kleur van baretten

Gestart door Sharona, 29/07/2004 | 13:43 uur

Freggel

Citaat van: BusyBee op 24/05/2006 | 16:44 uur
Citaat van: Iris op 24/05/2006 | 16:28 uur
Rode flash = baretondergrond?

Ik vind het wel raar dat bijna alle onderdelen hun baretembleemboven hun linkeroog hebben, maar de mariniers het embleem op de zijkant van hun hoofd hebben...

Raar toch?

gr, Iris

Volgens voorschrift moeten de mariniers de baretemblemen ook boven hun linkeroog dragen, wordt alleen weinig gedaan, deze manier van dragen sluipt erin...

In voorschrift staat ongeveer ter hoogte van het linkeroog. Geeft wat ruimte voor interpretatie met als gevolg dat het anker meestal ergens tussen oog en oor zwerft (wat ook de oude draagwijze was)

BusyBee

Citaat van: Iris op 24/05/2006 | 16:28 uur
Rode flash = baretondergrond?


Met "rode flash" bedoelt hij de rode halfronde rode ondergrond die vast op de mariniersbaret zit genaaid.

BusyBee

Citaat van: Iris op 24/05/2006 | 16:28 uur
Rode flash = baretondergrond?

Ik vind het wel raar dat bijna alle onderdelen hun baretembleemboven hun linkeroog hebben, maar de mariniers het embleem op de zijkant van hun hoofd hebben...

Raar toch?

gr, Iris

Volgens voorschrift moeten de mariniers de baretemblemen ook boven hun linkeroog dragen, wordt alleen weinig gedaan, deze manier van dragen sluipt erin...

Iris

Rode flash = baretondergrond?

Ik vind het wel raar dat bijna alle onderdelen hun baretembleemboven hun linkeroog hebben, maar de mariniers het embleem op de zijkant van hun hoofd hebben...

Raar toch?

gr, Iris
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

Sine Pari

De rode of beter gezegt de maroon beret wordt traditioneel in luchtlandings (Airborne) eenheden gedragen. Het wordt verluit dat de kleur werd gekozen door de noveliste Daphne Du Maurier de vrouw van Major General Frederick Browning de commandant van de Britse luchtlandings eenheden in de WWII. De groene beret word bij de Royal Marines Commando gedragen nadat deze hun Commando opleiding hebben afgesloten. Voor deze tijd word een donker blauwe beret gedragen met een rode flash zo als bij het Korps Mariniers.

calimero

De Russen, of in ieder geval de voormalige USSR, heeft/had licht blauwe baretten voor de luchtlandings troepen.

En Engelse mariniers dragen dacht ik een groene baret in tegen stelling tot Nederlandse mariniers die een donderblauwe dragen, terwijl hier de commando's weer groen dragen.

Dat is denk ik gedaan om het makkelijk te houden.
Impossible only takes some minutes longer.

Ton de Zwart

Citaat van: Kapitein Rob op 23/05/2006 | 21:20 uur
....LMB is volgens mij namelijk geen luchtlandingseenheid, al profileren ze zich maar wat graag als zodanig....

Idd, dat is zo.  De LMB is een voortzetting van een Amerikaans initiatief uit Vietnam, de "luchtcavelerie"; infanteristen die als transportmiddel de helicopter gebruiken.  De rode baret is in de internationale traditie voorbehouden aan parachutisten. 
Zover ik weet heeft de LMB echter, net als de mariniers, enkele subeenheden die paragetraind zijn....

KapiteinRob

Citaat van: Diemaco op 23/05/2006 | 19:26 uur
De rode baret is gewoon een internationaal teken voor luchtlandingseenheden. De kleur is er al jaren.

Waarmee je zelf indirect al aangeeft dat de rode baret een onterecht door LMB gedragen kleur is. LMB is volgens mij namelijk geen luchtlandingseenheid, al profileren ze zich maar wat graag als zodanig....

Ton de Zwart

Citaat van: Diemaco op 23/05/2006 | 19:26 uur
De rode baret is gewoon een internationaal teken voor luchtlandingseenheden. De kleur is er al jaren. Voordat de luchtmobiele brigade bestond liepen volgensmij de para's van de commandos ook al met een rode baret. Ik zie namelijk vaak commando veteranen met een rode baret met een vleugeltje als embleem .

Dat klopt. Nederland heeft ooit een legeronderdeel gehad, in de jaren '46 t/m '50 dat de naam "Korps Speciale Troepen" heette. Het was een parakorps, met rode baretten met daarop een wing. Zij hebben deelgenomen aan de gevechten in Nederlands Indië, met o.a. de luchtlanding op vliegveld Djokjakarta, waar Soekarno c.s. gevangen genomen werd. Het KST is met groot succes in Indië gebruikt.  Helaas is het na de souvereiniteitsoverdracht ontbonden.  Het personeel ging of met ontslag, of werd overgebracht naar het net opgerichte KCT.
Ik had in mijn commandoopleiding te Roosendaal nog instructeurs die welliswaar een groene baret droegen, maar op hun DT de "Indische parawing" hadden.  Dat was een parawing met een groene lauwertak om de parachute, ten teken dat de betr. drager gevechtsactiesprongen gemaakt had.....

Diemaco

Citaat van: Sharona op 03/09/2004 | 19:02 uur
Citaat van: a340-600 op 03/09/2004 | 18:55 uur
De kleuren hebben met de achtergrond van de verschillende diensten te maken. Voor zover bekend bij mij is alleen Luchtmobiel gekozen omdat de desbetreffende kleur er nog niet was.

euhmmmm ,, waar is luchtmobiel gekozen ..? [..omdat  de desbetreffende kleur er nog niet was...]

wat bedoel je er precies mee ? :)

[of je kan mij ook gewoon dom noemen ;D]


De rode baret is gewoon een internationaal teken voor luchtlandingseenheden. De kleur is er al jaren. Voordat de luchtmobiele brigade bestond liepen volgensmij de para's van de commandos ook al met een rode baret. Ik zie namelijk vaak commando veteranen met een rode baret met een vleugeltje als embleem .

Iris

Iemand schreef zoiets als:

11 en 13 LMB

Bij de LMB is ook

12 LMB (Regiment van Heutz)

gr, Iris
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

Cash

De donkerblauwe van het 1 (GE/NL) corps, met het Communitate Valemus embleem vind ik ook erg mooi.
Drie jaar mogen dragen, en veel bekijks mee gehad.
::)

BusyBee

Citaat van: Harmoniq op 05/09/2004 | 17:21 uur
Heeft iemand ooit weleens een gele baret gezien? Toen ik eens ging bedenken welke kleuren er missen kwam ik daarbij uit. Is hier een specifieke reden voor?

De gele baret hebben een aantal Nederlandse militairen gedragen..
Dit was tijdens een inspectie van het verdrag over de ontmanteling van de Russische kernwapen, toen is er een gele baret gedragen, verder is hier weinig over bekend, als ik dat stukje kan vinden plaats ik het.

Voor de rest zijn deze baretten nooit meer gedragen, het gaat hooguit om een stuk of 10 man

Cobra4

En mocht je meer willen weten:  www.11afdra.nl
Peloton 3 602 Sqn

Sharona

Citaat van: Ros op 17/01/2005 | 14:04 uur
Citaat van: Sharona op 17/01/2005 | 10:54 uur
Wie zijn de gele rijders ?

Kijk jij nooit naar TV Gelderland ?. Pas nog een uitzending over geweest. De Gele Rijders zijn verhuist van Arnhem naar 't Harde. Als je eens in Arnhem komt ga eens kijken op de Gele Rijdersplein. Er staat zelfs een standbeeld !
De naam Gele Rijders is gegeven door de Arnhemse bevolking omdat de soldaten gele tressen op het uniform droegen.  Voor de meisjes in Arnhem was de term "Geen betere vrijer dan een Gele Rijer" ook van toepassing.

Nee, ik kijk niet echt vaak naar tv gelderland.. eigenlijk..

CitaatVoor de meisjes in Arnhem was de term "Geen betere vrijer dan een Gele Rijer" ook van toepassing.
Hmm, dat had ik toch moeten weten ;D ::) :P