Auteur Topic: Eerste gemoderniseerde Orion terug op Valkenburg  (gelezen 877 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StrikeFalcon

  • Senior Lid
  • ****
  • Berichten: 258
    • Spottersplek
Eerste gemoderniseerde Orion terug op Valkenburg
« Reactie #1 Gepost op: 24/05/2004 | 14:00 uur »
24-05-2004

VALKENBURG - Zondagochtend om 10.30 uur arriveerde de eerste compleet gemoderniseerde Lockheed P-3C Orion op Marinevliegkamp Valkenburg. Het toestel was op 7 juli 2002 naar de Verenigde Staten vertrokken. Daar werd alle tactische apparatuur uit het vliegtuig verwijderd en vervangen door gloednieuwe systemen.

Toen de eerste Orion voor de ingrijpende modernisering naar Lockheed Martin vertrok was het nog niet bekend dat de Groep Maritieme Patrouillevliegtuigen (MARPAT) van Valkenburg zou verdwijnen

Met de start van het Capability Upkeep Program (CUP) was de toekomst van de Orion in Nederlandse dienst zelfs tot ten minste 2020 gegarandeerd. Minister Henk Kamp besloot echter in juni 2003 dat de tien P-3C Orions per 1 januari 2004 konden worden afgestoten.

Onder druk van de Tweede Kamer kregen de Orions minstens een jaar respijt. Daarnaast werd Kamp gedwongen te onderzoeken of het voortbestaan van de MARPAT in nauwe samenwerking met andere landen mogelijk is en aan te tonen dat de continu´teit van luchtverkenning voor de Kustwacht Nederland en de Kustwacht Nederlandse Antillen en Aruba na het afstoten van de Orions wel gewaarborgd zou zijn.

De rapporten die Kamp op 12 februari jl. afleverde leidden tot 77 schriftelijke kamervragen, een op 21 april gehouden hoorzitting en een op 28 april gehouden debat. Uiteindelijk kwam toch het besluit om de Orions te verkopen en MVK Valkenburg te sluiten.

Lockheed Martin heeft nu het eerste gemoderniseerde vliegtuig afgeleverd. Het tweede en derde vliegtuig ondergaan de modernisering op dit moment en het tiende en laatste gemoderniseerde Orion-vliegtuig van de Koninklijke Marine wordt pas in maart 2006 terugverwacht op Valkenburg. De P-3C Orions werden in 1978 besteld voor een bedrag van f 58 miljoen (E 26,3 miljoen) per stuk. Het CUP-programma kost ruim E 20 miljoen per vliegtuig.

Bron: www.luchtvaartnieuws.nl