Fokker GI

Gestart door D819, 29/10/2003 | 09:52 uur

MOAB

Citaat van: 13168 op 18/03/2005 | 13:54 uur
Er komen wel erg veel onzinbijdrages voorbij op dit forum. Mensen ga eerst eens wat lezen.



Net zoals de opmerking over de inzet van D XXi's tegen de Jappen in de Oost. Nee hoor, nooit gebeurd. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat er plannen hebben bestaan om een geheel metalen D XXI te bouwen voor gebruik in de Oost. Die schijnt daar ook geweest te zijn maar na beproeving op de schroothoop beland te zijn. Met name de houten vleugel kon weinig genade vinden.

Zie Hooftman.
Kein einziger Plan ueberlebt den ersten Feldschlag - Moltke der Alte
Krieg ist eine Fortsetzung der Politik, aber mit andere Mitteln - Clausewitz

demian

#23
ik vind de G1 erg mooi  ok de prestaties tegenover de luftwaffe die zwaar in de meerderheid was er waren er te weinig er waren wel een groot aantal nieuwe jagers besteld maar dat was een jaar te laat net als de andre bestelingen van het leger zoals 3 kruisers van 27.000 ton en nieuwe pantservoertuigen en pantserafweergeschut.

de duitsers hadden aan het eind ok erg mooie vliegtuigen die naar mijn mening veel beter waren dan de vliegtuigen van de vs en uk.

Crazy Dutch

#22
Citaat van: Marvin op 12/01/2005 | 22:41 uur
Citaat van: Maurice op 12/01/2005 | 21:44 uur
ik hoorde laatst iemand die dacht dat we bij het uitbreken van die oorlog ook wat hurricanes hadden .....in hoeverre klopt dat?
Nee, Hurricanes hebben we nooit gehad, tenminste niet in Nederland.

Daarmee heb je gelijk. in Nederland niet. Maar wel in de Oost. In febuari 1942 had de KNIL op Sumatra 24 Hurricanes.

Voor info over de oorlog zie de volgende link

http://www.geocities.com/dutcheastindies/


En hier een artikel over de Hurricanes

Hawker Hurricane in Dutch Service

Delivery
In 1941, the Dutch East Indies Air Force ordered twelve Hurricanes, but they were not delivered because there was a shortage of powerplants. In late 1941, a total of 24 Hurricane Mk Is on route to Singapore for the Royal Air Force (RAF) were delivered in crates to Tjililitan at Jave for use by tbe Dutch East Indies Air Force. They had no radio equipment and no oxygen equipment. On 16 February 1942, they were flown to Kalidjati, where they were probably serialed (1 to 24?) and a red - white - blue flag was painted on the tail at Ngoro. Of the two squadrons of the Java Air Force, one squadron defended Batavia.

Operational Use
Two Hurricanes were destroyed during training. The Hurricane flown by pilot Hamming touched the ground with the propellor and the other, flown by sergeant Hermans, crashed during landing. On 21 February 1942, eight Hurricanes were surprised during their landing at Kalidjati by Japanese Nakajima Ki.43 Hayabusa (Oscar) fighters. Sergeant Jacobs turned up in a bombcrater, but two of the Hurricanes escaped to Tjikampek. On 26 February 1942, the last seven Hurricanes flew to Ngoro and on 1 March 1942 the Hurricanes attacked the invading Japanese landingcraft at Bantam Bay and Kretan. One Hurricane, flown by lieutenant Bruinler, touched a boat with the propellor, but reached Ngoro safe. Lieutenant Marinus escaped to Soerakarta, but his Hurricane crashed the following morning, whereby the pilot escaped safely. Vaandrig (pilot) Vink flew to Banjoermas. On 9 March 1942, the six remaining Hurricanes were set on fire by their crews at Ngoro.

Combat Record
The fighting at the beginning of the war in the Pacific had created a surplus of RAF pilots in the Far East, because many aircraft were lost without their pilots, and there was resentment at the handing over of the Hurricanes to the Dutch, whose pilots were less combat skilled. But, in two weeks, the Dutch Hurricanes destroyed or damaged thirty Japanese aircraft, for the loss of 18 to 20 Hurricanes.
There are no photographes of the Hurricane in Dutch service.


Sources
F-16 - De nieuwe straaljager van onze luchtmacht, H. Hooftman, Cockpit Uitgeverij, 1979.
Hurricane, E. Bishop, Airlife Publishing Limited, 1986.
Wings of Fame - Volume 1, D. Donald, Aerospace Publishing Limited, 1996.
Greetings from the Netherlands
Groetjes uit Nederland

Jo van der Pluym
The Crazy Dutch

DRDRAGO

 de aanval op nederland zelf was geen blitzkrieg, het was een onderdeel van een groterplaatje wat je wel als blitzkrieg kan zien.
I'm the good, the bad and you're just ugly

13168

#20
Er komen wel erg veel onzinbijdrages voorbij op dit forum. Mensen ga eerst eens wat lezen.

Hurricanes: Nederland bezat geen Hurricanes en bestelde ze ook nooit. De Belgen hadden exact 1 squadron op 10 mei, wat op de grond werd vernietigd, zoals 3/4 van de Belgische luchtmacht.

Knap dat "de Duitsers Nederland niet Blitzkriegten" maar dat dezelfde poster een regel verder zegt dat "de aanval op Nederland een schoolboek voorbeeld van een Blitzkrieg was". Het eerste is juist. De Blitzkrieg tactiek kon in Nederland amper tot niet worden uitgevoerd, en werd dan ook niet uitgevoerd.

De D-XXI zat niet vol ontwerpfouten (althans - de suggestie wordt gewekt dat dit uitzonderlijk was). Ieder vliegtuig zat in de jaren dertig - toen de ontwikkeling van het vliegtuig een vlucht nam - vol basale ontwikkelingsfouten. Dat had met learning curve en tijdsdruk te maken. De D-XXI was een heel aardig vliegtuig. Het miste alleen vooral vermogen en een lijnmotor, waardoor de aerodynamica verbeterd had kunnen worden. Voorts was het qua romptechniek van de oudere generatie. In de defensieve rol was het soms de meerdere van de Bf-109. Als onderscheppingsjager was het toestel te traag. De klimsnelheid daarentegen was bepaald niet slecht.

De G-1 boezemde echt geen ontzag in bij de Duitsers. Althans niet meer als andere vliegtuigen met wapens aan boord. Allemaal indianenverhalen. Het was een geschikte jachtkruiser, punt uit.

Er was ook een Duitse jachtkruiser die sprekend op de G-1 leek en die vermoedelijk gewoon ontwikkeld is aan de hand van de Parijse vliegtuigshow waar de G-1 voor het eerst te zien was. Dat was de Focke Wulf 189, uit 1937.

Voor een impressie zie: http://www.luftarchiv.de/flugzeuge/focke-wulf/fw189.jpg




Marvin

Citaat van: Maurice op 12/01/2005 | 21:44 uur
ik hoorde laatst iemand die dacht dat we bij het uitbreken van die oorlog ook wat hurricanes hadden .....in hoeverre klopt dat?
Nee, Hurricanes hebben we nooit gehad, tenminste niet in Nederland. De Belgen hadden wel een paar Hurricanes, maar ik geloof dat de gehele bestelling in mei '40 nog niet was afgeleverd. En er waren er veel te weining om enige invloed op de luchtstrijd te hebben.
confused...? so am i....

DvdW

#18
Citaat van: Maurice op 12/01/2005 | 21:44 uur
ik hoorde laatst iemand die dacht dat we bij het uitbreken van die oorlog ook wat hurricanes hadden .....in hoeverre klopt dat?
Eeeuum. Helemaal niet :) Wij hadden alleen een handvol Fokkers en Douglas's en een paar Koolhoven's
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Maurice

ik hoorde laatst iemand die dacht dat we bij het uitbreken van die oorlog ook wat hurricanes hadden .....in hoeverre klopt dat?

Fokker

Hoi Marvin
Nou dit is een echte. In totaal heb ik 6 verschillende Foto ansichten van de D-23.
Ik heb er een van dichtbij met de testpiloot in de geopende cockpit, helaas is die kleiner gesneden.
Ook heb ik veel van deze ansichten van de T-5, D-21, T-9 etc.
Sommige zijn nog eind april 1940 verstuurd door een artillerist.

Ik doe nog een erbij. Achterop staat echte foto terwijl het toch echt een getekende Fokker is. Ik neem aan dat het een foto van een tekening is.

Marvin

hmmm...deze foto is nieuw voor mij, ik geloof niet dat ik hem eerder heb gezien  Als hij echt is, is het een mooi stukje geschiedenis!
confused...? so am i....

Fokker

Hallo
Ik heb op www.qoop.nl een fotokaart te koop gezien van de Fokker D-23!!!
Kijk onder ansichtkaarten>themakaarten>vliegtuigen.

Om te bieden moet je ingeschreven zijn.
Kijk foto!

g-1reaper

Leuk bedacht hieronder maar dit moet ik echt even rechtzetten!!!

1. Een Duitse generaal zij voor het mei offensief al dat van alle West Europese luchtmachten de Nederlandse de gevaarlijkste was

De luftwaffe heeft de nederlandse luchtmacht meermaals uitgetest door de neutraliteit te schenden in de vorm van fotoverkenningen. aangezien vrijwel alle pogingen van de nederlandse LVA mislukten werd de slagvaardigheid van de LVA als zeer zwak bestempeld. (de enige succesvolle onderschepping van de LVA was notabene op een engelse whittley bommenwerper)


(fokker d21 was ook dodelijk zeker de latere versie met intrekbaar landingsgestel die nog tegen de japanners is ingezet)

De fokker d-21 was niet dodelijk maar het toestel werd goed benut. van de zwakte werd een sterkte gemaakt: een traag toestel manoeuvreert nu eenmaal beter dan een snelle, dit werd goed benut door de nederlandse vliegers (houd de binnenbocht was het motto)
het toestel barstte van de blunders die niet gemaakt hadden mogen worden halverwege de jaren dertig...
de FINNEN hadden een versie met een intrekbaar landingsgestel ontwikkeld maar deze voldeed absoluut niet, was zelfs langzamer dan de gewone D-21 met wasp motor (door het extra gewicht dat een intrekbaar landingsgestel met zich meebrengt...)


daarom hebben de duitsers Nederland ook niet echt geblitzkrieged maar zijn ze zo agressief op de vliegvelden gedoken.

De duitste aanval op nederland was een schoolboek voorbeeld van een blitzkrieg aanval...


DvdW

The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Marvin

...en bij de MLD  de Fokker T-8W drijvervliegtuigen, die hebben in de meidagen van 1940 een deel van het kabinet de Geer naar Engeland gevlogen....
confused...? so am i....

oud_zijde

en fokkers c10 & c5 verkenningstoestellen en douglas nortrhop 8a/3n duikbommenwerpers zonder bommen

wat wil je precies weten?
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.