Aanvaring fregat en tanker voor kust Noorwegen

Gestart door dudge, 08/11/2018 | 07:29 uur

Huzaar1



"Noorse media hebben geschokt gereageerd op het feit dat de Helge Ingstad niet verzekerd is. Het schip kostte destijds ongeveer 400 miljoen euro. Ook bij de Nederlandse krijgsmacht is veel niet verzekerd"

goh doh, dat zou een onbetaalbare premie worden en welke verzekeringsmaatschappij zou dat kunnen, geen een. Alleen de staat zou dat kunnen doen,en tjah dat is vestzak broekzak dan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: StrataNL op 08/11/2018 | 18:06 uur
De tanker werd gesleept?  >:(
Op zich niet vreemd, vanwege het feit dat deze geheel beladen was, maar wellicht dat er later vandaag meer naar buiten komt.


Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).


Lex

Citaat van: StrataNL op 08/11/2018 | 17:38 uur
Foto's van de schade voordat het schip deels zonk. Boegschroef lijkt te draaien?
Dat vroeg ik mij ook af, toen ik de eerste beelden zag gemaakt vanuit de lucht (Heli/drone?) en de foto lijkt het te bevestigen.
De Noorse zender die de live beelden gaf, had ook opnames van de tanker.
Daar is te zien dat aan stuurboord zijde er schade is aan de verschansing en de ankerkluis.

StrataNL

Foto's van de schade voordat het schip deels zonk. Boegschroef lijkt te draaien?





-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation


StrataNL

Citaat van: Thomasen op 08/11/2018 | 14:32 uur
Of het te maken heeft met civiele of militaire standaarden, daar is nu nog moeilijk wat over te zeggen. Soms zijn civiele standaarden zelfs strenger, dus uiteindelijk zegt dat ook gewoon weinig.
Het is van buiten moeilijk te zien wat de schade intern is. En inderdaad, als een waterdichte deur open is blijven staan wordt het ook al snel een ander verhaal. Het kapseizen kan daarbij ook door hele andere oorzaken komen, bijvoorbeeld dokstabiliteit, aangezien het schip aan de grond is gelopen. Als je de beelden ziet kan het zelfs zo zijn dat ze hem bewust hebben omgeduwd.
Wat er met het schip gaat gebeuren is gokken. Maar gezien het deel dat nu in het water ligt, en de schade, verwacht ik ook dat het gecanibaliseerd wordt. De Noren kampen ook met enorme personeelsproblemen, die zijn vwb de fregatten wel redelijk opgelost zo.
De Spaanse Alvaro Bazan, F110 en Hobart klasse zijn allen op hetzelfde ontwerp gebaseerd. Verwacht dan ook dat er een flink onderzoek zal komen.
Inderdaad, ik denk dat de Noren hun budget beter kunnen besteden dat dit slachtoffer oplappen. Bergen zal al een uitdaging worden en er ligt een hoop munitie aan boord. Als ze gaan kannibaliseren hebben ze een leuk aantal wisselsets voor hun andere schepen...



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#17
Citaat van: ARM-WAP op 08/11/2018 | 12:18 uur
Het zou best kunnen dat deze nog te redden valt...
Volgens mij zal het op de bergingskost aankomen.
Geborgen worden zal sowieso moeten.
Rest "enkel" nog de beslissing het schip te herstellen (en de daaraan verbonden kosten - zal een leuke hap uit het budget worden).
De Noren hebben groot geluk dat ze zo dicht bij de kust waren. Het ziet er naar uit dat, in open zee, ze wel eens had kunnen afborrelen.

Het lijkt me idd geen ontwerp dat gekopieerd moet worden voor nog te bouwen schepen.

Op open zee had het afgelopen geweest met het schip, het lijkt er ook op zoals Strata schrijft dat het echte zinken / slagzij maken komt door de sleepboten. Ik zag net een fragment op de Noorse tv waarbij het schip drijft maar zodra er een sleepboot tegen aan duwt maakt het slagzij. De beelden zijn terug te zien in de onderstaande livestream van de Noorse tv maar je moet even kijken naar de exacte tijd omdat het live is.

Hier het fragment, in mindere kwaliteit maar het scheelt zoeken. https://twitter.com/LosmannR/status/1060472330382729217



via twitter.com @CIGeography

ARM-WAP

Het zou best kunnen dat deze nog te redden valt...
Volgens mij zal het op de bergingskost aankomen.
Geborgen worden zal sowieso moeten.
Rest "enkel" nog de beslissing het schip te herstellen (en de daaraan verbonden kosten - zal een leuke hap uit het budget worden).
De Noren hebben groot geluk dat ze zo dicht bij de kust waren. Het ziet er naar uit dat, in open zee, ze wel eens had kunnen afborrelen.

Het lijkt me idd geen ontwerp dat gekopieerd moet worden voor nog te bouwen schepen.

StrataNL

Gezien de schade zijn er meerdere van de 13 waterdichte compartimenten volgelopen.
Dan is het nog de vraag of de waterdichte deuren ook gesloten waren.

Op een van de filmpjes is te zien dat de sleepboten haar naar de kust duwen, en op dat moment kapseist ze.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Harald op 08/11/2018 | 11:37 uur
Je kunt je afvragen hoe dit schip zich gehouden zou hebben als ze schade van een raket zou hebben gehad ?
en idd ; gebouwd volgens civiele eisen ?

Ik zoek naar info rondom de bouw maar dit kan ik tot nu toe niet vinden ook niet bij de bouwer. Bureau Veritas werkt met Navantia aan de F110's, ik ga er vanuit dat ze ook de eerdere schepen hebben geclassificeerd. Ik kan wel info rond de bouw van de schepen vinden dat ging om de aanbesteding die liep, navantia kon binnen het Noorse budget 5 tot 6 schepen bouwen terwijl TKMS voor dat bedrag er slechts 3 kon bouwen. Dit zegt niks over de kwaliteit van Navantia want TKMS is ook vaak een dure bouwer.

Citaat van: StrataNL op 08/11/2018 | 11:48 uur
Lijkt me gevalletje kannibaliseren voor de zusterschepen.
+1

StrataNL

Lijkt me gevalletje kannibaliseren voor de zusterschepen.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation