-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 25/02/2019 | 20:35 uur
Met 12 Surface Combatants (4x vLCF + 4x vMFF + 4x FFGX ) kunnen we alle taken aan. Ik zou dan zelf kiezen voor 2 extra vMCMV's voor de noordzee taken (schip v/d wacht) en voor de West eventueel een 2 tal grotere kustwacht cutters i.p.v. een marineschip.

12 fregatten (4 vLCF, 4 vMFF + 4 vMFF flight II) genieten zeker mijn voorkeur.

Parera

#538
Citaat van: StrataNL op 25/02/2019 | 20:24 uur
Met dit lijstje kun je de OPV's prima aanhouden lijkt me.

De vraag is of de OPV's nog in het toekomstplan van de marine passen, ik twijfel wel aan 4 XO's i.p.v. de OPV's ik denk namelijk dat je die taken ook anders kunt invullen.
Met 12 Surface Combatants (4x vLCF + 4x vMFF + 4x FFGX ) kunnen we alle taken aan. Ik zou dan zelf kiezen voor 2 extra vMCMV's voor de noordzee taken (schip v/d wacht) en voor de West eventueel 2 grotere kustwacht cutters i.p.v. een marineschip.

Lokale bemanning, eventueel aangevuld door KM personeel dat op 1, 3 of 4 jaarlijkse rotaties wisselt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 25/02/2019 | 20:24 uur
Met dit lijstje kun je de OPV's prima aanhouden lijkt me.

Die gaan er rond 2040 toch echt uit... Hoe handig als je dan een serie van 8 (in twee 2035 varianten) kan bouwen?

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 20:03 uur
Mijn lijstje aangepast.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 19:49 uur
Breidt deze serie uit met 4 XO varianten als OPV vervanger is je hebt een interessante serie.

Dan zou de KM tegen 2040 kunnen bestaan uit:

4 vLCF
4 vMFF
4 XO (variant) (als LPD vervanger)
4 XO (variant) (als OPV vervanger)
2 LHD (1 als JSS vervanger)
2 CSS (1 extra)
4 SSK

Met dit lijstje kun je de OPV's prima aanhouden lijkt me.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 25/02/2019 | 19:55 uur
Ook goed, weg met dat ding! De Duitsers mogen het kopen de naam hoeft niet veel aangepast te worden ''FGS Karl Dönitz''  ;D Dan moet wel eerst dat tweede CSS erbij besteld worden.

Prachtige vloot op die manier en ook een sterke gebalanceerde vloot.

Mijn lijstje aangepast.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 19:53 uur


Ik zie ruimte om het JSS te verruilen voor een LHD.
Ook goed, weg met dat ding! De Duitsers mogen het kopen de naam hoeft niet veel aangepast te worden ''FGS Karl Dönitz''  ;D Dan moet wel eerst dat tweede CSS erbij besteld worden.

Prachtige vloot op die manier en ook een sterke gebalanceerde vloot.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 25/02/2019 | 19:51 uur
1 is geen  :silent:

Twee LPD's inruilen voor 2 LHD's en daarnaast nog de 4 OPV's inruilen voor 4 XO's.

Ik zie ruimte om het JSS te verruilen voor een LHD.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 19:49 uur
Breidt deze serie uit met 4 XO varianten als OPV vervanger is je hebt een interessante serie.

Dan zou de KM tegen 2040 kunnen bestaan uit:

4 vLCF
4 vMFF
4 XO (als LPD vervanger)
1 LHD
1 JSS (na 2040 vervangen door ?)
2 CSS (1 extra)
4 SSK

1 is geen  :silent:

Twee LPD's inruilen voor 2 LHD's en daarnaast nog de 4 OPV's inruilen voor 4 XO's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#531
Citaat van: Parera op 25/02/2019 | 19:38 uur
Dit concept heb ik laatst nog eens bekeken qua capaciteiten en met 4 XO's vervang je inderdaad 1 LPD van het formaat Johan de Witt. En de LHD hoeft ook niet meer dan 1 MCG + middelen en een staf mee te voeren (+/- 800 man + bemanning). Kijk je naar een XO van 147 x 19,6 m kan je zo'n 225 man meenemen per XO, voor transport passen er 2 FRISC RC +2 LCVP + 2 NH90's aan boord genoeg voor 1 wave van 126 mariniers.

Breidt deze serie uit met 4 XO varianten als OPV vervanger is je hebt een interessante serie.

Dan zou de KM tegen 2040 kunnen bestaan uit:

4 vLCF
4 vMFF
4 XO (variant) (als LPD vervanger)
4 XO (variant) (als OPV vervanger)
2 LHD (1 als JSS vervanger)
2 CSS (1 extra)
4 SSK

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 19:26 uur
Ik zie het nut voor NL niet... simpelweg de LPD's tzt vervangen door LPD's of LHD's en klaar.

Je zou nog kunnen kijken naar 2 LPD's vervangen door 1 LHD en 4 XO achtige schepen, tevens de OPV's er uit voor een XO variant om zo een serie van 8 te kunnen bouwen.

Dit concept heb ik laatst nog eens bekeken qua capaciteiten en met 4 XO's vervang je inderdaad 1 LPD van het formaat Johan de Witt. En de LHD hoeft ook niet meer dan 1 MCG + middelen en een staf mee te voeren (+/- 800 man + bemanning). Kijk je naar een XO van 147 x 19,6 m kan je zo'n 225 man meenemen per XO, voor transport passen er 2 FRISC RC +2 LCVP + 2 NH90's aan boord genoeg voor 1 wave van 126 mariniers.

Huzaar1

Ik zie echt, nul komma nul voordeel ten opzichte van welk drijvend stuk staal dan ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#528
Citaat van: Huzaar1 op 25/02/2019 | 19:24 uur
Uhu, en als het aan jullie ligt komt er nog een aparte klasse schepen voor het tegengaan van jeuk aan je kleine teen.
Ik gooi de knuppel er maar weer in, te belachelijk voor woorden dit geneuzel.
En 'het lijkt op een civiel schip'

Nja.. hebben we die smoes ook weer gehad. Dat lijkt zo ja, voor een panda.  :cute-smile:

Ik zie het nut voor NL niet... simpelweg de LPD's tzt vervangen door LPD's of LHD's en klaar.

Je zou nog kunnen kijken naar 2 LPD's vervangen door 1 LHD en 4 XO achtige schepen, tevens de OPV's er uit voor een XO variant om zo een serie van 8 te kunnen bouwen.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 25/02/2019 | 19:24 uur
Uhu, en als het aan jullie ligt komt er nog een aparte klasse schepen voor het tegengaan van jeuk aan je kleine teen.
Ik gooi de knuppel er maar weer in, te belachelijk voor woorden dit geneuzel.
En 'het lijkt op een civiel schip'

Nja.. hebben we die smoes ook weer gehad. Dat lijkt zo ja, voor een panda.  :cute-smile:

Het concept vind ik geweldig, ik zie dit alleen nooit ingevoerd worden bij onze SOF. Een kleine versie is een optie maar het geld kan beter naar andere middelen, het eerder van stal gehaalde LHD samen met een mooie maritiem geschikte serie SOF heli's.

En we kunnen altijd gebruik maken van onze partners hun schepen want SOF operaties doen we ook niet altijd alleen.