Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 13/03/2021 | 11:44 uur
Haha, je mag het hopen Jurrien, maar dan ken jij de Duitsers nog niet. Volgens mij hebben die al 30 jaar nergens meer een klap op gegeven. Een voorzichtig duwtje of wat gewrijf, hooguit. Ik denk dat een UK scenario een stuk realistischer is. Maargoed, we gaan het zien, misschien verassen ze een keer.

Dat is dan ook weer waar. Europese politici, je zou ze op een eiland moeten opsluiten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 13/03/2021 | 11:34 uur
Het is de vraag hoe ze dat in gaan kleden. dwz, missie en eisen die ze er aan gaan stellen.
SAAB, ATR, C295 en MQ9 zijn natuurlijk opties. Verschil ook of ze de Baltic en noordzee willen coveren of dat ze ook in het GIUK ASW ops willen doen.

Voor kustwateren en binnen zeeën heb je geen P8A nodig, al heb je nooit te veel capaciteit.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 13/03/2021 | 11:21 uur
Nee, die ELU is geschrapt, da's net waar het om gaat. De Duitsers hebben nú een oplossing nodig en die is er simpelweg niet in Europa.

Kortom: er wordt vermoedelijk wel een klap op de P8A offerte gegeven, het aantal: 5 is volstrekt onvoldoende.

Als dit het geval is dan lijkt het Europese initiatief: dood.

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/03/2021 | 11:13 uur
Een ELU lijkt er voor de Duitse P3C's niet in te zitten en een split buy is totaal onrealistisch. Blijft de vraag wat gaan de Fransozen doen, gaan ze voor een plan B  en daarmee een eigen oplossing of gaan we ook hier voor een Amerikaanse "van de plank" oplossing?

Nee, die ELU is geschrapt, da's net waar het om gaat. De Duitsers hebben nú een oplossing nodig en die is er simpelweg niet in Europa.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 13/03/2021 | 11:07 uur
Het Frans-Duitse alternatief moest in 2035 in gebruik worden genomen en is in deze irrelevant. De P3C's moesten normaal, net als de Franse Altantique 2, een ELU tot 2035 krijgen.

Een ELU lijkt er voor de Duitse P3C's niet in te zitten en een split buy is totaal onrealistisch. Blijft de vraag wat gaan de Fransozen doen, gaan ze voor een plan B  en daarmee een eigen oplossing of gaan we ook hier voor een Amerikaanse "van de plank" oplossing?

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/03/2021 | 11:03 uur
In 2024 moeten de P3C's het veld ruimen, de tijd voor een Duits-Franse oplossing rent de tent uit en het is nu niet dat beide landen in goede harmonie bezig zijn om diverse initiatieven tot een succes te maken, kenmerkend voorbeeld, het grootste en meest in het oog springende project: FCAS,

Willem ze beiden gaan voor een vergelijkbare capaciteit als die van de P8A dan zal men als de sodemieter moeten beginnen om een Airbus tegenhanger te ontwikkelen waarbij je nu al weet dat dit een uitdaging zal blijken om deze in 2024 operationeel te hebben en dan hebben we het nog niet gehad over de kosten van een dergelijke oplossing die nooit het aantal van de Amerikaanse concurrent zal halen,

Het Frans-Duitse alternatief moest in 2035 in gebruik worden genomen en is in deze irrelevant. De P3C's moesten normaal, net als de Franse Altantique 2, een ELU tot 2035 krijgen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#229
Citaat van: Sparkplug op 13/03/2021 | 10:44 uur
Duitsland heeft in ieder geval toestemming voor aanschaf van de Amerikaanse overheid. Alleen wachten op akkoord van het Congres. Aanschaf is niet ondenkbaar.

In 2024 moeten de P3C's het veld ruimen, de tijd voor een Duits-Franse oplossing rent de tent uit en het is nu niet dat beide landen in goede harmonie bezig zijn om diverse initiatieven tot een succes te maken, kenmerkend voorbeeld, het grootste en meest in het oog springende project: FCAS.

Willem ze beiden gaan voor een vergelijkbare capaciteit als die van de P8A dan zal men als de sodemieter moeten beginnen om een Airbus tegenhanger te ontwikkelen waarbij je nu al weet dat dit een uitdaging zal blijken om deze in 2024 operationeel te hebben en dan hebben we het nog niet gehad over de kosten van een dergelijke oplossing die nooit het aantal van de Amerikaanse concurrent zal halen.



Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 13/03/2021 | 10:44 uur
Duitsland heeft in ieder geval toestemming voor aanschaf van de Amerikaanse overheid. Alleen wachten op akkoord van het Congres. Aanschaf is niet ondenkbaar.
Maar geen 5. Er zijn 2 scenario's en geen ervan eindigt realistisch gezien met 5 Duitse P8's. Het zijn er ofwel geen, ofwel meer. Maar er is momenteel geen enkel budget voor voorzien.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: andré herc op 13/03/2021 | 10:30 uur
Bij een extra aankoop van Duitsland en gemengde bemanning krijg je volgens mij weer een groot probleem want anders dan bij MRTT dat zijn Tank/Cargo vliegtuigen en de P8 's zij bewapend en wat als ze op de de Antillen ingezet moet worden in verband met bijvoorbeeld Venezuela??

Het is geen logistieke capaciteit die politiek gezien redelijk veilig kan ingezet worden. Samenwerking is prima maar graag wel vanuit eigen kracht.


Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 13/03/2021 | 10:39 uur
Is er hier nu iemand die gelooft dat Duitsland 5 P8's gaat kopen?

Duitsland heeft in ieder geval toestemming voor aanschaf van de Amerikaanse overheid. Alleen wachten op akkoord van het Congres. Aanschaf is niet ondenkbaar.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Stoonbrace

Is er hier nu iemand die gelooft dat Duitsland 5 P8's gaat kopen?

andré herc

Citaat van: Parera op 13/03/2021 | 07:52 uur
+1

Begrijp me niet verkeerd maar ik zou ook liever meer dan 3 P-8's zien maar wat ik bedoelde was een squadron van 8 kisten in totaal DEU/NLD. Het is wat mij betreft beter dan helemaal geen capaciteit op dit gebied en op dat moment is er de basis voor een grotere maritieme lucht capaciteit. En of we dit invullen met (2?) extra P-8's en/of UAV's dat is wat we dan moeten bestuderen.

Je moet dit natuurlijk zien als directe samenwerking met de Duitsers maar ook een hele hechte samenwerking met de Noren, Britten en waarschijnlijk Amerikanen. We hebben zelf dan maar een kleine capaciteit maar we dragen daarmee bij aan de gehele capaciteit van de NAVO. Een andere oplossing is (3 a 5) extra Duitse kisten en uren inkopen + crew opleiden (MRTT als voorbeeld).

Als je kijkt naar stationering in vliegkamp Nordholz (Duitsland) dan is dat wat mij betreft een geschikte locatie ook voor onze operaties. Hieronder een afbeelding van het bereik van een P-8 + 4 uur ''on station'' vanaf Nordholz en Keflavik (Ijsland).


Bij een extra aankoop van Duitsland en gemengde bemanning krijg je volgens mij weer een groot probleem want anders dan bij MRTT dat zijn Tank/Cargo vliegtuigen en de P8 's zij bewapend en wat als ze op de de Antillen ingezet moet worden in verband met bijvoorbeeld Venezuela??
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Parera

#222
Citaat van: andré herc op 12/03/2021 | 23:40 uur
Zou echt mooi zijn de wens van de gedachte van vele op dit Forum  8)

+1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/03/2021 | 23:52 uur
Ehhh.... nee. 3 is wel 1 inzetbaar en soms wel 2.

Van 13 P3C naar nihil en vervolgens naar 3 P8A... dan kunnen we net zo goed die investering achterwegen laten. Het eeuwige  compromis fakkelt uiteindekijk alles af.

Ik blijf bij mijn oude opvatting: 8-12 exemplaren (P8A) of een combinatie van 8 P8A en een 6-8 zeer capabele drones.

Onthoud: de weg van iets naar niets is in de politiek gemakkelijk, weer opbouwen naar weer een serieuze capaciteit is een uitdaging.

Het is niet dat we als 17e economie ter wereld er geen geld voor hebben, het er voor over hebben is dan weer een andere verhaal.

De budget ruimte voor dit en vele ander noodzakelijke investeringen zou met 2% bbp geen enkel probleem zijn en ook met het Europese NAVO gemiddelde zijn er geen beren, anders dan politici, op de weg.

Begrijp me niet verkeerd maar ik zou ook liever meer dan 3 P-8's zien maar wat ik bedoelde was een squadron van 8 kisten in totaal DEU/NLD. Het is wat mij betreft beter dan helemaal geen capaciteit op dit gebied en op dat moment is er de basis voor een grotere maritieme lucht capaciteit. En of we dit invullen met (2?) extra P-8's en/of UAV's dat is wat we dan moeten bestuderen.

Je moet dit natuurlijk zien als directe samenwerking met de Duitsers maar ook een hele hechte samenwerking met de Noren, Britten en waarschijnlijk Amerikanen. We hebben zelf dan maar een kleine capaciteit maar we dragen daarmee bij aan de gehele capaciteit van de NAVO. Een andere oplossing is (3 a 5) extra Duitse kisten en uren inkopen + crew opleiden (MRTT als voorbeeld).

Als je kijkt naar stationering in vliegkamp Nordholz (Duitsland) dan is dat wat mij betreft een geschikte locatie ook voor onze operaties. Hieronder een afbeelding van het bereik van een P-8 + 4 uur ''on station'' vanaf Nordholz en Keflavik (Ijsland).


andré herc

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/03/2021 | 23:52 uur
Ehhh.... nee. 3 is wel 1 inzetbaar en soms wel 2.

Van 13 P3C naar nihil en vervolgens naar 3 P8A... dan kunnen we net zo goed die investering achterwegen laten. Het eeuwige  compromis fakkelt uiteindekijk alles af.

Ik blijf bij mijn oude opvatting: 8-12 exemplaren (P8A) of een combinatie van 8 P8A en een 6-8 zeer capabele drones.

Onthoud: de weg van iets naar niets is in de politiek gemakkelijk, weer opbouwen naar weer een serieuze capaciteit is een uitdaging.

Het is niet dat we als 17e economie ter wereld er geen geld voor hebben, het er voor over hebben is dan weer een andere verhaal.

De budget ruimte voor dit en vele ander noodzakelijke investeringen zou met 2% bbp geen enkel probleem zijn en ook met het Europese NAVO gemiddelde zijn er geen beren, anders dan politici, op de weg.
ik bedoel wel samenwerking  ook met de Noren en Engelse dan plaatsen op een basis hier in NL met Vier of vijf moet dat toch ook lukken doen de Nieuw Zeelanders ook zal een hele vooruitgang zijn  :cute-smile:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.