Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#286
Citaat van: StrategNL op 16/09/2018 | 22:52 uur
Daar hebben ze in Nederland weer andere dingen voor bedacht. Zoals geen EUropese aanbesteding onder het mom van... Op dit vlak zijn de Nederlanders vind ik een stuk gehaaider dan de wat meer plichtsgetrouwe Duitsers, ook gezien de regelmatige waarschuwingen en rechtszaken vanuit Europa richting Nederland.

Wat ook inmiddels bij de Duitsers weer is teruggedraaid minus de lopende aanbesteding. Je zal echt met een beter verhaal moeten komen polemodroom.

Duitse regering wil wapenopdrachten alleen gunnen aan Duitse bedrijven.

https://fd.nl/economie-politiek/1248718/duitse-regering-wil-wapenopdrachten-alleen-gunnen-aan-duitse-bedrijven?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=SHR_ARTT_20180916&utm_content=economie-politiek #FD

Ace1

Citaat van: Lex op 16/09/2018 | 23:00 uur
Is dit niet erg kort door de bocht?
Alsof andere landen dit niet toepassen.

Hier heeft Lex wel een punt mee en daarnaast hebben De Franse, Italiaanse en Spaanse scheepsindustrie ook een subsidie regeling die men krijgt van de nationale overheden van de 3 betreffende landen.

Lex

Citaat van: StrategNL op 16/09/2018 | 22:52 uur
Daar hebben ze in Nederland weer andere dingen voor bedacht. Zoals geen EUropese aanbesteding.
Is dit niet erg kort door de bocht?
Alsof andere landen dit niet toepassen.

StrategNL

#283
Citaat van: Ace1 op 16/09/2018 | 22:22 uur
De Duitse scheepsindustrie krijgt van de Duitse staat een subsidie op ieder gebouwd schip dit is na de RVS (Rijn-Schelde-Verolme) Affaire  in Nederland afgeschaft.
Daar hebben ze in Nederland weer andere dingen voor bedacht. Zoals geen EUropese aanbesteding onder het mom van... en gouden driehoeken. Op dit vlak zijn de Nederlanders vind ik een stuk gehaaider dan de wat meer plichtsgetrouwe Duitsers, ook gezien de regelmatige waarschuwingen en rechtszaken vanuit Europa richting Nederland. Maar als de marinebouwers van beide landen samen gaan werken wordt dit misschien zo wel een sterke combi om de Fransen en Italianen te beconcurreren. Die zoals je weet nog veel minder moeite hebben met de EUropese spelregels in deze en meer trucjes kennen. En dan zwijg ik maar over de praktijken bij concurrenten buiten Europa...

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/09/2018 | 22:48 uur
2 jaar continue op safari kunnen en vol gebouwd volgens militaire specs drijven de prijs aardig op.
Ja, maar dan nog heb je een simpel fregat dat lang van huis kan blijven. Maar daar hebben ze al 4 mislukkelingen van rondvaren ; F-125, het enigste verschil is dat MKS180 nu wel ESSM's krijgt (tenzij dit weer geschrapt word).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 16/09/2018 | 22:46 uur
Ga jij dat de mensen in de Bundestag vertellen? ;D Vandaar dat ik ook zeg we moeten afwachten tot november dan moet het Duitse budget voor 2019 gepresenteerd worden inclusief deze plannen en het kan dan nog afgeketst worden als het echt te veel word. Als we de LCF's gaan bekijken met een prijs van 600 miljoen euro per schip bij de aankoop zou dat nu ook gelijk liggen aan een kleine 820 miljoen euro, ik verwacht ook dat de vLCF's zeker 800 miljoen tot 1 miljard euro per stuk gaan kosten als we ze goed bewapenen en voorzien van de meest moderne sensoren en systemen maar dat past helemaal in de lijn van de huidige generaties fregatten.

De Duitse MKS180 is echter een geval apart omdat het volgens de openbaar bekende eisen niets bijzonders word ; een 76 of 127 mm kanon,  2 MLG-27's, 2 RAM's , antischeeps raketten en ESSM block 2's. Een vrij standaard modern fregat zonder enige specialisatie. Onze vMFF's krijgen bijna dezelfde wapen systemen maar dan in onze varianten en voor de ASW specialisatie mogelijk de VL-ASROC met mk54 torpedo.

2 jaar continue op safari kunnen en vol gebouwd volgens militaire specs drijven de prijs aardig op.

Parera

Citaat van: bergd op 16/09/2018 | 22:37 uur
De cijfers spreken voor zich, ik schrik niet gauw maar dit is toch een abnormaal hoog bedrag dat niet te verkopen is.

Ga jij dat de mensen in de Bundestag vertellen? ;D Vandaar dat ik ook zeg we moeten afwachten tot november dan moet het Duitse budget voor 2019 gepresenteerd worden inclusief deze plannen en het kan dan nog afgeketst worden als het echt te veel word. Als we de LCF's gaan bekijken met een prijs van 600 miljoen euro per schip bij de aankoop zou dat nu ook gelijk liggen aan een kleine 820 miljoen euro, ik verwacht ook dat de vLCF's zeker 800 miljoen tot 1 miljard euro per stuk gaan kosten als we ze goed bewapenen en voorzien van de meest moderne sensoren en systemen maar dat past helemaal in de lijn van de huidige generaties fregatten.

De Duitse MKS180 is echter een geval apart omdat het volgens de openbaar bekende eisen niets bijzonders word ; een 76 of 127 mm kanon,  2 MLG-27's, 2 RAM's , antischeeps raketten en ESSM block 2's. Een vrij standaard modern fregat zonder enige specialisatie. Onze vMFF's krijgen bijna dezelfde wapen systemen maar dan in onze varianten en voor de ASW specialisatie mogelijk de VL-ASROC met mk54 torpedo.

bergd

De cijfers spreken voor zich, ik schrik niet gauw maar dit is toch een abnormaal hoog bedrag dat niet te verkopen is.

Parera

Citaat van: bergd op 16/09/2018 | 22:16 uur
Dankje, en wat ik me afvroeg heffen de Duitsers net als in Nederland daar het zelfde tarief % belasting over de aangeschafte producten?
Dat weet ik niet maar Ace1 heeft in zijn post daar al antwoord opgegeven zo te zien.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrategNL op 16/09/2018 | 22:08 uur
Als je het Handelsblatt artikel leest zie je dat hier veel meer inzit dan alleen de stukprijs voor ieder fregat. Het is al eens eerder op Twitter uitgelegd door Duitse marine experts. Maar sommige lobbyisten goochelen graag met de cijfers van de concurrentie zoals je weet...op Twitter maar ook dezelfde lobbyisten hier.;) Ze zijn niet goedkoop, maar het verschil is niet super groot met de Nederlandse vMFF. Dat verschil kan wel betekenen dat Damen en Duitse partner de order voor beide landen wint..en dan mogelijk met 1 model...wat de kosten nog meer drukt gezien grotere aantallen.

Nog maar een keer dan: 170 meter, 10.000 ton en magere ASW kwaliteiten is geen en zal geen schip voor de KM zijn hoe hard dat plassertje van jou hier ook van wordt.

Ace1

Citaat van: bergd op 16/09/2018 | 22:16 uur
Dankje, en wat ik me afvroeg heffen de Duitsers net als in Nederland daar het zelfde tarief % belasting over de aangeschafte producten?

De Duitse scheepsindustrie krijgt van de Duitse staat een subsidie op ieder gebouwd schip dit is na de RVS (Rijn-Schelde-Verolme) Affaire  in Nederland afgeschaft.

A.J.

#275
Citaat van: StrategNL op 16/09/2018 | 22:08 uur
Maar sommige lobbyisten goochelen graag met de cijfers van de concurrentie zoals je weet...op Twitter maar ook dezelfde lobbyisten hier.;)

Echter weten die lui kritische vragen prima onderbouwd te beantwoorden en te pareren dit itt onze eigen zelfverklaarde denktank die elk kritisch geluid op de block- en negeerlijst zet.

bergd

Citaat van: Parera op 16/09/2018 | 22:02 uur
Origineel was het 3,5 miljard voor 4 schepen (875 p/s), dat werd in 2017 4,5 miljard(1125 p/s) en nu dus 5,3 miljard(1325 p/s) een 51% stijging vanaf het originele budget.
Voor ditzelfde bedrag van 1 schip bouwen we 2 vMFF's en dan houden we nog een klein deel van het geld over.
Dankje, en wat ik me afvroeg heffen de Duitsers net als in Nederland daar het zelfde tarief % belasting over de aangeschafte producten?

Zander

Citaat van: StrategNL op 16/09/2018 | 22:08 uur
Als je het Handelsblatt artikel leest zie je dat hier veel meer inzit dan alleen de stukprijs voor ieder fregat. Het is al eens eerder op Twitter uitgelegd door bij het project betrokken Duitse experts. Maar sommige lobbyisten goochelen graag met de cijfers van de concurrentie zoals je weet...op Twitter maar ook dezelfde lobbyisten hier. ;)
Zo ken ik nog wel een lobbyist/denktank/zelfverklaard defensiespecialist die goochelt met cijfers of deze op geheel eigen wijze uitlegt.  Om vervolgens bij kritische vragen niet thuis t geven.........:silent:
People are sheep

StrategNL

#272
Citaat van: Parera op 16/09/2018 | 22:02 uur
Origineel was het 3,5 miljard voor 4 schepen (875 p/s), dat werd in 2017 4,5 miljard(1125 p/s) en nu dus 5,3 miljard(1325 p/s) een 51% stijging vanaf het originele budget.
Als je het Handelsblatt artikel leest zie je dat hier veel meer inzit dan alleen de stukprijs voor ieder fregat. Het is al eens eerder op Twitter uitgelegd door Duitse marine experts. Maar sommige lobbyisten goochelen graag met de cijfers van de concurrentie zoals je weet...op Twitter maar ook dezelfde lobbyisten hier.;) Ze zijn niet goedkoop, maar het verschil is niet super groot met de Nederlandse vMFF. Dat verschil kan wel betekenen dat Damen en Duitse partner de order voor beide landen wint..en dan mogelijk met 1 model...wat de kosten nog meer drukt gezien grotere productie aantallen (met kans op vervolgorders en export).