Nooit gebouwd, wel voorgesteld: "slagkruiser 1047" (1939-1940)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/04/2020 | 18:34 uur

Parera

Citaat van: Harald op 14/04/2020 | 20:19 uur
Heel jammer dat project 1047 niet door kon gaan.
Zou misschien iets kunnen doen tegen de aanval van Japan.
Project 1047 zou beter zijn dan de Scharnhorst.

Ik denk zeker dat het voor de Nederlandse Marine een verandering te weeg had gebracht richting de toekomst en de huidige KM.

Het was een zeer geschikt model schip voor NL-Indie maar ik had dit type schip niet zien varen op de Noordzee waar onze aanwezigheid toch een stuk kleiner was dan in de Oost.
Ook betwijfel ik of een grote serie (meer dan 2) effectief had geweest met de opkomst van het vliegkampschip zoals ook in meerdere artikelen word besproken.

Het originele plan (volgens wikipedia) was dat we de plannen kochten van Frankrijk voor de Dunkerque klasse maar dat is toen niks geworden en heeft men gekozen voor aansluiting bij Duitsland te zoeken.


Dunkerque 1940

De originele plannen voor de vlootvernieuwing van 1913 waren een stuk minder ambitieus maar ook interessant hiervoor waren 7 international voorstellen ingediend :
- Germaniawerft (GER) op basis van de Kaiser klasse (1911)
- Blohm & Voss (GER)
- AG Vulcan Stettin (GER)
- AG Weser (GER)
- Vickers (UK)
- Sir W G Armstrong Whitworth & Co Ltd (UK)
-  Fairfield Shipbuilding and Engineering Company (UK)

Hierna is een selectie gemaakt van 3 ontwerpen om mee verder te gaan ; Germaniawerft, Blohm & Voss & Vickers.

Van deze klasse zouden 9 schepen gebouwd moeten worden waarvan 4 actief in dienst in de Oost + 1 reserve in de Oost en 4 voor het Europese deel van de vloot. Naast deze plannen wilde de KM ook nog 6 torpedobootjagers, 8 torpedoboten, 8 onderzeeboten & 2 grote mijnenleggers voor de Oost. Het gevolg zou geweest zijn dat de landmacht in de Oost werd getroffen door bezuinigingen. Voor het bemannen van de schepen was 2800 man extra nodig, voornamelijk lokale bevolking uit de Oost. Uit eindelijk besloot de regering dat er 4 slagschepen besteld mochten worden. Maar de eerste wereld oorlog stak een stokje voor deze plannen waarna in de jaren '30 de plannen van Project 1047 ontstonden.

Overigens is het niet helemaal waar ''nooit gebouwd'' want het werk aan de geschutstorens was wel gestart in Duitsland. Het plan was uiteindelijk toch om er 3 te bouwen waarvan 2 voor de Oost en 1 voor de ''Noordzee''.

Citaat van: Flyguy op 14/04/2020 | 20:51 uur
"Als mijn tante kloten had was het mijn oom"

Toch altijd een van de meest interessant what-if's gevonden van de KM. Waarschijnlijk waren ze óf een mooie extra verfraaing van de bodem van de Javazee geworden óf ze hadden net als de andere overgebleven schepen een token rol kunnen spelen binnen de RAN of RN.

Ja de what-if i.c.m. een eerste generatie (eigen?) vliegkampschepen en lichte kruisers (Eendracht / DZP klasse) had bijzonder goed kunnen uitpakken voor onze KM.

Flyguy

"Als mijn tante kloten had was het mijn oom"

Toch altijd een van de meest interessant what-if's gevonden van de KM. Waarschijnlijk waren ze óf een mooie extra verfraaing van de bodem van de Javazee geworden óf ze hadden net als de andere overgebleven schepen een token rol kunnen spelen binnen de RAN of RN.

Harald

Heel jammer dat project 1047 niet door kon gaan.
Zou misschien iets kunnen doen tegen de aanval van Japan.
Project 1047 zou beter zijn dan de Scharnhorst.

Ik denk zeker dat het voor de Nederlandse Marine een verandering te weeg had gebracht richting de toekomst en de huidige KM.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/04/2020 | 18:34 uur
Nooit gebouwd, wel voorgesteld:  "slagkruiser 1047" (1939-1940)

Prachtige schepen hadden dit geweest, helaas besloten de Duitsers anders. Als deze plannen waren doorgegaan hadden we 2 a 3 van dit soort monsters rondvaren.

Nog veel interessante info te lezen via http://www.netherlandsnavy.nl/Special_battlecruiser.htm








jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nooit gebouwd, wel voorgesteld:  "slagkruiser 1047" (1939-1940)