Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Oorlogsvis

Gefeliciteerd Damen alvast ! ...mooie order

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 13/01/2020 | 23:17 uur
Zijn er [mogelijke] overeenkomsten in beide programma's, die tot een gezamenlijke vervanging kunnen leiden?

Die zijn er m.i. zeker: AAW, zelfde periode. Maar natuurlijk zijn er ook voldoende te verwachten tegenstellingen.

Poleme

Zeg jubelaars, deze deal moet nog wel door de Bondsdag worden goedgekeurd.  En de concurrerende partij kan nog altijd beroep aantekenen tegen deze beslissing.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

RTB

Citaat van: Lex op 13/01/2020 | 23:17 uur
Zijn er [mogelijke] overeenkomsten in beide programma's, die tot een gezamenlijke vervanging kunnen leiden?
Vooral op het gebied van Sewaco. Als de Duitsers ABM capaciteiten op de F127 wil dan komen ze vanzelf wel uit bij Thales Nederland. Omgekeerd kan NL tegen die tijd bij Rheinmetall en MBDA Deutschland aankloppen voor bijvoorbeeld HEL's.

Verder denk ik dat de uitgangspunten van de schepen te veel gaan verschillen en de KM zal familievorming met de vMFF prefereren

Zander

Citaat van: Flyguy op 13/01/2020 | 20:31 uur
leuk gek wel dit. Ben benieuwd wat hier tegenover staat.
De aanschaf van 200 leopards  :devil:
People are sheep

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2020 | 22:56 uur
....., het zou anders kunnen worden als de Duitsers hun beoogde toekomstige F127 in de strijd werpen om te komen tot een gezamenlijke vervanging van het LCF en F124.
Zijn er [mogelijke] overeenkomsten in beide programma's, die tot een gezamenlijke vervanging kunnen leiden?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 13/01/2020 | 22:48 uur
Damen heeft werk en kan hier eventueel op voortborduren samen met de Duitsers ? Mogelijkheid om samen met de Duitsers aan de vOZD te gaan werken is ook een optie, hoewel ik die vervanging nog moet zien komen.....

Niets is uitgesloten voor NL OZB zolang er niet getekend is, maar nogmaals ik zie met het MKS-180 geen uitruil opties, het zou anders kunnen worden als de Duitsers hun beoogde toekomstige F127 in de strijd werpen om te komen tot een gezamenlijke vervanging van het LCF en F124.

Ros

#444
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2020 | 22:31 uur
Zie: Reactie #453 Gepost op: Vandaag om 09:32

Damen heeft werk en kan hier eventueel op voortborduren samen met de Duitsers ? Mogelijkheid om samen met de Duitsers aan de vOZD te gaan werken is ook een optie, hoewel ik die vervanging nog moet zien komen.....

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het zal me benieuwen of morgen bij de officiële bekendmaking ook het (voorlopig) ontwerp wereldkundig gemaakt zal worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 13/01/2020 | 22:28 uur
zum beispiel   :cute-smile:

Zie: Reactie #453 Gepost op: Vandaag om 09:32

Ros


Harald

Wauw, wat een opstekker voor Damen.
En nu de kunst om Duitsland te laten zien, dat het ontwerp proces, bouw en oplevering goed te laten verlopen en dus ook kan zonder grote problemen.

En daarbij denk ik dat deze order juist ook voor Damen nu goed uitkomt, met het uitstel gedrag van NL.

Misschien kan NL nog profiteren van de MKS180 bouw door Damen ?

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 13/01/2020 | 20:48 uur
Voortzetting van NL als trouwe klant van DU. Niers meer.

Dat zou mooi zijn, maar eerst zien. De Heer-in-het-klein-landmacht zou inderdaad goed moeten compenseren, maar deze stap op het territorium van de eigen Duitse marinebouw zou kunnen leiden tot druk van de Duitsers om ook in NL op maritiem vlak te leveren. Want op dit moment gebruikt de KM op SEWACO gebied bijna niets van Duitse makelij.

Helaas is het te laat om de mijnendienst toko te verpanden aan de Duitsers, dat zou mooie compensatie zijn. In Kiel werken ze al decennia met USV's icm moederschepen. Ach ja...

Citaat van: Parera op 13/01/2020 | 21:38 uur
70% van het werk zal uitgevoerd worden door de Duitsers en daarbij dus zo'n 30% door Damen.

Als je uitgaat van de 5,3 miljard voor 4 schepen uit het artikel kom je uit op zo'n 7,95 miljard voor de 6 geplande schepen.  Dit zou uitkomen op een kleine 2,39 miljard euro werk voor Damen.

Prima verdeling, dit levert vooral goede PR op voor DSNS. Hopelijk kunnen we de Spanjaarden en de Denen achterna de komende jaren als het gaat om export om op die manier de eigen marinebouw fit te houden. Al die Sigma's voor de tweede wereld en die tupperware voor ons komt het niveau van DSNS niet ten goede.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Damen krijgt opdracht voor bouw nieuwe Duitse MKS 180-fregatten

http://disq.us/t/3l9j8yu

Poleme

#437
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/01/2020 | 18:50 uur
Samenwerking F127 en vLCF zie ik er vooralsnog niet van komen, hooguit op systemen. (zie render)

Die nächste Generation der Luftverteidigung – Erste Überlegungen zur Fregatte F 127 https://esut.de/2020/01/fachbeitraege/ruestung/17877/fregatte-f127-naechste-generation-luftverteidigung/ via @ESUT - Europäische Sicherheit & Technik
Tenzij dat de Europese NAVO landen hun fregat vloten weer flink gaan uitbreiden, hoewel ik die kans niet bijster hoog inschat.  Kan de huidige situatie niet voort blijven bestaan.
Tenzij men bij volgende fregat generaties nog een ronde wil maken in de "Teufelskreis" (mooie omschrijving voor vicieuze cirkel) van steeds kleinere vloten door boven-proportioneel hogere aanschaf kosten.
Een 'JSF' aanpak van een "one type fit's all sizes" standaard fregat is ook niet de oplossing en die zal er zeer waarschijnlijk nooit komen.  Is ook niet wenselijk, want (hardnekkige) problemen met dat standaard fregat, betekend problemen voor de complete Europese NAVO fregat vloot. 

Koos Nederland bij het LCF platform voor zo veel mogelijk civiele bouw standaarden toepassen.  Ging Duitsland bij haar F-124 een heel andere koers, door voor een zeer robuust en volledige militaire bouw standaarden te gaan.  Bij Zr.Ms. Den Helder CSS en v-MFF zien we weer een trend naar veel robuustere bouw en militaire bouw standaarden.

Ik weet niet hoeveel tonnage dat F-127 heeft.  Het lijkt in ieder geval wel een bakbeest a la max. 9.000 ton F-126 / MKS-180.  Is natuurlijk te groot voor de KM.  Maar Duitsland bouwt al veel langer dan wij in constructie-modulaire wijze.  Dus we zouden voor internationale AAW familie vorming kunnen gaan, door te kiezen voor een kleiner fregat.

Dus consolidatie naar 3 a 4 grote Europese marinebouw werven.

Echter, we hebben nu en toekomstig te maken met een dreigingsbeeld, dat complexer, meer diverser en veel onvoorspelbaarder is.    Hielden de US Navy en de Bundesmarine bij fregatten, zoals bijvoorbeeld het F-123 en F-124, al een 5 % groeimarge aan in ruimte, gewicht, elektriciteit en koel-vermogen.  Bij destroyers houdt men echter een groeimarge aan van 10 %.  Elektronische Oorlog Voering (EOV) wordt steeds belangrijker en op middellange termijn komen de Directed Energy straal wapens er aan.

Kunnen de LCF's het nog af met een mix van 32x 280 kg ESSM block 1's en 32 RIM-6 Standard SM-2 MR block IIIA's van elk 708 kg, 4,72 meter lengte en 34,3 cm dikke 'pijl'.
Maar dan nemen de Ballistic Missile Defense (BMD) taak en de dreiging van supersonische en hypersonische anti schip missiles flink toe.

De SM-2 MR blk IIIA worden volgens huidige planning rond 2030 vervangen door de Block IIIC actieve radar geleide variant.  Er wordt gesteld dat deze hetzelfde airframe heeft als de blk IIIA, dus ik neem aan dat het totaal gewicht hetzelfde blijft.

Maar nu verandert de dreiging.  Naast 32 onbekend hoeveel zwaardere ESSM block 2's, 18 stuks SM-2 MR blk IIIC's worden verruild voor  18 SM-6's van ca. 1.500 kg, 6,55 meter lang en 53,3 cm diameter = 14.256 kg extra.
In het LCF komt er nog een extra 15 ton Mk.41 Strike Lenght VLS met 8 cellen erbij.  Want we gaan de SM-3 inventaris verdelen over zoveel mogelijk schepen.    Er komen 4 - 6 SM-3's van ruim 6,5 meter en 1,5 ton aan boord = 6.000 - 9.000 kg extra.  En 4 a 6 SM-6's erbij, is ook 6 a 9 ton extra. 
De acht 683 kg zware Harpoons kunnen echter niet vervangen worden door subsonische 420 kg zware NSM's.  We worden gedwongen om aan supersonische ASM's te gaan met een bereik van 300 - 400 km.    Deze zijn echter 6,10 meter lang en wegen elk 1,5 ton = totaal 6,5 ton extra.  En elke ASM launcher wordt (realistisch) 0,5 ton zwaarder.
Per saldo krijgt het LCF een 48,25 ton zwaardere bewapening.  48,25 / 6.050 ton = slechts 0,8 % gewicht toename.

Maar wat als het aantal VLS cellen van nu 40 naar zeg 64 cellen, of zelfs nog meer in het v-LCF moet worden uitgebreid.  Zoals nu al gebruikelijk is voor Amerikaanse, Chinese, Zuid-Koreaanse en Japanse (AAW) destroyers. 
Voor de hangar moet een flinke "Mission Bay" worden gebouwd.  Omdat Over The Horizon targetting belangrijker wordt, krijgt het v-LCF ook vier flinke heli-UAV's aan boord die 24/7 als AEW dienst doen.
Ik denk dat we beter kunnen inzetten op een veel ruimer AAW schip, dan de KM nu gewend is.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.