Bonden schorten overleg BCPKMa...

Gestart door -Peter-, 25/01/2007 | 18:51 uur

KapiteinRob

Ik vind het dan ook een raar verhaal dat gezinsleden van marechaussees op Aruba illegaal zouden zijn, dus geen verblijfsvergunning zouden krijgen. Toevallig weet ik uit betrouwbare bron dat ze het nog niet zo lang geleden in ieder geval wel kregen. Lijkt me sterk dat dit plotsklaps is ingetrokken, want dan zouden ze bij terugkomst op het eiland na een vakantie o.i.d. een probleem hebben op het vliegveld......

cabez

Wat idd vervelend op Aruba is,is dat de wetgeving van de Dimas(verblijfs vergunning verstrekkende instantie) met de dag lijkt te veranderen of niet goed begrepen/uitgevoerd wordt de Dimas werknemers.
Naar mijn weten worden de gezinsleden een verblijfsvergunning verstrekt(van rijkswege toegelaten voor een periode)
De militair krijgt dit niet,en komt niet voor in de databank van de Dimas.
Voorheen mochten de gezinsleden ook niet werken op Aruba,alleen in sectoren waar men gekwalificeerd personeel tekort kwam,(onderwijs,verzorging).
Deze regel is in 2002 of 2003 ingetrokken.
Het rijbewijs moet iedereen laten registren bij het buro rijbewijzen,bij verlies krijg je een arubaans rijbewijs verstrekt(mits het is geregistreerd)

KapiteinRob

Citaat van: Mikemans op 25/01/2007 | 20:37 uur
heel soms rob denk ik wel eens dat sommigen op het forum wat beter onderlegt zijn dan degenen die al dat bestuurswerk doen/ zouden moeten doen

Die bestuurders zouden, als ze niet uit zichzelf verder kijken dan hun neus lang is, eens wat vaker op dit forum moeten "neuzen"...... ;)

Mikemans

heel soms rob denk ik wel eens dat sommigen op het forum wat beter onderlegt zijn dan degenen die al dat bestuurswerk doen/ zouden moeten doen

KapiteinRob

Citaat van: -Peter- op 25/01/2007 | 18:51 uur
Defensie heeft aangegeven in gesprek te zijn met Buitenlandse Zaken om dit probleem op te lossen.

Je kunt je afvragen of daar iets uitkomt, daar Aruba (en de Nederlandse Antillen) vallen onder de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties.

-Peter-

BCPKMAR

De gezamenlijke bonden hebben het overleg met de BCPKMAR opgeschort. Aanleiding hiervoor is het feit dat afspraken wederom door de KMAR niet worden nageleefd. Afspraken gemaakt in de bijzondere commissie worden door de KMAR bijna categorisch niet nageleefd. Het is niet het eerste incident in de afgelopen periode vandaar dat de bonden een punt achter het overleg hebben gezet. In de werkgroep Algemeen Personeelsbeleid hebben de bonden aangegeven dat Defensie eerst maar orde op zaken moet stellen binnen de KMAR voor de bonden weer aan tafel willen.


ALGEMEEN PERSONEELSBELEID

In de werkgroep AP hebben de bonden voor het eerst met Defensie gesproken over de invoering van het Flexibel Personeels Systeem. Het was een eerste verkennend gesprek over de rechtspositionele onderwerpen die aan de orde moeten komen. Hierbij moet u denken aan scholing, loopbaanpatronen, allerlei vormen van premies, employability et cetera. Er zal nog het nodige overleg moeten plaatsvinden alvorens het zover is.

Ook is gesproken over de wijziging in het TMK traject dat de KL zonder enige vorm van overleg heeft ingevoerd. De voorzitter van de werkgroep AP heeft aangegeven dat alle genomen maatregelen worden teruggedraaid. Er dient volgens de voorzitter overleg met de bonden plaats te vinden in de werkgroep AP voor er iets gewijzigd kan worden.

WERKGROEP ALGEMENE EN FINANCIËLE RECHTSPOSITIE

In de werkgroep AFR is gesproken over de regeling levensloop voor Defensiepersoneel. Defensie en de bonden hebben tot nu toe nog geen overeenstemming kunnen bereiken over de mogelijkheden om levensloopverlof op te nemen. De bonden vinden dat in het huidige voorstel de mogelijkheden veel te beperkt zijn waarbij naar ons oordeel het belang van de werkgever prevaleert boven het belang van het personeel. Aangezien wij er in deze werkgroep niet uitkomen zullen komen, wordt het dossier geagendeerd voor het SOD.

Tevens kwam aan de orde de nieuwe lijst van knelpuntcategorieën, waarbij ook geen overeenstemming is bereikt de categorie cateringmedewerkers bij Paresto. Defensie wil wel de voltijdsfuncties opnemen in de lijst maar niet de parttime functies. Dit is voor de bonden niet acceptabel. Ook dit dossier zal worden geagendeerd voor de SOD tafel.

Tenslotte is gesproken over de problemen die gezinsleden van militairen ondervinden op Aruba. Op grond van de daar geldende wetgeving worden de gezinsleden als illegaal beschouwd met alle problemen van dien op het vlak van het verkrijgen van een rijbewijs, een werkvergunning et cetera. Defensie heeft aangegeven in gesprek te zijn met Buitenlandse Zaken om dit probleem op te lossen.

Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...