MLU Zr.Ms. Pelikaan, Snellius en Luymes

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 11/07/2019 | 13:09 uur

Lex

Modernisering van de Pelikaan in Den Helder doet marineschip weer tien jaar meegaan

DEN HELDER
Na bijna een jaar in Den Helder en Harlingen voor groot onderhoud is Zr.Ms. Pelikaan weer in zijn natuurlijke element. De warme wateren van de West is de locatie waar het marineschip voor de Antillen z'n werk moet doen.

Het was bijzonder dat het vaartuig de oversteek over de Oceaan maakte om op de werven van Damen in Nederland een grote onderhoudsbeurt te ondergaan. Het marineblad Alle Hens reisde de Pelikaan achterna om in de thuishaven een reportage te maken aan boord van het vernieuwde schip. Commandant ltz1 David Boom zegt over de periode van enkele maanden tussen de oplevering door de werf en de terugkeer in de West: ,,Als een schip in onderhoud is geweest, kun je niet zomaar de contactsleutel omdraaien en wegvaren.''

Volgens Boom heeft de bemanning eerst alle nieuwe systemen getest en sensoren uitgeprobeerd. Met de nieuwe bemanningsleden die aan boord kwamen, moest geoefend worden om het schip veilig te kunnen varen. Aan dek staat nu een nieuwe kraan en daar draait het om bij een transport- en ondersteuningsschip. Boom voegt toe: ,,We kunnen veel meer doen, zoals ook varend vaartuigen lanceren op zee. Wij hebben weliswaar geen eigen snelle boot als de Frisc, maar de mariniers wel en daar oefenen we vaak mee. Die boten kunnen we nu ook aan en van boord hijsen op zee.''

Donker
Waar het team dat de Pelikaan vaart in de praktijk achterkwam, is dat de nieuwe bedieningspanelen 's nachts te veel licht geven. As je 's nachts de wacht loopt op de brug, moet het donker zijn om goed naar buiten te kunnen kijken. Aan de 'achtergrondverlichting' zal dus nog wat gedaan worden.

Voor de bemanning is het prettiger geworden aan boord. Het verblijf is vernieuwd en er is meer flexibele capaciteit voor 60 opstappers. Voor vrouwen zijn er nu twee hutten voor 6 personen waar er eerst enkel hutten voor 12 mensen waren.

Hoewel de Pelikaan volgens de normen van de marine pas halverwege haar operationele leven is, was de modernisering geen overbodige luxe meent commandant Boom: ,,De voortstuwing kan makkelijk 30 jaar mee", zegt hij in Alle Hens ,,Maar de Pelikaan vaart in de Caraïben. Het is hier altijd 30 graden en vochtig, dus de systemen slijten meer en sneller."

Volgens de zeemacht is de Pelikaan door de modernisering beter voorbereid op de toekomst. De vernieuwde Pelikaan moet zeker tot 2031 alle taken kunnen uitvoeren in de West. Door de onderhoudsperiode in Harlingen en Den Helder zal dat zeker gaan lukken.

NHD, 18-10-2020, 17:30

Lex

'Strakke' Zr.Ms. Pelikaan keert opgeknapt en wel terug naar de West

Nieuwsbericht | 17-09-2020 | 18:00

Zr.Ms. Pelikaan is zojuist weer vertrokken naar het Caribisch gebied. Het ondersteuningsschip was sinds eind vorig jaar in Nederland voor groot onderhoud en een midlife update.

Het opknapwerk was hard nodig. Het was pas de eerste keer dat het schip grondig onderhoud kreeg sinds het in 2006 in gebruik werd genomen. De Pelikaan opereert al 13 jaar in de Caribische zee. Het schip verricht daar ondersteuningszaken en levert noodhulp.

Met de update moet het schip weer jaren vooruit. "Het ziet er strak uit. Ik ben heel tevreden met waar we nu staan", zei commandant luitenant-ter-zee David Boom voor vertrek.

Nieuwe kraan
1 van de speerpunten bij het onderhoud was de installatie van een nieuwe kraan. Daarmee is er beter overzicht op de FRISC's als ze te water worden gelaten. Deze motorboten worden bijvoorbeeld ingezet bij de bestrijding van drugstransporten. "We kunnen nu ook een stuk beter trainen", aldus Boom.

Verder kregen het platformmanagementsysteem, de dekken, het verfsysteem en de verblijven een flinke opknapbeurt. Ondanks al het oplapwerk herkende Boom zijn schip nog wel terug, merkte hij lachend op. "Zeker! De casco en alle grote dingen zijn nog hetzelfde."

Kleine vertraging
Het was aanvankelijk de bedoeling dat de Pelikaan al in augustus terug naar de Cariben zou vertrekken, maar zaken als de coronacrisis en het weer zorgden voor wat vertraging.

Ook nu is nog niet alles gereed, maar dat komt volgens Boom wel in orde. "Er zijn nog wat zaken af te ronden, zoals bijvoorbeeld tekeningen. Die en reserveonderdelen moeten nog komen. Maar we kunnen voorlopig goed functioneren."

Wind mee
Als de trip naar de Cariben volgens plan verloopt, komt de Pelikaan daar over 16 dagen aan. "We hebben de eerste dagen wind mee", wist Boom. "Later komen we nog wel wat depressies en mogelijk zelfs orkanen tegen. Als we bij de Azoren zijn, weten we of doorvaren lukt. We hebben goede systemen die alles in de gaten houden."

De Pelikaan moet nog minimaal 11 jaar mee. De vervanger van het schip wordt in 2030 gebouwd, waarna die een jaar later klaar moet zijn. "11 jaar met de Pelikaan gaat wel lukken", zei Boom. "In principe moet een schip 25 tot 30 jaar varen. Ik twijfel er niet aan dat dat met deze updates gaat lukken."

Mindef

Lex

Citaat van: Harald op 08/09/2020 | 08:47 uur
Pelikaan over twee weken terug naar Curaçao
Het onderhoud aan het Caribisch ondersteuningsschip Zr.Ms. Pelikaan is eindelijk in de afrondende fase beland. Momenteel worden er wat laatste onderhoudszaken uitgevoerd, zodat het schip over twee weken terug kan richting de West
En zojuist vertrokken met als bestemming Dushi Korsou.  ;D

Harald

Pelikaan over twee weken terug naar Curaçao

Het onderhoud aan het Caribisch ondersteuningsschip Zr.Ms. Pelikaan is eindelijk in de afrondende fase beland. Momenteel worden er wat laatste onderhoudszaken uitgevoerd, zodat het schip over twee weken terug kan richting de West

.../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Pelikaan-over-twee-weken-terug-in-Curacao.html

Lex

Citaat van: Thijs84 op 28/08/2020 | 00:10 uur
Wanneer is het schip weer gereed om naar de beste gaan? En zou het niet mogelijk zijn om daar de beproevingen te doen? Dit mede in het licht van het orkaanseizoen.
Dat ligt erg gevoelig. Het schip heeft haar onderhoud gehad bij Damen.
Daarna volgt in inbedrijfstelling van de nieuwe apparatuur, ook van deze welke niet door de werf, maar door de KM aangebracht is.
Dit wordt vervolgd door de eerste varende beproevingen ism de werf, waarbij gekeken wordt of alles naar behoren functioneert. De lijst van aandachtspunten is groot.
Mochten hier problemen naar voren komen, dan dient de werf dit te corrigeren.
Als alles goed gegaan is, dan dient ook deze eenheid een opwerk programma van de KM te ondergaan.
Dit behelst allereerst bekendheid met het schip door de bemanning, calamiteiten bestrijding.
Dan volgt het varende deel (SARC3). Daar dient de bemanning aan te tonen dat ze in staat is om veilig te kunnen varen met het schip, calamiteiten vaardig bestrijdt en navigatorisch aan de eisen te voldoen.
Daarbij horen ook een breed scala aan zeenmanschappelijke oefeningen, zoals slepen, werken met helikopters etc.
Al met al dus een breed scala.
Heeft het schip dit met goed gevolg doorstaan, dan is het veilig om en route naar de Carib te gaan.
Ik hoop dat dit je vraag beantwoord heeft.

 

Thijs84

Wanneer is het schip weer gereed om naar de beste gaan? En zou het niet mogelijk zijn om daar de beproevingen te doen? Dit mede in het licht van het orkaanseizoen.

Lex

Zr.Ms. Pelikaan heeft vandaag haar eerste vaardag gehad; volgende week aanvang SARC3.

Ace1

Citaat van: StrataNL op 28/06/2020 | 20:58 uur
Foto: Michael Huising





Wat kan deze kraan qa gewicht meer dan de vorige kraan, volgens mij zit er geen verschil in ?

StrataNL

Citaat van: Parera op 02/06/2020 | 01:23 uur
Dat is zeker goed mogelijk , ik heb nog geen foto kunnen vinden met het SWL er op.
Foto: Michael Huising



-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Hedenmiddag langs gereden. Het schip ziet er weer goed uit. Naamschilden zijn ook weer geplaatst, vlag wappert fier en men was druk doende het schip te beladen.
Geen foto kunnen nemen vanwege achterop komend verkeer. ;)

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 14/06/2020 | 16:51 uur
Dreggen is overgenomen door Palfinger.

https://www.offshore-energy.biz/palfinger-acquires-bergen-group-dreggen-norway/
Ah, maar Dreggen heeft na de overname nog wel onder de eigen naam kranen geleverd. Dus kunnen evengoed wel twee verschillende kranen zijn.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: StrataNL op 14/06/2020 | 14:41 uur
Op de Karel Doorman staat een Dreggen, de nieuwe kraan op de Pelikaan komt van Palfinger/Ned-Deck

Dreggen is overgenomen door Palfinger.

https://www.offshore-energy.biz/palfinger-acquires-bergen-group-dreggen-norway/

StrataNL

Op de Karel Doorman staat een Dreggen, de nieuwe kraan op de Pelikaan komt van Palfinger/Ned-Deck
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Maurice op 09/06/2020 | 13:18 uur
https://www.saltwater.nl/portfolio_page/zr-ms-pelikaan-2-update/

Een mooi en interessant artikel dat iets meer licht werpt op de aanpassingen.

Citaat van: Lex op 09/06/2020 | 13:06 uur
Ik heb zojuist even gekeken,  maar het SWL valt van een afstand niet te lezen.😭

Dat had ik ook al geprobeerd maar had hetzelfde probleem ;D Een RHISC (Support Craft) weegt operationeel met gevulde brandstoftank 5750 kg en heeft een maximaal gewicht (volgens website defensie) van 7000 kg en geeft dus ruimte voor 1250 kg lading. Voor een RHIBC (Boarding Craft) kom je op 6750 kg incl. brandstof en een maximaal gewicht van 8000 kg.

Overigens viel mij bij het opnieuw bekijken van de foto nog iets op, links schuin onder de A van het A804 staat een nieuw symbool op de boeg. Dit lijkt op iets van een sonar symbool.