Politiek Belazerd Defensie!

Gestart door Mikemans, 02/06/2007 | 17:37 uur

Ros

Citaat van: Lt.Bozz op 06/03/2008 | 10:41 uur
Citaat van: Dr_pepper op 05/03/2008 | 22:02 uur
ik zie die leopards nu al den haag binnenrijden  ;D


Heel strak plan,
Waar gaat het heeen met onze defensie?

Niet naar Den Haag in ieder geval. Wellicht naar de slachtbank waar de Nederlandse militair zich al jaren lang gelaten heen laat leiden.

Lt.Bozz

Citaat van: Dr_pepper op 05/03/2008 | 22:02 uur
ik zie die leopards nu al den haag binnenrijden  ;D


Heel strak plan,
Waar gaat het heeen met onze defensie?
From this day to the ending of the world...
We in it shall be remembered...
We gallant few, we '' band of brothers'' .
For he today that sheds his blood with me
Shall be my brother

paul1011

Citaat van: Dr_pepper op 05/03/2008 | 22:02 uur
ik zie die leopards nu al den haag binnenrijden  ;D

Moet je wel snel zijn want anders hebben we er helemaal geen meer over  :)
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Dr_pepper

ik zie die leopards nu al den haag binnenrijden  ;D

Benno1969

Citaat van: Enforcer op 02/03/2008 | 20:06 uur
Op zich heb je daar gelijk in, maar zeker van dit kabinet wordt niemand vrolijk: wat een incompetente, slappe bende.

Gebruik je democratische rechten om daar verandering in te brengen.  ;)

Enforcer

Op zich heb je daar gelijk in, maar zeker van dit kabinet wordt niemand vrolijk: wat een incompetente, slappe bende.

Benno1969

Citaat van: XL op 20/02/2008 | 18:56 uur
Jaa een militaire coup, altijd leuk, dat scheelt ook in de loonkosten van die corrupte bende in den haag...

Alsjeblieft niet zeg. Een van de redenen dat is reserve-officier ben is dat ik heilig geloof in de verdediging van de vrijheid en democratie. Als militairen een land besturen komt daar alleen maar heel veel slechts van, zie de legio voorbeelden.

XL

Jaa een militaire coup, altijd leuk, dat scheelt ook in de loonkosten van die corrupte bende in den haag...

Thor

Citaat van: Mikemans op 02/06/2007 | 17:44 uur
Wellicht wordt het tijd dat een delegatie van Militairen in persoon bij de minister gaat vragen of het gekloot nu eindelijk eens afgelopen kan zijn....
Wellicht wordt het tijd dat een delegatie van Militairen in persoon de minister gaat vertellen dat hij uit z'n functie is ontheven en dat zijn werkzaamheden, net als die van de rest van het kabinet en de 1e en 2e kamer, door militairen is overgenomen  >:(  :-X

Mikemans

Wellicht wordt het tijd dat een delegatie van Militairen in persoon bij de minister gaat vragen of het gekloot nu eindelijk eens afgelopen kan zijn. Een simpele vraag van militairen aan de regering: Gaan we door met Defensie of heffen we het op? Als we het opheffen, dan gewoon gelijk doen. Van een jaar of twee het budget gebruiken voor een SBK en dan sloes. Als we door gaan dan ook echt er achter gaan staan, budget naar 2% van het BNP of in ieder geval zeer dicht daar bij zoals afgesproken met NATO. (sterker nog het was ONS idee notabene) en niet meer aan komen.

Want ik krijg onderhand inderdaad vragen thuis waarom ik nog voor deze werkgever blijf werken. Een illegale schoonmaker heeft het ondertussen nog beter voor elkaar dan de gemiddelde militair qua rechtspositie.

Ik schaam mij bijna om in het openbaar te vertellen dat ik militair ben. Dat staat tegenwoordig gelijk aan loser, je red het zeker niet bij een gewone baas, terwijl ik de aanbiedingen echt wel thuis heb liggen. Ik leid echter nog steeds aan misplaatste loyaliteit. Die is echter hard aan het slijten. Gelukkig zou ik bijna zeggen, dan kan ik als het arbeidsvoorwaarden debacel van deze keer bekend wordt gemaakt zonder schroom afscheid nemen.

Mikemans

bron: http://www.vbmnov.nl

Voorzitter Jean Debie van de (grootste) Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV is donderdag 31 mei fel van leer getrokken tegen de houding van de Tweede Kamer tegenover Defensie. Debie begrijpt niet waarom de Tweede Kamer zo passief blijft nu Defensie door de oplopende kosten vanwege de missie in Afghanistan in financiële problemen komt. Dat terwijl bovendien Defensie een bezuiniging van 1 miljard opgelegd heeft gekregen.

Het is overigens een misverstand om tegen te werpen dat Defensie er 500 miljoen euro bij gekregen zou hebben. De afspraak in het regeerakkoord houdt alleen maar in dat Defensie een deel van de opbrengst van de verkoop van eigen materieel en van onroerend goed (waaronder Vliegkamp Valkenburg) mag houden. De bekende sigaar uit eigen doos dus.

Debie sprak zijn verontwaardiging over deze gang van zaken uit tijdens de 78e Algemene Vergadering
van de VBM|NOV. De tekst van zijn toespraak volgt hieronder:


Dames en heren,  Vandaag breng ik drie thema's onder uw aandacht: de arbeidsvoorwaarden onderhandelingen, de inzet in Afghanistan en de aankomende bezuinigingen bij defensie.

De arbeidsvoorwaarden onderhandelingen met defensie, zijn de afgelopen week, in de onderhandelingsfase terecht gekomen. Na weken van intensief maar moeizaam vorderend overleg lijkt er nu eindelijk beweging in te zitten. Met defensie is een tijdsplanning opgesteld. Wij verwachten in de week van 10 t/m 16 juni een resultaat aan de leden te kunnen voorleggen. Dit kan alleen tot resultaat leiden, indien defensie bereid is een goed pakket van maatregelen op tafel te leggen.  De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV heeft ingezet op een salarisverhoging van 3%, snelle realisatie van een 13e maand, concrete invulling van leeftijdfase bewust personeelsbeleid, garanties over opleidingen en werkgelegenheid in het nieuw te vormen flexibel personeelsbeleid, waarin de mens centraal staat.

De missie in Afghanistan.
Sinds 2001 neemt Nederland deel aan de missie in Afghanistan. Het kabinet en de Tweede Kamer besloten begin 2006 om de missie uit te breiden naar de provincie Uruzgan. De uitbreiding van ISAF vond plaats op verzoek van de Afghaanse autoriteiten. De Nederlandse bijdrage richt zich, overeenkomstig het ISAF-mandaat, op het bevorderen van stabiliteit en veiligheid door het vergroten van de steun van de lokale bevolking voor de Afghaanse autoriteiten, en het verminderen van de steun voor de Taliban en aanverwante groeperingen.
- U moet hierbij niet uit het oog verliezen dat niet alleen in West-Europa maar ook in Nederland er groepen mensen zijn die met de Taliban sympathiseren en aanslagen trachten uit te voeren.
- Het bevorderen van goed bestuur, een efficiënte politie en leger, bevordering van de rechtsstaat, het verrichten van CIMIC- en wederopbouwactiviteiten, en het bevorderen van wederopbouwactiviteiten door anderen zijn belangrijke onderdelen van deze aanpak. 
Het is in het belang van de militairen en de Nederlandse samenleving, dat politieke partijen en de media dit mandaat steeds goed voor ogen houden. Eenzijdige belichting door alleen telkens het trage opbouwproces te benadrukken geeft een vals beeld van de werkelijke verbeteringen die in Afghanistan plaatsvinden. De politiek en samenleving moeten goed geïnformeerd blijven over het karakter en de voortgang van de missie. 
Binnenkort wordt er beslist over de verlenging in Uruzgan. Met de Navo werd, voor aanvang van de missie afgesproken, dat Nederland de missie gedurende twee jaar tot augustus 2008 op zich zal nemen, waarna aflossing door een Navoland zou volgen. Tot op heden geven onze partners niet thuis.
Kan Nederland in de huidige vorm de missie voortzetten? Een deel van onze leden twijfelt hieraan. Waarom? Omdat er tekorten dreigen op het personele en materiele vlak. Oorzaak verhoogde uitstroom van personeel en een tekort aan financiële middelen.  Onze militairen leveren iedere dag een prestatie van formaat. Iets om trots op te zijn. Soms kan dit zelfs ten koste van het eigen leven van de militair.
Het lijkt erop dat zowel het kabinet als de Tweede Kamer zich niet realiseren dat een operatie van dergelijke omvang geld,  heel veel geld kost.

Dit doet mij belanden bij het derde thema. De aankomende bezuinigingen of zoals defensie het noemt, de herschikking. Hoe staat defensie ervoor? De financiële problematiek bedraagt 1 miljard euro,waarvan 375 miljoen door efficiënter werken moet worden bereikt en 625 miljoen door gehele of gedeeltelijke afstoting van organisatiedelen.
Nu zie ik u denken, hoe kan dit nu? Op 1 januari 2007 werd toch O=P=F gerealiseerd. De organisatie is hierdoor toch in balans. Weliswaar ging dit ten koste van 12.000 arbeidsplaatsen, 1,5 miljard euro en vele reorganisaties, maar de rust zou in de organisatie terugkeren. Niets is minder waar. Het kabinet beloofde niet verder op defensie te bezuinigen, maar zou zelfs 500 miljoen euro ten behoeve van crisisbeheersingsoperaties extra uittrekken?
Hoe wordt in het Haagse een zogenaamde intensivering enveloppe van 500 miljoen gerealiseerd. Eenvoudig, 335 miljoen ontvang je onder de voorwaarde van verkoop van defensiematerieel en 165 miljoen euro krijg je als afkoopbedrag voor o.a. de verkoop van het vliegkamp Valkenburg van minister van financiën, Bos. Een prachtige sigaar uit eigen doos. 
De PvdA en Christen Unie wilden niet bezuinigen op defensie. Het wetenschappelijk instituut van het CDA pleit zelfs voor ophoging van het defensiebudget. Wie wordt nu het kind van de rekening? U raadt het al: het defensiepersoneel, dat via de Telegraaf vernam hoe de herschikking er vermoedelijk zou uitzien.
Weg vertrouwen in de werkgever.
Vele jaren van onzekerheid zullen voor het personeel volgen alsof er door invoering van het flexibel personeel systeem nog niet genoeg onzekerheid wordt geïntroduceerd.  Onze leden zijn ongerust en horen dat het operationeel vermogen verder wordt aangetast, opheffing van twee tankeskadrons á 28 tanks , twee batterijen veldartillerie á 12 stukken, 1 squadron F-16, 1 Marinierscompagnie, gedeeltelijke uitbesteding van de Audiovisuele dienst Defensie, verlaging van de subsidie op voeding, sluiting van een aantal van de 140 Paresto locaties, reductie van het aantal opleidingen, opleidingsfaciliteiten en instituten, samenvoeging van de bedrijfsgroepen IV en ICT, reorganisatie van de militaire gezondheidszorg, reductie van 30% van de controle organisatie, reductie van de werkplekdiensten van DTO, samenvoeging van de Logistieke brigade, de gevechtssteunbrigade en een deel van Regionale Militaire Commando's, het met 70 VTE'n reduceren van de uitzendpool van de KMAR, vorming van een defensie bewakingsorganisatie.
Meer dan duizend arbeidsplaatsen zullen hierdoor vervallen.
Je verwacht dat de voorgestelde maatregelen op basis van taakverminderingen worden gelegitimeerd. Neen, defensie legt plafonds op in de personele en materiele financiële exploitatie, waardoor met minder mensen het werk met nog minder mensen moet worden uitgevoerd, gezien de recent doorgevoerde reorganisaties. 
De Minister durft dan ook nog,  tijdens een persconferentie en laatst in de Defensiekrant het personeel te vertellen, dat hij gaat investeren in het personeel. Hoe geloofwaardig kun je als minister naar je personeel toe nog zijn, dit alles wetende.
Te veel goed personeel stroomt uit, om dat het (te) vaak wordt uitgezonden, te weinig invloed op de inrichting van de eigen loopbaan heeft, te geringe loopbaanperspectieven heeft, een verstoord evenwicht tussen werk en privé ervaart, niet tevreden is met de werkomgeving en werkinhoud en geen baanzekerheid heeft. 

Dames en Heren, Het lijkt erop dat defensie door het kabinet verder wordt uitgewoond. De Tweede Kamer kijkt vrolijk toe en onderneemt niets. De militair loyaal als altijd, ploetert voort in het voorterrein. Echter het thuisfront stelt steeds meer vraagtekens bij deze in hun ogen vaak misplaatste loyaliteit. Loyaliteit is iets dat van twee kanten moet komen, van de organisatie en de militair.  Vele initiatieven zullen aan de dag gelegd moeten worden om van defensie een voor het personeel gezonde organisatie te maken die ook zorgt voor een bestendige toekomst voor het individu. Met name de Tweede Kamer dient in de begrotingsbehandeling in september, stappen te nemen om het defensiebudget op te hogen. Hoe geloofwaardig ben je als politiek als je aan de ene kant zegt dat er extra geld bijkomt maar aan de andere kant dat extra geld realiseert door de verkoop van materieel, dus afstoting van organisatiedelen, dus personeel en daarmee bewerkstelligt dat er wederom diep in het operationeel vermogen wordt gesneden met als consequentie het ontstaan van een grotere uitzenddruk op het personeel.

Ik dank u voor uw aandacht.