Spanningen tussen Armenië en Azerbeidzjan

Gestart door Lex, 27/09/2020 | 11:55 uur

Jooop

Citaat van: Huzaar1 op 10/11/2020 | 11:18 uur
:angel:

Maar loitering ammo is de toekomst, was ook al onderkent voor dit conflict. Heb onlangs mn dokterandus behaald en afgestudeerd op de consequenties van de energietransitie op wapensystemen ( je moet wat met je tijd).

In de gesprekken die ik t.b.v mn beantwoording op onderzoeksvraag had met o.a c-clas en anderen werd het hele drones verhaal al als grootste probleem en oplossing genoemd. Het is niet puur dit conflict welke iedereen daar bewust van heeft gemaakt. Met name zijn we aardif bang van ontwikkelingen van Chinezen.

Wij hier in het Westen worden aardig belemmerd door boter op het hoofd en moreel onhoudbare posities.

Drones: Israelische Harop, Orbiter en Turkse Baykar TB2 hebben de stempel gedrukt in dit conflict. Drones hebben de Azerbaijanis een totale overmacht gegeven waarin de Armenen geheel tekort schoten met een paar Russische Orlan-10 drones.

Dit word nog eens een probleem met toekomstige inzet van onze troepen in bijv. Mali. Wat als groeperingen daar straks (en het zit er aan te komen) Chinese drones gaan gebruiken?

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 10/11/2020 | 10:31 uur
Maar wel onbewapend, toch?  ;D ;)

:angel:

Maar loitering ammo is de toekomst, was ook al onderkent voor dit conflict. Heb onlangs mn dokterandus behaald en afgestudeerd op de consequenties van de energietransitie op wapensystemen ( je moet wat met je tijd).

In de gesprekken die ik t.b.v mn beantwoording op onderzoeksvraag had met o.a c-clas en anderen werd het hele drones verhaal al als grootste probleem en oplossing genoemd. Het is niet puur dit conflict welke iedereen daar bewust van heeft gemaakt. Met name zijn we aardif bang van ontwikkelingen van Chinezen.

Wij hier in het Westen worden aardig belemmerd door boter op het hoofd en moreel onhoudbare posities.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier


Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Woedende Armeniërs bestormen regeringsgebouw na vredesdeal

Na de bekendmaking van een deal tussen Rusland, Armenië en Azerbeidzjan om de gevechten in en rond Nagorno-Karabach te beëindigen, zijn grootschalige onlusten uitgebroken in de Armeense hoofdstad Jerevan, waar demonstranten eerst het regeringsgebouw en daarna het parlement hebben bestormd en bezet. Op video's die verspreid worden via sociale media is te zien dat demonstranten meubels, deuren en ramen hebben vernield en de werkkamer van premier Nikol Pasjinian zijn binnengedrongen.

Het regeringsgebouw is bezet door honderden demonstranten. Zij maakten Pasjinian uit voor verrader. De politie heeft nog niet ingegrepen. Volgens sommige berichten willen demonstranten ook naar de residentie van de premier trekken.

Ook het parlement moet het ontgelden. Dat gebouw werd tevens bestormd door honderden boze betogers. Velen verzamelden zich in de parlementszaal, waar zij op de stoelen van de parlementariërs gingen zitten en "stap op!" en "eruit!" riepen.\

Chaotisch
De weinige politieagenten die aanwezig waren grepen nauwelijks in om de ongeregeldheden te voorkomen terwijl de demonstranten door de gangen liepen, waar deuren naar de werkkamers geopend waren en met kantoorspullen werd gegooid.

De situatie in de Armeense hoofdstad is chaotisch. Eerder op de avond had Pasjinian bekendgemaakt dat hij met de Azerbeidzjaanse president Ilham Aliyev en de Russische president Vladimir Poetin een overeenkomst heeft gesloten om een einde te maken aan de vijandelijkheden in de betwiste regio Nagorno-Karabach.

Overgave

"De tekst is voor mij persoonlijk en voor ons volk pijnlijk", schreef Pasjinian op Facebook over de overeenkomst. Hij heeft na uitgebreid overleg en een grondige analyse van de rond in Nagorno-Karabach besloten zijn handtekening eronder te zetten, schreef hij.

Deskundigen zien het besluit van Pasjinian als een overgave. Ook de Azerbeidzjaanse president Aliyev jubelde maandagnacht van een "capitulatie" van Armeense zijde.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/woedende-armeni%C3%ABrs-bestormen-regeringsgebouw-na-vredesdeal/ar-BB1aReau?ocid=msedgdhp

Harald

Armenië en Azerbeidzjan tekenen bestand in Nagorno-Karabach   (... :hrmph: ... waarom krijg ik hier een Joegoslavië / Srebrenica gevoel bij ? )

Armenië en Azerbeidzjan hebben gisteravond een bestand getekend om de oorlog in Nagorno-Karabach te beëindigen. De Armeense premier Nikol Pasjinian spreekt van een 'zwaar besluit', maar weigert het een nederlaag te noemen. De Azerbeidzjaanse president Ilham Alijev heeft het juist over een overwinning.

.../....

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/armeni%C3%AB-en-azerbeidzjan-tekenen-bestand-in-nagorno-karabach/ar-BB1aRlJ3?ocid=msedgdhp

Jooop

Armenië capituleert.

Putin verteld in live uitzending dat Russische en Turkse vredestroepen worden ingezet in Nagorno Karabagh



Jooop

Citaat van: A.J. op 09/10/2020 | 11:06 uur
Zal ik je een geheimpje verklappen? We zijn als geavanceerd westers leger sinds het gebruik van drones al kansloos. Dat komt omdat we na het vallen van de muur nooit meer iets gedaan hebben waarbij de tegenpartij de beschikking had over air assets. Er werd zelfs niet eens over nagedacht want dat ging toch nooit meer voorkomen. Dat is dan ook de reden waarom zo'n beetje de complete lua over de blommen is geholpen.

Waarom denk je dat er bij de KM van die OPV's rondvaren. Daar moeten ondertussen noodgedwongen stingerteams van de KL op gezet worden... En oh ja, stingers tegen drones, technisch kunnen ze het prima maar de uitvoering is enorm lastig en dat heeft vnl te maken met het opsporen (eyeball MKI).

Ben ik met je eens.
Even inhaken op stingers (VSHORAD), zelfs die zijn kansloos tegen MALE type hoog vliegende drones. Russische SHORAD en zelfs MRAD's staan vrij kansloos (althans de oudere troep dat in ontwikkelingslanden staat, moderne Russische AD systemen zijn misschien beter). Ik hoop dat westerse AD systemen een stuk beter is, maar eerst zien of dat ook werkelijk zo is.

A.J.

#23
Citaat van: Jooop op 09/10/2020 | 10:38 uur
Old school optreden?

Ja, gewoon het oude militaire ambacht wat bijna iedereen vergeten is. Dus maatregelen nemen om verliezen zoveel mogelijk te beperken net als vroeger als je in een gebied zat waar we geen luchtoverwicht hadden (wat regelmatig voorkwam) en je dus te maken had met een hoge luchtdreiging.

Citaat
Ik denk dat we Duitsland moeten volgen of zelfs vooruit streven in drone gebruik. Drones hebben hun stempel gedrukt in Libië, Syrië en Azerbeidzjan / Armenië.

Het gaat niet om het zelf gebruiken van drones, het gaat om drones counteren.

Citaat
Het kan zijn dat drones vooralsnog effectiever zijn in ontwikkelingslanden, maar met de snelheid dat drone technologie ontwikkelt zal het ook effect hebben op geavanceerde westerse legers. Dat zal niet lang meer duren.

Zal ik je een geheimpje verklappen? We zijn als geavanceerd westers leger sinds het gebruik van drones al kansloos. Dat komt omdat we na het vallen van de muur nooit meer iets gedaan hebben waarbij de tegenpartij de beschikking had over air assets. Er werd zelfs niet eens over nagedacht want dat ging toch nooit meer voorkomen. Dat is dan ook de reden waarom zo'n beetje de complete lua over de blommen is geholpen.

Waarom denk je dat er bij de KM van die OPV's rondvaren. Daar moeten ondertussen noodgedwongen stingerteams van de KL op gezet worden... En oh ja, stingers tegen drones, technisch kunnen ze het prima maar de uitvoering is enorm lastig en dat heeft vnl te maken met het opsporen (eyeball MKI).

A.J.

#22
Citaat van: Huzaar1 op 09/10/2020 | 10:30 uur
Toch denk ik dat daar juist wel de toekomst in zit, eigenlijk vooral een combinatie van de twee. Ja, die discipline moet terugkomen maar alleen die discipline en lunabev technieken zijn niet meer afdoende om anno 2020 de berscherming van de eenheid te garanderen. Deze technieken komen uit een tijdperk waar satellieten, heli's  en verkenningsvliegtuigen voornamelijk het grootste probleem waren, nu zijn er zo veel drones en er komen er alleen maar betere, nieuwere en snellere bij.

Natuurlijk is het minder effectief dan voorheen vanwege de huidige technieken en actieve lunabev hoef je niet eens aan te beginnen. Maar alle passieve maatregelen zorgen er wel voor dat je het aantal slachtoffers zoveel mogelijk beperkt. Dat er slachtoffers gaan vallen lijkt me evident. Maar zoals ik al zei, dat was vroeger ook gewoon ingecalculeerd.

Plus voldoende kinetische capaciteit tegen drones. EW kan daar een onderdeel van uitmaken maar is weer niet heel handig als je met Harpy's/ Suicide drones te maken hebt. En het kost je ook enorm veel effort.

Citaat
Het meest efficiënte wapen tegen een drone, is een drone, vermoed ik. Net als dat bv. zoals met tanks, en vliegtuigen gaat.

Ik denk van niet.

Jooop

Old school optreden?

Ik denk dat we Duitsland moeten volgen of zelfs vooruit streven in drone gebruik. Drones hebben hun stempel gedrukt in Libië, Syrië en Azerbeidzjan / Armenië.

Het kan zijn dat drones vooralsnog effectiever zijn in ontwikkelingslanden, maar met de snelheid dat drone technologie ontwikkelt zal het ook effect hebben op geavanceerde westerse legers. Dat zal niet lang meer duren.

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 08/10/2020 | 16:04 uur
Nee, daar geloof ik niet in.

We moeten wel weer veel meer terug naar old-school optreden, bovendekking, spreiding, zichtdekking, warmte afschermen, beweging beperken, sporenplannen, EM energie tot het minimum beperken, springen met eenheden etc.

Maar goed, wat er nu feitelijk gebeurd zou in de koude oorlog ook gebeurd zijn alleen dan niet met drones maar met standaard vliegtuigen. Verliezen ontkom je niet aan je kunt ze wel zoveel mogelijk beperken. Maar dat kwartje moet bij een hoop mensen nog even vallen aangezien we ondertussen gewend zijn aan slechts een handjevol doden tijdens vredesmissies.

Toch denk ik dat daar juist wel de toekomst in zit, eigenlijk vooral een combinatie van de twee. Ja, die discipline moet terugkomen maar alleen die discipline en lunabev technieken zijn niet meer afdoende om anno 2020 de berscherming van de eenheid te garanderen. Deze technieken komen uit een tijdperk waar satellieten, heli's  en verkenningsvliegtuigen voornamelijk het grootste probleem waren, nu zijn er zo veel drones en er komen er alleen maar betere, nieuwere en snellere bij.

Het meest efficiënte wapen tegen een drone, is een drone, vermoed ik. Net als dat bv. zoals met tanks, en vliegtuigen gaat.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

#19
Citaat van: Oorlogsvis op 08/10/2020 | 13:02 uur
Ga je zo ook niet naar Drones boven je eigen troepen die lucht vrijhouden van vijandelijke drones ? ...anti-drone drones ?

Nee, daar geloof ik niet in.

We moeten wel weer veel meer terug naar old-school optreden, bovendekking, spreiding, zichtdekking, warmte afschermen, beweging beperken, sporenplannen, EM energie tot het minimum beperken, springen met eenheden etc.

Maar goed, wat er nu feitelijk gebeurd zou in de koude oorlog ook gebeurd zijn alleen dan niet met drones maar met standaard vliegtuigen. Verliezen ontkom je niet aan je kunt ze wel zoveel mogelijk beperken. Maar dat kwartje moet bij een hoop mensen nog even vallen aangezien we ondertussen gewend zijn aan slechts een handjevol doden tijdens vredesmissies.

Oorlogsvis

Citaat van: A.J. op 07/10/2020 | 20:10 uur
Dat roepen we al jaren maar ja de Palua had je niet zoveel aan bij vredesmissies dus kon het allemaal wel wegbezuinigd worden... Die drones gingen we verder toch geen last van krijgen.

Gaat vanzelf gebeuren.
Ga je zo ook niet naar Drones boven je eigen troepen die lucht vrijhouden van vijandelijke drones ? ...anti-drone drones ?