praktische opleiding tot officier der mariniers (POTOM)

Gestart door Vinke, 31/03/2003 | 17:32 uur

Jarmo

Beste Ton,

POTOM=Praktische opleiding tot officier der mariniers. In het voorlichtingsblaadje van de marine staat dat je na een jaar theorie op het KIM de POTOM ingaat. Tijdens deze opleiding krijg je een intensieve marinierstraining. Er staat alleen niet of je ook een elementaire vooropleiding (EVO) krijgt. Deze opleiding krijg je als je marinier algemeen wordt.

Je hebt gelijk dat ik al een groot gedeelte van de opleiding weet. Twee weken geleden heb ik een voorlichtingsdag van de mariniers gehad. Een hele hoop is me toen helder geworden. Toen ben ik alleen vergeten te vragen of je tijdens de officiersopleiding ook een algemene mariniersopleiding krijgt.

Sorry voor het misschien wat storende taalgebruik,

groetjes jarmo

Ton de Zwart

Jarmo, je bericht om inlichtingen vind ik een beetje vreemd als je me niet kwalijk neemt.  Geef me eens een beetje hulp.  Je gebruikt in je tekst vaktechnische afkortingen die buitenstaanders veelal niet kennen.  Je hebt het over k*t bezuinigingen als de eerste de beste marinier die niet vies is van stoere bijvoegelijke naamwoorden.

Er zit iets vreemds aan je vragen. Volgens mij vraag je naar de bekende weg en ben je helemaal niet zo'n onwetende antwoordenzoeker als die je voorwendt te zijn.  Heb ik het verkeerd?

-Peter-

Hoe het voor officieren in opleiding exact gaat is mij ook niet helemaal bekend..

Voor zover ik weet is er nog niets officieel bekend gemaakt over het 3e bataljon mariniers, en zal dit gewoon nog blijven bestaan zoals het nu lijkt  ;D

V.w.b. de keuring hoef je je niet al te druk te maken naar mijn mening.. Over het algemeen komt elk normaal gezond persoon hier gewoon doorheen (zolang er geen speciale bijzonderheden zijn) Het belangrijkste is dat je tijdens de hele sollicitatie gewoon zeker van jezelf bent, en ook jezelf bent  8) Dan moet het volgens mij allemaal vanzelf goed komen!!
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Vinke

Ik heb een vraagje. Volgend jaar (na m'n vwo) wil ik mariniersopleiding voor officieren doen. Nou heb ik een paar vraagjes. Krijg je tijdens de POTOM ook een algemene mariniersopleiding (EVO?). En hoe zit het met de sollicitatiestop? Ik heb gehoord dat men geen mensen meer gaat aannemen wegens die k*t bezuiningen op defensie. Ik heb zelfs gehoord dat het 3e bataljon mariniers wordt afgeschaft. Is dit echt waar of zijn het maar geruchten? En dan nog een laatste vraag, zijn de keuring en sollicitie zwaar om door heen te komen? Aan m'n motivatie zal het niet liggen, ik wil al zolang ik me kan herinneren bij de mariniers en ben val plan om er écht voor te gaan. M'n conditie is verder ook goed, ik weet alleen niet hoe het zit met de aanname, waarop kun je worden afgekeurd?

Alvast bedankt,

groetjes Jarmo Vinke