België : amfibisch ambitie

Gestart door StrategNL, 17/09/2018 | 15:08 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 17/09/2018 | 17:44 uur
Gezien het personeelsgebrek bij het marinecomponent en een grote groep mensen die over daar over een aantal jaar met pensioen gaan is het lastig om een bemanning van 146 personen te vinden.
je kan dan beter voor een LST of een kleine LPD van 7000 of 8000 ton gaan die een kleinere bemanning nodig heeft.

https://products.damen.com/en/ranges/landing-ship

https://products.damen.com/en/ranges/landing-platform-dock

2 Damen XO's zou de betere oplossing zijn, echter ook hierin zie ik onze Zuiderburen niet investeren.

Mocht men wél het defensiebudget structureel ophogen, dan zijn er misschien wat mogelijkheden voor de Belgen al zie ik het dan eerder naar de landcomponent gaan.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 17/09/2018 | 17:28 uur
Maar mariniers

Als ik het goed weet krijgen de Belgen een kleine eenheid mariniers dit zal vermoedelijk wel een compagnie zijn. Dit waren of zijn de plannen van de huidige Belgische minister van Defensie. Of dit nog steeds zo durf ik niet te zeggen.

Ace1

Citaat van: StrategNL op 17/09/2018 | 15:08 uur
Vergeet onze zuiderburen niet binnen de Benelux. Een overname van de Johan de Witt zou zo maar eens in hun planning kunnen opkomen als ze straks echt richting de 2% BBP gaan investeren in hun defensie. De Belgen zijn al bezig met een mariniers-eenheid op te zetten. Kunnen ze ook uitbouwen. Ook in Belgie groeit het besef dat de veiligheid en welvaart verder van hun beschermt moet worden. En het grote en nog steeds groeiende belang van Antwerpen in deze. Ook nu met Brexit gebeuren.

De Duitsers gaan denk ik direct voor nieuw...LPDs of LHDs. En leren de kneepjes op onze marineschepen. Helemaal onbekend met amfibische operaties zijn ze niet, alleen wel op een kleinere schaal. Maar goed, dit is voor 2030 en later..einde van hun planningsperiode.

Gezien het personeelsgebrek bij het marinecomponent en een grote groep mensen die over daar over een aantal jaar met pensioen gaan is het lastig om een bemanning van 146 personen te vinden.
je kan dan beter voor een LST of een kleine LPD van 7000 of 8000 ton gaan die een kleinere bemanning nodig heeft.

https://products.damen.com/en/ranges/landing-ship

https://products.damen.com/en/ranges/landing-platform-dock

Huzaar1

#4
Citaat van: StrategNL op 17/09/2018 | 15:08 uur
Vergeet onze zuiderburen niet binnen de Benelux. Een overname van de Johan de Witt zou zo maar eens in hun planning kunnen opkomen als ze straks echt richting de 2% BBP gaan investeren in hun defensie. De Belgen zijn al bezig met een mariniers-eenheid op te zetten. Kunnen ze ook uitbouwen. Ook in Belgie groeit het besef dat de veiligheid en welvaart verder van hun beschermt moet worden. En het grote en nog steeds groeiende belang van Antwerpen in deze. Ook nu met Brexit gebeuren.


Jij leeft echt op een totaaaaaaaaaaal andere planeet he? Echt gewoon in een ander universum.
Mariniers eenheid? Een JDW? voor de Belgen? Je bent echt de grootste fantast geworden. De Belgen gaan inderdaad investeren in hun maritieme optreden, namelijk de aankoop van 2 nieuwe fregatten en mijnenjagers. Met de nieuwe patrouilleschepen gaan ze het daarmee doen. Tevens worden er maritieme capaciteiten bij een eenheid van de paracommando's ingericht, kennis die van ons KCT en Mariniers afkomt...  Maar Belgische mariniers, JDW. nee, totaal niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrategNL

Citaat van: Ace1 op 17/09/2018 | 12:50 uur
Dat hoeft niet een aantal jaren leden waren de Britse mariniers in Afghanistan actief en daardoor waren er te weinig Britse mariniers om op een of twee Britse LPD's de davits van de LCVP's te bedienen op verzoek van de Britten zijn toen Nederlandse mariniers die ervaring hadden daarmee  tijdelijk uitgeleend om de Britse LPD's de davits te bedienen.
Interessant!

StrategNL

Citaat van: Thomasen op 17/09/2018 | 13:34 uur
In aanvulling hierop, als je ziet hoe de Rotterdam er aan toe was de afgelopen jaren vraag ik me af hoe het schip er tegen 2030 bij ligt.
Weet niet wat ze precies allemaal aagepakt hebben, qua storingen/betrouwbaarheid etc, ben benieuwd. Maar zou er niet op voorhand vanuit gaan dat het tegen die tijd nog een aantrekkelijk 2e hands schip is. Zeker met de goedkope Aziatische nieuwbouw die nu op de markt is.
Ja, goede punten! En dat laatste is zeker een punt...zie de recente "Aziatische" LPD aanschaf van Peru in deze. Ik ben ook benieuwd wie de Rotterdam zal aankopen als zij vervangen wordt door een nieuwe LPD..of LHD. Van die vervanging ga ik voorlopig wel uit. Al weet je het nooit met die politieke fratsen.

StrategNL

Citaat van: Ace1 op 17/09/2018 | 11:43 uur
Met een beetje geluk kan de RDAM en Johan de Witt nog door worden verkocht aan een land in Zuid- America of Afrika beide schepen zijn geen 365 dagen op zee en daardoor hebben ze minder te verduren dan een Fregat of een OPV.
Vergeet onze zuiderburen niet binnen de Benelux. Een overname van de Johan de Witt zou zo maar eens in hun planning kunnen opkomen als ze straks echt richting de 2% BBP gaan investeren in hun defensie. De Belgen zijn al bezig met een mariniers-eenheid op te zetten. Kunnen ze ook uitbouwen. Ook in Belgie groeit het besef dat de veiligheid en welvaart verder van hun beschermt moet worden. En het grote en nog steeds groeiende belang van Antwerpen in deze. Ook nu met Brexit gebeuren.

De Duitsers gaan denk ik direct voor nieuw...LPDs of LHDs. En leren de kneepjes op onze marineschepen. Helemaal onbekend met amfibische operaties zijn ze niet, alleen wel op een kleinere schaal. Maar goed, dit is voor 2030 en later..einde van hun planningsperiode.