De opkomst van Marokko als industrieland

Gestart door Ace1, 07/02/2019 | 21:52 uur

Ace1

#2
Je kan erop wachten dat Auto-fabrikanten fabrieken in Turkije gaan sluiten en naar Marokko  gaan verplaatsen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/turkije-en-de-auto-industrie/

Ace1

#1
'Made in Morocco-auto' nieuwe motor van landelijke economie

Marokko zet volop in op de auto-industrie om zijn economie vooruit te helpen en dat lukt al aardig. Inmiddels is het land de grootste autoproducent van Afrika en Marokko wil meer.

De eerste auto's Made in Morocco werden in 1966 geproduceerd in een fabriek in Casablanca. Deze fabriek staat er nog steeds. In de productieruimte hangt een rails in de lucht in een U-vorm. Hieraan hangen lege autoskeletten, die door werknemers op de grond stuk voor stuk gevuld worden. De ene bevestigt er een wiel aan, de andere zet er een stoel in en de laatste controleert het model. "En voilà, dan hebben we een auto Made in Morocco", zegt Mohamed Bachiri, directeur van de fabriek.

De Marokkaanse auto's namen pas echt een vlucht toen Renault zijn tweede fabriek opende in Tanger in 2012. Net als in Casablanca produceerden ze hier het goedkope model Dacia, voorheen een Roemeens automerk. "Toen Dacia's erg succesvol bleken, wilde het automerk er meer produceren, maar de fabriek in Roemenië bereikte zijn maximumcapaciteit. Dus zocht het een ander land dichtbij met goedkope arbeid", vertelt econoom Nadia Benabdeljlil, gespecialiseerd in de auto-industrie in het land.

De overheid legde op dat moment een goede infrastructuur aan in Tanger om deze stad op verzoek van de koning de tweede economische hoofdstad van het land te maken. Het heeft sindsdien een geasfalteerde snelweg tot aan de hoofdstad Rabat en de grootste haven van Afrika genaamd Tanger Med, voorzien van een belastingvrije zone. Hier moeten buitenlandse bedrijven al hun producten exporteren, maar ze opereren belastingvrij. In deze zone gaf Marokko een gratis terrein aan Renault.

Export, werk en goedkope auto's
Marokko deed dit allemaal om buitenlandse investeringen aan te trekken en daarmee werkgelegenheid te creëren. Dat is gelukt. Auto's zijn nu nummer één exportproduct van het land. De export was in 2017 meer dan 6,5 miljard euro waard, bijna de helft van alle industriële export. In 2014 was dit nog maar een kleine 4 miljard.

Renault produceerde afgelopen jaar zo'n 420.000 auto's. 90 procent daarvan werd naar het buitenland geëxporteerd: vooral Europa, maar ook naar Egypte en het Midden Oosten. Het merk heeft zo'n 11.000 werknemers in dienst en zou indirect voor 30.000 tot 50.000 banen zorgen. "Dankzij Renault vestigden zich ook andere multinationals en leveranciers rondom hun fabrieken", aldus Benabdeljlil.

Omdat de auto's niet geïmporteerd hoeven te worden, zijn ze ook goedkoper voor Marokkanen dan andere automerken. Onderdelen zijn ook makkelijk te verkrijgen. Het is waarschijnlijk daarom dat de Dacia vorig jaar het meest verkochte automerk was in het land met een aandeel van 30 procent. Alle taxichauffeurs rijden in een Dacia. Daarna volgt Renault met 14 procent. Het overige aandeel wordt bijna gelijk verdeeld tussen andere grote automerken.

Minimumsalaris
Er is altijd een andere kant van de medaille. "Onopgeleide werknemers in de fabriek krijgen meestal maar het minimumsalaris, een kleine 300 euro per maand," zegt Benabdeljlil. "Terwijl het aanbod van werk in de fabrieken zorgt voor meer bewoners en dus verhoging van de huurprijzen in Casablanca en Tanger. Die zijn met een minimumloon niet meer te betalen."

Video op onderstaande link.

https://nos.nl/artikel/2270427-made-in-morocco-auto-nieuwe-motor-van-landelijke-economie.html