Centraal corona/ COVID-19 topic

Gestart door Enforcer, 23/02/2020 | 11:49 uur

A.J.

Citaat van: Admiral Halsey op 27/03/2020 | 19:32 uur
RTL-Nieuws: "'Overheid onnodig traag met aanschaf mondkapjes'":

Jaja, mondkapjes van inferieure Chinese kwaliteit aanschaffen...

We kunnen wel heel ingewikkeld doen maar bijna alle maakindustrie is verplaatst naar de lage lonen landen en dat wreekt zich in deze tijden.

mikemans

Citaat van: Admiral Halsey op 27/03/2020 | 19:32 uur
RTL-Nieuws: "'Overheid onnodig traag met aanschaf mondkapjes'":

Ja en als we het wel doen is het weer van: overheid heeft niet opgelet en mondkapjes tegen woekerprijzen gekocht. Of van kinderarbeid gekocht. Of van louche handelaren gekocht. Of van buitenlanders gekocht terwijl ik nederlander ze ook kan leveren. Het is nooit nooit nooit goed.

Admiral Halsey

RTL-Nieuws: "'Overheid onnodig traag met aanschaf mondkapjes'":

CitaatHet ministerie voor Volksgezondheid handelt veel te langzaam bij het inkopen van mondkapjes. Daardoor is het tekort momenteel onnodig groot. Dat stellen meerdere ondernemers tegenover de onderzoeksredactie van RTL Nieuws.

Ondanks het tekort aan beschermingsmiddelen, schuift het ministerie aanbiedingen van bedrijven voor mondkapjes uit China aan de kant. Bedrijven die miljoenen mondkapjes kunnen leveren, worden genegeerd.

Ace1

Iedereen mag nu de Sligro in, en dat merkt het personeel: 'Het loopt storm'

BERGEN OP ZOOM - Om de druk op de door het hamsteren overvallen supermarkten te ontzien, openen groothandels de deuren voor iedereen. Dus niet alleen voor mensen met een pas. Datzelfde geldt voor de Sligro in Bergen op Zoom, waar het onmiddellijk druk was.

,,Supermarkten kwamen in een lastig pakket terecht door het hamsteren", legt woordvoerder Wilco Jansen van Sligro uit. Supermarkten zijn hele slimme logistieke organisaties, maar ze werden overvallen door deze onverwachte piek."

Een soort uitje
Die piek lag niet alleen zo hoog door het hamsteren, maar ook door het sluiten van de horeca. ,,Normaal wordt zo'n 65 procent van de levensmiddelen afgenomen bij supermarkten en 35 procent door de horeca. Nu kwam al die druk bij de supermarkten te liggen. Als een gezin gewend is om één keer per week uit eten te gaan en dat kan nu niet meer, dan moet er voor één dag extra eten worden gehaald."

Om de druk op supermarkten wat te verlichten besloot het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) om alle groothandels open te stellen voor alle klanten en niet alleen bedrijven met een klantenkaart. ,,Het liep meteen storm bij onze filialen. Niet alleen omdat mensen bij ons hun boodschappen wilden doen, maar ook omdat het een soort uitje was. Klanten die nog nooit bij een groothandel waren geweest, wilden ook wel eens zien hoe dat eruit zag van binnen."

Uitdagingen
Die storm ging een dag later al een beetje liggen, schetst Jansen. ,,Het was nog wel drukker, maar niet zo druk meer als een dag ervoor. Inmiddels zitten we op onze 'normale drukte'. Dat wil zeggen dat het ongeveer net zo goed loopt als dat het deed voor de horeca gesloten werd."

De openstelling bracht wel wat uitdagingen met zich mee. ,,Wij waren niet aan deze nieuwe klanten gewend en de klanten niet aan onze manier van werken. Wij kregen bijvoorbeeld vragen over of iemand één pak uit een grote verpakking mocht halen. Helaas, nee, zo werken wij niet", geeft Jansen lachend aan.

Wie ook als een uitje naar de Sligro wil, kan dat nog tot het einde van de coronacrisis. ,,Deze maatregel is om de supermarkten te ontlasten. Als dat niet meer nodig is, gaan wij terug naar onze oude regels."

https://www.bndestem.nl/bergen-op-zoom/iedereen-mag-nu-de-sligro-in-en-dat-merkt-het-personeel-het-loopt-storm~adb1e571/

Umbert

Citaat van: artemivanov op 27/03/2020 | 15:04 uur
Ik werk in de gezondheidszorg, en zit er met me neus boven op. Eat your heart out.

Nergens zeg ik dat het geen terecht punt is, wat ik zeg is dat het wordt opgeblazen dat er nu ineens keuzes gemaakt moeten worden over behandelbaarheid. Ooit wel eens gehoord van een afsprakenplafond aan het eind van het jaar?
Hoor je nooit wat over, maar als jij pech heb wordt je 'pas ingepland op het eerst volgende plekje in maart volgend jaar'

Okee, neem dus woorden terug mbt doen en laten, maar neem aan dat je nu behoorlijk pissed bent over de situatie die is gecreerd door de grote veranderingen in het bekostigen van ons huidige zorgstelsel. De bezuinigingen agv hiervan kosten nu levens, of maken dat we in elk geval te weinig juiste zorg kunnen bieden.
Ik denk zelf dat de politiek en de organen die hun adviseren het gevaar van de huidige wereldreizigers erg onderschat hebben.
kortom tijd voor een gedegen onderzoek naar beleid/gevolgen vwb gezondheidszorg.
En vwb dat afsprakenplafond dat ken ik, en das niet alleen afspraken ze weten niet hoe snel je weer ontslagen moet worden, dacht zelf agv ervaringen anderen dat ik minimaal 2 maanden in ziekenhuis zou verblijven en daarna na de revalidatie, nou zat 3 weken later weer thuis zo van probeer het maar. ze zouden ook thuishulp langs sturen, nou 10 jaar later moeten die nog komen of van zich horen laten. Nu is het allemaal erg goed gekomen. Kan me alleen zo nu en dan druk maken over plotselinge wissel van medicijnen want zorgverzekeraar heeft dan weer iets goedkopers gevonden of het beter is 2de maar je moet het maar weer ondergaan met soms alle ongemakken vandien.
Wens je nu in elk geval veel wijsheid en kracht. en #StaySafe.

Lex


artemivanov

Citaat van: Umbert op 27/03/2020 | 12:32 uur
Volgens mij ben jij ook zo'n iemand die nu behoorlijk pissed/bezorgd is dat er niks meer mag en dat je in je doen en laten wordt beperkt, probleem is waarschijnlijk ook niet het virus maar de effecten die het heeft op de gezondheidszorg, die zijn van dien aard dat het een ontwrichting van de samenleving tot gevolg heeft, prio is dus dat het gestopt moet worden, want zeg 1% gaat dood als je weinig tot niks doet, dat is hier in Nederland dan ruim 170.000 mensen dat wordt door de samenleving niet geaccepteerd, en NL zal gemeden worden door het buitenland als ging hier de pest rond, dus weer vergaande economische schade. Weet niet of je ooit eens op een ICU hebt gelegen of met fenomeen (kunstmatige) coma te maken hebt gehad hoop het niet voor je (heb zelf een tijdje op een MCU doorgebracht agv CVA), maar dat sloopt je, zowel lichamelijk als geestelijk, en je hebt dus tijd nodig om weer te herstellen. En dan zeg je 80+ treft het vooral, en die gaan vaak niet naar de IC, je geeft dus zelf al aan dat de mensen die op de IC liggen veelal jonger zijn. Daarmee spreek je je zelf dus al tegen dat het opgeblazen wordt.
En dat de capaciteit te laag is wordt ook al aangegeven door de veiligheidsdiensten in een onderzoek van al 2016, zoals vandaag bekend is geworden. De politiek heeft dus bloed aan de handen, en moeten nu dus geen boehoe doen ze zijn alle schuldig, en de politiek is de samenleving dus zijn we alle schuldig.

Ik werk in de gezondheidszorg, en zit er met me neus boven op. Eat your heart out.

Nergens zeg ik dat het geen terecht punt is, wat ik zeg is dat het wordt opgeblazen dat er nu ineens keuzes gemaakt moeten worden over behandelbaarheid. Ooit wel eens gehoord van een afsprakenplafond aan het eind van het jaar?
Hoor je nooit wat over, maar als jij pech heb wordt je 'pas ingepland op het eerst volgende plekje in maart volgend jaar'

bergd

Citaat van: artemivanov op 27/03/2020 | 12:27 uur
Het wordt niet opgeblazen in aantallen, volgens https://nvic.nl/ is het huidig aantal bezetten bedden 761 door corona virus.

761 liggen op de ic en dat zal vandaag verder oplopen. Doe dat getal x4 en je komt ongeveer op het getal uit wat op reguliere ziekenhuis afdelingen terecht komt.

Huzaar1

Ook op een IC kunnen ze niets doen. Beetje ondergoed verschonen, helpen met ademen, zuurstof toedienen. Verder niets. IC klinkt zo heftig..iedereen associeert er zwaargewonden en doodzieken mee. Terwijl dat nu niet het geval is. Het lichaam wordt door covid retezwaar belast. Op een IC kunnen ze de zorg bieden om iedereen zoveel mogelijk kans geven de ziekteduur te doorstaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 27/03/2020 | 12:31 uur
Ken inmiddels genoeg mensen met corona boven de 60 welke gewoon thuis uitzieken. Inmiddels heeft ook mn directeur t gehad.
Ik ken niemand die het heeft ...maar goed is omgeving Amsterdam.

Umbert

Citaat van: artemivanov op 27/03/2020 | 10:32 uur
wordt een beetje opgeblazen, maar ik snap dat artsen en ziekenhuizen de ruimte pakken om te zorgen dat de capaciteit in de toekomst standaard hoger ligt.
Er worden altijd al keuzes gemaakt of mensen nog wel of niet behandeld worden, en dat is ook zo met COVID-19 patiënten. Een heel groot deel 80+ gaat geeneens naar het ziekenhuis. (al dan niet op eigen wens)

Volgens mij ben jij ook zo'n iemand die nu behoorlijk pissed/bezorgd is dat er niks meer mag en dat je in je doen en laten wordt beperkt, probleem is waarschijnlijk ook niet het virus maar de effecten die het heeft op de gezondheidszorg, die zijn van dien aard dat het een ontwrichting van de samenleving tot gevolg heeft, prio is dus dat het gestopt moet worden, want zeg 1% gaat dood als je weinig tot niks doet, dat is hier in Nederland dan ruim 170.000 mensen dat wordt door de samenleving niet geaccepteerd, en NL zal gemeden worden door het buitenland als ging hier de pest rond, dus weer vergaande economische schade. Weet niet of je ooit eens op een ICU hebt gelegen of met fenomeen (kunstmatige) coma te maken hebt gehad hoop het niet voor je (heb zelf een tijdje op een MCU doorgebracht agv CVA), maar dat sloopt je, zowel lichamelijk als geestelijk, en je hebt dus tijd nodig om weer te herstellen. En dan zeg je 80+ treft het vooral, en die gaan vaak niet naar de IC, je geeft dus zelf al aan dat de mensen die op de IC liggen veelal jonger zijn. Daarmee spreek je je zelf dus al tegen dat het opgeblazen wordt.
En dat de capaciteit te laag is wordt ook al aangegeven door de veiligheidsdiensten in een onderzoek van al 2016, zoals vandaag bekend is geworden. De politiek heeft dus bloed aan de handen, en moeten nu dus geen boehoe doen ze zijn alle schuldig, en de politiek is de samenleving dus zijn we alle schuldig.

Huzaar1

Ken inmiddels genoeg mensen met corona boven de 60 welke gewoon thuis uitzieken. Inmiddels heeft ook mn directeur t gehad.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

artemivanov

Het wordt niet opgeblazen in aantallen, volgens https://nvic.nl/ is het huidig aantal bezetten bedden 761 door corona virus.

Echter wordt vooral opgeblazen dat alle coronapatiënten op de IC belanden, en er niet wordt gekeken naar behandelbaarheid.
Er is altijd een afweging hoe, wanneer, en hoeveel er nog behandeld wordt. (triage). Dit is nu niet ineens anders, het klopt niet dat 100% van de corona besmettingen behandeld worden, en ook niet dat ze allemaal naar de IC gaan. Daarnaast gaat nu veel naar IC, terwijl sommigen ook op medium care of reguliere bedden behandeld kunnen worden.









Zander

Citaat van: artemivanov op 27/03/2020 | 10:32 uur
wordt een beetje opgeblazen, maar ik snap dat artsen en ziekenhuizen de ruimte pakken om te zorgen dat de capaciteit in de toekomst standaard hoger ligt.
Er worden altijd al keuzes gemaakt of mensen nog wel of niet behandeld worden, en dat is ook zo met COVID-19 patiënten. Een heel groot deel 80+ gaat geeneens naar het ziekenhuis. (al dan niet op eigen wens)
Op basis van welke info concludeer je dat het een beetje opgeblazen is?
People are sheep

artemivanov


wordt een beetje opgeblazen, maar ik snap dat artsen en ziekenhuizen de ruimte pakken om te zorgen dat de capaciteit in de toekomst standaard hoger ligt.
Er worden altijd al keuzes gemaakt of mensen nog wel of niet behandeld worden, en dat is ook zo met COVID-19 patiënten. Een heel groot deel 80+ gaat geeneens naar het ziekenhuis. (al dan niet op eigen wens)