Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Lex

Hercules-transportvliegtuigen versneld vervangen

Nieuwsbericht | 13-10-2020 | 18:01

Defensie vervangt de 4 huidige C-130H Hercules-transportvliegtuigen eerder dan  gepland. Het project wordt nu uitgevoerd tussen 2021 en 2028, waarbij vanaf 2026 de 1e vliegtuigen worden vervangen. Dat schreef staatssecretaris Barbara Visser gisteren aan de Kamer.

De toestellen werden in 1992 (2 nieuwe) en in 2005 (2 gebruikte) gekocht. De oudste komt uit 1978. Daarmee is de normale levensduur van 30 jaar ruim verstreken. Daardoor is ook de gereedheid van de vliegtuigen inmiddels onvoldoende. Dit gegeven in combinatie met het beperkte aantal toestellen zorgt ervoor dat de beschikbaarheid achterblijft bij de behoefte van Defensie. Bij uitval van 1 van de vliegtuigen komt de toch al beperkte capaciteit direct onder druk. Daarom wordt het gelijktijdig uitvoeren van taken nu beperkt.

Defensie is nu tot de conclusie gekomen dat het geplande onderhoud niet zorgt voor de noodzakelijke verbetering van de inzetbaarheid. Bij modernisering van de huidige vloot moet de beschikbaarheid de komende 4 jaar nóg verder worden verlaagd. Het direct vervangen is financieel voordeliger en verbetert de inzetbaarheid. Daarom wordt het eerder voorgenomen onderhoudsprogramma niet meer uitgevoerd en de huidige toestellen direct vervangen.

Eisen nieuwe toestellen
De nieuwe toestellen moeten overal ter wereld kunnen worden ingezet, ook onder moeilijke omstandigheden. De vervanger moet op onverharde en korte banen kunnen landen. De vliegtuigen moeten in staat zijn om (zwaar)gewonden te vervoeren en die tijdens het transport hoogwaardige medische zorg te geven.

Defensie heeft behoefte aan minimaal 2.400 vlieguren per jaar. Een vliegtuig moet meerdere soorten materieel (inclusief munitie en voertuigen) of minimaal 60 parachutisten kunnen vervoeren. Daarmee moet een afstand van 2.000 zeemijlen zijn te overbruggen. De vliegtuigen krijgen zelfbeschermingsmiddelen en communicatie- en informatievoorzieningen voor deelname aan informatiegestuurde operaties.

Kosten
De kosten bedragen tussen de €250 miljoen en €1 miljard. Daarvoor worden zogenoemde off-the-shelf-toestellen gekocht. Dit zijn bestaande vliegtuigen die zich al hebben bewezen. In de vervolgfases wordt bekeken hoe de Nederlandse industrie kan worden betrokken.

Mindef

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/09/2020 | 15:49 uur
Voor zover mij bekend zijn zowel de C130J en de C390 primair geschikt voor tactisch luchttransport, de A400M is dan meer een strategische kist, al schiet deze te kort en is het "net geen" C17.
Precies, en daar hebben we de C17 en MRTT kisten voor.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 25/09/2020 | 15:20 uur

Ik hoop wel dat men zich niet blind staart op nieuwe C130J's en ook kijkt naar bijv. de C-390 van Embraer (A400M wordt denk ik te groot geacht?)

Voor zover mij bekend zijn zowel de C130J en de C390 primair geschikt voor tactisch luchttransport, de A400M is dan meer een strategische kist, al schiet deze te kort en is het "net geen" C17.

StrataNL

Citaat van: Parera op 25/09/2020 | 13:46 uur
Ik heb nooit gezegd dat die behoefte er is, maar als die er wel is dan is dit het moment om die in te vullen. Zo niet moeten we het gewoon bij de basis C-130 houden zoals we dat nu hebben maar dan een nieuw model.

Zoals ik hierboven schrijf, ik geef alleen maar aan dat de vervanging van de C-130's het enige moment is om eventueel dit soort capaciteit te introduceren.  Misschien is het wel een verstandig plan om de nieuwe C-130 te voorzien van tank capaciteit (ontvangend) zodat de kisten langere afstanden kunnen vliegen zonder tussenstops.

Toevoeging: De Australische RAAF is in Januari 2020 begonnen met de integratie van Lightning pods op de C-130J's voor het vergroten van die situational awareness in hoog risico gebieden. BRON HIER
Als het nodig is een C130 in de lucht bij te tanken dan is er ergens iets mis gegaan bij de planning. Tactisch - strategisch luchttransport.

Ik hoop wel dat men zich niet blind staart op nieuwe C130J's en ook kijkt naar bijv. de C-390 van Embraer (A400M wordt denk ik te groot geacht?)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#43
Citaat van: StrataNL op 24/09/2020 | 19:51 uur
Helemaal geen behoefte aan.

Ik heb nooit gezegd dat die behoefte er is, maar als die er wel is dan is dit het moment om die in te vullen. Zo niet moeten we het gewoon bij de basis C-130 houden zoals we dat nu hebben maar dan een nieuw model.

Citaat van: Huzaar1 op 25/09/2020 | 09:22 uur
Zo werkt het allemaal niet en natuurlijk heeft bewapening enorm veel consequenties. Dit is echt weer zo'n hocus pocus 'kijkeensopdiewebsitewathetbedrijfookkanmaken'  situatie .

Als we afgedwaald zijn om het eatc lastig te vallen met hardpoints onder vliegtuigen is het veel te ver gegaan.

Zoals ik hierboven schrijf, ik geef alleen maar aan dat de vervanging van de C-130's het enige moment is om eventueel dit soort capaciteit te introduceren.  Misschien is het wel een verstandig plan om de nieuwe C-130 te voorzien van tank capaciteit (ontvangend) zodat de kisten langere afstanden kunnen vliegen zonder tussenstops.

Toevoeging: De Australische RAAF is in Januari 2020 begonnen met de integratie van Lightning pods op de C-130J's voor het vergroten van die situational awareness in hoog risico gebieden. BRON HIER

Huzaar1

Citaat van: Parera op 24/09/2020 | 19:47 uur
Zolang ze operationeel geen beperkingen opwerpen dan kunnen ze er naar mijn idee weinig op tegen hebben.  En je hoeft ook niet alle kisten er mee uit te rusten maar als je er al 2 hebt van de 5 of 6 dan heb je toch die capaciteit in huis.

Zo werkt het allemaal niet en natuurlijk heeft bewapening enorm veel consequenties. Dit is echt weer zo'n hocus pocus 'kijkeensopdiewebsitewathetbedrijfookkanmaken'  situatie .

Als we afgedwaald zijn om het eatc lastig te vallen met hardpoints onder vliegtuigen is het veel te ver gegaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Robert2 op 24/09/2020 | 21:38 uur
Nu zal zo'n ding niet vol komen te hangen, maar een jammer is ook bewapening. Dat er geen hellfires o.i.d. onder komen te hangen is wel redelijk begrijpelijk. Kan je nog beter onder een MQ-9 o.i.d.

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2017/07/03_dvh-twic

Bedoelde ook kinetische bewapening, want er hangt inderdaad nu al een ECM pod eronder.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Robert2

Citaat van: Sparkplug op 24/09/2020 | 19:18 uur
Vraag mij af of het in oprichting zijnde Air Mobility Command (AMC) zit te springen om Hercules hardpoints t.b.v. bewapening.
Nu zal zo'n ding niet vol komen te hangen, maar een jammer is ook bewapening. Dat er geen hellfires o.i.d. onder komen te hangen is wel redelijk begrijpelijk. Kan je nog beter onder een MQ-9 o.i.d.

https://magazines.defensie.nl/vliegendehollander/2017/07/03_dvh-twic

StrataNL

Helemaal geen behoefte aan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Sparkplug op 24/09/2020 | 19:18 uur
Vraag mij af of het in oprichting zijnde Air Mobility Command (AMC) zit te springen om Hercules hardpoints t.b.v. bewapening.

Zolang ze operationeel geen beperkingen opwerpen dan kunnen ze er naar mijn idee weinig op tegen hebben.  En je hoeft ook niet alle kisten er mee uit te rusten maar als je er al 2 hebt van de 5 of 6 dan heb je toch die capaciteit in huis.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 24/09/2020 | 19:03 uur
Je kan kiezen voor een MC-130 als de US die zou willen exporteren maar voor ons is een kist met (beperkte) SOF voorzieningen in mijn ogen genoeg, als je er sensoren onder kan hangen en misschien een paar hardpoints ben je al heel ver voor onze capaciteiten.

Vraag mij af of het in oprichting zijnde Air Mobility Command (AMC) zit te springen om Hercules hardpoints t.b.v. bewapening.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrataNL op 24/09/2020 | 14:16 uur
Want? Wat moet NL daarmee?

Misschien niet direct deze variant maar het is wel verstandig om rekening te houden met de wensen van de NLD SOCOM bij de vervanging van de C-130's. Alleen is het de vraag wat die wensen zijn en hoe je die wilt / kunt invullen.

Je kan kiezen voor een MC-130 als de US die zou willen exporteren maar voor ons is een kist met (beperkte) SOF voorzieningen in mijn ogen genoeg, als je er sensoren onder kan hangen en misschien een paar hardpoints ben je al heel ver voor onze capaciteiten.

Als Nederland wilt groeien op gebied van SOF ondersteuning dan is dit het moment om dat te doen, na de aankoop van nieuwe kisten zie ik het niet meer gebeuren dat we daarnaast nog eens extra SOF fixed wings gaan kopen.

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 24/09/2020 | 15:53 uur
Ik wil vooral die van ons verpatsen en ruilen voor 6 C-27J. Da's de droom qua compatibiliteit.

Kun je beter gaan voor 6 C-295's . De C-295 heeft een grotere endurance en de gebruikskosten zijn goedkoper en er kan meer in vervoerd worden dan de C-27J.

Stoonbrace

Citaat van: Sparkplug op 24/09/2020 | 15:51 uur
Zei je laatst niet dat de A400M en de (Super) Hercules elkaar juist zo goed aanvulden?

Ik wil vooral die van ons verpatsen en ruilen voor 6 C-27J. Da's de droom qua compatibiliteit.

Sparkplug

Citaat van: Stoonbrace op 24/09/2020 | 15:49 uur
Wat jullie echt nodig hebben zijn 3 A400ms met 0 vlieguren.

Zei je laatst niet dat de A400M en de (Super) Hercules elkaar juist zo goed aanvulden?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.