Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2023 | 12:53 uur
We kunnen Portugal ook nog meenemen in dit rijtje voor mogelijk 2 ASWF

Kunnen we nog wat verwachten van de Grieken ?, nadat ze onze laatste M fregatten overnemen of worden het toch de Amerikanen en de Fransen ?

Harald

Wat ik al eerder schreef in het topic ; Opvolging LC Fregatten

Citaat van: Harald op 02/03/2023 | 10:39 uur
idd, als de laatste gespreken geen duidelijkheid geven, dan zelf gaan ontwikkelen !   
Als de verschillen te groot worden kun je beter uit elkaar gaan , dan door modderen met elkaar om 1 ontwerp te krijgen. Dit vergt meestal zoveel energie, overleg, en tijd dat het uiteindelijk niet is wat je wilde en ook kwa planning veel te laat.
Kwa tijd hebben we eigenlijk ook geen tijd voor stageringen en vertragingen omdat onze fregatten aan vervanging toe zijn. Dus zelf ontwikkelen is misschien dan de beste keus.

Naast Denemarken is het misschien nog een optie om de Noren erbij te betrekken, ter vervanging van hun Fridtjof Nansen klasse fregatten. Maar of dat ook een kans van slagen heeft, betwijfel ik, kwa radar ook op de Amerikanen georienteerd en de Nansen klasse is in Spanje bij Bazan , nu Navantia gebouwd. Ik weet niet of de Noren ook over de kwaliteit te spreken zijn ?
En bij de Noren kan ook nog een andere samenwerking gaan meespelen, de Noren en Duitsland zijn nauwer op verschillende gebieden aan het samenwerken. De Duitse keuze voor het Amerikaanse AEGIS op hun F127 fregatten kan voor de Noren meespelen om ook voor een samenwerking met Duitsland te kiezen in een fregatten programma.
Moet wel gezegd worden dat de F127 een flinke slag groter zal worden dan de Noorse Nansen - klasse fregatten, maar de vraag of de Noren dat weer willen. Een ASWF ontwerp zou beter passen.

Een keuze voor een groot fregat zal ik van de Noren niet verwachten, dus een aankoop van een F127 fregat eigenlijk al helemaal niet dus ook geen samenwerking op dat gebied.

Gezien ook de ligging van Noorwegen is een ASW fregat veel logischer, dus daarom is een aansluiting bij het NL-ASWF programma ook realistischer, denk ik

Citaat van: Parera op 08/03/2023 | 13:10 uur
De Noren zouden goed uit de voeten kunnen met 6 ASWF's (multirole schepen zowel ASW als beperkt AAW), maar door een combinatie van 3+3 of 4+2 te maken (op basis van de zelfde familie schepen) bied het de Noren een veel uitgebreidere capaciteit dan men nu heeft. En met de Russische dreiging willen ze dat misschien wel hebben.

Precies, daarom zou een 2 delige aanschaf van de Noren ook een logisch scenario kunnen zijn. Enerzijds een investering in een echt ASW fregat, (bijv. 4 ) en anderzijds extra (lucht) beschermingsfregatten (bijv. 2 )

Ik denk ook dat de Noren in beide fregatten programma's van NL heel goed kunnen aansluiten.

Parera

Citaat van: Mourning op 08/03/2023 | 12:46 uur
Ik snap de gedachte dat Noorwegen evt. met Duitsland zou samenwerken niet helemaal. Ja, beide landen werken natuurlijk zeer nauw samen op onderzeebootvlak, maar in het stuk wordt o.a. vermeld dat de Noorse marine de huidige fregatten (de Fridtjof Nansenklasse) te duur zou vinden.

Nu zijn Duitse marineschepen over het algemeen veel, maar goedkoop zijn deze meestal niet (tenzij we MEKO-ontwerpen hier serieus gaan meenemen in de overweging). Daarnaast lijkt het F127 ontwerp wat we er over horen (veel) te groot (en te duur) voor Noorwegen om daar even zes stuks van aan te schaffen. Mogelijk dat een Duitse werf een kleiner schip kan aanbieden. Zou me niet verbazen.

Ik hoor verder weer de LCF-opvolger genoemd worden, maar zou de ASWF niet veel logischer zijn? Zelfde vorm, maar kleiner. Beter betaalbaar en ASW als hoofdtaak. Hoe staat het eigenlijk verder met de Britse fregatplannen naast hun GCS/Type-26 die ze al aan het bouwen zijn? Verder gezien de actieve houding van bijv. Zuid-Korea op militair-industrieel vlak... is men daar nog bezig met een (betaalbaar) ASW-platform? Frankrijk/Italie?

De 5 (origineel 6 gepland) gebouwde Nansen klasse fregatten vervingen de 5 Oslo klasse fregatten waarbij de taak volledig ASW focus was. Maar door de steeds groeiende luchtdreiging keek men voor de Nansen klasse meer naar een multirole fregat. Daarbij kwam de wens van de Noren om de NSM te integreren in de nieuwe fregatten waar de voorgangers slechts de Penguin anti-scheepsraketten kon meedragen maar in de praktijk gebeurde dit bijna nooit. Het AEGIS zit er puur op omdat de Spaanse werf dit aanbood.

Een keuze voor 6 nieuwe fregatten waarbij in de basis het SM400 block 2 en APAR block 2 al een gigantische verbetering zijn t.o.v. de SPY-1F FARS die op de Nansens geplaatst is.
Het bereik van de SPY-1D is 324 km, dat van de Noorse versie is slechts 54% daarvan (175 km) tegen luchtdoelen, onze nieuwe SM-400 heeft een bereik van >400 km tegen lucht doelen en >80 km tegen oppervlakte doelen. Zo geweldig zijn die AEGIS radars dus niet op de Noorse schepen.

De Noren zouden goed uit de voeten kunnen met 6 ASWF's (multirole schepen zowel ASW als beperkt AAW), maar door een combinatie van 3+3 of 4+2 te maken (op basis van de zelfde familie schepen) bied het de Noren een veel uitgebreidere capaciteit dan men nu heeft. En met de Russische dreiging willen ze dat misschien wel hebben.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2023 | 12:53 uur
We kunnen Portugal ook nog meenemen in dit rijtje voor mogelijk 2 ASWF

Als die budget hebben dan zou dat zeker nog een kandidaat kunnen zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2098
Citaat van: Mourning op 08/03/2023 | 12:46 uur
Daarnaast lijkt het F127 ontwerp wat we er over horen (veel) te groot (en te duur) voor Noorwegen om daar even zes stuks van aan te schaffen.

Ik verwacht dat F127 aanzienlijk kostbaarder wordt om aan te schaffen dan F126.
F126 stond voor de Europese huidige oorlog al in de boeken voor 1.350 miljard euro per schip, wees dus niet verbaasd als F127  2 miljard euro of meer gaat kosten in aanschaf.

Overigens verwacht ik voor FuAD/AWWF ook een prijs tussen  euro 1 en 1.5 miljard euro per schip.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/03/2023 | 12:34 uur
Interessant eventueel verdelen over 2 klasses (2x3 of 4+2) samen met de KM waarbij men dan dus ASW als AAW schepen kan verwerven. Een soort van eis is dan wel dat ze deel uitmaken van eenzelfde familie.  Als je dit nog kan combineren met de Belgen en Denen heb je een mooie groep partners , waarbij we misschien met de Denen dan ook weer aansluiting kunnen zoeken met het LPX concept.

- 8x a 10 x ASWF (2 - 4 NL, 4 NO, 2 BE)
- 8x AWWF (4 NL, 2 NO, 2 DEN)
- 6x LPX (4x NL, 2x DEN)



We kunnen Portugal ook nog meenemen in dit rijtje voor mogelijk 2 ASWF

Mourning

#2096
Ik snap de gedachte dat Noorwegen evt. met Duitsland zou samenwerken niet helemaal. Ja, beide landen werken natuurlijk zeer nauw samen op onderzeebootvlak, maar in het stuk wordt o.a. vermeld dat de Noorse marine de huidige fregatten (de Fridtjof Nansenklasse) te duur zou vinden.

Nu zijn Duitse marineschepen over het algemeen veel, maar goedkoop zijn deze meestal niet (tenzij we MEKO-ontwerpen hier serieus gaan meenemen in de overweging). Daarnaast lijkt het F127 ontwerp wat we er over horen (veel) te groot (en te duur) voor Noorwegen om daar even zes stuks van aan te schaffen. Mogelijk dat een Duitse werf een kleiner schip kan aanbieden. Zou me niet verbazen.

Ik hoor verder weer de LCF-opvolger genoemd worden, maar zou de ASWF niet veel logischer zijn? Zelfde vorm, maar kleiner. Beter betaalbaar en ASW als hoofdtaak. Hoe staat het eigenlijk verder met de Britse fregatplannen naast hun GCS/Type-26 die ze al aan het bouwen zijn? Verder gezien de actieve houding van bijv. Zuid-Korea op militair-industrieel vlak... is men daar nog bezig met een (betaalbaar) ASW-platform? Frankrijk/Italie?
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

#2095
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2023 | 12:12 uur
'Noorse marine wil 6 nieuwe fregatten, zoekt samenwerking'

https://marineschepen.nl/nieuws/Noorwegen-wil-nieuwe-fregatten-huidige-niet-moderniseren-080323.html#.ZAhsIAfKnKs.twitter

Interessant eventueel verdelen over 2 klasses (2x3 of 4+2) samen met de KM waarbij men dan dus ASW als AAW schepen kan verwerven. Een soort van eis is dan wel dat ze deel uitmaken van eenzelfde familie.  Als je dit nog kan combineren met de Belgen en Denen heb je een mooie groep partners , waarbij we misschien met de Denen dan ook weer aansluiting kunnen zoeken met het LPX concept.

- 8x a 10 x ASWF (2 - 4 NL, 4 NO, 2 BE)
- 8x AWWF (4 NL, 2 NO, 2 DEN)
- 6x LPX (4x NL, 2x DEN)


Citaat van: Harald op 08/03/2023 | 12:33 uur
Nou, dan ben ik benieuwd naar eind mei, wat de Noren daadwerkelijk willen.

Kwa plannen van samenwerking, zou een NL keuze een 2 paden plan kunnen zijn ;
1) eigenlijk van de plank kopen en ASWF fregatten aanschaffen.
2) het FUAD/AWWF programma en samen een nieuw fregat ontwikkelen, maar is deze keus niet te groot voor de Noren ?

of... de 6 gewenste fregatten opdelen, bijvoorbeeld 4x ASWF en 2x AWWF   
De ASWF fregatten zijn ook gelijkwaardiger in grootte en tonnage  tov de Nansen fregatten

Je was me voor maar inderdaad dezelfde gedachte  ;)

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/03/2023 | 12:12 uur
'Noorse marine wil 6 nieuwe fregatten, zoekt samenwerking'

https://marineschepen.nl/nieuws/Noorwegen-wil-nieuwe-fregatten-huidige-niet-moderniseren-080323.html#.ZAhsIAfKnKs.twitter

Nou, dan ben ik benieuwd naar eind mei, wat de Noren daadwerkelijk willen.

Kwa plannen van samenwerking, zou een NL keuze een 2 paden plan kunnen zijn ;
1) eigenlijk van de plank kopen en ASWF fregatten aanschaffen.
2) het FUAD/AWWF programma en samen een nieuw fregat ontwikkelen, maar is deze keus niet te groot voor de Noren ?

of... de 6 gewenste fregatten opdelen, bijvoorbeeld 4x ASWF en 2x AWWF   
De ASWF fregatten zijn ook gelijkwaardiger in grootte en tonnage  tov de Nansen fregatten


Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Italiaanse-marine-zet-stappen-in-vernieuwing-vloot-060323.html

Italiaanse marine zet stappen in vernieuwing vloot met nieuwe schepen, raketten en onderzeeboten


Het investeringsplan in de Italiaanse marine, en Italiaanse industrie, krijgt steeds meer concrete vorm. Eind februari passeerde het nieuwe Italiaanse onderzeebootontwerp een belangrijke mijlpaal en in januari werd het productiecontract voor de Frans-Italiaanse raket Aster B1NT ondertekend. Er wordt gewerkt aan de schepen die deze raketten krijgen, de DDX en de helikoptercarrier Trieste komt medio 2023 in de vaart.

..../.....

Zie voor het gehele artikel, de bovenstaande link

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/03/2023 | 16:42 uur
Interessant overzichtje van de Duitse marine vanaf 2035, 6 x F126, 6 x F127  en 8 U-212CD zijn een prima ontwikkeling. Grote afwezigen zijn middelen waarvan je zou denken dat ze (in meervoud) op het wensenlijstje zouden staan: geen LPD/LHD/JSS of andere schepen voor amfibisch optreden.

Ja daar worden we wel vrolijk van ;D Goed nieuws voor de NL industrie dat de 2 extra F-126's nu (openbaar) bevestigd worden. Ook goed nieuws voor de Duitse marine dat de F-127 een klasse van niet 3 of 4 maar 6 fregatten gaat worden. En voor de Duits-Noorse samenwerking is de aankoop van 8 U-212CD's gecombineerd met 4/6 of 8 Noorse boten ook goed.

Ja het Amfibisch optreden bij de Duitsers is ongetwijfeld weer naar de achtergrond verdwenen, capaciteit die ze nu nauwelijks hebben en waarschijnlijk ook niet nodig (vinden menen te) hebben.
Wel word er ge?nvesteerd in assault craft maar een eigen LPD dat komt er (voorlopig) niet, waarschijnlijk gaat deze capaciteit gefocust worden op de Baltic waardoor LPD capaciteit niet nodig is.

Wat ik vooral interessant vind in bovenwater capaciteit is de maximaal 18 ''Future Combat Surface System'' als toevoeging aan de korvetten. Op het eerste oog lijken dit onbemande vaartuigen te worden als ik de silhouette mag geloven. Nogal vergelijkbaar met onze plannen voor laag bemande / onbemande platformen, dus misschien is hier een samenwerking mogelijk.

Verder ligt de nadruk sterk op het toevoegen van allerlei onbemande systemen zowel boven en onderwater maar ook in de lucht. Hier zie ik ook nog mogelijkheden tot samenwerking ( MOTS aankopen bij/met de Duitsers).

Wat het F-127 betreft lijkt het of men al studie concepten heeft van de schepen (met AEGIS) waarbij de masten iets weg hebben van de Canadese Type 26 masten waarin ook AEGIS is verwerkt. Alleen i.p.v. 1 mast kiest men in dit silhouette voor het 2 eilanden concept met de radars.





Harald

UAE Procures LPD From Indonesian Shipbuilder PT PAL


The scaled model of UAE's future LPD from NAVDEX 2023

The UAE signed a contract worth 1.5 billion AED (equivalent to $408 million USD) with Indonesian shipbuilder PT PAL for the procurement of a 163-meter multi-mission vessel, specifically a Landing Platform Dock (LPD).

At NAVDEX 2023, PT PAL showcased a scale model of the LPD, which is slightly larger than Makassar-class LPDs. PT PAL?s booth was visited by Naval News during the exhibition, but company officials declined to comment on the deal.

According to Harry Lye from Shephard Media, the LPD will be built in Surabaya, with construction to start this year, and the deal includes UAE content, specifically in the form of Abu Dhabi Ship Building (ADSB) RHIBs and Interceptors that will operate from the platform.

The signing of the contract for the LPD was not unexpected, as the UAE?s interest in this vessel is not new. With a plan to improve its force projection capabilities, the UAE Navy has sent out a team to inspect the Indonesian Navy?s Makassar-class LPD, KRI Banda Aceh (593) back in April 2022. According to an Indonesian Navy Instagram post, the UAE Navy team consisted of operations officers, engineers, and medical personnel who experienced the ship?s operational capabilities onboard.

Three months later, Indonesia and the UAE signed a memorandum of understanding (MoU) that outlined the two countries? economic partnership, including a Landing Platform Dock (LPD) Purchase Contract between PT PAL Indonesia and the UAE Navy.

The 163-meter multipurpose support vessel will have a width of 24 meters and a displacement of 13.000 tons. She will have a hybrid propulsion system consisting of 2x7280kW engines, that would be able to provide a 20 knots of maximum speed. The new LPD will have an endurance of 30 days at sea and her range will exceed 10.000 nautical miles.

The capabilities of the new LPD;

1?15 tons capable cargo crane
1?18 tons of vehicle lift
A well deck capable to house 2 LCUs
2 RHIBs (35 knots)
2 Interceptors (55 knots)
500 troops
16xPT-91 tanks
6xAV-8 MPAVs
1 mobile ambulance
The new LPD will be capable to carry 3xEC 725 helicopters on deck and 2xEX 725 helicopters at hangar. UAVs with ground facilities will also be deployed onboard the new vessel.

The main gun of the LPD will be either a 76 mm or 57 mm gun. Other weapınry will consist of a 40 mm gun and 4?12.7 mm RWSs, or 2x35mm close-in weapon systems, and 4?12.7 mm guns.

In addition to her amphibious capabilities, the new LPD will be capable to undertake humanitarian aid missions, disaster relief and mass evacuation operations, naval sealift operations, logistic support, and command and control of the fleet.

https://www.navalnews.com/event-news/navdex-2023/2023/03/uae-procures-lpd-from-indonesian-shipbuilder-pt-pal/#prettyPhoto


silvester herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/03/2023 | 16:42 uur
Interessant overzichtje van de Duitse marine vanaf 2035, 6 x F126, 6 x F127  en 8 U-212CD zijn een prima ontwikkeling. Grote afwezigen zijn middelen waarvan je zou denken dat ze (in meervoud) op het wensenlijstje zouden staan: geen LPD/LHD/JSS of andere schepen voor amfibisch optreden.
Ik vermoed dat hier van toepassing is de een doet dit en het andere land doet dat dus dat NL die laatste LPD/LHD/JSS[LPX Carrier] aanschaft en Duitsland de mpa P-8's???

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2088
Citaat van: silvester herc op 05/03/2023 | 13:11 uur
https://www.bundeswehr.de/de/organisation/marine/aktuelles/zielbild-marine-2035

Interessant overzichtje van de Duitse marine vanaf 2035, 6 x F126, 6 x F127  en 8 U-212CD zijn een prima ontwikkeling. Grote afwezigen zijn middelen waarvan je zou denken dat ze (in meervoud) op het wensenlijstje zouden staan: geen LPD/LHD/JSS of andere schepen voor amfibisch optreden.