Wie komt hoelaat en waar op voor de Natres.

Gestart door Defensieforum, 27/03/2005 | 15:32 uur

gewoonbart

Citaat van: Dutchman op 04/05/2018 | 09:32 uur
Ik kreeg van de week een mailtje dat de kleeddatum gewijzigd is (kreeg ik op dinsdag 24 april), als je wil kan ik dat wel even doorsturen naar je, dan moet je even in pm je whatsapp of email sturen. Dan kan je even bellen naar het contactpersoon... 
defensie kennende...

Ja een hele hoop spullen, volgens een kennis moet je er een apparte kledingkast voor aanschaffen haha. En het weer maakt me niet heel veel uit, maar alles is beter dan regen.

Ik heb ook de 24e zo'n mailtje (en afgelopen maandag nog een definitieve), maar in beide stond 25 mei. Niet iedereen zal dus op dezelfde dag zijn kleding krijgen.

Ik heb al een lege kast klaarstaan haha

Dutchman

Citaat van: gewoonbart op 04/05/2018 | 09:16 uur
Ik had in april de voorlichting bezocht in Schaarsbergen, november/december keuringen. Een maand geleden pas datum voor AMO. Ik woon in Zaandam, maar ben opgegroeid in Alkmaar.

Ik moet trouwens vrijdag spullen halen, de 25e. Lekker met de auto ja, schijnt een hoop spullen te krijgen, dus moet wel passen :)

Hopen op een beetje mooi weer he tijdens de AMO, gelukkig geen -10 want daar heb ik ook verhalen over gelezen haha

Ik kreeg van de week een mailtje dat de kleeddatum gewijzigd is (kreeg ik op dinsdag 24 april), als je wil kan ik dat wel even doorsturen naar je, dan moet je even in pm je whatsapp of email sturen. Dan kan je even bellen naar het contactpersoon... 
defensie kennende...

Ja een hele hoop spullen, volgens een kennis moet je er een apparte kledingkast voor aanschaffen haha. En het weer maakt me niet heel veel uit, maar alles is beter dan regen.

gewoonbart

Ik had in april de voorlichting bezocht in Schaarsbergen, november/december keuringen. Een maand geleden pas datum voor AMO. Ik woon in Zaandam, maar ben opgegroeid in Alkmaar.

Ik moet trouwens vrijdag spullen halen, de 25e. Lekker met de auto ja, schijnt een hoop spullen te krijgen, dus moet wel passen :)

Hopen op een beetje mooi weer he tijdens de AMO, gelukkig geen -10 want daar heb ik ook verhalen over gelezen haha

Dutchman

Citaat van: gewoonbart op 03/05/2018 | 22:02 uur
Hey Dutchman, dan zie ik je dan! Ik heb gekozen voor Amsterdam, kon ook kiezen voor Bergen, maar kazerne A'dam is 15min rijden. Bergen 30-40min. Al ken ik die buurt beter :)

Ah top, Hoelang heb jij moeten wachten dan?, ik zat zelf in februari (2017) bij de voorlichting in september/oktober de keuringen. Ik kom zelf uit Castricum, lekker dichtbij dus. Kijk er nu echt naar uit! Ga je donderdag gewoon met de auto ?

gewoonbart

Hey Dutchman, dan zie ik je dan! Ik heb gekozen voor Amsterdam, kon ook kiezen voor Bergen, maar kazerne A'dam is 15min rijden. Bergen 30-40min. Al ken ik die buurt beter :)

Dutchman

Citaat van: gewoonbart op 14/04/2018 | 10:14 uur
28 mei ga ik beginnen, ik heb er superveel zin in, meer dan een jaar geleden de voorlichting bezocht, overal doorheengefietst en toch duurde het zo lang.

Nog iemand die dan begint?

Hee gewoonbart,

Ik ga ook 28mei beginnen! en kom terecht bij 20 natres bergen. Waar kom jij terrecht?
Voor mij heeft het (ruim) een jaar geduurt. Moet jij ook de 24ste kleren halen?


gewoonbart

28 mei ga ik beginnen, ik heb er superveel zin in, meer dan een jaar geleden de voorlichting bezocht, overal doorheengefietst en toch duurde het zo lang.

Nog iemand die dan begint?

gewoonbart

Dag allemaal,

Ik heb de keuringen etc. doorstaan. Deze week krijg ik een overzicht van AMO data. Dan kan ik aangeven welke ik zou kunnen. Benieuwd of er nog meer beginnen dit jaar.

peroxidetim

mijn ervaringen dan uit eigen hand 9 en niet die van 30=  collega's.. want die hebben het ongeveer 20 jaar geleden gevolgd dus niet echt representatief meer ...)

De AMO  was - net als freekjan omschrijft-  er hectisch. het is dan ook een opleiding gewest door een regulier schoolbataljon dat normaliter meer VEVA  mensen zal opleiden. het was voor de mensen dan ook wel even omschakelen. Zeker de eerste paar dagen werd er even een duidelijk beeld neergezet van 'wij' het kader en 'jullie' de newbees. Niks mis mee. Alleen merk je dat door de kunstmatige stress het niet echt efficiĆ«nt leren meer is. Na een 'bindindsmoment' hebben we als leerlingen een feedback gegeven waar men wel wat mee kon. focus lag daarna niet zozeer meer op opvoeden maar op opleiden. ik vond dan ook dat ik als bijna 40-jarige het stadium van leren wassen en tandenpoetsen wel voorbij was :-)

de ARB (of AMO+) werd gegeven door collega-reservisten. dat maakt de opzet en sfeer wel anders. Mijn inziens wel positief. We zijn de volledige opleiding van 3 dagen intern geweest. geen boogtentjes, geen super zware sportmomenten. Idee hierachter was dat het nu ging om leren. En dat doe je het beste wanneer je een redelijke nachtrust hebt gehad. ontberingen trainen doe je maar bij je eigen eenheid. haha.
Lessen waren deels erg theoretisch ( maar wel gewoon benodigde basisstof0  en deels praktijk. het was een mooie afwisseling. Ondanks de lange dagen ( ook bij ons van 0600 tot 2300 uur) was de stof goed te behappen.
de opleiding startte op de woensdagavond en duurde tot en met de zaterdagmiddag. dat kost je weer wat verlofuren bij je burgerbaan, maar ach. welke hobby kost geen tijd? ;-)

Nil volentibus arduum

Dutchman

Thanks Freekjan, ik ga mijn best doen en ik zie wel hoelang het duurt! De aanhouder wint.

Citaat van: Robin7 op 27/02/2017 | 20:15 uur
:cute-smile:

Haha ! Zoiets begreep ok al!


freekjan

Citaat van: Dutchman op 27/02/2017 | 20:13 uur
Leuk om te lezen Freekjan!


Vandaag zelf gesolliciteerd nadat ik zaterdag een info dag heb bijgewoond in Bergen! Laten we hopen dat alles spoedig verloopt en misschien wel aangenomen wordt!

Mooi man! Succes met de hele rit. Het kan heel lang duren maar als het goed is gaat het dit jaar sneller dan de vorige jaren.
Goed voorbereiden, veel sporten en vooral veel fietsen!

Robin7

Citaat van: Dutchman op 27/02/2017 | 20:13 uur
Leuk om te lezen Freekjan!


Vandaag zelf gesolliciteerd nadat ik zaterdag een info dag heb bijgewoond in Bergen! Laten we hopen dat alles spoedig verloopt en misschien wel aangenomen wordt!

:cute-smile:

Dutchman

Leuk om te lezen Freekjan!


Vandaag zelf gesolliciteerd nadat ik zaterdag een info dag heb bijgewoond in Bergen! Laten we hopen dat alles spoedig verloopt en misschien wel aangenomen wordt!

freekjan

Citaat van: peroxidetim op 24/01/2017 | 11:29 uur
iemand misschien info over de AMO+

wat is inhoud?  sfeer tov ARB/ AMO?
benieuwd!

Ik heb gemerkt  dat elke AMO/ARB en AMO+ anders is. Zo kon ik de eerdere AMO+ niet mee doen omdat mijn AMO er een was waar het weekend niet doorgewerkt werd terwijl dat voor anderen binnen mijn lichting geen probleem was. Elk bataljon hanteert andere regels naar mijn idee.
Mijn ARB was een zware naar mijn idee. De instructeurs vonden dat zelf ook heb ik begrepen. Hij was zwaarder dan de AMO en er was minder tijd om op krachten te komen.

Bij ons waren er elke dag 2 sport momenten. Alle verplaatsingen waren lopend en voor koffie was vaak maar 5 minuten de tijd. Toilet bezoek moest je echt plannen en voor de douche was eigenlijk ook niet genoeg tijd.
Ook hier weer kiezen wat je doet. Ga je haasten onder de douche of pak je een rust moment. Ga je even koffie drinken of top je je veldfles op en regels je je spullen voor de volgende les. Het hoort er allemaal bij. :-)
De AMO+ was enorm strak en goed geregeld. Meestal gaat er iets mis of if er een communicatiefout waardoor je even moet wachten. Bij deze AMO+ was dat er totaal niet. Overal kwamen we op tijd of te laat maar nooit te vroeg.
De MZV lessen waren erg leerzaam en soms ging het er stevig aan toe. Er was nog even de tijd om op de klimtoren te klimmen er een pendulesprong te maken of te abseilen.
Ook hebben we geoefend op de FIT waar de opleiding mee afgesloten werd en hebben we de Hiba een paar keer gedaan. Een keer individueel om te oefenen en een keer als groep met een lange paal van een meter of 6.
Op de laatste dag hebben we de FIt gedaan. 5km lopen met 3eenheid, hiba, tiltest en 5 km met volle bepakking. Of we echt afvallers hadden weet ik niet maar ik zag van de andere groep een aantal mensen achteraan komen die er afgepeigerd uitzagen. Ook heeft niet iedereen de alle onderdelen van de Hiba kunnen doen.
We sliepen in een boogtent net buiten de kazerne. We liepen wacht en hebben aan het begin alles zelf op mogen bouwen en aan het eind alles zelf mogen opruimen.
Het was weer even militair zijn zoals op de AMO. De sfeer die er binnen de eigen compie is miste ik maar toch was het leuk om weer even zo bezig te zijn.
Je staat smorgens rond 6 a half 7 op en gaat door tot 11 uur. Met een beetje geluk slaap je rond 12 uur. Natuurlijk wordt er ook wacht gelopen dus ik was na 4 dagen er wel klaar mee :-)
De lessen waren informatief. Een aantal dingen had ik nog niet eerder gehoord en een aantal dingen wel al gedaan.
Zelf had ik verwacht dat we veel theorie in de praktijk zouden gaan brengen maar dat is maar op 2 punten gebeurd. Dat was de patrouille en de BHV.
We mochten rond de wasplaats op Oirschot patrouilleren en daar deden we een casus waar iemand met ongeldige papieren rond liep. Een andere casus was een dronken man in een Amarok. Erg leuk om te doen en erg ontspannend.
De BHV was ook wel leuk en wat mij betreft ook het enige rustpuntje binnen de opleiding.

Er zijn foto's gemaakt maar heb ze nog niet echt online zien komen. 10 en 20 natresbat geven vaak wel aandacht aan de AMO's en AMO+ maar zowel mijn AMO en AMO+ zijn voorbij gegaan zonder vermelding op AVRM, 13e en het 30e. Niet nodig maar wel leuk om even terug te kijken op wat je hebt gedaan en om aan het thuis front te laten zien. Zorgt dan altijd voor een beetje draagvlak thuis maar zonder dat soort zaken zie je toch dat het draagvlak voor de Natres bij je gezin wat lager is. Daar kunnen ze nog wel wat in winnen. Zou ook gelijk mee helpen in het stukje werving denk ik.

Al met al een hele leuke tijd gehad en genoten ondanks dat het zwaar was. Kan niet wachten om ingezet te worden bij mijn eigen compie en de geleerde dingen in praktijk te brengen.

Mochten er vragen zijn laat het dan maar weten. Dan schrijf ik hier nog wel eens iets...



Robin7

Citaat van: peroxidetim op 27/02/2017 | 12:58 uur
ik zal zo wat optypen. mijn opmerking was 'licht;' cynisch :-)

Weet ik, maar ik wilde even benadrukken dat jij niet de enige persoon die benieuwd bent (of nu; was) naar de AMO+ :-)