[nieuws] ‘Op paraatheid en gevechtskracht mag niet bezuinigd worden’

Gestart door -Peter-, 31/03/2003 | 22:02 uur

Mourning

Ha, ha, ha, als het niet een zeer serieus onderwerp was zou ik lachend van mijn stoel zijn gevallen!!!!! Wat een politiek stuk onbenul die Kortenhorst. Zelden zoveel ongelooflijk BS gehoord, met alle respect!

Zal er een paar kleine stukjes uitpikken:

Citaat"Kijk, als we erin slagen onze gevechtskracht op peil te houden is er weinig aan de hand."

Ja, helaas! De paraatstelling van de delta compagnieen van de pantserinfanterie en de mariniers is ..... een aantal jaar uitgesteld, hmmmm... raar en zijn in deze tijd wel genoeg aanmeldingen voor functies in de kirjgsmacht bij deze onderdelen terwijl dat toch altijd een "probleem" was en door de Kamer werd bekritiseerd.
Maar dat is, toegegeven, "extra" gevechtskracht (die nooit gebruikt zal worden omdat onze politici het "lef" niet hebben om troepen serieuze gevechtstaken te laten uitvoeren a la Irak! Liever alleen kindertjes eten geven, bruggetjes bouwen en politieagent spelen in Kabul, loop je amper risico en leuke PR natuurlijk!) en hij heeft het over behoud van de bestaande gevechtskracht, ok.

Wat dan te denken van het afschaffen van de opkomstplicht? Lijkt me toch een serieuze daling van de gevechtskracht in een eventuele confrontatie in de toekomst (10 jaar en langer)?

Ok, kan ik ook nog overheen kijken, was ook een leuke PR "move" btw. Maar wat te denken van het zo'n beetje opdoeken van de artillerie? 120 M109A2 155mm SP en 60 M114/39 155mm laten vervangen door 57 Phbz 155mm SPs??? Geen verlies aan gevechtskracht? Dan vervolgens deze order dreigen te annuleren of 18 stukken aan Noorwegen door te verkopen of het MLRS-bataljon opheffen??? GEEN VERLIES AAN GEVECHTSKRACHT??? De 120mm mortieren, de enige middelen van een zelfstandig infanterie/gemchaniseerd bataljon om tegenstanders buiten het eigen zichtsveld onder vuur te nemen, afschaffen????? Zo stom zijn ze bij mijn weten zelfs niet in Belgie, en daar paraderen ze toch met speelgoedgeweertjes (I shit you not!!!)!!! Geen verlies aan gevechtskracht??? Overigens een zeker bartaljon in oost-bosnie had ook niet de beschikking over eigen 120mm mortieren die ze zelf vooraf aangaven toch wel ERG GRAAG mee wilden nemen. Mocht niet. Is niet zo goed afgelopen met dat bataljon. Letop zeg niet dat daarddor de enclave is gevallen, maar dat was ook een militair volledig uitgeholde eenheid, die geisoleerd lag. "deterrance"/afschrikking is ook in Peace keeping belangrijk, dat vergeten veel boekhouders annex "politici" blijkbaar nogal snel.

Het afschaffen van het 4e mariniersbataljon was ook al zo'n mooie "efficiente" maatregel, voortzettingsvermogen of het kunnen oproepen van eventuele reserves is natuurlijk niet nodig de VS en het VK en Frankrijk, allen militaire onbenullen (wij weten het toch altijd beter!!!) gebruiken deze eenheden ook echt nooit, tenminste als we Desert Storm I en II, de Kosovo- crisis, Bosnie, etc even niet meerekenen.

Oh ja, wat was ook alweer de investeringsquote van de nederlandse strijdkrachten apart en gemiddeld??? 25% was het percentage waar we ons op hebben vastgelegd in de NAVO. In de KL zittn ze op 13-14% de KLU zit rond de 17-18% meen ik, en de KM zit op ongeveer 21% (maar die hebben dan ook altijd de beste lobby gehad van de krijgsmachtdelen). Tsjongejonge en dan nog volhouden dat de gevechtskracht niet daalt??? Gelul in de ruimte. Oh ja, het Soldier Modernisation Program uitgesteld! Ben benieuwd of het aantal troepen wat hiervoor geprojecteerd is (om de uitrusting te gaan gebruiken) ondertussen niet al snel wordt teruggebracht?


Deze is ook leuk:

Citaat"Bovendien wil ik u erop wijzen dat de minister in de 'Novemberbrief' het belang aangeeft van de eerste twee speerpunten van het beleid in 2003: de bestrijding van het terrorisme en de versterking van de Euro-pese militaire capaciteit in EVDB- en NAVO-verband. Er is bewust gekozen voor beleidsintensivering ten aanzien van de versterking van de Europese militaire capaciteiten. In totaal, tot en met 2006, € 130 miljoen."

Ja, precies een groot deel daarvan in een voornamelijk door Frankrijk gestart programma om UAV verder te ontwikkelen. De vraag waarom wij liever geld stoppen, tijdens een slechte economische situatie, in een ontwikkelingsprogramma met zeer onzekre resultaten en zeer beperkte opbrengsten is voor mij een wonder. Natuurlijk we geven het liever weg dan dat we het kleine beetje dat er is investeren in onze mensen en nieuw materieel!!! Staat wel leuk internationaal: goede PR (lijkt wel een trend te worden!!!). Dat andere landen vooral op de EVDI instantie investeringen bezuinigen doet niet ter zake, Nederland moet het goede voorbeeld geven en weereens naief geld uitgeven aan zo'n project.
Oh ja, die Europese defensie is trouwens al zo fantastisch, dat werkte echt gestroomlijnd de afgelopen jaren, we denken er in Europa ook echt allemaal hetzelfde over (of toch niet ??????????).

Citaat"Hiermee geven we op een adequate manier invulling aan onze internationale verantwoordelijkheid. Gezien ook tegen deze achter-grond, geloof ik stellig dat ook Lord Robertson zal moeten erkennen, dat we uiteindelijk een krijgs-macht op de mat brengen die minder geld kost, maar nauwe-lijks aan gevechts-kracht heeft verloren."

Oh, wacht even hier wordt opeen gesproken over "nauwelijks" minder gevechtskracht dus we hebben wel aan gevechtskracht verloren????? Tyoisch geval van jezelf vastlullen!
Over de lange termijnvisie zullen we het maar helemaal niet meer hebben, want behalve minder staven (waar men zeker 3.500 mensen denkt te kunnen "wegzuiveren") komen ze bij de verschillende politieke partijen niet.
Proefballonetjes natuurlijk te over, deze van de heer Kortevorst tijdens de behandeling van de defensie begroting eind december was wel mooi en geeft precies aan wat voor een enorme incompetente en inefficiente defensie "volksvertegenwoordigers"(???) wij hebben. Het idee om over te shcakelen op 1 of max. 2 types helikopters voor de KLU en de KM. Ha, ha, ha, hebben we in de jaren '80 en '90 jarenlnage discussies over gevoerd en besloten dat dat mede op ervaringen in het buitenland geen goed idee is omdat een multi-purpose heli alle taken minder kan dan een gespecialiseerde heli. Geeft aan wat voor onbenul Dhr Kortevorst is. Eerst denken en je goed inlezen voor je popi onzin gaat spuien.

Zo, dat lucht op!!!

Regards,

Mourning 8)
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Cobra4

Citaat van: Marcel op 07/04/2003 | 15:50 uur
Hebben wij die JSF eigenlijk wel echt nodig?


Wil je dan dat de F-16 nog een keer een update( > 300.000.000 euro) krijgt zodat ze mee kunnen gaan tot hun 60ste en hopen dat er dan misschien een ander (goedkoper) toestel te koop is ???
Peloton 3 602 Sqn

Marcel

Nu dus, want nu is het voor de marine en de landmacht "bal" De luchtmacht krijgt zijn JSF wel waar en niemand op zit te wachten en wat de Nederlandse staat ongelooflijk veel geld gaat kosten. Hebben wij die JSF eigenlijk wel echt nodig?

Laat de politiek nu eens een besluit nemen. Laat ze vertellen wat zij van de Nederlandse Krijgsmacht verwachten in deze tijd.

Om moe van te worden die hele bezuiniginen..., ZUCHT!

Cobra4

Samenwerken :-\

Zo lang elk defensie onderdeel nog steeds de grootste knikkers uit het zakje probeert te pakken, zal dat een flinke klus worden.

Samenwerken schijnt alleen te lukken als de politiek het defensie budget dreigt in te krimpen. Dan staan de 4 bevelhebbers op eens schouder aan schouder.  ::)
Peloton 3 602 Sqn

Marcel

Cobra 4, geloof niet dat u mijn idee begrijpt. Het is niet de bedoeling dat een Admiraal gaat luisteren naar een Generaal. Nee, de opzet is dat de drie bevelhebbers MET de politiek om de tafel gaan zitten en GEZAMELIJK een defensie opzetten. Laat de politiek zeggen wat Nederland moet kunnen (op defensie gebied) en laat de bevelhebbers dan vertellen hoe zij dat kunnen verwezenlijken.

Nu is het, helaas, zo dat de Admiraal niet nog meer schepen kwijt wil en dat de Generaal niet nog meer tanks kwijt wil et cetera. Het wijzen van: nu moet de KL inleveren want wij hebben het de vorige keer gedaan (lekker infantiel). Dat moet afgelopen zijn. Duidelijk moet de minister zijn door te vertellen wat hij wil en de drie bevelhebbers moeten dan een plan op tafel leggen. Zij moeten, ja...., samenwerken.

???


Cobra4

Hoe kun je dat nou voorstellen :o

Bv een KLu generaal die moet gaan luisteren naar een Marine Vice-Admiraal??
De verschillende staven krijgen, denk ik, al een hartverzakking bij de gedachte alleen al. :D
Peloton 3 602 Sqn

Marcel

Geachte vakbonden,

Maak jullie toch eens sterk voor SAMENWERKING van de verschillende krijgsmachtdelen.
Zolang het nog niet zo is dat de verschillende bevelhebbers om de tafel gaan zitten met een door de politiek ingegeven operatie plan zal het snijden, snijden en nog eens snijden zijn en wordt defensie gewoon uitgehold.

Waarom bestaan er nog zoveel verschillende staven? Wat is hun doel tijdens een interventie? Waarom bestaan er nog steeds drie verschillende bevelsstructuren? Waarom niet SAMEN gaan?

Cobra4

Peloton 3 602 Sqn

-Peter-


'Ik zou willen dat álle Nederlanders eens beseften wat voor moedig, waardevol en voor ménsen bestemd werk onze militairen doen in crisisgebieden 'all over the world'. Waarbij ze opkomen voor mensen die jarenlang vertrapt en verjaagd zijn. De Nederlandse militair anno nu is de beste professional voor vrede en mens-waardige ontwikkeling! Dat zou best eens méér gezien mogen worden.'

Nee, dit is geen fragment uit de zoveelste wervings-folder van Defensie. Het is de tekst die de verkiezingsvisitekaartjes siert van Roland Kortenhorst, - één van de middelen die de Defensiewoordvoerder van het CDA aanwendt in de strijd om de kiezersgunst. En in die campagne hebben de christendemocraten, zeer zeker voor wat betreft Defensie, nog al wat uit te leggen aan de kiezer.

Roland Werner François Kortenhorst, scheepsbouwkundige van huis uit, is voorzitter van de fractiecommissie Defensie van zijn partij en, sinds het vertrek van Agnes van Ardenne en Cees van der Knaap naar het kabinet Balkenende, de eerste woord-voerder inzake Defensie, van het Christen Democratisch Appèl. Zijn 'Defensieportefeuille' telt onder meer de beleids-sectoren 'materieel Marine', 'organisatie ministerie' en 'algemeen beleid'.
Als oppositiepartij onder de kabinetten Kok, betoonden de christendemocraten, bij monde van hun toenmalige woordvoer-ders, zich geharnaste tegenstan-ders van de paarse bezuinigingsdrift ten nadele van Defensie. Het CDA stond immer in de voorste gelederen als het erom ging meer geld voor de veel geplaagde krijgsmacht te bepleiten. Het moet voor de nieuwbakken Defensiewoordvoerder dan ook een hard gelag zijn, dat juist onder een door zijn partij aangevoerd kabinet, 'de moeder aller bezuinigingen' op uitgerekend 'zijn' ministe-rie wordt losgelaten.
De 44-jarige Kortenhorst heeft het er hoor-baar moeilijk mee, en na diep zuchten geeft hij toe dat het 'helaas om een noodzakelijke exercitie gaat'. Neder-land is, zo houdt de Defensiespecialist ons voor, in korte tijd in econo-misch zwaar weer terecht gekomen.
"We leven in een land waar elke maand zo'n 15.000 werklozen bijkomen. Een land dat gecon-fronteerd wordt met een even onverwachte als enorme economi-sche terugval, en bovendien een grote behoefte heeft aan verbetering van zorg, onderwijs en veiligheid. We zijn dus genoodzaakt om nú dramatische en uiterst pijnlijke maatregelen te treffen, willen we straks überhaupt nog iets te verdelen hebben."

Maar als dit kapwerk ook onder het komende kabinet aanhoudt, zitten we straks wellicht met een krijgsmacht die geen naam mag hebben.

"Nou, wij zijn zeker niet bezig de krijgsmacht gefaseerd op te doeken, als u dat bedoelt. Daar zal het CDA nooit en te nimmer aan meewerken. Het zal ook u bekend zijn dat het CDA veel waarde hecht aan een goede, sterke krijgsmacht. Een krijgs-macht die door haar internatio-nale taken, denk aan vredesmis-sies, aan belang wint en groot res-pect verdient.
Het is zonder meer waar dat we in ons verkiezingsprogramma ervoor pleitten niet verder te bezuinigen op Defensie. Maar u weet ook, dat dit geschreven is onder, zeg maar, rooskleuriger economische omstan-dig-heden. Helaas de economische wal heeft in dit geval ook óns geldschip gekeerd."

Dat mag allemaal het geval zijn, maar u heeft de schijn tegen dat het CDA van zijn geloof is afgevallen voor wat Defensie betreft.

"Nee, dat geloof ik niet. We houden, om bij die beeldspraak te blijven, voor de volle honderd procent ons rotsvaste geloof in de krijg-smacht.
Maar nogmaals, als je merkt dat de economische mogelijkhe-den dusdanig zijn ineengeschrom-peld dat het niet meer verant-woord is om, zeg maar, in blind enthousiasme méér uit te geven, dan moet je wel pas op de plaats maken, anders zou je wel eens van een drama-tisch koude kermis thuis kunnen komen.
Ik zou het dan ook misleidend en bedriegelijk vinden om nu te beloven na 22 januari extra geld te zullen vrijmaken voor de krijgsmacht, terwijl je weet dat dat niet mogelijk is. Maar gelooft u mij, onder dit bezuinigingsregiem wordt ge-richt gewerkt aan het leggen van de funderingen voor een duurzame stabiele financi-ële positie voor defensie."

Allemaal tot uw dienst, maar een mega-taakstelling van € 816 miljoen, dat kun je toch niet anders karakterise-ren dan als 'de botte bijl'?

"Ik geeft toe dat het veel geld is, maar we spreken wel over een taakstelling die over vier jaar wordt uitgesmeerd. Maar het is en blijft een gigantisch bedrag."

Is het niet extra wrang, dat deze grootste bezuinigingsoperatie ooit, wordt uitgevoerd mede onder verantwoordelijkheid van een CDA-staatssecretaris, die als Kamerlid niet ophield de banvloek uit te spreken over kabinetten die diep het mes zetten in Defen-sie?

"Kijk, deze bezuiniging is niet het gevolg van onwil bij het CDA of bij deze staatssecretaris om meer geld uit te geven aan Defensie. Deze pijnlijke bezuinigingsoperatie is de uitkomst van het regeerakkoord en de begrotings-ontwikkeling. Ik zou het eerlijk gezegd, des te wranger vinden wanneer we onder deze barre economische omstandigheden, onverantwoord te werk gingen. Sommige critici zeggen ook dat de kaasschaaf plaats gemaakt heeft voor het kaasmes. Nou, laat ik dan zeggen dat je met het mes, gerichter kunt snijden dan met de schaaf. Ik denk dat als de kaasschaafmethode zou zijn toegepast er juist sprake zou zijn van visieloos en bot bezui-nigen. Dan ben je als bewind-spersoon louter bezig met te voldoen aan de taakstelling, zonder je rekenschap te geven van wat je met de krijgsmacht wil. Nu worden op een weloverwogen en doordachte wijze keuzes gemaakt.
Ik wijs u, wat dit betreft, op de brief over de invulling van de adviezen van de Commissie Franssen. Ik wijs u ook op de 'Novemberbrief'. Uit al die documenten blijkt een hele gerichte en vernieuwende bena-dering van 'jointness', meer samen en efficiënter werken tussen de krijgs-machtde-len."


Commissie Opperbevelhebberschap

In zijn reactie van 10 oktober 2002 op het rapport van de Commissie Opperbevelheb-berschap, in de wandeling beter bekend als de Commissie Frans-sen (naar haar voorzitter), kondigde minister Korthals onder meer een 'verkleining van staven' aan, waardoor 'ongeveer tweeduizend van de huidige zesduizend functies zullen worden geschrapt.'
Korthals liet toen ook al weten dat Defensie, gedwongen door de doelmatigheids- en volumetaakstelling, onder druk van het Strategisch Akkoord, aanzienlijk verder gaat dan de aanbeve-lingen van de Commissie Franssen. 'In de komende jaren zullen de beleidselementen van de krijgsmachtdelen worden samenge-voegd met de desbetreffende onderdelen van de centrale organi-satie. Ook zullen de beheerselementen van de krijgsmachtdelen en het DICO worden samengevoegd. Het gaat om een onomkeerbaar ontschottingsproces in de komende vier jaar.'
In dit verband worden ook maatregelen getroffen gericht op 'jointness', 'gezamenlijkheid tussen de krijgsmachtdelen', waarbij de Chef Defensiestaf een belangrijke rol krijgt toebe-deeld. De minister schrijft in dit verband ondermeer dat 'militaire operaties vaker dan ooit door eenheden van ver-schillende krijgsmachtdelen gezamenlijk (worden) uitgevoerd. Dergelijke gezamenlijke operaties vergen aansturing door één geïntegreerde, uit alle krijgsmachtdelen samengestelde opera-tionele staf, onder leiding van de Chef Defensiestaf. Er komt daarom (-) een permanent, gezamenlijk operationeel hoofdkwar-tier, met de aanduiding Joint Operatiecentrum Defensie.'


Vizier op 'jointness'

De Chef Defensiestaf wordt zowel wat betreft 'de operationele inzet als het planproces', hiërarchisch boven de bevelhebbers der krijgsmachtdelen geplaatst. Op beide terreinen is hij het eerste aanspreekpunt van de politieke leiding op het ministe-rie. Alle operationele inzet valt in deze opzet onder de CDS. 'In het plan-proces bete-kent de ver-sterkte posi-tie van de Chef Defen-siestaf ten op-zichte van de bevelhebbers dat hij priori-teiten kan stellen en richtlijnen kan geven.'
Volgens Kortenhorst blijkt uit dit alles dat er sprake is "van een gedach-tenont-wikke-ling van gericht keuzes maken, proberen de gevechts-kracht in stand te houden en het ongedaan maken van ondoelma-tigheden. Maar als u mij op de man af vraagt of ik helemaal gelukkig ben met de gang van zaken, dan zeg ik nee.
Wat mij met name pijn deed, was het voornemen de opbouw van het volledig parate derde mariniersbataljon met drie jaar uit te stellen. Dat gold evenzeer voor de vertraging in de ontplooiing, eveneens met drie jaar, van de vierde compagnie van de pantserinfanteriebataljons. Als die plannen zouden doorgaan zou er wél op parate kracht en ge-vechts-kracht worden ingeleverd, en dat was toch niet de bedoeling. Het doet mij dan ook bijzonder veel deugd, dat in een zeer breed gedragen motie, die plannen zijn teruggedraaid. De Kamer heeft ook aangegeven waar de financiering hiervoor kan worden gevonden, namelijk in de verkoop van overtollige kazernes en terreinen alsook in het krijgsmachtbreed voluit inzetten op jointness."

Hét sleutelbegrip in deze nieuwe bezuiningsronde bij Defensie is jointness. Hoofdthema van het CDA bij de begrotingsbehandeling was volgens Kortenhorst dan ook "de oproep aan Defensie om alles op alles te zetten in haar zoektocht naar doelmatigheidsvoordelen door meer joint te werken. Dit niet alleen in staven-verband, maar vooral ook in allerhande nu nog per krijgsmachtdeel georganiseerde taken en functies. Zo zouden we eigenlijk toe moeten naar één onderhoudsbedrijf voor 'vastvleugelvliegtuigen', één voor helikopters en één voor straalturbinemotoren. Maar ook andere onderhoudsdiensten voor de hele krijgsmacht, zouden gecentraliseerd neergezet moeten worden bij het krijgsmachtdeel dat daarvoor het beste geëquipeerd is. Overigens zou je in dit opzicht overheidsbreed moeten kijken naar onderhoudstaken en -diensten, die kunnen worden ondergebracht bij onderhoudsdiensten van de krijgsmacht. Denk bijvoorbeeld aan rijdend materieel, schepen en dergelijke die in het bezit zijn van diverse overheidsdiensten. Doelmatigheidswinsten zijn ook te halen in standaardisering van bijvoorbeeld de verschillende informatiesystemen die aanwezig zijn bij en binnen de respectievelijke krijgsmachtdelen. Kortom meer joint is de boodschap."

'Krijgsmacht-onwaardige toestanden'

Nog altijd bereiken het CDA uit het veld signalen over tekorten aan munitie, uniformen of andere kleding. Of dat militairen hun toevlucht moeten nemen tot gympen omdat er een tekort is aan dienstschoeisel. Kortenhorst is daar buitengewoon boos om en vindt "het niet kunnen" dat zulke "krijgsmacht-onwaardige toestanden" nog altijd kunnen gedijen. "Ja, kijk als je bovenop, kennelijk nog altijd slepende tekorten aan munitie, kleding en schoeisel, een straffe bezuiniging van € 816 miljoen stapelt, dan vraag je om problemen, dan vraag je om gedemotiveerde mensen. En dat zou funest zijn voor de instand-houding van de moderne krijgsmacht die we nu nog op de been kunnen brengen."
Het Defensiepersoneel, bezweert de christendemocratische Defensiespecialist, staat dan ook bovenaan de agenda van zijn partij. Kortenhorst vindt het daarom "een goede zaak" dat de regering besloten heeft de komende jaren de grens te trekken bij drie gelijk-tijdige vredesopera-ties van bataljonsgrootte of het equivalent daar-van. "Ja luister eens, je kunt niet op deze schaal bezuinigen en tegelijkertijd mooi weer spelen op het interna-tionale veld."

Secretaris-generaal Robertson van de NAVO ziet de bezuinigin-gen niet zitten. Wat vindt u daarvan?

"Kijk, als we erin slagen onze gevechtskracht op peil te houden is er weinig aan de hand. Bovendien wil ik u erop wijzen dat de minister in de 'Novemberbrief' het belang aangeeft van de eerste twee speerpunten van het beleid in 2003: de bestrijding van het terrorisme en de versterking van de Euro-pese militaire capaciteit in EVDB- en NAVO-verband. Er is bewust gekozen voor beleidsintensivering ten aanzien van de versterking van de Europese militaire capaciteiten. In totaal, tot en met 2006, € 130 miljoen. Hiermee geven we op een adequate manier invulling aan onze internationale verantwoordelijkheid. Gezien ook tegen deze achter-grond, geloof ik stellig dat ook Lord Robertson zal moeten erkennen, dat we uiteindelijk een krijgs-macht op de mat brengen die minder geld kost, maar nauwe-lijks aan gevechts-kracht heeft verloren.
Ik heb pas nog een studie gelezen over de mate van 'krijgs-kracht' die de Amerikanen weten te realiseren per geïnvesteer-de dollar aan defensiebudget, vergeleken met Europa. Dezelfde hoeveelheid 'krijgskracht' kost in Europa aanzienlijk meer dan in Amerika. De oorzaak ligt onder meer in het grote aantal relatief kleine krijgsmachten, en de vele 'dubbe-lingen' met name op materieel gebied. De oplossing hiervoor ligt in meer jointness, ook op Europees niveau. Kijk, dat is ook één van de redenen waarom wij op dit moment niet pleiten voor een nieuwe Defensienota. Wij moeten gewoon meer 'krijgskracht' kunnen halen uit elke geï-nvesteerde euro, en proberen op hetzelfde niveau, of in de buurt te komen van de Amerikaa-nse prestaties op dat gebied. We moeten toe naar een lean and mean, efficië-nte en flexibel inge-richte organi-satie die niet teveel water-hoofden telt, maar vooral veel slimme en op de juiste taken gerichte diensten heeft."

Welk veiligheidsbeleid steekt er achter deze bezuinigingen?

"Er wordt afgerekend met het Koude Oorlog-denken en de impul-sen die daarvan uitgaan voor de organisatie en de struc-tuur van de krijgsmacht. Internationaal gezien is er sprake van een ont-wikkeling in de richting van sneller inzet-bare, modulaire eenheden, uitgerust met modern materieel die langere tijd kunnen worden ingezet. De alreeds in gang gezette transforma-tie van onze krijgsmacht in die richting wordt dan ook krach-tig voortgezet. Het andere spoor, is de inzet van de bij de krijgsmacht aanwezige expertise in de bestrijding van het terrorisme. Je ziet dus een sterke sturing bij de bezuini-gingsstructuur, vanuit het sterke besef dat we, ingegeven door ons veiligheidsbeleid als onderdeel van een meer omvattend Europees veiligheidsbeleid, toe zijn aan een wezen-lijk andere opzet van de krijgs-macht."

U wilt een krijgsmacht die lean and mean is. Dit werd tien jaar geleden ook al geroepen overigens. Is, volgens u, de krijgsmacht na deze monsterbezuiniging eindelijk op het ge-wenste niveau als efficiënte expeditionaire en terrorisme bestrijdingsmachine?

"Ja, ik zou zeggen ondanks maar wellicht ook dank zij deze bezuinigingsoperatie. Bezuinigen vraagt keuzes en die moeten nú gemaakt worden met het oog op de toekomst. En op basis daarvan kan er gebouwd worden aan een volwaardige, krachtige krijgsmacht met modern materieel en goed opgeleide, gemotiveerde mensen."

Het zal, vrees ik, nog al wat vergen om het personeel gemoti-veerd te houden.

"Ik ben de laatste maanden erg veel op werkbezoek geweest en heb heel veel mensen gesproken. Ik heb de grootste bewondering voor hun betrokkenheid, motiva-tie en loyaliteit. Want, en dat besef ik maar al te goed, deze bezuinigingsoperatie is voor die mensen een hele zware opgave. Maar ik hoop, en ik acht het mijn dure politieke plicht daarvoor te waken, dat we ondanks deze pijn-lijke ingrepen, nooit vergeten dat het uitein-delijk om mensen gaat. Mensen die gemotiveerd en betrokken zijn. Mensen die dag in dag uit hun uiterste best doen in de prachtige organisatie die wij onze krijgsmacht noemen."

[bron: www.acom-cnv.nl]
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...